بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

نهضت هنر نو
نهضت هنر نو (Art Nouveau )  نام سبکی در اروپا بود که ابتدا در هنرهای تزیینی مانند طراحی پارچه ،تولید کتاب و مبلمان از دهه 1880 آغاز گردید سپس این سبک در زمینه های دیگر هنرهای تزیینی  همچون گرافیک ، نقاشی ، طراحی داخلی ، پیکر تراشی و حتی عکاسی ظهور نمود . در معماری این سبک از اوایل دهه 1890 آغاز و عمدتا تا سال 1910 ادامه داشت .

اسلاید 2 :

هنر نو نام مغازه ای بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی ، وان دوولد ، انجام شده بود و در سال 1885 در پاریس گشایش یافت در این مغازه اشیاء مدرن و نو ظهور فروخته می شد نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته ، در پی ابداع و فرم های جدید بود .

اسلاید 3 :

این سبک در انگلستان به نام سبک مدرن ، در فرانسه به نام هنرنو و یا سبک گیومارد ، در آلمان به نام سبک جوان (jungedsti ) به لحاظ مجله ای به نام نشریه جوان که مبلغ این سبک در آلمان بود ، در ایتالیا  به نام سبک آزاد (stile –Liberty ) در اسپانیا مدرنیسم (Modernismo ) و در اتریش سبک جدایی (Sezessionsti ) به دلیل جدایی معماران این سبک از معماران تاریخ گرا در اتریش خوانده می شد .

 

اسلاید 4 :

ویکتور ارتا:

ویکتور ارتا اولین معمار معروف این سبک تلقی میشود.
در خانه تاسل 93-1892 در بروکسل ارتا نه تنها ستون های آهنی را که طبقه دوم را نگه می داشتند به نمایش گذارد بلکه فرم آن را به صورت ساقه گیاهی در آورد که به انفجاری از پیچک های در هم فرو رفته در محل اتصال با عناصر سازه ای دیگر ختم می شد در راه پله این خانه هم عناصر ساختمان مانند نرده ، ستون ها ، پله ها ، لوستر ها و سطوح کف و دیوارها به صورت نرم و شاعرانه ای در حال حرکت و وزیدن هستند .

اسلاید 5 :


هکتور گیومارد:

هکتور گیومارد معمار نامی این سبک در فرانسه بود وی تحت تاثیر ارتا  بود و در طرح ها ی  وی تاثیر کا ر ها ی ارتا به خو بی مشاهده  می شود . با ارزش ترین کار گیومارد در چارچوب این نهضت طراحی سردرهای ورودی متروی پاریس (1904-1899 ) است متروی پاریس در سال 1900 افتتاح شد وی در طرح های متنوع خود برای سردرهای مترو ، و آهن را به صورت هنری و نو ظهور با خطوط منحنی و خمیده در معرض دید اهالی پاریس قرار داد .

اسلاید 6 :

چارلز رنه مکنتاش:

چارلزرنه مکنناش در انگلستان معمار معروف این سبک تلقی می شود طرح وی برای مدرسه هنر گلاسکو در اسکاتلند که نمادی زیبا از سبک هنرنو است ، در سال 1897 برنده مسابقه اعلام شد اگر چه احجام و خطوط کلی ساختمان وی بر خلاف طرح های منحنی شکل ارتا و گیومارد ، بیشتر مستقیم و راست گوشه  بود ، ولی جزییات اجرا شده بر روی نرده ها و بازشوهای ملهم از طرح های طبیعی و گیاهی بود مکنتاش علاوه طراح مبلمان و نقاش نیز بود .

اسلاید 7 :

اتو واگنر:

در اتریش طلایه دار این سبک اتو واگنر و دو تن از شاگردانش به نام های جوزف البریش و جوزف هافمان بودند با وجودی که سبک واگنر در ابتدا نئوکلاسیک بود ، ویدر سال 1894 در یک سخنرانی در آغاز سمت استادی خود در اکادمی وین ، خواستار روش جدیدی در معماری مستقل از گذشته شد وی در همین سخنرانی اعلام کرد : هر چیزی که عملکردی نیست ، زیبا نمی باشد ، فرم های این سه معمار به طرح های مکنتاش بیشتر شباهت دارد تا طرح های منحنی وار ارتا و گیومارد .

اسلاید 8 :

آنتونی گائودی:

شاید به جرات بتوان بیان نمود که خلاق ترین معمار در این سبک فردی به نام آنتونی گادی در شهر بارسلون اسپانیا بود.

گادی معتقد بود که « در طبیعت » هیچ خط مستقیمی وجود ندارد و تقریبا در کلیه کارهای مختلف و متنوع او ، هیچ گاه خط مستقیم چه در طرح کلی و چه در جزییات آن دیده نمی شود اگر چه گادی جزو معماران سبک هنرنو محسوب می شود ولی کارهای او فراتر از این سبک است وی از سبک های گوتیک ، مراکشی و موریش نیز الهام گرفته است گادی با وجودی که تاریخ گرا بود و از منابع و اشکال تاریخی در طرح های خود استفاده می کرد ولی کارهای او هیچ گاه تقلید صرف از گذشته نبود بلکه همواره گذشته را به صورت جدید و بدیع و با طرح های و جزئیات نو ظهور اجرا می کرد به همین دلیل وی پدر معماری پست مدرن محسوب می شود و کارهای او منبع الهام معماران پست مدرن است .

اسلاید 9 :

وی فردی بسیار مذهبی بود و در سال آخر عمر ، وقت و تلاش خود را فقط صرف تکمیل مهم ترین ساختمان طراحی شده توسط او ، یعنی کلیسای خانواده مقدس کرد ، طرح اولیه این کلیسا که توسط ویلار انجام شده ملهم از سبک معماری گوتیک بود ولی گادی خلاقیت و نو آوری خود را در اجرای این کلیسا به نمایش گذارد و حجم و شکل کلی بنا و همچنین قوس های سهمی ، ستون های کج و تزیینات و حجاری های روی نمای این ساختمان کاملا جدید و مبتکرانه است.

اسلاید 10 :

هنر و تزئینات :
در سال 1925 نمایشگاهی در پاریس به نام هنر تزئینات و صنعت برگزار شد که هدف آن آشتی بین هنر و صنعت بود این نمایشگاه باعث پیدایش سبکی شد به نام هنر تزئینات که در دهه بیست و سی قرن بیستم در اروپا و آمریکا طرفداران بسیاری پیدا کرد این سبک را می توان ادامه سبک هنر تلقی کرد زیرا در این سبک اخیر نیز از تزئینات و فرم های جدید استفاده بسیار می شد ولی تزئینات در سبک هنر تزیینات فقط گیاهی  و طبیعی نبود بلکه از انواع و اقسام تزئینات با صفحات براق فلزی استفاده می شد معماران این سبک سعی در تلفیق هنر با تولیدات و مصنوعات صنعتی داشتند برای سبک هنر تزئینات ساختمان کرایسلر ( 30-1927 ) در نیویورک توسط ویلیام ون الن طراحی شد و شاخص ترین ساختمان این سبک محسوب می شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید