بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مديريت بحران و پدافند غيرعامل

پدافند غير عامل با توجه به اصول حاكم در مديريت بحران مجموعه از تمهيدات، اقدامات و طرح هايي است كه با استفاده از ابزار و شرايط، حتي المقدور بدون نياز به نيروي انساني و  به صورت خود اتكا، از يك سو توان دفاعي مجموعه را در زمان بحران افزايش داده و از سوي ديگر پيامدهاي بحران را كاهش و امكان باز سازي مناطق آسيب ديده را با كمترين هزينه فراهم مي سازد.

طرح هاي پدافند غير عامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهيه و اجرا مي گردند

اين قبيل تمهيدات و ملاحظات پدافند غيرعامل علاوه بر كاهش شديد هزينه ها، كارآيي دفاعي طرحها، اهداف و پروژه ها را در زمان تهاجم دشمن بسيار افزايش خواهد داد.

اسلاید 2 :

قابليت هاي پدافند غير عامل

قابليت‌هاي پدافند غيرعامل، ايجاد بستر مناسب توسعه پايدار كشور، هم راستا با سياست‌هاي تنش‌زدايي، پايدارترين و ارزان‌ترين روش دفاع، مناسب‌ترين راهكار افزايش آستانه مقاومت ملي، پشتوانه اقتدار ملي، يكي از مهمترين ابزارهاي بازدارندگي، بهترين و مناسب‌ترين شيوه كاهش مخاطرات و كاهش آسيب پذيري، صلح آميزترين روش دفاع و فطري‌ترين عنصر دفاعي بشر در برابر همه حوادث است.


ذكر اين نكته ضروري است كه "كشورهايي كه توسعه پدافند غيرعامل را به عنوان يك سياست دفاعي مستمر در دستور كار خود قرار مي‌دهند، هيچگاه در مظان اتهام تهديد عليه كشورهاي ديگر قرار نمي‌گيرند".


با اين توضيح، كشورهايي كه پدافند غيرعامل را به عنوان يك راهكار اصلي برمي‌گزينند به شرايطي از نظر كاهش آسيب‌پذيري دست مي‌يابند كه‌مطامع كشورهاي تهديدكننده عليه آنها كاهش مي‌يابد.

 

اسلاید 3 :

اصول پدافند غيرعامل درطرحهاي حساس و حياتي 

1- ايجاد بستر مستمر و پويا جهت اجراي طرح هاي پدافند غير عامل

2- قرار گرفتن اصول پدافند غير عامل در متن طرح هاي پدافند غير عامل

3- ايجاد ضمانت هاي اجرائي و پاسخگو بودن بالاترين مقام اجرائي هر دستگاه نسبت به رعايت اصول پدافند غير عامل

4- تعيين شاخص هاي اولويت بندي، متناسب با اهميت و حساسيت نقاط هدف (ساختمان ها، تأسيسات، تجهيزات و شريان هاي اصلي كشور كه ممكن است در معرض تهاجم قرار گيرند نقاط هدف ناميده ميشوند.)

5- تعيين سطوح ايمني و معيارها و ضوابط فني پدافند غير عامل متناسب با ماهيت نقاط هدف و نوع تهديد.

6- كاهش آسيب پذيري نيروي انساني، مستحدثات و مراكز حياتي و حساس موجود و در دست اجرا يا در دست مطالعه كشور از طريق اجراي طرح هاي پدافند غير عامل

 

اسلاید 4 :

بحران

  بحران رويدادي است كه به طور طبيعي يا بوسيله بشر،    به طور ناگهاني(Emerge cy)يا به صورت فزاينده(Crisis) بوجود آيد و سختي و مشقتي را به جامعه انساني تحميل كند كه براي برطرف كردن آن نياز به اقدامات اضطراري، اساسي و فوق العاده باشد.

اسلاید 5 :

  درجه بندي بحران

بحران درجه 1: عبارت است از هر رويداد پيش بيني نشده و غير منتظره اي كه يك واحد به تنهايي و با امكانات معمول خود قادر به مقابله با آن باشد. مانند آتش سوزي .

آتش سوزيهاي كه در منازل ايجاد شده و باعث آسيب ديدن منزل يا منازل اطراف خود مي شود .

اسلاید 6 :

بحران درجه 2: هرگونه رويداد غير منتظره اي كه براي مقابله با آن دو يا بيش از دو نهاد با قابليتي بيش از حد معمول لازم باشد.  مانند: تصادفات جاده اي.

به رغم تمهيدات صورت گرفته از طرف دستگاههاي مرتبط با موضوع حمل و نقل جاده اي اعم از پليس راه، وزارت راه و ترابري ، امداد جاده اي  هلال احمر  و…. متأسفانه آمار تلفات جاده اي همچنان سير صعودي دارد.

اسلاید 7 :

بحران درجه 3: هرگونه رويداد غير منتظره اي كه ابعاد آن به حدي باشد كه براي مقابله با آن نياز به تجهيز كليه امكانات و نهادهاي مسئول در سطح شهر و هماهنگ كردن و همكاري اين نهادها و نهادهاي ديگر خارج از اين حوزه باشد. مانند: جنگ

 تجاوز عراق به ميهن اسلامی در شهريور سال ۱۳۵۹ شروع شد و عراق رسماً    آغاز گر جنگ نابرابر شناخته شد. اين تجاوز تا سال ۱۳۶۷ به طول انجاميد، در طول اين مدت ايران جمعاً ۹۶ عمليات بر عليه نيروهای  متجاوز  عراق انجام داد.

 

اسلاید 8 :

فاجعه: فاجعه به حادثه اي گفته مي شود كه همه آحاد جامعه را در بر گرفته، مقابله با آن به مهارتها و روش هاي  ويژه اي نياز داشته باشد، و براي جبران خسارات وارده به امكانات فوق العاده اي نياز است كه نوعاً مجبور به استمداد از كشورهاي ديگر مي شويم.

فاجعه بم را مي توان نام برد كه طي آن زمين لرزه در سال 1382 بيش از 40000 نفراز هم وطنانمان جان خود را از دست دادند.

اسلاید 9 :

خطرات تكنولوژيك بر اثر فرايندها و مواد ناشي از زندگي در جهان صنعتي ايجاد مي‌شوند و شامل موارد زير هستند:

نقل و انتقال مواد و انسان‌ها (از راه جاده‌ها، راه‌آهن، هوا يا دريا)

استفاده از ماشين‌آلات سنگين يا سريع

استفاده از الكتريسيته، دماي بالا، فشار بالا و ...

توليد انبوه، ذخيره‌سازي، استفاده و دور ريختن مواد خطرناك

 

اسلاید 10 :

در دسامبر سال 1984 در شهر بوپال هند كه مركز فعاليت هاي شيميايي شركت آمريكايي يونيون است، به ناگاه ابري از گازهاي سمي و كشنده متيل ايزوسيانات در آسمان اين شهر پراكنده شد كه منجر به مرگ بيش از 25000 نفر شد

در يك مورد ديگر انفجار كارخانه اتمي چرنوبيل در سال 1986 در اتحاد جماهير شوروي سابق نيز نمونه اي ديگر از بحران هاي تكنولوژيك است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید