بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

روش ارزشیابی از درس

üحضور مستمر و فعال در کلاس

   الف ) :طراحی ، انجام و ارائه پروژه کار عملی 8 نمره به شرح زیر :

    1- معرفی یک رسانه آموزشی به صورت مقاله با رعایت اصول نگارشی 2 نمره

    2- انتخاب یک موضوع درسی متناسب با رشته ی تحصیلی ، ارائه آن  به صورت اسلاید Power Point در کلاس ، 2 نمره .

    3- ارائه یک موضوع ( آموزشی یا تربیتی ، فرهنگی و هنری ) به صورت  چند رسانه ای یا مالتی میدیا Multi Media با استفاده از یک نرم افزار ( Movie MakerPremierMultimedia Builder- HyperStudio )

     4 نمره

   ب ) :آزمون پایانی بر اساس سرفصل های ارائه شده  به صورت کتبی 12 نمره .

اسلاید 2 :

 سوال :

  • آیا مدارس امروز ، دانش آموزان را برای دنیای متحول فردا آماده می سازند ؟
  • ماهیت دانستن و روش های یادگیری در دنیای معاصر( انفجار اطلاعات ) چگونه است ؟
  • جایگاه و نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت کنونی چیست ؟
  • کدام رویکرد اطلاعات در فرآیند یاددهی و یادگیری در دانش آموزان موثر است ؟

  الف-رویکرد کاربر اطلاعات  ب-رویکرد تولید اطلاعات

اسلاید 3 :

 ماهیت دانستن در عرصه کنونی :

 *دانش آموزان به جای این که اطلاعات را حفظ کنند ، باید یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه به دست آورند ، از اطلاعات به دست آمده چگونه استفاده کنند و اطلاعات به دست آمده را چگونه با هم ترکیب کنند .

*دانش آموزان یاد می گیرند بیندیشند ، مشکلات را شناسایی کنند و آن را حل کنند ، کارکردن با دیگران را تجربه کنند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق جست و جو کنند .

*دانش آموزان به جای این که اطلاعات را فقط از طریق معلمان و کتب درسی به دست آورند ، باید از طریق کاوش و اکتشاف ( تحقیق و بررسی ) ، کار مشترک گروهی و بررسی منتقدانه به آن دست یابند .

اسلاید 4 :

تعریف تکنولوژی  ( Technology )

q     در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران به تکنولوژی ،  فناوری می گویند . از نظر لغوی به معنی فن شناسی یا شناخت تکنیک ها  است ، اما از نظر فرهنگ  " وبستر " کاربرد دانش برای مقاصد عملی می توان گفت : برخورد سیستماتیک با هر موضوع یا پدیده می باشد .

q فناوري زمينه اي عقلاني است که جهت کسب اطمينان از مهار کردن طبيعت فيزيکي توسط انسان از طريق کاربرد قوانين علمي شناخته شده طراحي شده است .

اسلاید 5 :

انواع تکنولوژی

با توجه به تخصصی شدن علوم ، رشته های مختلفی ایجاد شده است که هر کدام یک از آنها دارای مبانی نظری ، اهداف و ابزار خاصی برای رسیدن به اهداف می باشند. 

  • تکنولوژی هوا فضا
  • تکنولوژی هسته ای
  • تکنولوژی پزشکی
  • تکنولوژی ژنتیک ( گیاهی ، جانوری ، انسانی )
  • تکنولوژی خاک
  • تکنولوژی آب
  • تکنولوژی لیزر
  • نانوتکنولوژی
  • بیوتکنولوژی
  • تکنولوژی آموزشی و تدریس

اسلاید 6 :

فناوري آموزشی (Educational Technology )

     به عنوان بخش جدایی ناپذیر از نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود و هدف آن کمک به فراگیران در جهت درک صحیح و عمیق  اطلاعات و راه های کسب آن می باشد . فناوری آموزشی با ایجاد خدمات مشترک بین معلم و دانش آموز پیوندی منطقی برقرار می سازد ، آموزش را آسان نموده و روش های یادگیری را تسهیل می دهد ، همچنین محدودیت های زمانی و مکانی را به نحو چشمگیری کاهش یا تعدیل می دهد.

فناوري آموزشي به تمامي روش ها و فنوني گفته مي شود که در کاربرد اصول آموزشي به کار گرفته مي شوند .

اسلاید 7 :

فناوري تدريس (Instraction Technology )

     لفظي که غالبا مترادف با فناوري آموزشي که با دقت و ظرافت بيشتري عمل مي کند .

فناوري تدريسرسانه هايي هستند که در نتيجه ي انقلاب ارتباطات به وجود آمده اند و بر اساس اهداف آموزشي ، در کنار معلم ، کتاب درسي  در کلاس به کار مي روند .  

اسلاید 8 :

تعریف تکنولوژی آموزشی از نظر " جیمز براون "

 

     طراحی ، اجرا و ارزشیابی سیستمتیک تمامی فرآیند یادگیری و آموزش بر اساس هدفهای مشخص و نتایج تحقیقات در زمینه های یادگیری انسانی و ارتباط و همچنین بکار گرفتن مجموعه ای از منابع انسانی و غیر انسانی به منظور آموزش موثرتر می داند .

اسلاید 9 :

نانو تکنولوژی  ( Nano Technology  )

     تازه ترین فناوری است که بشر به آن دست یافته است . در نانو تکنولوژی سعی می شود با استفاده از خواص مولکولی مواد موجود در طبیعت کارآیی و سایل ساخته شده بالاتر رود . نانو تکنولوژی توانمندی تولید مواد ، ابزارها و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطح مولکولی  و اتمی  و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می شود . یک نانومتر یک هزارم میکرون است به عبارتی برابر قطر  ده اتم هیدروژن و یا پنج اتم سیلیسیم می باشد ، فناوری نانو ساخت مولکولی نیز گفته می شود ، شاخه ای از مهندسی است که با طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی و ادوات مکانیکی بسیار کوچک سرو کار دارد .  اثرات تحول آفرین و معجزه آسای نانو تکنولوژی در روند تحقیق و توسعه باعث گردید که نظر تمامی کشورهای بزرگ جهان به این موضوع جلب گردد ، این فناوری را به عنوان یک زمینه فرا رشته ای و فرابخشی مطرح نموده است و خدمات آن در تمام سطوح علمی محسوس می باشد . تحقیق در زمینه ی فناوری نانو به زمانی باز می گردد که " ریچارد پی فاینمن " فیزیکدان برجسته طی سخنرانی کلاسیک خود در سال 1959 به این فناوری اشاره کرد اما عبارت فناوری نانو اولین بار توسط " کی اریک درکسلر " در سال 1986 در کتابی از وی به عنوان " موتورهای آفرینش " بسط داده شد .

اسلاید 10 :

بیوتکنولوژی ( Bio Technology )

      شاخه ای جدید از فناوری نوین بوده و بر خلاف نانو در سطح و مقیاس بزرگتری همانند کل کره ی زمین خدماتی ارائه می دهد . کنترل و مهار انرژی های موجود در طبیعت ، حفظ محیط زیست و مبارزه با سموم و آفت ها ، حفظ منابع زیر زمینی و استفاده بهینه از سه عامل : آبهوا و خاک از مهمترین حوز ه ی کاری این فناوری نوین به شمار می رود . با توجه به روند افزایش جمعیت در جهان و بالا رفتن آلودگی زیست محیطی و سایر آلاینده ها و از همه مهمتر تامین نیازهای اولیه زیستی ( غذا ) فناوری بیو را مورد توجه خاص قرار داده است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید