بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

شناسايي و بررسي اثرات دارويي علف چاي Hypericumperforatum

مقدمه:

امروزه گياهان به عنوان يكي از منابع مهم دارويي مورد توجه قرار دارند و با توجه به عوارض جانبي كه مصرف داروهاي سنتيتيك و شيميايي به همراه دارد ، روند استفاده از داروهاي گياهي در بين مردم كشورهاي مختلف رو به افزايش است همچنين استفاده نادرست از آنتي بيوتيكها سبب مقاوم شدن عوامل بيماريزا نسبت به اين داروها گرديد و كارايي اين داروها را در درمان برخي از بيماريها كاهش داده است . از اين رو محققين مطالعات فراواني جهت بررسي و شناخت اثرات دارويي گياهان – به ويژه گياهاني كه در طب سنتي مورد استفاده بودند ، انجام داده اند تا از اين طريق به تقليد داروهايي با عوارض كمتر و كارايي بيشتر دست يابند . در طب سنتي استان گلستان، مردم منطقه از تركيبات طبيغي و موثره گياهان دارويي و بومي استان جهت پيشگيري و كنترل بسياري از بيماريها استفاده مي كردند از جمله اين گياهان مي توان به علف چاي Hypericumperforatum. اشاره كرد كه استفاده هاي زيادي در طب سنتي از جمله درمان سياتيك ، مارگزيدگي ، كمر درد ، التيام زخم و جراحت ، دفع ميكروب داشته اند . با توجه به نقش گياهان دارويي و درمان بيماريها اين مطالعه با هدف مروري بر اثرات دارويي گونه علف چاي Hypericumperforatum. صورت گرفته است .

اسلاید 2 :

علف چای یا گل راعی 

 (Hypericumperforatum

تيره: Hypericaecae

نام عمومی: (St.John'sWort)            

مشخصات گیاه شناسی:

گیاهی علفی ، چند ساله به طول 80 سانتی متر، ساقه راست ، برگهای خطی یا تخم مرغی ، گلهای زرد رنگ ، دو جنس ، قطعات گل پنتامر ، گلبرگها دارای لکه ریز سیاه رنگ ، میوه کپسول ناشکوفا .زمان گل دهی : اردیبهشت تا مرداد تکثیر از طریق دانه در بهار و قلمه ریشه در پاییز. بخش مورد استفاده : برگها و سر شاخه های گلدار.

اسلاید 3 :

تاریخچه:

نام عمومی علف چای  St.John'sWort  است که از نام یک شوالیه اورشلیمی گرفته شده است . یونانیان باستان در قرون وسطی از آن به عنون یک داروی جادویی دررفع انواع بلایا و بیماریها استفاده میکردند . دیسکو رید ( پزشک ارتش روم ) در 2400 سال پیش،  از آن به عنوان یک  داروی گیاهی در درمان سیاتیک ، کمردرد ، مارگزیدگی ، رفع عقربهای سمی ، التیام زخم و جراحات، نارسایی های عصبی و دفع میکروب استفاده می نمود .

اسلاید 4 :

مصارف سنتی:

در طب سنتی از آن در درمان کوفتگی ، انواع کمردرد ، گرفتگی عضلات ، تحریک ترشح صفرا ، التیام سوختگی، پریشانی و اضطراب ، رفع عوارض ناشی از محدودیت هورمونی در زمان یائسگی ، دفع ویروس و باکتری ، خونریزی ، اسهال ، مشکلات ادراری ، درمان شب ادراری و به عنوان مسکن، محرک ، قابض و مدر مورد استفاده بوده است .

اسلاید 5 :

    ترکیبات و مواد موثره:

Hypercine ،  Pseudohypericine ،  Hyperforine ، Isohypericine ،Protohypericine ، فلاونول ، فلاونوئیدهای روتین کوئرستین ، هایپیرن ، کامفرول ، متیل هایپریسین ، هیپروزید ، کومارین ، گزانتون  ( در ریشه ) ، اسیدهای فنولیک کربوکسیلیک ( اسید کافئیک ، اسید فرولیک ) ، هیپرفورین ، روغن اسانسی شامل مونوترپنهای ( آلفا – پینن – بتا پینن – میوسن – لیمنون ) سزکویی ترپنها  ( کاریوفیل  و هومولن ) ، کارتنوئید و استرولهای گیاهی ( بتا-سیستوسترول ) ، تانن ، آلکانها و آلکن ها .

اسلاید 6 :

تحقیقات کلینیکال:

تحقیقات کلینیکی در آلمان حاکی از آن است که عصاره این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و در رفع تنش های عصبی موثر است و به علت وجود ماده ی موثر هایپریسین و دیانترون طبق گزارش پروفسور مایکل فیلیپ( Michael Philipp ) در درمان 263 بیمار مبتلا به افسردگی  و اضطراب موثر بوده است . همچنین مطالعات دیگری در آمریکا و آلمان در سالهای 2003 و 2004 نشان میدهد که عصاره این گیاه در رفع میگرن و سردرد و به عنوان ضد ویروس و ضد التهاب موثر بوده و در التیام زخم و خونریزی مفید می باشد . و همچنین مشخص شده که فعالیت ضد سرطان آن به علت وجود آلکالوئیدهای مختلف علیه سرطان های پوست ، مغز و ریه موثر است .

اسلاید 7 :

عصاره این گیاه از طریق تاثیر بر روی سلسله اعصاب مرکزی ( بازدارنده آنزیم  MOA و بازدارنده اثر سرتونین ، نوراپی نفرین و کورتیزول ، در تنظیم ملاتیون و تحریک کورتیکوتروپین ) باعث رفع میگرن و عوارض بیماری پارکینسون و از همه مهمتر عامل انقباض عضلات

مخصوصاً ماهیچه های ناحیه سر ( میگرن ) ، هورمون Serotonin ،ترشح سروتونین را بلوکه می کند و تحریک خواب و افزایش فعالیت نسبی می شود .

اسلاید 8 :

نتایج تحقیقات در مورد اثر ضد باکتریایی عصاره علف چای علیه باکتریهای گرم منفی و مثبت نشان میدهد که عصاره این گیاه علیه باکتریهایی  E.Coli  ، سودو موناس ائروژینوزا  (Pseudomonas aeroginosa)  ، استافیلکوکوس ارئوس (Staphylococcusaureas)  ، استافیلوکوکوس اکسفورد (Staphylococcusoxford  )   ،  استافیلکوکوس موتانس  (Staphylococcusmutans )  ،  موثر بوده و اثرات ضد ویروس   hypericine از طریق تاثیر مستقیم بر روی ترکیبات غشاء ویروس و یا نابودی سلولهای مبتلا  به ویروسهای تبخال نوع 1 و 2 ، آبله مرغان ، هپاتیت  B  و  C  ، آنفولانزای نوع سوم ،  سیتومگاد و ویروسها ( اثر بر روی مراحل اولیه تولید مثل و چرخه  همانند سازی ویروس ) ، رترو ویروسها ( در موش و حیوانات ) گذاشته و منجر ، افزایش میزان مقاومت و ایمنی بدن انسان نسبت به ویروس  HIV نوع I می شود .

اسلاید 9 :

دوز مصرفی :

در مورد افرادی که ناراحتی معده و روده دارند ، باید به همراه غذا صرف شود .

و اغلب دوره درمان توسط این داروهای طولانی است و بین 8-4 هفته طول می کشد . مصرف روزانه آن برای درمان میگرن بین mg 2.7   - 0.2  است و این مقدار مصرف  باید سه نوبت در روز تقسیم شود و فواصل بین هر نوبت مصرف حداقل 3 ساعت باشد . مصرف برای کودکان 12 -6  سال باید 2/1 تا 3/2 دوز مصرفی بزرگسالان باشد.

اسلاید 10 :

اثرات جانبی:

استفاده از این گیاه اثرات جانبی کمی دارد و فقط 4/2 % از مردم اثرات جانبی آنرا گزارش داده اند .

اثرات جانبی در روده و معده6/0 % ، اثرات آلرژی زایی  5/0 % 

هشدارها : استفاده از عصاره این گیاه در دوز بالا باعث ایجاد حساسیت نوری می شود و همچنین در مواردی که فشار خون بالا است نباید مورد استفاده قرار گیرد . مصرف آن در هنگام بارداری و شیردهی مضر است و بدون تجویز پزشک نباید استفاده گردد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید