بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

دید کلی

  • تا زمانی که ویندوز مایکروسافت عمومیت نیافته بود، موس نیز محبوبیت چندانی نداشت و هر از چندگاهی در برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه استفاده کامپیوتر بدون موس اگر غیر ممکن نباشد، بسیار مشکل است.

اسلاید 2 :

تاریخچه

  • داگلاس انگبارت ماوس را در يك موسسه تحقيقاتي اختراع كرد نام اين موسسه استانفورد بود ولي بعد از چند سال يعني در سال ۱۹۷۰ شركت زيراكس در كاليفرنيا با رهبري جك هالي و با كمك نمونه ساخته شده توسط داگلاس موفق شد ماوسي طراحي كنند كه كارايي بالايي داشت. اين روند ادامه يافت تا در سال ۱۹۸۲ شركتي به نام ماس سيستم ابتدايي ترين ماوس را براي رايانه هاي pc اي بي ام توليد كرد البته قطب بدون انكار رايانه يعني ماكروسافت هم در سال ۱۹۸۳ موس دو كليدي خود را به جهانيان عرضه كرد. البته در آن زمان به خاطر كم بودن وسعت كار با رايانه در ابتدا مفهوم ماوس درك نمي شد و جايگاهي نداشت ولي با ورود برنامه هاي آفيس و برنامه هاي مشابه كاربران فهميدند كه ماوس به آنها كمك خواهد كرد كارها سريع تر پيش رود.

اسلاید 3 :

تاریخچه

  • . آناليز موس تقريبا جز ساده ترين سخت افزارها مي باشد ولي معرفي بخش هاي مختلف آن خالي از لطف نيست قاب ماوس همان شكل ظاهري ماوس هست كه مشاهده مي كنيد و قطعات داخلي را محافظت مي كند و از يك جهت بسيار مهم هست و آن نوع معماري ماوس هست كه بايد طوري باشد كه انگشتان و دست دچار خستگي نشوند گوي ماوس اين بخش مخصوص ماوس هاي تقريبا قديمي هست و وقتي شما ماوس را روي سطحي حركت مي دهيد آن گوي هم همان طور حركت مي كند و لازمه حركت خوب و بدون اشكال گوي تميزي سطحي است كه موس روي آن مي باشد.

اسلاید 4 :

اجزای موس

  • قاب موس
  • قاب که محافظ قطعه‌های داخلی بوده ، شکل ظاهری موس را می‌سازد. معمولا از پلاستیک ساخته شده است و در حال حاضر قابهایی که بر اساس مهندسی محیط کار یا کار پژوهشی ساخته شده‌اند. رواج بیشتری دارند. زیرا وقتی آنها را بدست می‌گیریم، انگشتان احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

اسلاید 5 :

اجزای موس

  • گوی موس


در زیر موس یک گوی پلاستیکی که دارای هسته فلزی است وجود دارد که از زیر موس اندکی بیرون زده است، در جهت حرکت موس می‌چرخد. هنکامی که موس را حرکت می‌دهید این گوی به این طرف و آن طرف حرکت می‌کند. حرکت این گوی نشان‌دهنده حرکت اشاره‌گر موس روی صفحه نمایش رایانه است.

اسلاید 6 :

  • غلتک


همانطور که گوی موس می‌چرخد با دو غلتک که نسبت به هم زاویه 90 درجه دارند تماس پیدا می‌کند. در نتیجه آنها را می‌چرخاند. به عبارت دیگر در داخل موس ، دو غلتک عمود برهم ، رو به روی سطح گوی موس قرار دارند که عبارند از :

  • یکی از غلتکها برای حرکت چپ و راست ، یا در واقع حرکت عرضی در صفحه نمایش است.
  • دیگری برای حرکت بالا و پایین ، یا در واقع حرکت عمودی روی صفحه نمایش است.

اسلاید 7 :

  • در موسهای مکانیکی دو جفت میله هادی فلزی که به کف موس وصل هستند، در کنار چرخهای موس قرار دارند. چرخیدن چرخها باعث تماس با این میله‌ها می‌شوند. یعنی هربار که یکی از این میله‌های فلزی به یکی از نقطه اتصال چرخ برخورد می‌کند، سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کند. تعداد این سیگنالها مشخص می‌کند میله‌های هادی با چند تا از این نقطه‌ها برخورد کرده‌اند. به این ترتیب جهتی که غلتکهای موس می‌چرخند، به همراه نسبت بین تعداد سیگنالهای حاصل از محورهای عمودی و افقی ، بیانگر سمت و سوی حرکت موس است.

اسلاید 8 :

دیود و آشکارساز نوری

  • در موس مکانیکی و نوری به جای میله فلزی هادی از دیودهای نوری و آشکارساز نوری استفاده می‌شود. هنگامی که غلتک‌ها می‌چرخند، چرخها در حالت عبور دادن نور از دیودهای نوری به آشکارسازهای نوری هستند. یا در حالتی هستند که نور نمی‌تواند به آشکارساز برسد. به این ترتیب ، باز هم سیگنالهای الکتریکی بوجود می‌آید، تا به رایانه انتقال یابد در نتیجه این کار رایانه بتواند حرکت موس را بفهمد. موسهای «مکانیکی نوری» به دو جفت دیود و آشکارساز نیاز دارند تا بتوانند جهت چرخش را مشخص کنند. اما موسهای نوری دارای یک گیرنده نور و یک دیود نوری می‌باشد.

اسلاید 9 :

  • در زیر هر کلید روی قاب موس کلید دیگری نیز وجود دارد. که وقتی روی کلیدهای قاب موس فشار وارد شود. فشار به کلید زیری در داخل موس منتقل می‌شود. به این ترتیب فرمانهای موس به رایانه منتقل می‌شود. بیشتر موسها دو کلیدی و بعضی سه یا چهار کلید دارد. در بیشتر موسهای امروزی یک کلید چرخان وجود دارد که به آنها نت اسکرول می‌گویند که با آن می‌توان نمایش طوماری انجام داد.

اسلاید 10 :

روند شکل گيری موس

  • درسيستم های اوليه  نيازی به استفاده از موس احساس نمی گرديد، چون کامپيوترهای آن زمان دارای اينترفيسی مشابه ماشين های تله تايپ و  يا کارت پانج برای ورود اطلاعات بودند. ترمينال های متنی اوليه، چيزی بيشتر از يک تله تايپ شبيه سازی شده نبودند ( استفاده از صفحه نمايشگر در عوض کاغذ ). چندين سال طول کشيد تا کليدهای پيکانی در اغلب ترمينال ها مورد استفاده قرار گرفتند( اواخر 1960 و اوايل 1970 ) . ادينورهای تمام صفحه اولين چيزی بودند که از قابليت های واقعی کليدهای پيکانی استفاده کردند. مداد های نوری برای ساليان زيادی بر روی ماشين های متفاوت ، بعنوان يک دستگاه اشاره ای استفاده می گرديدند. Joysticks و دستگاه هائی ديگر در اين خصوص در سال 1970 رايج شده بودند. زمانيکه موس بهمراه کامپيوترهای مکينتاش ارائه گرديد يک موفقيت بزرگ بدست آمده بود.عملکرد موس کاملا" طبيعی بود. قيمت موس ارزان و فضای زيادی را اشغال نمی کرد. همزمان با حمايت سيستم های عامل از موس ، استفاده از موس رشد بيشتری پيدا کرد.  زمانيکه ويندوز 3/1 از يک رابط گرافيکی بعنوان استاندارد استفاده کرد، موس بعنوان يک وسيله و اينترفيس بين انسان - کامپيوتر،  جايگاه خاص خود را  کسب نمود.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید