بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

فرآیند

          در یک کتاب جذاب که دیدگاه یک اقتصاددان را ازنرم افزارومهندسی نرم افزاربیان میکند    Howard Baetjer، درمورد فرآیند نرم افزاراین مطالب رابیان نموده است :

     چون نرم افزار، مانند بسیاری موارد عمده دیگرنیازمند دانش وآگاهی است و   چون این آگاهی درابتدا پراکنده ، قابل فهم و درک وناقص می باشد ، توسعه نرم افزارفرآیندی آموزشی - اجتماعی است . این فرآیند شامل مکالمه ای است که درآن  آگاهی ودانشی که بایدبه نرم افزارتبدیل شود جمع آوری میگردد ودرنرم افزار قرارداده میشود . این فرآیند ارتباطی است بین کاربران و طراحان ، بین کاربران وابزارها و بین طراحان وابزارها (تکنولوژی) . فرآیندی محاوری است که درآن هرابزار یک حداقل ارتباطی راایجاد میکند ، همراه با دوره جدید بحث ومذاکره برای دریافت آگاهی ها و دانش بیشترازافراد .

علاوه برآن ، ایجاد نرم افزار کامپیوتری فرآیند محاوری وآموزشی است ، ونتیجه آن ، چیزی است که   Baetjerآن را نرم افزارعمده می نامدوحاوی آگاهی هاودانش جمع آوری شده، خالص شده و سازماندهی شده می باشد .

اسلاید 2 :

   اما ازدیدگاه فنی فرآیند نرم افزاردقیقا چیست ؟ دراین کتاب ، فرآیند نرم افزارزمینه ای است برای کارهایی که لازمه ایجاد نرم افزاری با کیفیت بالاهستند . آیا فرآیند مترادف مهندسی نرم افزار است؟ جواب ”بلی“ و "خیر"است . فرآیند نرم افزارروشی را تعریف میکند که درضمن مهندسی نرم افزاربکارگرفته میشود .اما مهندسی نرم افزار شامل تکنولوژی هایی است برای تکمیل این فرآیند که عبارتند ازروش های تکنیکی وابزارهای خودکار.

مهمتراینکه مهندسی نرم افزارتوسط افرادی خلاق وهوشمند اجرا میشود که باید دریک فرآیند نرم افزارتعریف شده وکامل یعنی فرآیندی که برای ایجاد محصول وتقاضای بازارمناسب است ، کارکنند .هدف ازمحتوای این فصل فراهم آوردن دیدگاهی ازوضیعت جاری فرآیند نرم افزارواشاره هایی به بحث های جزئی مدیریت ونکات فنی ارائه شده دربخش های بعدی این کتاب می باشند .

اسلاید 3 :

نگاهی گذرا

درمورد چه چیزی بحث می شود؟ زمانی که یک محصول یاسیستم ایجاد می شود،مهم است که سری مراحل قابل پیش بینی دنبال شود،یعنی نقشه ای که به ایجادیک نتیجه زمانبندی شده با کیفیت بالا کمک کند.این نقشه که دنبال میشود،فرآیند نرم افزارنام دارد.

چه کسی آن را انجام میدهد ؟ مهندسین نرم افزار و مدیران آنها ،این فرایند را با نیازهای خود سازگار می نمایند و سپس آنرا دنبال می کنند . علاوه برآن افرادی که نرم افزار را درخواست نموده اند نیز نقشی را در فرایند نرم افزاری بازی می کنند.

دلیل اهمیت آن چیست ؟ چون فراهم کننده پایداری ، کنترل و سازماندهی در قالب فعالیتی است که می تواند در صورت کنترل نشدن ، بسیار مشکل سازباشد .

اسلاید 4 :

مراحل انجام آن چیست؟ در سطح جزئیات ، فرایندی که سازگارمی شود ، وابسته به نرم افزاری است که ایجاد می گردد . یک فرایند ممکن است برای ایجاد نرم افزار سیستم هوانوردی مفید باشد ، در حالی که فرایندی کاملا متفاوت برای ایجاد سایت وب لازم است.

محصول کاری چیست ؟ از نقطه نظرمهندسی نرم افزار ، محصولات کاری عبارتند از برنامه ها ، اسناد و داده های تولید شده در نتیجه فعالیت های مهندسی نرم افزار تعریف شده توسط این فرایند .

چگونه می توان از صحت انجام آن مطمئن شد ؟ چند مکانیزم تشخیص فرایند نرم افزار ، سازمانهایی را فعال می کنند تا کامل بودن فرایند نرم افزار را مشخص نمایند . به هرحال ، کیفیت ، زمانبندی ها و در دسترس بودن طولانی مدت محصول در حال ایجاد ، بهترین نمایش گرهای کارایی فرایند مورد استفاده می باشند .

اسلاید 5 :

مفاهیم کلیدی :

زمینه کاری مشترک فرآیند

توسعه برمبنای مولفه

 توسعه همروند

مدلهای فرآیند تکاملی

روش های رسمی

 تکنولوژی نسل چهارم

فعالیت های نگهداری

سطوح تکامل فرآیند

نرم افزار RAD

مهندسی نرم افزار

اسلاید 6 :

1-2مهندسی نرم افزار : یک تکنولوژی لایه ای

اگرچه صدها مولف تعاریف شخصی خود را از مهندسی نرم افزارارائه نموده اند تعریف ارائه شده توسط Fritz Bauer   در کنفرانسی با این موضوع  ، مبنای اصلی بحث می باشد :

مهندسی نرم افزار ،  ایجاد و استفاده از اصول مهندسی گفتار ...... به منظور دستیابی به نرم افزاری اقتصادی است که قابل اطمینان باشد و بر روی ماشین های واقعی بطور کارآمد اجرا شود .

اکثر خواننده ها نیاز به اضافه نمودن مواردی به این تعریف را تشخیص می دهند .

این تعریف ، مطالب اندکی را در مورد جنبه های فنی کیفیت نرم افزار بیان میکند ، مستقیما نیاز به رضایت مشتری یا تحویل به موقع محصول را بیان نمی کند ، توجهی به اهمیت اندازه گیری و معیارهای آن ندارد ، اهمیت فرایند اندازه گیری را بیان نمی کند و با این وجود ، تعریف Bauer  مبنایی را ایجاد می کند .

اسلاید 7 :

اصول مهندسی گفتار“ به چه چیزی درفرایند توسعه نرم افزار کامپیوتر اشاره می نماید ؟ چه چیزی برای ایجاد برنامه های کامپیوتری که بطور کارآمد نه تنها برروی یک ماشین بلکه برروی ماشین های واقعی متعدد اجرا شوند ” اصول مهندسی گفتار“ به چه چیزی درفرایند توسعه نرم افزار کامپیوتر اشاره می نماید ؟ چه چیزی برای ایجاد برنامه های کامپیوتری که بطور کارآمد نه تنها برروی یک ماشین بلکه برروی ماشین های متعدد اجرا شوند ”  اصول مهندسی گفتار“ به چه چیزی درفرایند توسعه نرم افزار کامپیوتر اشاره می نماید ؟ چه چیزی برای ایجاد برنامه های کامپیوتری که بطور کارآمد نه تنها برروی یک ماشین بلکه برروی ماشین های واقعی متعدد اجرا شوند ، مورد نیاز می باشد ؟ اینها سئوالاتی هستند که مهندسین نرم افزار با آنها روبرو هستند .

اسلاید 8 :

1- 1 - 2 فرایند  ،  روشها و ابزارها

مهندسی نرم افزار یک تکنولوژی لایه ای است . با مراجعه به شکل 1-2  هر روش مهندسی ( شامل مهندسی نرم افزار ) باید برروی یک ساختار سازمانی برمبنای کیفیت قرار گیرد .

اسلاید 9 :

مدیریت کیفیت و فلسفه های مشابه ،  به ارتقا ء مداوم فرایند توسعه کمک می کنند و این فرهنگ تقریبا راهی است به سمت توسعه روز افزون و کاملتر روشهای مهندسی نرم افزار . زمینه ای که مهندسی نرم افزار را حمایت می کند ، بر روی کیفیت تأکید دارد .

اساس مهندسی نرم افزار لایه های فرایند آن می باشد . فرایند مهندسی نرم افزار به همراه لایه های تکنولوژی باعث توسعه تدریجی نرم افزار کامپیوتر می شوند . فرایند ، زمینه ای را برای مجموعه ای از زمینه های کلیدی فرایند(KPAS ) تعریف میکند که باید برای تحویل موثر تکنولوژی مهندسی نرم افزار ایجاد شوند .

اسلاید 10 :

 زمینه های کلیدی فرایند مبنایی را فراهم می کنند که در آن            روشهای تکنیکی  بکارگرفته می شوند ، محصولات  کاری

( مدلها ، اسناد ، داده ها ، گزارشات، فرم ها و غیره ) ایجاد می شوند ، پارامترهای اندازه گیری ایجاد می شوند ،  کیفیت تضمین می شود و تغییرات بطور مناسبی مدیریت می شوند .  

    روش های مهندسی نرم افزار سئوالات تکنیکی را برای ایجاد نرم افزار فراهم می نمایند . روش ها شامل مجموعه گسترده ای از کارهایی هستند که هریک شامل امکان سنجی و تحلیل ،  طراحی ،  ایجاد برنامه ،  آزمایش و پشتیبانی می باشند . روشهای مهندسی نرم افزار برروی چند اصل بنا شده اند که هر زمینه این تکنولوژی را کنترل می نمایند و شامل مدلسازی فعالیت ها و روشهای توصیف دیگر هستند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید