بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاريخچه اپل

کامپيوترهاي اپل يا همان مکينتاش، هميشه انتخاب اول گرافيستهاي حرفهاي بودهاند. تقريبا تمامي عکاسان و گرافيستهاي بزرگ دنيا که ميشناسم از اين سيستم عامل و کامپيوتر براي کارهاي گرافيکي استفاده ميکنند و آن را به کامپيوترهاي PC يا همين کامپيوترهايي که همراه سيستم عامل ويندوز ارائه ميشوند ترجيح ميدهند. سوال اين است که چرا اپل اينقدر محبوب عکاسان و گرافيستها است؟ و چه تقاوتي با PC دارد؟

اسلاید 2 :

تاسیس اپل(1976تا1980)
کمپانی اپل در سال1971 با دوستی استیو وازنیاک 21 ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز 16 ساله متولد شد.به طوری که با گذشت 6 سال از آشنائی این 2نفر در سال1977 این کمپانی با معرفی رایانه شخصیapple i که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاریapple computer inc به بازار فناوری وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل رایانه شخصی اعتباری برای خود دست و پا کند.

بلافاصله در سال 1977 اپل نوع دیگری از رایانه شخصی یعنیapple ii را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو25/5 اینچی از رقبای دیگر خود درآن دوره نظیرcomodore که از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کرد پیشی گرفت.

اسلاید 3 :

در سال1980 اپل سعی کرد با معرفی مدلapple iii که به نوعی بهینه شده سری apple ii به شمار می آمد با بزرگترین رقیب آن دوره یعنی ibm که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم عامل dos توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد وارد رقابت جدی شداما به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت مجبور شد تا صدها دستگاه ازapple iii فروخته شده را به کمپانی برگردانده و از همین جا با تعیین و تشخیص راه حلهای ممکن برای رفع مشکل مدل apple iii ایده ساخت مدلی جدید خلق شد.

لیزا و مکینتاش(1981تا1989)
در سال1983 اپل باارائه مدل لیزا(lisa) که اولین رایانه مجهز به ماوس و سیستم عامل دارای واسط گرافیکی , آیکون ها و پنجره ها بود توانست انقلابی بزرگ در زمینه رایانه های شخصی به وجود آورد.

اسلاید 4 :

بعد از آن درسال1984 سیستم عامل مکینتاش توسط اپل درحالی روانه بازار شد که تبلیغات بسیارگسترده ای برایش انجام گرفته بود.
ظهور مکینتاش و ارائه نسخه های مختلف برنامه های نشر رومیزی توسط کمپانی ادوبی(adobe)نظیرpage maker و بعدها برنامه ساخت انیمیشن موجب شد تا مکینتاش در بین اتشاراتی ها و سازندگان فیلم وموسیقی طرفداران بسیاری پیدا کند.بسیاری از نرم افزارهای مشهور کنونی مانند مایکروسافت ورد و ادوب فتوشاپ اولین بار برای رایانه های مکینتاش نوشته شدند.

اواسط دهه1980 اپل دارای 2 دپارتمان بود.یکی روی سری های apple ii که خاص ماربران خانگی بود کار می کرد و دیگری روی سیستمهای مکینتاش که مخصوص کاربران حرفه ای طراحی شده بود کار می کرد.

اپل روی این دو دپارتمان تحقیقات بسیاری را انجام داد اما با تمام تلاشها و تحقیقات مکینتاش نتوانست به سهم بازاری مشابه دهه70 کامپیوترهایapple ii دست پیداکند اما همچنان به رقابت خود با کامپیوترهای ibm ادامه داد.

اسلاید 5 :

دوران طلائی(1989تا1991)

ارائه مدل جدیدی از رایانه های قابل حمل توسط اپل در سال1989 به نام macintoch portable کلید خورد و بعد از آن نوت بوکpower book وارد بازار شد.نوت بوکی که با همکاری کمپانی سونی و به کارگیری باتری های 2ساعته و صفحه مانیتور 19اینچی و هارددرایو 20مگابایتی به فرمی کاملا ارگونومیک طراحی شده بود توانست درسال1991 سود زیادی رانصیب این کمپانی کند.

 

این دوران به قدری در دوران کاری اپل سودآور و درخشان به شمار می آید که ازآن به عنوان دوران طلائی یاد می کنند

اسلاید 6 :

سال های نزول(1990تا1993)
به دلیل ایجاد اختلافاتی در شرکت , استیو جابز بین سالهای 1985 تا 1997 از اپل کناره گیری کرد.با یاد گیری چند درس دردناک بعد از معرفی رایانه حجیم مکینتاش پرتابل در 1989 اپل به طراحی صنعتی روی آورد و استراتژی خود را بر پایه ارائه 3مدل رایانه قابل حمل بنا کرد.
موفقیتpower book و چند محصول دیگر اپل در این مدت باعث افزایش سود مالی شرکت شد.

 

مجلهmac addict سالهای 89تا91 را دوره اول طلایی مکینتاش نام گذاری کرد.ولی دوره طلایی ادامه پیدا نکرد.
ویندوز یک رابط جدید را به نمایش گذاشت که به عقیده بسیاری از مردم از نظر کارایی به راحتی مکینتاش بود.
اپل , مایکروسافت را متهم به سرقت الکترونیکی و کپی برداری از روی مکینتاش کرد ولی ویندوز به پیشرفت خود ادامه داد.


اسلاید 7 :

در طول دهه90 اپل خط تولید خود را گسترش داد.اپل تنوع زیادی از محصولات را ارائه می داد.هزینه تولید این گوناگونی محصولات از یک طرف و گسترش محبوبیت ویندوز مایکروسافت که با تبلیغات زیادی همراه بود از طرف دیگر منجر شد اپل تا مرز ورشکستگی پیش رود.

همکاری بزرگ(1994تا1997)

در اوایل دهه 90 اپل به این نتیجه رسید که برای باقی ماندن در جهان رایانه باید مکینتاش را بازنویسی کند.

احتیاجات کاربران و برنامه های رایانه ای با سخت افزار و سیستم عامل های فعلی قابل پاسخگوئی نبودند.

اسلاید 8 :

در سال1994 اپل طرفداران خود را با اتحاد با رقیب قدیمی خود یعنی ibm و موتورولا غافلگیر کرد.این یک پیشنهاد جدید برای تولیدیک رایانه جدید بود که از سخت افزار آی بی ام و موتورولا و نرم افزار اپل استفاده می کرد.
اپل با این اتحاد امید داشت که از مایکروسافت , تنها رقیبش جلو بیفتد.بعد ازآن اپل خط تولیدpower macintoch را راه اندازی کرد که از پردازنده POWER PC IBM به جای سری 68K موتورولا استفاده می کرد.سیستم عامل اپل برای پردازنده جدید بازنویسی شد.

در اواسط دهه90 اپل برروی بهبود قابلیتهای سیستم عامل مکینتاش کار می کرد , بعد از اولین تلاش برای تغییر کدهای آن , اپل به نتیجه رسید که بهتر است نوشتن یک سیستم عامل جدید را آغاز کند و بعد آن را مطابق رابط کاربری مکینتاش اصلاح کند.بعد از شکست پروژه مشترک با ibm برای نوشتن سیستم عامل جدید , اپل سیستم عامل NEXTSTEP را که محصول شرکت استیو جابز بود خریداری کرد و استیو جابز دوباره به شرکت قدیمی خود بازگشت

اسلاید 9 :

در9جولای1997 هیئت مدیره اپل جابز را بعد از 12سال ضرر مالی و ارزش سهام پائین به سمت مدیر عامل منصوب کرد.
جابز کار خود را به عنوان مدیر عامل موقت شروع کرد و دست به اصطلاح گسترده ای در ساختار اپل زد.

شروع دوباره(1998تا2005)

در1998 یک سال بعد از بازگشت جابز به شرکت , اپل یک مکینتاش کامل را به نام imac به بازار معرفی کرد. یک طراحی جدید که بیشتر استانداردهای اپل را مانندSCSI و ADB را حذف کرده و به جای آن دو درگاه USB قرار داده بود.

اسلاید 10 :

درحالی که از نظر فنی چندان قابل توجه نبود دارای یک خاصیت ابتکاری جدید بود یعنی پوسته پلاستیکی شفاف که در رنگ های آبی و سفید ارائه می شد. 800000سیستم imac در سال98 فروخته شد.بعد از سال93 این اولین سالی بود که اپل به سود می رسید.
در سال 2001 اپل سیستم عامل MAC OS X را ارائه کرد که برپایه NEXTSTEP و UNIX BSD بنا شده بود. بین مشتریان و حرفه ای ها به ثبات و قابلیت اعتماد بالا همراه با ضریب امنیتی یونیکس و با یک رابط کاربری که استفاده آسان از آن را تضمین می کرد شناخته شد.

در اواخر سال 2001 اپل اولین ipod که دستگاه پخش دیجیتال موسیقی قابل حمل بود را ارائه کرد.محصولی که با فروش بیش از 42میلیون از آن به طرز شگفت آوری موفقیت آمیز بود.ipod با itunes (که برنامه ای برای فروش موسیقی به قیمت هر آهنگ 99 سنت است) همراه شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید