بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

طرح هادي روستاي كتبان

الف) معرفي اجمالي استان

1- الف ) ويژگيهاي جغرافيايي استان آذربايجان غربي

     استان آذربايجان غربي با مساحتي بالغ بر 43660  كيلومترمربع در فاصله́ 58˚ 35 تا ́ 46˚ 39 عرض شمالي از خط استوا و ́ 3˚ 44  تا   ́ 23˚ 47 طول شرقي از نصف النهار گرينويچ در شمال ايران قرار دارد . اين استان حدود 6/2% از كل مساحت كشور را تشكيل مي دهد . استان آذربايجان غربي از شمال به كشور جمهوري آذربايجان (نخجوان) و از غرب به كشور هاي عراق و تركيه ، از جنوب به استان كردستان و از شرق به استان هاي آذربايجان شرقي و زنجان محدود شده است .

اسلاید 2 :

 مرز بين المللي استان با نخجوان حدود 135 كيلومتر و با تركيه حدود 486 كيلومتر و مرز مشترك ايران و عراق در اين استان 200 كيلومتر مرز خاكي است .

  1. 2. - الف ) تقسيمات سياسي استان

     استان آذربايجان غربي داراي 14 شهرستان ، 24 شهر ، 35 بخش ، 109 دهستان و 3163 روستا مي باشد و مركز استان نيز شهرستان اروميه است و شهرستان هاي تابع عبارتند از :

     اروميه ، بوكان ، پيرانشهر ، تكاب ، خوي ، سردشت ، سلماس ، شاهين دژ ، ماكو ، مهاباد ، مياندوآب ، نقده ، اشنويه و چالدران

اسلاید 3 :

طرح هادي روستاي كتبان

3- الف ) ارتفاع و فواصل

     ارتفاع مركز استان (شهر اروميه) از سطح درياي آزاد 1332 متر و فاصله هوايي آن تا تهران 596 كيلومتر است . بلندترين شهرهاي استان ، شهر پيرانشهر با 1840 متر و بخش سيه چشمه با 1920 متر مي باشد و كم ارتفاع ترين شهرهاي استان ، شهر خوي با 1139 متر ارتفاع از سطح دريا مي باشد . لازم به ذكر است مرتفع ترين نقاط و سر حدات غربي استان بيش از 35000 متر و كم ارتفاع ترين نقطه آن در كنار رودخانه ارس 910 متر ارتفاع دارد .

اسلاید 4 :

4 – الف ) ويژگي هاي جمعيتي استان آذربايجان غربي

      بر اساس سرشماري عمومي نفوس مسكن در آبان ماه 1375 از 2496230 نفر جمعيت استان تعداد 1269220 نفر ( 84/50 % ) مرد و تعداد 1227100 نفر ( 16/49 % ) زن بوده اند .

      كه در نتيجه نسبت جنسي برابر 103 به دست مي آيد كه در مقايسه با نسبت جنسي در كل كشور (103 ) نسبت برابري را نشان مي دهد . اين استان در بين اطفال كمتر از يكسال برابر 107 و در بين بزرگسالان ( 65 ساله و بيشتر ) معادل 118 بوده است ،

—

اسلاید 5 :

—بررسي جمعيت سال 75 در استان آذربايجان غربي بر حسب گروه هاي عمده سني نشان مي دهد كه از كل جمعيت استان 3/4 % در گروه سني كمتر از 15 سال ، 6/55 %  در گروه سني 15 – 46 سال و 1/4 % در گروه سني 65 سال و بيشتر قرار داشته اند . اين ارقام نشانگر جوان بودن جمعيت در سطح استان آذربايجان غربي است . از كل جمعيت استان آذربايجان غربي در سال 1375 تعداد 1315161 نفر (68/52 % ) در نقاط شهري و تعداد 1181119 نفر ( 32/47 % ) در نقاط روستائي سكونت داشته اند و به اين ترتيب نسبت شهرنشيني برابر 6/52 % محاسبه مي گردد .

اسلاید 6 :

—ب ) معرفي اجمالي شهرستان

— شهرستان سلماس از جمله شهرستانهاي شمال استان آذربايجان غربي است . به لحاظ تاريخي ، اين شهرستان در زمان هخامنشيان زاروند يا زروند خوانده مي شد . با اين حال اين شهرستان ، قدمتي باستاني و تاريخي بيش از اين دارد . کاوش هاي باستان شناختي در تپه باستاني ( کول تپه ) ، خبر از تمدن چندين هزار ساله در اين شهرستان مي دهد . دهكده نه هزار ساله سلماس –اهروان ( اهرنجان ) – که در واقع ، قديمي ترين محل اسكان بشري در منطقه خلور ميانه بوده است ، دليل اين مدعاست . اواخر سال 1371هـ .ش بود كه يك دهكده باستاني بي نظير در شهرستان سلماس به اطلاع جهانيان رسيد .

اسلاید 7 :

—اين دهكده كه از نوع خود جزو قديمي ترين دهكده هاي واقع در خاور ميانه مي باشد و از اين حيث از اهميت زيادي برخوردار است در شمال شهر سلماس در نزيديكي كوي فرهنگيان قرار دارد كه سلماسي ها آن را به علت وجود خاكستر ( كول ) (كول تپه )مي نامند .

—

اسلاید 8 :

—در سال ها اخير كشاورزان همسايه با اين دهكده كهنسال و زعم آنان معدن خاكستر ، خاك مقوي  آن را براي تقويت زمينهاي مزروعي خود مي بردند . به طوري كه از اين دهكده باستاني تنها چهار هكتار باقي مانده است .. در اين مكان باستاني ابتدا سنگ هاي اوبسيدين از معادن آتشفشاني غرب سلماس و بعضا تركيه وارد و پس از اعمال كار هاي صنعتي روي اين سنگ ها ، آنها را به ابزار و آلات برنده و جنگي مانند چاقو ، سر نيزه و آلات ديگر تبديل و به ديگر اقوام ديگر جهان صادر كرده و تجارت مي كردند . وجود مصنوعات سنگي شامل ظروف ، سيني هايگرد ، سيني هايسفال و وزنه هاي گرد سنگي معروف  فعاليتهاي زيادي براي تامين غذا از طريق كشاورزي در اين منطقه بود است .

—

اسلاید 9 :

—رودهايي كه به درياچه اروميه مي ريزد ، عبارتند از :

     تلخ رود يا آجي چاي در شمال تبريز

      سردي رود كه از سهند سرچشمه مي گيرد .

       صوفي چاي كه از دامنه هاي جنوب غربي سهند سرچشمه مي گيرد .

       رود آذر شهر باد هخوارقان كه از سهند سرچشمه مي گيرد .

       قادر رود ، رود اورميا و شهرچاي رودخانه هايي هستند كه از ارتفاعات كردستان سرچشمه گرفته و به درياچه مي ريزد ، نازلو چاي كه از تركيه سرچشمه مي گيرد .

      زولا چاي نيز از تركيه سرچشمه مي گيرد .

      سيمينه رود يا رودخانه تاتائو كه از كوههاي سقز و بانه سرچشمه مي گيرد .

      باراندوز چاي كه از ارتفاعات مركزي جمال الدين سرچشمه مي گيرد .

.

اسلاید 10 :

2 – 2 – ب ) ناهمواري هاي استان

       شهرستان سلماس در ناحيه كوهستاني و حاصلخيزي واقع شده است و بيشتر ارازي آن از رسوبات غني رودخانه هاي متعدد تشكيل شده است . كوههاي اين شهرستان عبارتند از :

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید