بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

—پژوهش مایه حیات علم است

—پژوهش به عنوان زير مجموعه اي از نهاد علم، زير بناي توسعه در عصر اطلاعات است

—پژوهش به معناي كشف حقيقت يك امر است و از اينرو مقدس است و البته به دنبال حق و حقيقت رفتن هم مشكلاتي دارد.

—پژوهش همواره راهنماي مديران، برنامه ريزان و تصميم گيرندگان است و بدون در نظرگرفتن جنبه هاي عقلاني نمي توان تصميم درست و صحيحي را اتخاذ كرد.

 

اسلاید 2 :

—هزينه‌هاي اجتماعي

¡احساس ناامني و ترس، محروميت‌هاي سياسي و اجتماعي و انزوا

—هزينه‌هاي رواني

¡از دست دادن سلامت جسمي، اضطراب و افسردگي

—هزينه‌هاي مادي

¡ كاهش استراحت، خواب مناسب و تفريح و پرداخت هزينه‌هاي مادي و از دست دادن فرصت‌هاي موفقيت‌آميز

 

اسلاید 3 :

—عدم توازن بین سبد هزينه‌ها و سبد پاداش‌ها

—نامتوازني ساختار سازماني پژوهش و توليد كاركردهاي منفي

—مشكل فقدان نقشه‌هاي پژوهشي و پايگاه‌هاي سازمان پژوهشي

 

اسلاید 4 :

—يكي از مشكلات تحقيقات در ايران، رژيم مالي آن است.

— در بيشتر كشورهاي پيشرفته مدير پروژه تحقيقاتي، مديريت مالي آن را هم برعهده مي‌گيرد و اين طور نيست كه اگر حق‌الزحمه پژوهشگر پرداخت نشود، دست او به جايي بند نباشد.

— در كشورهاي ياد شده همان‌طور كه يك باشگاه فوتباليست خوب خود را به راحتي از دست نمي‌دهد، يك موسسه هم حاضر نيست به آساني خود را از خدمات يك پژوهشگر محروم كند.

اسلاید 5 :

—مشکل عدم توجه به کار جمعی در فعالیت های پژوهشی

—پژوهش محتاج ذهنی پرسوال است. در این عرصه آنکه پرسش و سوال بیشتری داشته باشد و به تعبیری پرسشهای بیشتری را توزیع کند محترم تر است و این البته نیازمند نگاهی پرسش محور نسبت به عالم و آدم است

—

اسلاید 6 :

—در نگاه سنتي براي بررسي مشكلات پژوهش، بيشتر ريشه مشكلات دركمبود اعتبارات ارزيابي مي شود اما در ديدگاه مدرن، مهمترين مشكل كمبود تقاضاست.  هر چند باید به عرضه نیز توجه نمود.

—بودجه هاي پژوهشي هزينه نيستند بلكه سرمايه گذاري براي آينده تلقي مي شوند و مديران و مسئولان بخشهاي دولتي و خصوصي با اعتقاد به اينكه بدون پژوهش نبايد تصميم گيري كنيم مي توانند از بروز زيانهاي بزرگ جلوگيري كنند

اسلاید 7 :

—پژوهش در بیشتر کشورهای غربی بدان جهت صورت می‌گیرد که نظام اقتصادی به‌جد به دنبال استفاده از دستاوردهای آن برای بهبود وضعیت خود است اما در کشور ما نسبت و رابطه اقتصاد و پژوهش چنان مطلوب نیست

—به همین جهت عده ای بر این نظرند که مشکل اصلی پژوهش در ایران این نیست که پژوهش صورت نمی‌گیرد بلکه بدین نکته بر می گردد که این پژوهشها کاربرد و کارکردی در اقتصاد و جامعه و فرهنگ ندارند.

—

اسلاید 8 :

—يك بخش از مشكلات مربوط به ساختار است يعني اينكه به اندازه كافي پژوهشگر نداريم و نظام هاي آموزشي ما پژوهشگر تربيت نمي كند و در نتيجه پژوهش هايمان عمدتاً محدود و تكراري هستند.

—مسأله بعد اينكه بايد از انجام تحقيقات تكراري جلوگيري كرده و بودجه ها را در بخش ها و حوزه هايي صرف كنيم كه پژوهش هاي چنداني صورت نگرفته است.

اسلاید 9 :

—پرسش این است چند نهاد در ایران به دنبال دانشگاهها و مراکز پژوهشی رفته‌اند که در این مسائل پژوهشهای آنها را به کار گیرند. از سوی دیگر چند نهاد پژوهشی به‌ جد قصد داشته‌اند که به مسائل و مشکلات عینی جامعه پاسخ گویند.

—به نظر عده‌ای تا مشکل عدم ارتباط بخش پژوهش با صنعت و اقتصاد و در یکی سطح رابطه پژوهش با کل جامعه و فرهنگ حل نشود مشکل پژوهش همچنان باقی خواهد بود و خود را با چهره های متفاوتی به ما نشان می دهد.

اسلاید 10 :

—پرداختن به پژوهش بايد از مدارس آموزش داده شود و آموزش يك سويه در كلاس‌هاي درس نيز جايش را به پرسش و پاسخ معلمان و دانش‌آموزان بدهد. در اين صورت دانش‌آموزي كه دائما سئوال مي‌كند، به عنوان مزاحم و فردي آنارشيست، از كلاس درس اخراج نمي‌شود!

—بايد كار پژوهش را از مدارس آغاز كرد. در اين زمينه بايد روشهاي آموزشي را مبتني بر پژوهش طراحي كنيم، در اين صورت، امكان استفاده بهينه از امكانات فراهم مي شود.

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید