بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه :

چون تولید عسل و دیگرمحصولات زنبورعسل، فقط جزء ناچیزی از کل خاصیت زنبور عسل محسوب می شود و خاصیت اصلی زنبور عسل در اقتصاد ملی ،توانمندی       خارق العاده این حشره در گرد افشانی بسیاری از گیاهان گلدار است ،درسیاست گذاری های کلان وملی، ماباید به پرورش زنبور عسل و استفاده صحیح و کار آمد از این حشره، به عنوان مهم ترین و محوری ترین موضوعات بخش کشاورزی بنگریم .لذا اهمیت پرورش زنبور عسل، صدها برابر بیشتر از ظاهر امر؛یعنی، ایجاد شغل و تولید عسل است ،زیر در شرایط معقول باید حدود%80کل بسیاری از درختان میوه و محصولات بذری توسط زنبور عسل گرده افشانی شوند و اگر از زنبور عسل چنین استفاده ای نشود، دست کم به میزان%50از قابلیت تولید گیاهان گرده افشان شوند توسط حشرات کاشته خواهد شد.در چنین شرایطی، قطعاًً دامپروری، پرورش طیور، آبزی پروری و بسیاری از حرفه های وابسته نیز ممکن نخواهد بود.پس می توان به صراحت گفت که به علت وابستگی بخش اعظم تولید در کشاورزی و منابع طبیعی به زنبور عسل ، اهمیت هیچ موضوع ملی به تنهایی به اندازه اهمیت بهره برداری صحیح از زنبور عسل نمی توان باشد .

.

اسلاید 2 :

از طرفی واردات ملکه زنبور عسل از آمریکا، استرالیا و غیره از سال 1335 شروع شدو تا سال 1360؛ یعنی به مدت 25 سال ادامه داشت .ملکه های وارد شده بیشتر تحت نام های میدنایت و استارلاین  بودند که به عنوان نژادهای خالص به ایران فروخته          می شدند .اما بعدها مشخص شد که این نژادها آمیخته (هیبرید)بودند و صفات خوب در آنها  تثبیت شد .نبود، زیرا صفات خوب این ملکه ها از نسل اول به بعد به تدریج از بین رفت و در ملکه های تولیدی از آنها صفات نیش زنی ،نا آرامی ، غیر فعا لی و غیره بروز می کرد. متأسفانه با واردات فراوان ملکه های خارجی طی 25 سال و تصور اشتباه زنبور داران ایرانی از برتری آنها نسبت به زنبور نژاد ایرانی به تدریج نژاد زنبور ایرانی اهمیت خود را از دست داد.

  • نژاد زنبور عسل استفاده شد در این پروژه از نوع هیبرید میدنایت( Midnite)است. این هیبرید در نتیجه تلقیح انتخابی بین نژاد زنبور عسل کائوکازیکا یا قفقازی و زنبور عسل کارنیکا حاصل شده است .
  • خصوصیات مهم این هیبرید عبارتست از :
  • رنگ بدن سیاه، تولید جمعیت خیلی زیاد، آرام بودن و در آب و هوای سرد بخوبی فعالیت می کند. (1)

اسلاید 3 :

1- آپیس ملیفرا کارنیا:1

  • این نژاد را نژاد کارنیولان می نامند. کارنیولان زنبور دشت است که از نظر خصوصیات ظاهری، سیاه رنگ بوده و شکم آن کاملا َتیره است. وجود نقاط وحتی حلقه های قهوهای روی نیم حلقه های دوم و سوم پشتی در این نژاد مشاهده شده است. زنبور کارنیولان نژادی است بسیار آرام و خوش خلق، به خوبی با آب و هوای متغیر و منابع مختلف شهد، انطباق پیدا می کند. سر پوش عسل در این نژاد سفید برفی می باشد . یکی از صفات این نژاد که آنرا از زنبور سیاه اروپایی متمایز می سازد رشد سریع آن در بهار است .
  • 2- آپیس ملیفراکائوکازیکا:2
  • نژاد قفقازی با یک خرطوم بلند (2/7-8/6)، تومنتهای پهن و موهای پوششی کوتاه، رنگ بدن تیره دارای سایه های خاکستری در مقابل خاکستری قهوه ای در نژاد کارنیولان، استفاده مفرط از بره موم که خاص این نژاد است از دیگر نژاد ها متمایز می شود. همانند کارنیولان این زنبور نیز رفتارآرامی دارد .تولید عسل قفقازی معمولاَخوب بوده و در مناطق مختلفی از دنیا این نژاداستفاده شده است. (2)

1-Apis m.carnica

2-Apis m.caucasica

اسلاید 4 :

 مرور بر منابع:

اولین اثر بدست آمده از زنبور عسل مربوط به فسیلی می شود که از لای صمغ های ناحیه   با لتیک به دست آمده است.قدمت این فسیل حدود40 میلیون سال تخمین زده شده است. این سند نشان می دهد که قدمت زندگی  زنبور عسل روی کره زمین به مراتب بیشتر از قدمت زندگی انسان و بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی موجود یا منقرض شده است.  (4)

زنبور عسل از قسمت گرمسیری ونیم گرمسیری افریقا منشأ گرفته و سپس به اروپا وشرق آسیا گسترش یافته است. (1)

بشر تا قبل از قرن 16میلادی برای دستیابی به عسل، آشیانه های طبیعی زنبور عسل را مورد حمله وتخریب قرار می داد. انسان به تدریج دریافت که می تواند با جمع آوری آشیانه های طبیعی زنبوران عسل، تعدادی از آنها را در مجاورت محل زندگی خود نگه داری و از آنها بهره برداری کند. (4)

تا قبل از قرن 16 میلادی هیچ تحولی در صنعت پرورش زنبور عسل صورت نگرفت و از نظر بیولوژیکی هیچ اطلاعی درباره نحوه زندگی وفعالیت های افراد داخل کندو در دسترس نبوده است. پس از قرن 16 یعنی در بین سالهای 1500 تا 1851 میلادی سه واقعه مهم جدا  از هم در تاریخ زنبور داری جهان اتفاق افتاد که سبب تحولی بزرگ در امر پرورش زنبور عسل گردید.  (1)

اسلاید 5 :

در سال 1586، لوئیس مندزدی تور اسپانیایی کشف کرد که ملکه زنبور عسل ماده است وتخم ها توسط ملکه گزارده می شود. در سال 1609، بوتلر، محقق انگلیسی زنبوران نر در کندو رامشخص کرد ودر سال 1637، رمنانت، اعلام کرد که تمام زنبورهای کارگر موجود در کندو ماده هستند. همچنین در سالهای1744 ،1750، 1771؛هورن بوست، دوبز و جانشا؛  جفتگیری ملکه با زنبوران نر، تولید موم وگرده افشانی گلها توسط زنبوران عسل را مشخص وتشریح کردند.  قبل از سال 1851، کندوهای جعبه ای قاب دار ابداع شد. اما چون فاصله بین قابها وبدنه کندو به گونه ای بود که زنبورها قابها را با موم به یکدیگر وبه بدنه کندو می چسباند برداشت قابها بسیار مشکل ومستلزم بریدن مقدار زیادی موم بود. درسال 1851، لورنز لورابین لانگستروت، کشف کرد که اگر فاصله بین قابها وهمچنین فاصله بین قابها وبدنه کندو 3/9 میلیمتر انتخاب شود، دیگر زنبورها قابها را بهم  وبه بدنه کندو نمی چسبانند. (4)

این فاصله را که به آن فضای زنبور1 گفتند مبنای ساختن کندوهای جدید با قابهای متحرک قرار گرفت که از سال 1861 در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

1-Bee space

اسلاید 6 :

 در بین سالها 1851 تا1871میلادی وسایل دیگری در صنعت پرورش زنبور عسل اختراع و به جهانیان معرفی گردید:

1- ورقه مومی آج دار یا موم پرچ شده:1

این اختراع که توسطJohannes Mehring در سال 1857ودر آلمان انجام شد موجب صرفه جویی در موم زنبور عسل وسرعت در ساختن شان توسط زنبورها         می شود.

2- دستگاه استخراج عسل:2

در سال1865 در اتریش شخصی به نام Franz Von Hruschkaدستگاه استخرج عسل را که به وسیله نیروی گریز از مرکز موجب خارج شدن از داخل سلولهای شان می گردد اختراع نمود.  (1)

همچنین دودی وشبکه ملکه3 نیز اختراع ودر صنعت زنبور داری جهان مورد استفاده قرار گرفتند.  (4)

1- Beeswaz comb foundation

2-Honey E xtractor

3- Queen Excluder

اسلاید 7 :

 در قرن 19خدمات ارزشمند دانشمندانی مانند(1895-1810)Longestroth،(1906- 1811)Dzirzon،(1962 – 1875)Snodgrassو(1982- 1866)Von Frrischودر قرن 20 دانشمندان دیگری مانندRitter Bailey،Roten Uhlet ،CraneوFreeباعث تغیرات اساسی در زنبور داری و افزایش تولید عسل شدند. (3)

زنبورداری از زمانهای بسیار قدیم در ایران رایج بوده است.خصوصاً در زمان هخامنشیان (حدود 460 سال قبل از میلاد)آثار مشخصی از وجود زنبورداری به عنوان حرفه وتفنن وجود دارد. (1)

اسلاید 8 :

 فرضیه:

عملکرد زنبورستانهای متحرک (مهاجرتی یا کوچرو)بیشتر از زنبورستانهای ثابت است.

هدف :

تولید فرآورده های زنبورستان طی یکسال در بیش از یک مرحله و با کیفیتی مرغوب.

اسلاید 9 :

کلیات:

برای اثبات فرضیه (مقایسه بین عملکرد زنبور ستان متحرک با زنبور ستانهای ثابت در یکسال تولیدی )، یک زنبورستان ثابت که تقریباً شرایطی مانند زنبور ستان متحرک دارد یعنی: تعداد کندوها (500 عدد )، نوع کندوها (لانگستروت)، شرایط آب و هوایی و نژاد زنبور ها را در نظر گرفته و سپس هزینه های ثابت ومتغیر این زنبورستان را محاسبه می کنیم .

- باید توجه داشت که زنبورستان ثابت هزینه های مربوط به جابجایی کندوها (حمل و نقل –کارگر موقت و.....)را نداشته، در مقابل قادر به تولید بچه کندو نیز نمی باشد .

اسلاید 10 :

* هزینه حقوق کارگرها به همراه هزینه محل اسکان وخوراک به مدت یک سال برابر است با :

(ریال)43200000=(ماه)12 ×2(نفر)×(ریال)1800000= هزینه حقوق

(ریال)25550000=(نفر)2×(ريال سالانه)12775000= هزینه خوراک واسکان

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید