بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

در 2 جون 1867 در مرکز ريچليز، ويسکونيس به دنيا آمداو بعد از کار در مزرعه به عنوان يک دانشجوي ويژه در دانشگاه مهندسي ويسکونيس ثبت نام کرد او راضي نبود و بعد از گذراندن يک ترم در سال 1887 به شيکاگو نقل مکان کرد و به عنوان طراح در شرکت  ادلر و ساليوان مشغول به کار شود وقتي که زير نظر ساليوان کار مي کرد او شروع به طراحي کرد و به طور مستقل خانه هاي شخصي براي بعضي از مشتريان ادلر و ساليوان مي ساخت فرانک لويد رايت نزديک به 7 سال را در دفتر (ادلر و ساليوان ) سپري کرد و بعد به خاطر به توافق نرسيدن بر سر قراردادي از انها جدا شد رايت اولين کار شخصي خود را با خانه ويليام.اچ.وينسلو شروع کرد اين معمار در طي 90 سال عمر پر بار خود بيش از 60 سال فعاليت مستمر معماري داشته و حدود 560 ساختمان اجرا نموده است او در 9 اوريل 1959 فوت کرد 

اسلاید 2 :

نوع خاصي از طراحي مسکوني بود
که توسط رايت در سال هاي 1900
 تا 1911 ساخته شداين خانه ها به
 نام خانه هاي دشتهاي مسطح نيز
معروف بودند، زيرا اين خانه ها كه غالبا درحومه شهر شيكاگو ساخته شده بودند، در تلفيق  و هماهنگي با دشتهاي مسطح و سرسبزاين نواحي طراحي شده بودند .
از مشخصه هاي بارز اين ساختمانها

مي توان  به تناسبات کوچک نزديک به زمين ِ پنجره هاي سرتاسري كنسول نمودن بام و نمايش افقي آن به موازات سطح زمين مسطح ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره كرد .اما وراي اين خوصوصيات بيرونييک زبان جديد کلي از معماري متولد شد اولين قدم در اين جهت توسعه طبيعي پلان خانه : فضاي باز بيشتر توسط وسايل ساده معماري به جاي جداکننده ها و درها بود اين پلان به نام (پلان باز)معروف شد يکي شدن ساختمان با سايت طبيعي اش توسعه ديگري بود .

اسلاید 3 :

اين منطقه بخاطر بلند بودن از سطح زمين به منظور ايجاد چشم انداز وسيع تر مطلوب بود.

به اين دليل رايت طبقه زيرزمين را همسطح همکف قرار داد و اين کار باعث شد به عنوان پايه ستوني براي طبقه اصلي بالا باشد ديوارها مستقيما از پي بالا مي رفتند پنجره هاي طبقه دوم يک نوار متصل زير پيش آمدگي لبه بام بوند در بحث مصالح رايت  استفاده از مصالح تک ماده را نسبت به ترکيبي از مصالح مختلف ترجيح مي داد .خانه هاي از جنس  روکار سيماني  داراي تخته روکار چوبي بودند همه اين خانه هاي اوليه مثل  بردلي (Bradley ) ِ دانا ((Dana ويليتس ((Willitsگرفته تا خانه هاي بعدي مثل مارتين ((Martin  ِ کونليCoonly) ) و رابي (Robie) همه اين خانه ها به سبک پرايري قلمداد مي شوند

اسلاید 4 :

فرانک لويد رايت به عنوان يکي از اشخاص مؤثر در معماري غربي مدرن به شمار مي آيد اساساً در طرح هاي مبتکرانه او،از سبک ساختمان سازي براساس اشکال طبيعي استفاده مي شود که به عنوان معماري ارگانيک ناميده مي شود .

رايت معماري ارگانيك را با عبارات زير تعريف مي كند :

1- طبيعت : فقط شامل محيط خارج مانند ابرها،درختان وحيوانات نمي شود     بلكه شامل داخل بنا واجزا ومصالح آن نيز مي باشد

2- ارگانيك : به معناي همگوني وتلفيق اجزا نسبت به كل وكل نسبت به اجزا مي باشد.

3- شكل تابع عملكرد: عملكرد صرف صحيح نمي باشد بلكه تلفيق فرم وعملكرد واستفاده از ابداع وقدرت تفكر انسان در رابطه با عملكرد ضروري است. فرم وعملكرد يكي هستند.

اسلاید 5 :

4- لطافت: تفكر وتخيل انسان بايد مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهاي دلپذير و انساني شكل دهد.همانگونه كه پوشش درخت وگلهاي بوته ها،شاخه هاي آنها را تكميل ميكند.مكانيك ساختمان بايد در اختيار انسان باشد ونه با العكس .

5- سنت: تبعيت ونه تقليد از سنت اساس معماري ارگانيك است.

6- تزئينات : بخشي جدايي ناپذير از معماري است . رابطه تزييات به معماري همانند گلها به شاخه هاي بوته مي باشد.

7- روح:روح چيزي نيست كه به ساختمان القا شود بلكه بايد دردرون آن باشد واز داخل به خارج گسترش يايد.

8-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومي ،بعد سوم عرض نيست ، بلكه ضخامت وعمق است.

9-فضا:عنصري است كه دائما بايد در حال گسترش باشد.فضا يك شالوده پنهاني است كهتمام ريتمهاي ساختمان بايد از آن منبعث شوند و در آن جريان داشته باشند .

اسلاید 6 :

منبع الهام کارهاي رايت :

žهنر و صنايع ( هنر و پيشه ) - ساختمانهاي ژاپني - مکتب شيکاگو در کل سه هدف عمده رايت عبارتند از : ارتباط سيال بين داخل و خارج با گشودگي هاي مداوم و عناصر برنامه ريزي شده افقي بودن چشمگير آنها که ارتباط کامل با زمين به وجود مي آورد . تقارن محوري براي تمرکز سياليت در نقاط مشخص ، براي نمونه در جلوي بخاري يا به سمت منظر اصلي ( چشم انداز ) بکار گرفته شده است .

اسلاید 7 :

نظريات رايت در مورد معماري ، در سال 1930 ، اصول برنامه ريزيبرگرفته شده از کتاب رايت در معماري و دموکراسي :

ž1- کم کردن ديوارهاي داخلي و ايجاد يک محيطي براي جريان هوا ، نور و چشم انداز به طوري که در کل پيوسته نشان داده شود .

ž 2- هماهنگ ساختن بنا با محيط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقي بهترين وسيله براي ايجاد همبستگي است )

ž 3- پلان آزاد

ž 4- نشان دادن پي ها به صورت سکوي آجري کوتاه براي قرار گرفتن خانه بر روي آن

اسلاید 8 :

موارد طراحي و اجرائي را كه رايت براي اين خانه ويلائي در نظر گرفته بود مي توان در هشت مورد ذيل خلاصه كرد :

ž1-حد اقل دخالت در محيط طبيعي

ž2-تلفيق حجم ساختمان با محيط طبيعي به گونه اي كه هر يك مكمل ديگري باشند.

ž3-ايجاد فضاهاي خارجي بين ساختمان ومحيط طبيعي.

ž4-تلفيق فضاي داخل با خارج.

ž5-نصب پنجره هاي سرتاسري و از بين بردن گوشه هاي اتاق.

ž6-استفاده از مصالح محيط طبيعي مانند صخره ها و گياهان چه در داخل وچه در خارج بنا.

ž7-نمايش مصالح به همان گونه كه هست ،چه سنگ باشد و چه چوب و ياآجر.

ž8-استمرار نمايش مصالح از داخل به خارج بنا.

اسلاید 9 :

žاين بناي ترکيب شده با منظره اي بي نظير و شکل يافته از عناصر ساده اي همچون سنگ هاي طبيعت اطراف،بتون،شيشه و فولاد به طرزي باورنکردني با محيط خو همخان شده است.

žخانه آبشار مصداق بسيار خوب اين گفته ي رايت است که(هيچ کس زيبايي خاص يک سايت"موقعيت ساخت بنا"را تا موقعي که من بنايي آنجا نسازم درک نمي کند).

اسلاید 10 :

žکف ها و بام هاي خانه آبشار به طور چشمگيري پيش آمده است.اسکلت خانه به وسيله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنين انداز جريان مسيل آبشار خواهد بود.ترکيبي مناسب به وسيله عناصر بصري از قبيل پلکان و دودکش با نمائي از سنگ و سطحي زبر صميميت يافته اند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید