بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

سیستمهای صفی را که در ارتباط با زنجیره های مارکوف بوده ولی فرآیند تولد و مدگ نمی باشند را در نظر می گیریم. این بدان معنی است که در نمودار آهنگ انتقال این مدلها، ممکن است هر گره فقط با گره های ما قبل و ما بعد خود ارتباط نداشته ، بلکه با چند گره دیگر نیز مرتبط باشند. جهت فرموله کردن اینگونه مدلها در قالب سیستم های مارکوفی ، وضعیت سیستم بایستی به نحوی تعریف گردد که بتوان مدل را در قالب زنجیره های مارکوف نمایش داد. لذا در تعریف وضعیت برای اینگونه مدلها میبایست دو نکته را رعایت نمود:

1-وضعیت به نحوی تعریف شود که وضعیت آینده سیستم فقط بستگی به وضعیت حال ونه گذشته داشته باشد.

2- وضعیت به نحوی تعریف شود که زمان ماندن در هر وضعیت متغیر تصادفی نمایی باشد.

اسلاید 2 :

                                z تبدیل

تبدیل مهمی است که جهت توابعی که بر روی مقادیر منفصل تعریف شده اند، ارایه میگردد.

که در آن    به گونه ای مشخص میگردد که تابع       همگرا باشد.

اسلاید 3 :

تمرین

تبدیل یافته تابع توزیع پواسان با پارامتر       بر طبق تبدیل        

را بدست آورید.

 

اسلاید 4 :

مدل با ورودی گروهی      (             )   

در ادامه فرضیات مدل ساده           فرض براین است که ورودی ها بر طبق فرآیند پواسان است . بدین معنی که احتمال داشتن     ورودی در یکساعت از فرآیند پواسان پیروی میکند.در یک ورودی یک گروه 5 نفره وارد شده و در ورودی بعدی یک گروه 12 نفره وارد شود که احتمال اینکه گروه 5 نفره وارد شود     وبرای گروه 12 نفره     خواهد بود.که در فرآیند پواسان اگر      بعنوان نرخ ورود گروههای    نفره باشد، در نتیجه :

که در آن   برابر نرخ ورود کلی برای تمام گروهها است.

اسلاید 5 :

مساله

یک فرآیند ماشینکاری چند مرحله ای را در نظر بگیرید. بعد ازمرحله اول،اغلب اقلام دارای یک یا دو عیب میباشند که میبایست قبل از رفتن به مرحله دوم،عیب آنها برطرف گردد.این کار وظیفه یک کارگراست که این اقلام را پس از رفع عیوب ،دوباره در جریان فرآیند ماشینکاری مرحله بعد قرار دهد. زمان بین دو قطعه دارای یک عیب از توزیع نمایی با پارامتر         وزمان بین دو قطعه دارای دو عیب از توزیع نمایی با پارامتر             پیروی میکند.  همچنین زمان لازم جهت رفع یک عیب توسط این کارگر نیز متغیرتصادفی نمایی با متوسط 10 دقیقه است.

اسلاید 6 :

مساله

بعلت افزایش تعداد قطعات معیوب در پایان مرحله اول ماشینکاری ، مدیریت کارگاه تصمیم برآن گرفته است که یک کارگر جدید را به کمک این کارگر بفرستد تا کارگر جدید قطعات دارای دو عیب را تعمیر نموده و کارگر قبلی فقط قطعات دارای یک عیب را مورد تعمیر قرار دهد. لذا تصمیم گیری در مورد این امر فقط بستگی به هزینه این کاردارد. به نظر مدیریت ، هزینه های مطرح شده ، هزینه های مربوط به تاخیردر خطوط به علت تاخیر درامر ترمیم عیوب است که این هزینه مستقیما بستگی به تعداد قطعات موجود در این سیسنم دارد.در مورد این تصمیم گیری چه اظهار نظری میتوان نمود؟

n

اسلاید 7 :

2-اگر سیستم را با دو خدمت دهنده در نظر بگیریم که خدمت دهنده اول فقط قطعات با یک عیب وخدمت دهنده دوم قطعات با دو عیب را تعمیر نماید،در این حالت ما دارای دو سیستم صف خواهیم بود:

1-2-یک سیستم صف برای کارگر اول

2-2-یک سیستم صف با ورودی گروهی

 

اسلاید 8 :

مدل با خدمت دهی گروهی(              )

در یک مدل            که بصورت نوبتی خدمت ارایه میگردد،خدمت دهنده بتواند حداکثر به   نفر بطور همزمان خدمت ارایه کند.به اینگونه مدلهای صف،مدلهای صف با خدمت دهی گروهی گویند و مدت زمان خدمت دهی صرفنظر از اینکه چند نفر مشغول دریافت خدمت میباشند،متغیر تصادفی نمایی با متوسط      است. این مدل شامل دو حالت است:

1-برای خدمت دهنده تفاوتی نمیکند که به چند نفر خدمت میدهد.

2-تا هنگامیکه مکانیزم خدمت دهی به ماکزیمم ظرفیت  نرسد،خدمت ارایه نمیشود.

اسلاید 9 :

مدل با خدمت دهی گروهی(              )

1-تعریف وضعیت    : وضعیتی است که در آن   مشتری داخل سیستم میباشند.

مدیریت یک کارواش تصمیم گرفته است که عملیات خود را تغییر دهد.بدین نحو که با نصب دستگاهها و تجهیزات جدیدامکان شستشوی 2 ماشین بطور همزمان را فراهم آورد و همچنین بتواند یک ماشین را نیز شستشو نماید.این کارواش انتظار داردکه اتومبیل ها بر طبق فرآیند پواسان با متوسط 20 ماشین در ساعت به آنجا مراجعه نموده و زمان خدمت دهی کارواش نیز متغیر تصادفی نمایی با متوسط 5 دقیقه باشد. چه طول صفی در آینده با نصب تجهیزات جدید در جلوی کارواش ایجاد خواهد شد؟

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید