بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

مایا قرنها پیش از پیداش مسحیت در اروپا، قبایل متمدنی در درههای حاصلخیز و جنگلهای سرسبز آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کردند که در کشاورزی، معماری، علوم، ریاضی و ستاره شناسی به پیشرفتهای زیادی رسیده بودند. از جمله این قبایل میتوان "مایا، اینکا، آزتک و تولتکس" را نام برد.

اسلاید 2 :

به نظر بعضی از باستانشناسان مایا تمدنی بوده پیشرفته دارای تقویمی دقیق. مردم مایا دارای خط بودند به مانند مصریان باستان که به هیروگلیف مایا معروف است و از تعدادی اشکال تشکیل شده است که از آن در نوشتن حرفهای خود استفاده می کردند.قبیله " مایا "، خورشید را به خدایی برگزیده بودند و آن را پرستش می کردند، به همین جهت خود را " فرزندان خورشید " می نامیدند. آنان خدایان دیگری نیز داشتند، از جمله خدای باران، خدای جنگل و....

در تمدن مايا اعتقادات عامل متحد کننده جامعه بود. اگر چه بازرگاني وسائلي براي ماياها فراهم آورد تا تمدن خود را پايه ريزي کنند،اما تمام طبقات اجتماع از شاه و طبقات نخبه گرفته تا روستاييان همه اعتقادات مشترکي داشتند.

اسلاید 3 :

" مایا "ها حدود سالهای نخستین پیدایش مسیحیت در اروپا، شروع به ساختن شهری بزرگ با ساختمانها و معبدهای عظیم کردند و زندگی خود را با جشنها و مراسم با شکوه رونق بخشیدند. آنها در این جشنها، ماسک حیوانات به چهره می زدند و با خواندن سرود و زدن طبل، به پایکوبی می پرداختند  تا خدایان کوچک و بزرگ خود را ستایش کنند.

اسلاید 4 :

تمدن مایا

قوم مایا با فرهنگ ترین جامعه را در سراسر آمریکای مرکزی تشکیل داد. آنان در زمینههای ادبیات نوشتاری، شهرسازی، ریاضیات و ستاره شناسی به پیشرفتهای قابل توجهی نایل آمندند. مایاها، باآن که فرهنگ اولمک در کرانه هی خلیج مکزیک حدود نهصد سال پیش ازمیلاد رو به انحطاط رفته بود شدیداً تحت تأثیر شیوه ی تفکر آنها بودند. تمدن درمیان قوم مایا پیشرفت میکرد و آنان به داد و ستد بازرگانی با شهرهای مونت آلبان و تئوری هوآلکان در شمال پرداختند.

اسلاید 5 :

محدوده ی قلمرو مایاها

تمدن باستاني ماياها يك سوم شرقي " Mesoamerica " را اشغال كرده بود،جزایر " Yucatan ".توپوگرافي منطقه از كوهستان آتشفشاني كه مناطق مرتفعجنوب را در برگرفته است شروع شده و به فلات هاي متخلخلي از جنس سنگ آهك،معروف به سرزمينهاي پست در منطقه ي شمال مركزي ختم ميشود.قسمت جنوبي اينسرزمينهاي كم ارتفاع توسط جنگلهاي باراني با ارتفاع متوسط ۱۵۰ فوت(حدود ۵۰متر) پوشيده شده است.

اسلاید 6 :

معما در دل سنگ

هنر امروز و بخصوص هنر نقاشی , از سبک ها و شیوههای متفاوتی برای رساندن پیام استفاده میکند. هر کدام از سبک ها طرفداران خاص خود را داشته- و از آن روی نقاشان می کوشند تا با رنگ آمیزیهای مخصوص با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

اما حجاران مایا برای رساندن پیام بجای رنگ - از اعداد و ریاضیات مخصوص خود استفاده میکردند.!! و شگفتا چنان هارمونی منظمی با بناهای خود ایجاد کرده اند که محققان بسیاری را دچار بهت و حیرت کرده اند.

اسلاید 7 :

آنها هرمها و بناها را با ردیف منظمی در کنار نقشهای حجاری شده قرار میدادند تا حامل پیامی باشد برای خدایان و نسل امروز – همانطور که گفته شد این هارمونی خاص توسط پرفسور " ریماند کارتایر " بعد از سالها مطالعه به روی بناهای مایاها کشف و اشکار گردید. " ریماند کارتایر " بارها وارد مقبره " په لنگ " شد, بارها اعداد تابوت حجاری شده را محاسبه کرد – اما تمام این زیبایی ها بی معنا بود.!! ایا این قوم روبوتیک , این همه زحمات را بدون هدف خاصی کشیده بودند.؟!! از نظر ریماند کارتایر این امکان پذیر نبود – ناگهان جرقه ای در افکارش زده شد آیا اعداد حجاری شده بر روی دیوار - با اعداد روی تابوت در ارتباط بودند.؟!

شگفتا: این هارمونی مایائی رازهائی را در دل داشت که انسان امروز تصورش را هم نمیکرد – قرینه سازیهای بی همتا, ارتباطهای باور نکردنی و صدها معمای حل نشده دیگر , در میان تصاویر حجاری شده – تصویر تابوت " په لنگ " بیشترین نظرها را بخود جلب کرده است. بر روی این تابوت - تصویر زنی که درون محفظه ای قرار گرفته , و در درون این محفظه با آلات مختلفی در حال کار است بسیاری را متعجب کرده است.

پرفسور اریک فن دانکین – پرفسور پیتر کولوسایمو – پرفسور " کازانتسوف " و پرفسور "ژیرو " و تعداد بسیاری از دانشمندان نامی جهان – این محفظه را شبیه سفینه ای میدانند که یک فضانورد زن مشغول هدایت آن است.!! این محفظه دارای اکزوز – سیستم تخلیه – دریچه ذربینی برای دیدن بیرون سفینه – سیستم احتراق و لوازم پیچیده دیگر بود.

اسلاید 8 :

دوران باستان

در کلیه تمدنهای باستانی همیشه معابد را در بلند ترین قسمت شهر می ساختند. ارسطو می گوید؛ «محل ساختمان معبد باید نقطه ای باشد که از همه طرف دیده شود و مقام فضیلت را حقاً بالا ببرد و بر پیرامونش تسلط داشته باشد.» گرچه این اظهارات مربوط به عصر کهن یونان است اما دقت در مضمون آن روشنگر اهمیت معابد و اهمیت محل استقرار عبادتگاه است زیرا هر اندازه معبد بیشتر در جلو چشم انسان باشد همان اندازه بیشتر انسان را یاد معبود می اندازد.از آنجا که مکان مقدس محل ارتباط با خدایان است باید مانند دری به جهان باشد تا خدایان بتوانند از آنجا به زمین نزول کنند یا انسان بتواند به طور نمادین به بالا صعود کند.

اسلاید 9 :

اهرام در امریکا مکانی برای سکونت خدایان بود هر چند که به علت ویژگیهای معماری مانند ارتفاع زیاد بعد ها کاربردهای دیگری مانند استحکامات نظامی و تدافعی نیز پیدا کرد. نمونه ای از این اهرام هرم بزرگ چلولا در مرکز مکزیک ۶۴ متر ارتفاع و زیربنایی حدود ۱۶ هکتار دارد.

اسلاید 10 :

مهمترین اثر این مجموعه، El Castillo (به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پلههایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.

معبد جنگجویان

محوطه بازی

سایر سازه ها

معابد و سازههای دیگری نیز در محوطه اثر تاریخی چیچن ایتزا قرار دارند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید