بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 رودخان نام قلعه ای است متعلق به دوره سلجوقیه که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان ساخته شده و 6/2 هکتار مساحت و در ارتفاع 650 متری از سطح زمین جای گرفته و 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر دارد.

اسلاید 2 :

رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه لای دیوارهای قلعه و پوسیدگی آنها شده، اما با این حال در مقایسه با قلعه های دیگر، رودخان سالم مانده است. دیوارهای قلعه از 3 تا 10 متر متغیر است. قلعه عظیم و شگفت انگیز قلعه رودخان در 25 کیلومتری جنوب غربی فومن که در حوزه جغرافیایی این شهرستان قرار دارد. در قله کوهی در دل جنگل آرمیده است.

اسلاید 3 :

 

برای رسیدن به قلعه پس از عبور از شهر فومن، روستاهای گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، سید آباد و قلعه رودخان در جاده که نیمی از آن آسفالت و نیمی دیگر خاکی است باید طی مسیر کرد و به روستای حیدرآلات که جاده ای اتومبیل رو به آن ختم می شود، رسیده از اینجا تا قلعه را باید با پای پیاده که حدود 5 کیلومتر است طی کرد.

اسلاید 4 :

زمان لازم برای طی کردن این مسیر با پای پیاده حدود یک ساعت و نیم است که مقداری از آن از طریق پله های احداثی باید طی کرد. برخی از ساکنین این منطقه به این شایعه باور دارند که این قلعه را «جن ها» بنا کرده اند. آنها در باور خود، اظهار می دارند هیچ بنایی که توسط آدمیزاد بنا شده باشد، نمی تواند این قدر دوام بیاورد.

n

اسلاید 5 :

زمان لازم برای طی کردن این مسیر با پای پیاده حدود یک ساعت و نیم است که مقداری از آن از طریق پله های احداثی باید طی کرد. برخی از ساکنین این منطقه به این شایعه باور دارند که این قلعه را «جن ها» بنا کرده اند. آنها در باور خود، اظهار می دارند هیچ بنایی که توسط آدمیزاد بنا شده باشد، نمی تواند این قدر دوام بیاورد.

n

اسلاید 6 :

طی وقایع و رویدادهایی که پس از دوره ساسانی به وقوع پیوست تخریب شده اما در قرن 5 و 6 هجری قمری و در زمان حکومت سلجوقیان تجدید بنا شد. به همین جهت در شمار قلایع اسمعیلیه مشهور است. بر روی سردر ورودی آن درج شده که این قلعه در سال 918 تا 921 هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیرعلاء الدین اسحق تجدید شد. که بر سردر آبادی کتیبه حک شده که در موزه رشت نگهداری می شود. مضمون کتیبه به شرح زیر است :

 هرگونه درجه تغییر نیافته 180000 ؟ دانا چون هر دشمن خوی هذر و جوی ......

 خویش اظهار کند و عهد .......... بقیه مطالب آن متلاشی شده.

اسلاید 7 :

 از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد. ارتفاع قلعه بین 665 تا 715 متر از سطح دریا می باشد.

اسلاید 8 :

در سمت راست قلعه، رودخانه ای به همین نام قرار دارد که از ارتفاعات، سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جریان است. و به دلیل وجود همین رودخانه قلعه رودخان خوانده می شود. واژۀ رودخان در حقیقت مخفف رودخانه است این قلعه در ادوار تاریخی به نامهای قلعۀ هزار تپه، صسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز خوانده شد.

n

اسلاید 9 :

 قلعه از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرمسرای وی) و قوزخانه (محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است.

 ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است.

 قراول خانه ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد. بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی، زسراک، در اضطراری، حمان و آبریزگاه است.

اسلاید 10 :

 40 برج دیده بانی دو تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاقهای هشت ضلعی آن با طاق گنبدی پوشانده است. دو تا دور دیوارها و برج ها روزنه هایی شیب دار دیده می شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده اند.

 لازم به ذکر است که در طول تاریخ قلعه هیچ گاه دشمن به آن نفوذ نکرده و نتوانسته آن را فتح کند.

 قبلاً چشمه آبی که منبع اصلی آب قلعه بود در حیاط قلعه دیده می شد که با زلزله سال 69 گیلان خشک شد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید