بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

         محله نعلبنداندر شرق شهر و در كنار دروازه خراسان قرار داشت ؛ بازار اصلي و مسجد جامع شهر نيز دراين محله واقع بوده است. در اين محله عمارت محمد شاه است كه دارالاماره و دارالحكومت است و از سنگ بنا شده . در طرف شرقي او دروازه ايست كه از بس گل و لاي در راه او هست عبور و مرور نتوان و در غربي او كلاه فرنگي است كه سراي پذيرايي حاكم استراباد است. باغي بس وسيع كه انواع ميوه دارد، ولي از بي مبالاتي ، چهار پايان اهلي را در آن رها كرده و چراگاه شده است.  مسجد جامع و گورستان شهر در اين محله است. گذرهاي اين محله : خيمه دوز ، پاي سرو ، ميخچه گران ، شيركش ، بلوچ و حاجيلر كه اجداد و نياكان آنان را صفويه به استراباد كوچانيده اند و اكنون در اين محله اند.

اسلاید 2 :

بناها و آثار تاريخي محله نعلبندان استراباد

-مسجد جامع

-تكيه نعلبندان

-ديوانخانه بزرگ استراباد

-عمارت سليمان خاني

-ميدان توپخانه و انبار توپخانه و قورخانه استراباد

-تلگراف خانه استراباد

-انبار ذخيره و ديوان خانه استراباد

-عمارت و باغ كنسولگري روس

-بقعه بي بي حور و بي بي نور در گذر باغ شاه ، مقبره شيخ صالح در گذر پاسرو ،حمام ميخچه گران در گذر ميخچه گران و مسجد گذر ميخچه گران در محله نعلبندان از ديگر ابنيه تاريخي و با ارزش محله نعلبندان استراباد است.

-

-

-

اسلاید 3 :

معرفي مركز محله نعلبندان

          با توجه به فرم ، هندسه پلان ، تناسبات ، حجم ، و محصوريت فضايي اين فضاي شهري ، همچنين موقعيت مكاني و قرارگيري آن در راسته اصلي  بازار نعلبندان ( كه به صورت ارگانيك و در امتداد يكي از  معابر اصلي محله نعلبندان و در جوار مسجد جامع شهر شكل گرفته ) و چگونگي اتصال و ارتباط آن با بازارو عملكرد مذهبي آن به عنوان تكيه و اجراي مراسم عزاداري  و ساير مراسم مذهبي در مواقع زماني خاص  و در نتيجه حضور و تجمع مردم در اين مكان و نيز دسترسي آن به ساير نقاط محله نعلبندان و  محلات ديگر و همجواري آن با مسجد جامع، اين گره مهم و استراتژيك شهري را مي توان به عنوان يك ميدان شهري و نيز به دليل منحصر به فرد بودن و مركزيت آن در بازار و محله نعلبندان ، مركز محله نعلبندان (مكاني براي گردهمايي بزرگان و ريش سپيدان محله براي رسيدگي به مسايل مربوط به محله در گذشته) به شمار آورد.

 

اسلاید 4 :

معرفي بازار نعلبندان

شكل گيري بازار نعلبندان به صورت ارگانيك و با توجه به نياز مردم ، در امتداد يكي از معابر اصلي و درجه يك محله نعلبندان به صورت خطي و در جوار مسجد جامع شهر است .

اين بازار كه يكي از دو بازار اصلي و قديمي شهر قديم بوده است متناسب با اقليم منطقه و به دليل بالا بودن رطوبت نسبي هوا به صورت باز و بدون پوشش است.

اسلاید 5 :

شناخت محدوده مداخله

  • بدنه ساختمانها:

يكي از مشخصات بارز بدنه ساختمانها، برخورداري از بازشوها و منافذ متعدد(پنجرهها بخصوص بالاتر از ارتفاع ديد عابر درون معابر) جهت استفاده ورودي، روشنايي، تهويه و ديد است كه نماي خارجي نيز به همان نسبت نماي داخلي اهميت پيدا كرده است.

  • ارتفاع:

ارتفاع بدنه پيرامونی در حدود 6 تا 8 متر ميباشد.

  • مصالح:

مصالح بكار رفته در جدارهها ی هويتمند عموماً از جرزهاي آجري به ضخامت 45 تا 70 سانتيمتر و خشت بعنوان مصالح باربر و كاهگل و گچ- آهك بعنوان نازك كاري روي جدارهها استفاده شده است.

اسلاید 6 :

 سيماي عمومي فضاي باز عمومي مرکز محله نعلبندان

  • عناصر معماري:

 بالكنهاي چوبي بيرون زده بصورت شفاف روي بدنهها الگوي اصلي بيرون زدگي جدارههاي تاريخي است.

از سوي ديگر تركيب رنگها و مصالح و بافت بدنه در فضااي تكيه و مركز محله تغيير يافته و ضمن افزايش تعداد بازشوها، بدنههاي سبز و آبي رنگ چوبي مملو از در و پنجره پديدار ميشود.

  • سقفها:

سقفهاي شيب دار سفال با خيز نسبتاً كوتاه و عموماً سفال كه حدود 1 متر از جداره پيشروي كردهاند از مشخصههاي سيماي تاريخي و هويتمند و عنصر مطلوبي در حفاظت افراد در باران ميباشند. همچنين رنگ قرمز سفالها و رنگ قهوهاي چوبها(كه در زير لبههاي پيش آمده سقف خودنمايي ميكند) جلوه زيبايي به معابر دادهاند.بناهای اطراف ميدان از نظر ارتفاع دو طبقه هستند.

اسلاید 7 :

عناصر كالبدي و معماري فضاهاي شهري

راسته بازار نعلبندان و عناصر كالبدي آنرا ميتوان نوعي از فضاهاي شهري واجد خصوصيات كالبدي خاص دانست.

بازار نعلبندان مركز تجاري بافت تاريخي است. اگرچه هويت مغازهها در ميادين و تكيهها، راستهها در سالهاي اخير به سمت استفاده از مصالح و الگوهاي جديد (بويژه تغيير چوب و تزئينات و نقوش چوبي) در جهت تغييرات سبكهاي مدرن تغيير يافته است.

ساختمانهاي تجاري تاريخي درون بافت بواسطه كيفيتهاي فضايي و ساختاريو مصالحشان، محدوديتهاي اقليمي، تكنولوژي ساخت از نظر ارتفاع نيز قابل تشخيص ميباشند.

اسلاید 8 :

شكل و نظام دروني فضاي مركز محلهاي نعلبندان

ميدان يا مركز دروني اين فضاي محلهاي متشكل از يك فضاي باز است كه بواسطه اتفاقات روزمره ای که در آن رخ می دهد، از نظر عملكرد نشانهاي ميتواند شاخصتر و خواناتر گردد.

اين فضاي عمومي مركز محلهاي، توسط فضاهاي پر و ساخته شده شامل بناهاي دو طبقه (تا 8 متر ارتفاع) محصور شدهاست.

در اين مركز محلهاي فضاهاي مذهبي و خدماتي بصورت مختلط قرار گرفته است بگونهاي كه طبقات همكف اختصاص به كاربريهاي تجاري و خدماتي يافته ولي طبقات بالاي همكف بصورت تكيه با بازشوهاي وسيع و نسبت زياد بازشو به بدنه بسته جداره قرار گرفته و داراي ارتفاع دو طبقه است.

بازشوها و كتيبهها و قابها عموماً در قالب يك تقسيمات كليتري بصورت دستههاي سه يا پنجگانه( سه دري و پنج دري) در سطوح نما تركيب شدهاند.

اسلاید 9 :

بررسي بناهاي تاريخي يا ارزشمند و هويتمند پيرامون ميدان و مشخصههاي کالبدي و معماري آنها در دستهبنديهايي در قالب دسته بندي­هاي زير صورت ميگيرد:

- نوع، انتظام و ترکيب بازشوها (Fenestration)

- فرم توده گذاري و نحوه استقرار (Layout)

و عناصر معماري مانند سبک، مصالح، گونه­بندي و ترکيب­بندي پنجره ها.

پنجرهها غالباً بصورت كشيده عمودي و با تناسب ارتفاعي 3 به 1 كشيده شده می باشد.

بسياري از پنجرههاي چوبي تاريخي طي تغييرات دورههاي بعد تبديل به فريمهاي فلزي شده است.

تكيه درون بافت نسبت به ساير فضاها از بسط بيشتري از بازشوها برخوردارست كه موجب ايجاد ريتم منظمي نيز در طول مسير ميشود.

اسلاید 10 :

مقدمه

در اين بخش به بررسي آسيب هاي موجود در جز فضاها و ارايه طرح هاي درمان پرداخته شده است، بدين صورت كه آسيب هاي موجود درابنيه در سه دسته كلي آسيب هاي فضايي، آسيب هاي كلبدي و بصري تقسيم شده اند كه بيشتر جز فضاهاي موجود در محدوده مورد مطالعه از نوع آسيب هاي بصري است. ضمن بررسي نوع آسيب ، عوارض و علل مخل به ارايه پيشنهاداتي درزمينه درمان اشاره شده است.

به طور كلي مهمترين عارضه موجوددر محدوده مورد مطالعه نبود سيستم مديريت و عدم حمايت ارگان هاي دولتي در رابطه با نيازهاي اهالي منطقه و ارايه خدمات و تجهيزات و تاسيسات شهري متناسب با بافت تاريخي ، فرهنگي است.

بنابراين بيشترين موارد بيماري ها مربوط به جداره از جمله : ‌چسباندن آگهي هاي مختلف ، دخل و تصرف در درب و پنجره ها، عبور نامناسب تاسيسات شهري، لطمه زدن به سيماي بازار ، چيدن كالاها در معبر ، نصب اجناس بر روي جداره ،‌ نصب نامناسب ناودان و دودكش ها، و . . . است كه در صفحات بعدي با تصاوير به توضيح و نحوه تقرب به درمان پرداخته شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید