بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاریخچــه :

سیب ) یک میوه شفتدار) میوه درختی ازطبقه Malus  که عضوی از خانواده گل سرخیان می باشد. بیشتر گروه سیب ها به گونه M. domesticaیا پیوندی های آن تعلق دارند.

اجداد وحشی سیب ها احتمالاً درختی به نام ( Malus sieversii ) است که فاقد اسم همگانی است.و هنوز هم در قزاقستان یافت می شود  .محققان در حال مطالعه روی M. sieversii که در برابر بسیاری از بیماریها و آفات مقاوم است می باشند تا بتوانند یک سیب مقاوم تر در برابرسرما بوجود آورند.

در کلیه مناطق آب و هوایی خنک، سیب غذای بسیار مهمّی بوده است. نسبت به سایرمیوه های درختی( احتمالاً بجز مرکبات) سیب را می توان برای ماهها انبار نمود درحالیکه همچنان ارزش غذایی خود را حفظ می کند. سیب های زمستانی که در اواخر پاییز چیده شده و در دمای بالای انجماد در سردخانه یا اتاق سیب نگهداری می کنند از سال 1800 غذای مهّمی در اروپا و آمریکا به شمار می رفته است .

 

اسلاید 2 :

گونه های سیب:

بیش از 7500 گونه سیب شناسایی شده است . این گونه ها در نقاط شمالی، نیمه حاره و معتدل وجود دارند. چون درختان سیب به شرایط خنک کننده (requirement chilling) نیازدارند در آب وهوای استوایی گل نمی دهند.

در بین رایج ترین گونه های تجاری سیب می توان به این موارد اشاره کرد (Braeburn) نیوزیلند، سیب نارنجی (cox) بریتانیا: گونه قدیمی که امروزه محبوبیت گذشته را ندارد.(فوجی ( آسیا،استرالیا( گالا( ،نیوزیلند) سیب طلائی( ،آمریکا واروپا)گرانی اسمیت (استرالیا و کالیفرنیا) جونا گلد( ،آمریکا)  جوناتــــان و مکین تــاش (، کانــادا) سیب قرمـز(و آمریکا)  نوعی سیب زمستانی.( تمامی این سیب ها بجز نوع آخر شیرین و رنگین هستند.

گرانی اسمیت ترش است و بعضی از مردم آنرا بصورت تازه می خورند در ضمن برای آشپزی هم مطلوب هستند. پوست آن سبز روشن خالدار است . این گونه سیب برای رشد کامل نیازمند آب و هوایی گرم بوده و فصل رشد طولانی مدتی دارد.

 

اسلاید 3 :

طعم سیب هـا :

مزه سیب ها برای اشخاص متفاوت است و در طول زمان تغییر می کند. مثلاً شهر واشنگتن    ( آمریکا) به کشت سیب قرمز شهرت داشت. امّا در سال های اخیر،کشت گونه های دیگرنیز محبوبیت یافته است. بعضی از مردم آمریکا سیب قرمز را بعنوان سیبی نا مرغوب با طعمی بسیار ملایم و ساختاری نرم به حساب می آورند. این افراد به سیب های ترد مثل فوجی و گالا تمایل یافته اند.

معمولاً سیبهای جدید شیرین تر از انواع قدیمی هستند. بیشتر سیب های آمریکای شمالی و اروپا، طعمی شیرین و ملس دارند. امّا سیب های ترش، طرفداران بسیار اندکی دارند. سیبهای خیلی شیرین با طعم کمی ترش، در آسیا محبوبیت دارند. تمامی گونه سیب های جدید نرم ولی ترد هستند

 

اسلاید 4 :

پرورش سیب :

سیب ها مانند بیشتر گیاهان چند ساله معمولاً بصورت لقاح غیر جنسی و از طریق پیوند تکثیر می شوند. سیب های بذری گاهی اوقات بطور اساسی با درخت مادر تفاوت دارند. بیشتر گونه های جدید سیب، سرچشمه بذری دارند که یا شانسی رشد کرده اند ویا از طریق باروری عمدی گونه های پرآتیه پرورش یافته اند. همچنین سیب ها می توانند جوانه هایی غیرعادی بوجود آورند( جهش هایی بر روی یک شاخه مجزا) . بعضی از جوانه های غیرعادی منجر به نسل هایی بهتر از گونه های مادریشان می شوند. بعضی از آنها به قدری از درخت مادر متفاوت می شوند که دیگر گونه هایی جدید به حساب می آیند.

بعضی از پرورش دهندگان سیب های معمولی را با سیبچه یا سیب های غیر عادی مقاوم در برابر سرما پیوند می زنند تا گونه های مقاوم تری بوجود آورند. مثلاً از دهه 40 مرکز آزمایشات Excelsior در دانشگاه مینه سوتا و ویسکانسین پیشرفت دائمی را در سیب های مقاوم مهّم که هم از نظر تجاری و هم باغداری خانگی رشد گسترده ای دارند در سراسر مینه سوتا و ویسکانسین ایجاد کرده اند . مهمًترین ابداع آنها شامل Haralson فراوان ترین سیب کشت شده در مینه سوتا ، Wealthy،Honeygold و Honeycrisp می باشد. شیرینی و ساختار Honeycrisp به قدری مورد علاقه مصرف کنندگان است که باغداران مینه سوتا درختان پاگرفته و پربار خود را قطع می کنند تا برای این نوع سیب انبار احداث کنند
 

اسلاید 5 :

سایر موارد مورد نیاز در پرورش سیب عبارت است از:

پوست رنگین ، عدم وجود رنگ قهوه ای ، راحتی حمل ونقل ، امکان انبار، محصول فراوان ، مقاومت در برابر بیماری ها و طعمی قابل قبول برای میانگین افراد.

گونه های قدیمی اغلب ترش ، دارای شکل های نابهنجارو قهوه ای هستند. و دارای رنگ وساختار گوناگون می باشند. امروزه تعداد بسیار کمی از گونه های قدیمی در سطح کلان تولید می شود امّا بسیاری ازاین گونه ها توسط باغداران خانگی و کشاورزانی که مستقیماًٌ محصولشان را در بازارهای محلی عرضه می کنند به عمل می آیند.بسیاری از گونه های خارق العاده و از نظر بومی مهّم ، با طعم و ظاهر منحصر به فردشان برای کشف وجود دارند. مبارزاتی برای حفظ سیب در سراسر جهان آغاز شده تا ازانقراض چنین میراث بومی جلوگیری شود.

گونه هایی از سیب را بخصوص برای تولید آب سیب کشت می کنند. سیب های آب گیری برای خوردن بسیار ترش و زننده هستند، امّا با آنها یک نوشیدنی خوش طعمی تولید می شود که با سیب های خوراکی معمولی نمی توان تهیه نمود.

اسلاید 6 :

شروع به احداث باغ:

باغ های سیب را با کاشت درختان دو یا سه ساله احداث می کنند. این درختان کوچک  معمولاً از گلخانه که در آنجا درختان را با روش پیوند جوانه تولید می کنند، تهیّه می شوند. ابتدا با استفاده از کشت بافت یا خوابانیدن شاخه، یک گیاه پیوندی بصورت بذری یا کلون  شده بعمل می آورند که برای رشد آن، یک سال وقت لازم است. سپس بخش کوچکی از  شاخه یک درخت بالغ ( به عنوان قلمه) از گونه مورد نظر را تهیّه می کنند. ساقه بالایی و شاخه های  گیاه پیوندی را بریده و به جای آن قلمه را قرار می دهند. دیر یا زود این دو قسمت با هم   رشد کرده و درخت سالمی را بوجود می آورند.

nگیاهان پیوندی دراندازه نهایی درخت تاثیر دارند. گیاهان پیوندی کوتاه عموما ًدر برابر آسیب های ناشی از سرما و باد آسیب پذیرتر هستند. درختان کوتاه کامل، اغلب بوسیله پایه و داربست تثبیت شده و در باغ های با تراکم بالا کاشته می شوند. این باغات برای کشت، آسانتر بوده و حاصلخیزی هر واحد از زمین را تا حّد زیادی افزایش می دهد.
 

اسلاید 7 :

پس از کاشت درخت کوچک درباغ ، باید قبل ازکسب توانایی تحمّل، مقدار زیادی مواد مغذی برای3 تا 5 سال ( نیمه کوتاه) یا 4 تا 10 سال ( درختان معمولی) داده شود. در طول این  مّدت، پرورش مناسب شاخه های بزرگ و چیدن جوانه هایی که رشد نامناسب دارند ازاهمّیت زیادی برخوردار می باشد. همچنین ساخت داربستی مناسب که در آینده سنگینی بار میوه را تحمّل کند نیز باید صورت پذیرد.

درختان سیب، نسبتاً به شرایط خاک بی تفاوت هستند و در دامنه گسترده ای ازمقادیر PH و سطوح حاصلخیزی رشد می کنند. آنها حتماً باید در مقابل باد مراقبت شده و نباید در مناطق پست که در معرض آخرین سرما های بهاری می باشند کاشته شوند. برای این درختان، زهکشی مناسب ضروری بوده و خاکهای سنگین یا زمین مسطح باید به گونه ای آماده شود تا از عدم قرار گرفتن سیستم ریشه ها درخاک اشباع شده با آب مطمئن شویم(یعنی لایه غیر قابل نفوذ hard panدر خاک تشکیل نشود)

 

اسلاید 8 :

گرده افشانی :

درختان سیب، با خود آمیزش پذیر نیستند ونیاز به گرده افشانی بصورت دگرگشنی دارند. مدیریت گرده افشانی بخش مهّمی از پرورش درخت سیب محسوب می شود. ممکن است باغ های میوه دارای ردیف های یک در میان گونه های گشنی پذیر  یا درختان سیبچه متناوب و یا شاخه های پیوند خورده سیبچه باشند. بعضی گونه ها، گرده های بسیار معدود یا گرده های نابارورتولید می کنند. بنابراین گرده افشانان خوبی به حساب نمی آیند.

 پرورش دهندگان درختان سیب  هر سال هنگام گل دادن، معمولاً از گرده افشان ها برای جابجایی گرده استفاده می کنندکه  عموماٌ زنبور عسل است و انجام این کار توسط زنبوردارانی صورت می گیرد که در ازاء مزد، به تهیّه کندو مبادرت می ورزند. در باغات تجاری از زنبورهای کارگر باغی نیزبعنوان گرده افشان های مکمّل استفاده می شود. چون آنها نیش نمی زنند. احتمالاًً پرورش دهندگان خانگی در مناطق حومه از این زنبورها استفاده می کنند. بعضی زنبورهای وحشی مثل زنبورهای درودگر و زنبورهای تک زی دیگر، ممکن است به این امر کمک کنند. بعضی مواقع ملکه های زنبورهای درشت در باغات حضور دارند امّا معمولاً تعدادشان به قدری نیست تا گرده افشان های با اهمّیتی به حساب آیند.

اسلاید 9 :

گرده افشانی ناکافی علائمی بسیاری داشته و برای سیب ها ناگوار است و موجب کندی رسیدگی میوه می گردد. برای ارزیابی گرده افشانی باید دانه ها را شمرد. سیب هایی که به خوبی گرده افشانی شده اند دارای 7 تا 10 دانه با بهترین کیفیت می باشند. سیب هایی که کمتر از 3 دانه دارند معمولاً نمی رسند و در اوایل تابستان از روی درخت خواهند افتاد. گرده افشانی نا مناسب یا نتیجه کمبود گرده افشان ها و یا کمبود گرده تولید شده و یا به سبب شرایط آب و هوایی نامناسب برای گرده افشانی در زمان گلدهی می باشد.
 

اسلاید 10 :

نقش سرما هنگام گل دهی:                         

یک مشکل کلی ، سرمای دیرهنگام است که موجب نابودی ساختارخارجی ظریف گل می شود. بهتر است برای فیلتر سازی هوا، درختان درزمین های شیب دارکاشته شوند اما شیب نباید رو به جنوب باشد ( در نیمکره شمالی) چون این کار موجب گل دادن زودرس درخت و درنتیجه افزایش آسیب آن در برابر سرما خواهد شد. اگر سرما زیاد جدی نباشد می توان صبح، قبل از تابش خورشید روی شکوفه های درخت، آب پاشید با این کار امکان نجات شکوفه ها وجود دارد. آسیب های ناشی از سرما را می توان 24 ساعت پس از سرما تخمین زد. اگر مادگی گیاه به سمت عقب برگشته بود نشان دهنده از بین رفتن گل و عدم تولید میوه خواهد بود.

وجود منبع آب در نزدیکی محل پرورش سیب موجب تأخیر گرمای بهار می شود که نتیجه این، مزیّت به تأخیرافتادن شکوفایی تا زمان به حداقل رسیدن احتمال سرما می گردد. مناطقی از آمریکا مثل ساحل شرقی دریاچه میشیگان ، ساحل جنوبی دریاچه انتاریو و اطراف برخی دریاچه های کوچکتر که این تأثیر خنک کنندگی آب به همراه خاک مناسب و خوب زهکشی شده وجود دارد پرورش سیب را در این نواحی ممکن ساخته است

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید