بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 خـلاصــه طــرح

—موضوع طرح :پرورش قارچ خوراكي به ظرفيت 50 تن در سال

 

—محل اجراي طرح : قابل اجرا در سراسر كشور

—

—سرمايه گذاري كـل: 8/889 ميليون ريال

 

—سهم آوردة متقاضي: 8/89 ميليون ريال

—

— سهم تسهيلات: 800 ميليون ريال

—

— دورة بازگشـت سرمايه: 26 ماه

—

اسلاید 2 :

—مقدمـه :

 مواد پروتئيني ، يكي از مهم ترين اجزاي مواد غذايي مورد استفاده انسانها است. نياز طبيعي بدن انسان به اين مواد ، مبين ضرورت استفاده آنها در سبد غذايي خانواده ها است. از ديرباز انواع گوشت ها، خصوصا گوشت قرمز‌ منبع اصلي تامين پروتئين موردنياز انسان بوده است.

—

اسلاید 3 :

—لكن در حال حاضر ، به واسطه تغيير روش زندگي از سنتي به ماشيني و كاهش تحرك افراد در زندگي روزمره ، استفاده از گوشت قرمز بدليل دارا بودن مقدار زيادي مواد چرب رو به كاهش نهاده و در عوض، استفاده از مواد غذايي اي كه با داشتن مقدار كافي پروتئين، براي سلامتي زيان آور نباشند مورد توجه واقع شده است. حبوبات ، سويا و قارچ خوراكي مهم ترين منابع پروتئين غير حيواني هستند كه امروزه به طور وسيع مصرف مي‌شوند. در اين ميان بازار مصرف قارچ خوراكي به دليل افزايش سطح آگاهي جامعه نسبت به فوايد و روش مصرف آن ، روند رو به رشدي را تجربه مي‌كند

اسلاید 4 :

—قارچ ، به علت اينكه سرشار از مواد پروتئيني ، گلوسيدي ، ويتامين‌ها و ليپيدها است مي‌تواند غذاي مناسب و كاملي براي انسان به شمار آيد. ضمن اينكه به واسطه سهولت پرورش قارچ هاي خوراكي مي‌توان آنها را به صورت تازه ، خشك ، كنسرو و پودر به بازار عرضه نمود.

—   اجراي اين طرح به عنوان يك فعاليت توليدي ، ضمن اينكه گامي به سوي خود اتكايي كشور  در صنايع غذايي به شمار مي‌رود، مي‌تواند بسترساز اشتغال به كار نيروهاي متخصص ( خصوصا در علوم كشاورزي ) و فاقد تخصص گردد. ضمن اينكه بانوان كارآفرين نيز مي‌توانند با پياده سازي اين طرح، گامي در جهت توسعه ميهن بردارند.

اسلاید 5 :

— روش تولـيد :

—

Ø   مراحل پرورش قارچ خوراكي عبارتند از:

  الف- تهيه بذر

   ب- تهيه كمپوست

   پ- كشت بذر

   ت- رشد ريشه‌هاي قارچ

   ث- خاك ريزي

   ج- برداشت

اسلاید 6 :

—ب- تهيه كمپوست:

   كمپوست از اختلاط كاه ، كود مرغي، گچ، اوره و آب به نسبت 10، 5، 7 ، 4/0 و 25 حاصل مي‌شود.

—   پ- كشت بذر:

   در اين مرحله كمپوست تهيه شده در جعبه هاي چوبي ريخته شده و دانه هاي گندم حاوي ميسيليوم قارچ روي آن  كشت شده و پس از فشرده سازي آن را در دماي 25 درجه سانتي گراد و رطوبت نسبي 85 تا 90 درصد نگهداري مي‌كنيم

اسلاید 7 :

—ث- رشد ريشه هاي قارچ:

          ريشه هاي قارچ ميسيليوم پس از حدود دو تا سه هفته تمام محيط كشت را فرا مي‌گيرند . در اين مرحله نوبت به خاكريزي مي‌رسد.

—ت- خاك ريزي :

          در اين مرحله، سطح تمام جعبه هاي حاوي كشت با خاك استريل كه قبلا آماده شده به ضخامت 3 الي 5 سانتي‌متر پوشانده مي‌شود. pH اين خاك بايد حدود 5/7 باشد . سپس دماي محيط را به 18 درجه سانتي گراد تقليل مي‌دهند

اسلاید 8 :

—ج- برداشت:

       پس از دو تا سه هفته قارچ ها با شكل گرفتن خود ، شروع به رشد كرده و پس از چند روز تمام سطح كشت را مي‌پوشانند . برداشت قارچ در اين زمان آغاز مي‌گردد. در هر دوره كشت معمولا بين پنج تا شش نوبت برداشت وجود دارد كه هر نوبت حدود يك هفته به طول مي‌انجامد. بعد از پايان دوره كشت كمپوست باقيمانده مستقيما قابل فروش است.

اسلاید 9 :

—پرورش قارچ در منزل

—

—فصل کاشت:

           بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماههای مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می توان قارچ را در ماههای دیگر سال تعمیم داد.

—

اسلاید 10 :

            بطور کلی طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آنست و می توان آنرا در محیط تاریک پرورش داد و بجز نور مستقیم آفتاب، هر مقدار نور را تحمل می کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین 15 - 10 درجه نگهداری شود. علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز، قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتریها، حشرات و قارچهای مضر باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید