بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

فهرست مطالب :

مقدمه

معماری چيه ؟

معماری چيست؟

معماری با الهام از طبیعت
 
معماری پایدار

خانه مسکونی در "دازایفو”

معماری سبز یا پایدار

اسلاید 2 :

معماری چيه ؟  

 

واقعا معماری چیه ؟؟؟

شاید سوال مسخره ای به نظر برسه ولی من مدتهاست با این سوال مشکل دارم ! بعضی اوقات به نتیجه های قانع کننده ای میرسم ولی بعد که زاویه ی نگاهم رو عوض میکنم این سوال دوباره تو مغزم میچرخه !

از روز اول دانشگاه به ما گفتن «معماری خلق فضا است!» ، منم همیشه سعی میکردم فضا خلق کنم ، خودم و تو اون فضا که میخواستم تصور میکردم و سعی میکردم تصویر ذهنیم رو ارائه بدم ! ولی میدیدم اونایی که حجم های خوشگلتری دارن بیشتر مورد توجه هستن !

بعد در مقیاس بزرگتر نگاه کردم ، دیدم ضاحا حدید و پیتر آیزنمن و رم کولهوس خودمون! و بهرام شیردل و ... اونا هم حجم های خوشگلی حالا با پشتوانه مبانی نظری دارن !

به ما میگن باید تاریخ معماری بدونی ، معماری اسلامی ، برداشت از بناهای تاریخی رو بلد باشی ، طراحی فنی که اگه ندونی معمار نیستی و ... واقعا ملاک معمار بودن دونستن اینهاست ؟؟؟

در نگاهی دیگه به جامعه معماران امروز ایران ، میبنم کسی اصلا به این کارا کاری نداره یکسری که فقط نظریه میدن و یه کارم نمیتون بگیرن ، یک سری هم که کار میکنن کاری به مبانی نظری و تاریخ معماری و معماری اسلامی و اینا نیست فقط یه کاری باشه که حاجی کارفرماهه خوشش بیاد و بتونه کارش رو اجرا کنه !

اسلاید 3 :

میخوام بدونم هدف چیه ؟؟

قراره به چی برسیم ؟؟ معروف بشیم ؟؟

آیا این همه معمارهایی که معروفن تو دنیا ، استحقاق این همه معروفیت رو دارن ؟؟

تو این آشفته بازار چه خبره ؟؟ کی معماره ؟؟ اصلا معماری چیه ؟

لطفا بهم بگید معماری چیه ؟؟ برای معمار شدن باید چیکار کرد ؟ کی معماره و چطوره معمار شده ؟؟؟ این همه معمارها که میگن ما معماریم چی کار میکنن که معمارن ؟؟

باید تا آخر عمر کتاب بخونیم که بگیم ما خیلی میدونیم که شاید روزی کاری گرفتیم و یهو ترکوندیم ؟؟ یا باید آلوده کار شد و فن ساختن بلد باشیم تا بسازیم که معمار بشیم ؟

----------------------------------------

- وقتی اینجوری مینویسم ، به آخرش که میرسم نمیفهمم تونستم منظورم رو برسونم یا نه ، پس همیشه تهش  از اونایی که خوندن و نفهمیدن عذر میخوام !

 

اسلاید 4 :

مقدمه


بهره گیری از منابع عظیم طبیعی (انرژیهای نو) در جهت تامین نیازهایی از قبیل گرما، سرما، تهویه و آسایش فضاها سالهاست که مورد توجه معماران بوده و مهمترین اصول معماری پایدار نیز بر همین امر استوار است. در حقیقت ساخت و ساز پایدار، خلق محیطی سالم برپایه کارآیی منابع و اصول اقلیمی است و هدف آن کاهش تاثیر ساخت و ساز بر محیط پیرامون است. از میان این نوع منابع تجدید پذیر، میتوان انرژی ژئو ترمال یا زمین گرمایی را عنوان نمود . چشمه های آب گرم جهنده و فواره های بخار ، صور نمایشی این منبع انرژی هستند که در هر زمان مورد استفاده مردمان بوده و امروزه سعی در بهره برداری از این انرژی بصورت مدرن و در اندازه های بیشتر است. در حقیقت آنچه آن را انرژی پاک اعماق خاک نامیده اند، حرارت درون زمین است که در طول عمر زمین در هسته آن، ذخیره شده است. در ایران امکان استفاده از منابع انرژی زمین گرمایی بصورت مستقیم در مناطق دماوند، سبلان، ماکو، خوی و سهند وجود دارد. پیشروان استفاده از انرژی ژئوترمال ایتالیا، زلاندنو، آمریکا، فرانسه، ژاپن، ایسلند و مجارستان هستند. در سال ۱۹۰۴، نخستین بار در ایتالیا از انرژی زمین گرمایی برای تولید برق استفاده شد و در حال حاضر، میزان تولید برق از انرژی ژئوترمال ۱/۰ درصد کل انرژی جهان است.

اسلاید 5 :


معماری چيست؟

تمام دانشجويانی که در اولين جلسه کلاس های معماری حضور داشتند حتما اين سوال برايشان آشناست که معماری چيست.بعد از آن سوال ما رفتيم و تحقييق کرديم و معنای معماری را از چندی از بزرگان علم معماری و ... پيدا کرديم.

i fo@memara .org

ويتور ويوس : اولين شخصي كه گفت معماري هنر است.

والتر گروپيوس : از قاشق غذاخوري تا شهر دامنه كار معمار را تعريف مي‌كند.
اتيون لوييس بوله : معماري چيست؟ آيا معماري هنر ساخت‌و‌ساز است؟ يقينا خير.

تادااو آندو : معماري بايد كاملاً با اطراف هماهنگي داشته باشد.

فرانسيسكو ميليزيا : معماري هنر ساختن است.

تويوايتو : معماري پديده شهري است.

رمانتيسم‌ها : معماري هنر مستقل است.

فوتوريست‌ها : معماري تحت تأثير جهان مكانيكي و تكنولوژي مي‌باشد.

لوكوربوزيه : معماري غير از نمايش ساخت و پاسخ دادن به نياز‌ها است.

جان راسكين : معماري هنر مرتب كردن و تزيينات بنا‌هاي ساخته شده توسط بشر به هر مقصودي است به قسمي كه در ساده‌ترين نگاه سلامت، نيرو و لذت بردن روح را ميسر نمايد.

اسنووا: ايدولوژي لادوفسكي درباره ساخت گرايي اينگونه معرفي شده بود كه معماري بايد تركيب سه عامل روراستي فني، امكان پذيري اقتصادي و بيان تجسمي باشد.

ل‌.بنه‌ووله: معماري مدرن از تغييرات فني، اجتماعي و فرهنگي ناشي از انقلاب صنعتي، زاده شده.

كريستين نور برگ-شولتز: شايد به اين نتيجه برسيم كه صفت كمال معماري در گرو سه معيار اساسي است، نقش ساختمان، شكل و فنون.

اسلاید 6 :

هولاين: همه معمارند و همه چيز معماري است.

آدلف لوس: معماري چيزي نيست جز يادمان‌ها و مقبره‌ها.

لوكوربوزيه : معماري بازي احجام زير نور است.

مدرنيست‌ها : معماري صنعت مي‌باشد.

ايزنمن : معماري امروز ما بايد منعكس كننده شرايت ذهني و زيستي ما باشد و آنچه كه در معماري امروز ما مورد غفلت قرار گرفته بخشي از زندگي ما است.

والترگروپيوس : معماري هنر كاربردي است و در ارتباط نزديك با ساير هنرها شكل مي‌گيرد و نمونه بارز اين تعريف مدرسه باوهاس مي‌باشد.

آنتونيوگااودي : معماري بازگشت به طبيعت و زيست محيط است.

چارز جنكز : معماري از جنس واژه و حرف نيست و نمي‌توان در غالب الفاظ آنرا بيان كرد.

ویلیام موریس : معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را احاطه می کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم نمی توانیم از حیطه آن خارج شویم زیرا معماری عبارت از مجموعه تغیرات و تبدیلات مثبتی است که همامنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده ار آن مستثنی هستند.

فلوبرت : آرشيتكت‌ها همه احمق‌اند –پله‌ها را هميشه فراموش مي‌كنند.

بهرام شيردل : معماري هنر نيست، معماري علم است و بايد در خدمت جامعه باشد.

سولیوان : معماری هنر ساده ای نیست که بتوان در بوجود آوردنش موفقیت نسبی کسب کرد، بلکه یک تجلی اجتماعی است.

رابرت ونتوري : معماري تنها تكنيك و تكنولوژي نيست بلكه مسايل بسيار پيچيده و متضاد در ساختمان وجود دارد كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.

آگوست پره : معماري زنده آن است كه معرف صادق زمانه خود باشد.در همه قلمروهاي ساخت آنرا مي‌جوييم و از ميان آنها كارهايي را برمي‌گزينيم كه سخت از كاربري مورد انتظار تابعيت كرده ،با مصالح خردمندانه ساخته شده و با تركيب متناسب عناصر ضروري به زيبايي دست‌يافته باشند .

انجمن علمی معماری دانشگاه پيام نور ساری : معماری دريافت بصري از به پرواز در امدن تفكرات خالق .

 

 

اسلاید 7 :

معماری با الهام از طبیعت

معماری طبیعی

معماری طبیعی نوعی معماری آمیخته با رنگ است که در اوایل قرن بیستم به عرصه ظهور رسید. معمارانی چون فرانک لوید رایت، آنتونی گادی و رادولف استینر که هر کدام با الهام از طبیعت شیوه ای از این معماری را بنیان گذاشتند. این شیوه معماری به معنای تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه در آن خواسته های بشر بعنوان موجودی خلاق و زنده در نظر گرفته می شود، به انسان فردیت می بخشد و به سازگاری انسان با طبیعت پیرامون و مشخصه های فرهنگی وی کمک می کند.

معماری طبیعی از توجه صرف به ابعاد فرهنگی و اجتماعی پا را فراتر گذاشته و جنبه های فیزیکی، روحی و روانی بشر و ارتباط وی با دنیای پیرامون را مد نظر قرار می دهد و در زمانی که معماری روز شدیداْ وابسته به اقتصاد، تکنیک و مقررات است معماری طبیعی این موارد را با ابعاد زیستی، فرهنگی و روحی بشر گره می زند.

 

اسلاید 8 :

اصل و مبدا معماری طبیعی

با خلق شیوه های نوین معماری بسیاری از معماران بر آن شدند که با تلفیق تکنیک های ساختمان سازی و الهام از طبیعت زندگی بشر امروز، معماری طبیعی را بنیان گذاری کنند.

لوئیس سالیوان (1856_1924): اولین فردی که به تجزیه و تحلیل مفاهیم معماری طبیعی پرداخت. وی در مورد طبیعت تحقیقات بسیاری انجام داد که نتیجه آن اصول نقشه کشی این شیوه معماری بود. او همچنین معمار بنای هندسی (شکل مقابل) است.

 

 

 

اسلاید 9 :

فرانک لوید رایت (1869_1956): وی مفاهیم را در جهت تصریح روابط میان طبیعت و معماری گسترش داد و به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی ساخت فضاهای داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت

اسلاید 10 :

رادولف استینر (1861_1925): وی اصول این سبک متحول شده معماری را بیان کرد. این اصول شامل طبیعت ، فرهنگ و شعور بشر است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید