بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

فهرست

 

عنوان:

مقدمه-------------------------------------الف

بررسی بازار جهانی غذای حلال-------------------1

عوامل موثر در تحرک بازار جهانی-----------------7

محصولات حلال-----------------------------7

بازار تقاضا----------------------------------8

ارزش بازار جهانی محصولات--------------------11

حلال-------------------------------------11

جدول شماره(1)-----------------------------12

جدول شماره(2)-----------------------------13

گواهی غذای حلال میان------------------------14

محبوبیت غذای حلال میان غیرمسلمانان--------------18

فهرست منابع و ماخذ---------------------------21                               

اسلاید 2 :

مقدمه

ای مومنان :غذاهای پاکیزه ای که خدا بر شما حلال کرده است حرام نکنید و از حدود (احکام خدا) تجاوز ننماییدزیرا خداوند متجاوزان را دوست ندارد.

از نعمتهای حلال و پاکیزه ای که خدا به شما روزی داده است بخورید و از مخالفت خدایی که به او ایمان دارید بپرهیزید

از آنچه خدا روزی شما قرار داده است ،حلال و پاکیزه بخورید.

یکی از شاخص های اساسی تو سعه در دنیای امروز افزایش متوسط عمر یا

امید به زندگی جمعیت یک کشور است.این شاخص مهم و اساسی علاوه بر بهداشت ،رفاه،درآمدو...تابع عوامل اساسی دیگر از جمله تنوع غذایی و سلام فرآورده غذایی مورد مصرف جامعه است که این مهم نه تنها از حیث کمی و کیفی بلکه از حیث الگوی مصرف مواد غذایی نیز حائز اهمیت می باشد که در چارچوب برنامه امنیت غذای باید رعایت گردد.مقوله سلامت غذایی یکی از مهمترین عواملی است که بویژه د رکشورهای جهان سوم با مصرف بی رویه انواع علف کشها ،سموم آفتکش ،قارچ کش،مواد گندزدا،هورمونها ،کودها ی شیمیایی و فاضلاب شهری بشدت مورد تهدید قرار گرفته اند و متاسفانه با ایجاد و تشدید انواع بیماریها و امراض علاوه برافزایش آلودگیهای زیست محیطی یکی از عوامل مهم مرگ و میر و کاهش متوسط عمر جمعیت انسانی در این کشورها محسوب می گردد.یکی از مهمترین چالشهای پیش روی جامعه از جمله کشور ایران مسئله امنیت و سلامت غذا است.مخاطرات و بحران های حاصل از مصرف بی رویه و نادرست از فناوری و نهاده های شیمیایی در بخش کشاورزی که بعنوان انقلاب سبز طی دهه 1960 شناخته می شود اگرچه موجبات افزایش تولید د رواحد سطح را فراهم نمود ولی در حاضرمشکلات بسیار جدی از لحاظ کمیت و کیفیت در فرآیند تولید محصولات کشاورزی را باعث شده است.

اسلاید 3 :


بررسي بازار جهانی غذای حلال

اگر چه وسعت و اندازه بازار محصولات غذایی حلال در جهان غیر قابل انکار است اما ارزش گذاری آن دشوار است. اما هم اكنون تجارت مواد غذايي حلال به 150 ميليارد دلار در سال رسيده است و پيش بيني مي شود اين رقم تا سال 2010 به 500 ميليارد دلار و در سال 2020 به رقم 850 ميليارد دلار برسد. با اين وجود تخمین های متفاوتی از اندازه این بازار در جهان ارائه شده است که دامنه 500 میلیارد دلار تا 2 تریلیون دلار را پوشش می  دهد. بازار غذای حلال در جهان در استانه توسعه و گسترش اساسی است بطوریکه بازار تضمین شده و پایداری را برای این نوع محصولات در آینده نوید می دهد. با در نظر گرفتن اینکه کل بازار غذای حلال در جهان 12 درصد تجارت جهانی محصولات غذايي كشاورزي را به خود اختصاص می دهد فرصت رشد و توسعه صنایع غذایی بیش از پیش تقویت خواهد شد. بسیاری از گزارشات مربوط به غذای حلال هم اکنون در جهان متوجه گوشت و فراورده های گوشتی است اما در واقع محصولاتی که تحت بر چسب محصول حلال هم اکنون در بازار های جهانی به فروش می رسد علاوه بر محصولات غذایی بسیار ی از مواد غیر خوراکی همچون مواد آرایشی را نیز شامل می شود. برای مثال الصاق برچسب مارک حلال به محصولاتی همچون انواع سس، آب معدنی، چای، قهوه و آب میوه را نیز شامل می شود.

اسلاید 4 :

نخست وزیر مالزی اخیرا خواستارآن شد که علامت غذای حلال نه صرفا به دلیل شرعی آن بلکه به دلیل یکی از شیوه های مثبت در رژیم غذایی همه مردم  به رسمیت شناخته شود و از حمایت های حقوقی برخوردار گردد.خانم لاراحسین مدیر عامل یکی از موسسات دولتی مالزی و ذیر ربط در موضوع
می گوید که کشورمالزی در صدد برپا کردن ساز و کار لازم جهت نهادیه کردن چنین عملیاتی به عنوان شیوه ای صحیح در زندگی غذایی مردم لازم جهت نهادینه کردن چنین عملیاتی بعنوان شیوه ای صحیح در زندگی غذایی مردم است .وی معتقد است چنین اقدامی به ترویج استفاده از غذای حلال در سراسرجهان خواهد انجامیدلذا مالزی بعنوان کشور پیشگاهی که بهترین رویه را در تولید و توزیع چنین مواد غذایی عهده دار بوده و از اقتدار لازم در صدور گواهی و مراقبت ازآن برخوردار است مطرح خواهد شد.چالش اصلی در این راستا مطمئنا تفهیم مصرف کنندگان جهانی نسبت به اهمیت موضوع و جلب اطمینان جهانی نسبت به کاربرد چنین علائمی توام با نام مالزی بر روی محصولات غذایی است تا بدین ترتیب مالزی بعنوان کشوری ذیصلاح در صدور چنین گواهی های مطرح گردد.

اسلاید 5 :

با گسترش و مورد توجه قرار گرفتن بازار جهاني غذاي حلال شركت " الاسلامي " اعلام كرده است كه سرمايه گذاري مشتركي را با شركت خدمات غذائي در بريتانيا ايجاد كرده است . شركت ياد شده قبلا شركت فرآوري گوشت حلال را در منچستر انگلستان ايجاد كرده كه انتظار مي رود از پايان سال جاري ميلادي فعاليت خود را آغاز كند. شركت ياد شده ظرفيت 600 تن گوشت حلال را در ماه خواهد داشت و درصدد تسخير بازار كشورهاي اروپائي است. در این گروه مالزی خود را آماده کرده است که در جایگاه مرکز بین المللی برای محصولات غذایی حلال قرار گيرد و دولت مالزی در این راستا گام های بلندی را از جمله تاسیس مرکز توسعه غذاهای حلال برداشته است . سنگاپور نیز به عنوان رقیب مالزی اقداماتی را بویژه در عرصه تبلیغات برداشته است. تایلند نیز به عنوان بازیگر مهم دیگری در این عرصه خود را به عنوان مرکز برگزیده علوم و تحقیقات غذاهای حلال شناسانده است.

اسلاید 6 :

با گسترش و مورد توجه قرار گرفتن بازار جهاني غذاي حلال شركت " الاسلامي " اعلام كرده است كه سرمايه گذاري مشتركي را با شركت خدمات غذائي در بريتانيا ايجاد كرده است . شركت ياد شده قبلا شركت فرآوري گوشت حلال را در منچستر انگلستان ايجاد كرده كه انتظار مي رود از پايان سال جاري ميلادي فعاليت خود را آغاز كند. شركت ياد شده ظرفيت 600 تن گوشت حلال را در ماه خواهد داشت و درصدد تسخير بازار كشورهاي اروپائي است. در این گروه مالزی خود را آماده کرده است که در جایگاه مرکز بین المللی برای محصولات غذایی حلال قرار گيرد و دولت مالزی در این راستا گام های بلندی را از جمله تاسیس مرکز توسعه غذاهای حلال برداشته است . سنگاپور نیز به عنوان رقیب مالزی اقداماتی را بویژه در عرصه تبلیغات برداشته است. تایلند نیز به عنوان بازیگر مهم دیگری در این عرصه خود را به عنوان مرکز برگزیده علوم و تحقیقات غذاهای حلال شناسانده است.

اسلاید 7 :

مثال :در اتحادیه اروپا فرانسه ها نشان داده اند علاقمندی ویژهای به خریداری محصوات غذایی حلال دارند. زیرا عموم اروپاییان اعتقاد دارند که چنین محصولاتی ذاتا سالم هستند. فرانسه بزرگترین بازار مصرفی کالاهای حلال در میان سایر کشورهای غیر مسلمان به شمار می رود . ارزش بازار محصولات غذایی حلال در فرانسه بالغ بر 13 میلیارد دلار است. بندر رتردام در تلاش است تا به عنوان مبدا ورودی شناخته شده ای در اروپا برای محصولات غذایی حلال قلمداد شود. بندر یاد شده در نظر دارد یکی از مبادی ورودی کالا را در گمرکات خویش اختصاصا به غذاهای حلال اختصاص دهد و از این نظر در صدد ایجاد اطمینان برای مصرف کنندگانی است که ممکن است نگران ارتباط مدخل ورودی غذاهای حلال و غیر حلال با یکدیگر باشند. تعداد زیادی از شرکت های تولید مواد غذایی در اروپا روی به سوی تولید غذاهای حلال آورده اند از جمله شرکت نستله 35 درصد فروش خود را مدیون فروش محصولات غذایی حلال  می داند. شرکت نستله در حال حاضر 75 مرکز تولید مواد مواد غذایی حلال را در مجموعه خود دارد که بیش از 100 نوع محصول حلال به بازار های جهانی عرضه می کنند. به موازات شرکت نستله شرکت نستله مالزی مرکز همکار و برگزیده نستله اروپا در این خصوص است.

 

اسلاید 8 :

بر اساس مطالعات انجام شده عواملی که اخیرا به گسترش بازار محصولات غذایی حلال انجامیده است عبارتند از:

üرشد سریع جمعیت مسلمانان جهان

üافزایش درآمد طبقات اجتمایی و اختصاص هزینه بیشتر به خرید محصولات غذایی بویژه محصولات  غذایی حلال

üافزایش تقاضای جهانی برای غذاهای سالم تر و با کیفیت تر فارغ از ارتباط منشاء اعتقادی آن و سالم بودن غذاهای حلال فی ذاته

üافزایش تقاضا برای تنوع بیشتر در محصولات غذایی

üورود تقلب در بازار عرضه محصولات با علامت حلال و تقاضای گسترده برای دسترسی به غذاهای حلال واقعی.

اسلاید 9 :

جمعیت مسلمانان جهان هم اکنون بالغ بر 1.6 میلیارد نفر یعنی 28.35 درصد (6 میلیارد و سیصد میلیون) جمعیت جهان است و پیش بینی می شود که تا سال 2025 حداقل بیش از 30 درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل دهند . در حال حاضر بازار اصلی محصولات حلال را کشور های اسلامی تشکیل می دهند که علاوه بر گستردگی در 57 کشور مسلمان جهان در اندازه های قابل توجهی در کشور های زیر نیز بصورت پراکنده حضور دارند. هند 40  میلیون نفر، چین 40 میلیون، امریکا 8 میلیون، فیلیپین 6 میلیون، فرانسه 6 میلیون،   آلمان 3 میلیون، انگلیس 1.5میلیون، کانادا 800 هزار نفر در آسیا کشورهای مالزی، تایلند ،سنگاپور ، فیلیپین ، برونئی ، چین و هند گامهایی را در جهت گسترش بازار محصولات حلال برداشته اند.

اسلاید 10 :

کشور بروئنی نیز با همکاری استرالیا سعی دارد جایگاه ویژه ای را در میان عرضه کنندگان غذای سالم و ایمن در بازارهای جهانی برای خود ایجاد نماید.صنایع غذای حلال د رچین نیز روبه توسعه بوده و انتظار می رود طی چند سال آینده نقش خود را بیش از پیش گسترش دهد مزیت چینی ها در حال حاضر استفاده از نیروی کار ارزان است.اخیرا کشور چین یادداشت تفاهمی را با اتحادیه اروپا جهت عرضه محصولات غذایی حلال به امضا رسانده است هندی ها نیز به موازات اخذ مجوز ISOوHACCP درصدد اخذ مجوز علامت حلال بروی تولیدات خودهستد. در خاورمیانه و بویژه در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب که از درآمد های سرشار نفتی برخوردارند مصرف مواد غذایی همچنان رو به فزونی است. این در حالی است که 80 درصد نیاز غذایی این کشورها از خارج وارد می شود. عربستان و امارات متحده بزرگترین بازار محصولات حلال در منطقه محسوب می شوند. در حال حاضر پس از اتحادیه اروپا برزیل بزرگترین صادر کننده محصولات غذایی به این گروه از کشورها است. امروز ترکیه نیز به عنوان صادر کننده و وارد کننده بالقوه محصولات غذایی در جهان قلمداد می شود بویژه اینکه به لحاظ عضویت در اتحادیه اروپا از ظرفیت ویژه ای جهت حضور در بازار های اروپا برخوردار است.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید