بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  • نخستین مطالعات در زمینه بیوشیمی با معرفی شیمی آلی به عنوان دانش مستقل همراه بوده است.
  • سنتز آزمایشگاهی بعضی از ترکیبات زیستی مانند اوره توسط وولر (1828) برخی از دانشمندان را بر آن داشت تا اختصاصات زیستی را با دانش شیمی توجیه و تفسیر نمایند.

اسلاید 2 :

  • شناسایی هورمونها, لیپیدها, ویتامینها, کشف چرخه اوره و چرخه کربس توسط کربن و بالاخره کشف ساختار ماده یاخته توسط واتسون و کریک درسال 1953, دانش بیوشیمی را به عنوان ابزاری جدید برای مطالعه جنبه هایی از فعالیتهای یاخته ای و عملکرد فرآیند زیستی معرفی نمود.

اسلاید 3 :

  • هرپ سیلر, که مطالعات خود را بر روی شیمی گویچه های سرخ خون متمرکز کرده بود, توانست هموگلوبین, یعنی ماده سرخ رنگ خون را برای نخستین بار جداسازی و شناسایی نماید.

اسلاید 4 :

عناصر تشکیل دهنده ماده زنده

  • از بین عناصر موجود در کره زمین, فقط 27 عنصر برای اشکال زیستی مختلف ضروری است.

اسلاید 5 :

ایزومرهای فضایی

  دو ترکیب شمیایی که فرمول بسته یکسان و فرمول گسترده متفاوت داشته باشند ایزومر خوانده می شوند. درایزومر فضایی دو ترکیب با فرمول یکسان ساختار مولکولی کاملاً مشابهی دارند. لیکن از نظر (آرایش فضایی) متفاوتند.

اسلاید 6 :

ایزومرهای هندسی: با آنکه یگانه (C-C) به مولکول امکان چرخش می دهد و ساختارهای فضایی متفاوتی را موجب می شود, کربن با اتصالات دوگانه (C=C) بازدارنده چرخش است. حال اگر دو اتم کربن با پیوند دوگانه به هم متصل شوند, ایزومرهایی را می سازند که ایزومرهای (سیس) و (ترانس) نامیده می گردند.

اسلاید 7 :

پیوندهای شیمیایی

علاوه بر پیوندهای کوالان که اتصالات اصلی دو مولکولهای بیوشیمایی محسوب می شوند, پیوندهای ضعیفتری نیز وجود دارند که ساختار و ساختمان فضایی مولکولهای زیستی و فعالیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهند. از انواع اصلی این پیوندها می توان پیوند واندروالس-پیوند هیدرونی, و پیوند هیدروفوب را نام برد.

اسلاید 8 :

1-پیوند واندروالس: هنگامی که دواتم به فاصله معینی از یکدیگرند به طوری که بین دو نیروی جاذبه و دافعه توازن برقرار شوند, پیوند بین آنها را پیوند واندروالس نامند. انری پیوندهای واندروالس بسیار کم و حدودد یک کیلو کالری بر مول است.

اسلاید 9 :

2-پیوند یونی: پیوندهایی که بین دو گروه باردار ایجاد می شود نیرویی الکترو استاتیک نیز خوانده می شوند. انری پیوندهای یونی حدود 5 کالری بر مول است.

اسلاید 10 :

  • نمکها: موادی هستند که از ترکیب یک اسید و یک باز به وجود می آیند: آنیونها مانند CL و کاتیونها مانند Na,K نمک ها در حفظ فشار اسمزی و تعادل اسید- باز یاخته اهمیت دارند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید