بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

زبان BASIC

.1زبان برنامه نویسی BASIC  زبان ساده ای است که میتوان با استفاده از ان به راحتی با یک میکروکامپوتر ارتباط برقرار کرد . در یک برنامه ی BASIC هر خط برنامه دستورالعملی که از یک شماره ی خط .یک واژه ی اصلی (KEY WORD ) یا فعل BASIC  و یک پیکره ساخته شده است . در  مثال ساده ای از یک برنامه نویسی BASIC دیده می شود :

       REM      THIS  IS   A    SAMPL    PROGR  10

20         LEF       A=50 

30         PRINT     A

----        --------     -------------------------------------

                               پیکره                                   واژه ی اصلی         شماره 

هر  خط  میتواند شامل حداکثر 255  (CHARACTER ) داشته باشد.          

اسلاید 2 :

شماره خط

nیک شماره خط عدد صحیحی است که به طور متعارف در محدودۀ عدد 1 تا یک   رقمی قرار می گیرد .مقادیر بالای محدوده بستگی به کامپوتر مورد استفاده دارد .

شماره خط ترتیب اجرای د ستورالعمل توسط کامپوتر را در سلسله مراتب دستورالعمل های برنامه موجود در حافظه مشخص می کند . کامپوتر در نخستین مرحله اجرای دستورالعمل ها ،دستورالعل دارای کوچک ترین شماره خط را اجرا می کند و سپس دستورالعل بعدی با شماره خط بزرگ تر را اجرا می نماید . بنابراین ترتیب اجرای دستورالعمل ها توسط کامپوتر از خط دارای کوچک ترین شماره خط به سمت خطوط دارای شماره های بزرگ تر است . در برنامه نمونه فوق ترتیب اجرای دستورالعمل ها چنین است که ابتدا خط 10 و سپس خطوط 20 و 40 اجرا می شود.

n

اسلاید 3 :

واژه ی اصلی یا فعل BASIC

 واژه ی اصلی یا فعل های BASIC واژه هایی هستند که کامپوتر قادر به درک انها بوده و متعاقبا“ اعمال مربوطه را انجام می دهد . عمده ترین واژه های اصلی BASIC به شرح زیر می باشد :

DATA                      ON…GOSUB

DEFFN                    ON…GOTO

DIM                        PRINT

END                        PRINT     TAB

FOR /NEXT               PRINT      USING

GOSUB                    READ

GOTO                      REM

IF…THEM                RESTOR

INPUT                     RETURN

LET                        STOP

اسلاید 4 :

پیکره ی دستورالعمل  BASIC

بسته به نوع واژه ی اصلی مورد استفاده در یک دستورالعمل  پیکره ی دستورالعمل هز یک جز یا بیش هز یکی از اجزای زیر ساخته می شود :

(a)ثابت ها (constants )

(b)متغییر ها (variables)

(c)جمله ها ریاضی . 

اسلاید 5 :

 زبان جاوا

جاوا باید واحد برنامه نویسی جهانی قرن بیست و یکم دانست که در شرکت (میکرو سیستم ) را توسط تیمی از برنامه نویسان به سرپرستی جیمز گاسلینگ  کانادایی در سال 1995 جاواتغییر نام یافت و در اختیار عموم قرار گرفت .

طراحی وپیاده سازی کامپایلر اولیه جاوا و ماشین مجازی آن توسط گاسلینگ صورت گرفت .انگیزه اولیه طراحان جاوا ،تولید ندم افزادهایی بود تا بتوان از آ ن در وسایل مصرفی الکتریکی خانگی نظیر دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون استفاده کرد ( چرا که کنترل کننده ها ی این گونه وسایل را انواع مختلف  تشکیل می دهد ) ونیز طراحی زبانی قوی ،ساده ،قابل حمل و مستقل از سخت افزار و بی تفاوت نسبت به معماری کامپوترو مستقل از سیستم عامل بود تا بتوان آن راروی طیف وسیعی از کامپوتر های مختلف و ناهمگون ، از کامپوتر های بزرگ تا انواع مختلف ها با هر نوع سیستم عامل مانند ویندوز ،یونیکس ،اپل اجرا کرد . به بیان واضح تر ، طراحی زبانی بود که وابسته به سیستم عامل خاصی نباشد  .

 

 

اسلاید 6 :

nجاوا مانند زبان c، زبا نی ساختیافته و مانند c++ ،زبانی شیءگرا ست به بیان دیگر،ساختار کلی زبان جاوا مانند زبان هایcوc++ است . جاوا ،در آن واحد ، زبانی کامپایلری و تفسیری است . کامپایلر جاوا ، برنامه های مبداجاوا را ابتدا ، به زبانی با فایل برنامه بایت کد bytecode) ) که شبیه زبان اسمبلی است برای ماشین مجازی جاوا که عملا وجود ندارد ترجمه می کند. پس از آن ،مفسر interpreter))                  زمان اجرای جاوا که روی ماشین مجازی جاوا اجرا می شود دستور های فایل بایت کد را به دستورهایی قابل فهم برای ریزپردازنده یعنی به زبان ماشین ترجمه وسپس آن را اجرا می کند .برنامه های زبان جاوا را می توان با هر ویرایش گری )یا editor   -ی )که سیستم کد گذاری  ascll.دارد نوشت .

nمعمولا با زبان جاوا دو نوع برنامه به نام های 1-برنامه کاربردیapplication) )

n2-ریزبرنامه ( applet) نوشته می شود .برنامه های کاربردی( application)                  -ای که د رمحیط جاوا نوشته می شود شبیه برنامه های c وc++ هستند .این گونه برنامه ها را می توان روی یک کامپیوتر شخصی و تحت نظارت یک سیستم عامل اجرا کرد .   

اسلاید 7 :

nریزبرنامه applet) ) ها ،برنامه های کوچکی هستند که برای انتقال و جابجایی در شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و در صفحات وب web) )  توسط یک مرور گر فعال ساز جاوا یا مرور گر مجهز به جاوا( java-enabled browser )                          که به صورت پشته عمل می کند یا یک فایل html ،اجرا می شود .

nدر جاوا با سه روش مختلف می توان برنامه ها را کامپایل و سپس اجرا کرد .لازم به ذکر است که نام یک برنامه جاوا باید با نام کلاس برنامه یکی باشد .پسون برنامه های جاوا به صورت  java است .توجه دارید که dos و ویندوز3.1از برنامه های جاوا که فایل برنامه های آن دارای پسوند چهار کاراکتری java هستند پشتبانی نمی کنند اما ویندوز 98  95n t و ویندوز 2000 از جاوا پشتبانی می کنند .جاوا مانند cو c++              نسبت به حالت حروف (حالت کوچک و بزرگ حروف انگلیسی)حساس است .

اسلاید 8 :

C،یک زبان سطح بالای همه منظوره است .این زبان ،به صورت بسیار نزدیکی در ارتباط با سیستم عامل unix  قرار داشته و در این محیط توسعه و تکامل یافته است ،زیرا سیستم عامل unixونیز بیشتر برنامه هایی که روی این سیستم اجرا می شوند به زبان c نوشته شده اند .با وجود این ،این زبان به هیچ سیسنم عامل یا ماشین خاصی وابستگی ندارد ،واگر چه این زبان ،“زبان برنامه نویسی سیستم ”نامیده شده است چرا که برای نوشتن برنامه های مترجم (کامپایلر)و سیستم های عامل بسیار مفید است ، با این وجود ،این زبان ،برای نوشتن برنامه های اصلی در بسیاری از زمینه ها ، زبانی کاملا مناسب و مطلوب است .

بسیاری از ایده های مهم ریشه ای زبان c مهم تر از زبان BCPL گرفته شده است که توسط  مارتین ریچاردز (martin Richards)  طراحی و توسعه یافته .از طریق زبان  ,B زبان  BCPL به  صورت غیر مستقیم بر روی زبان C  اثر کذاشته است که به نوبه خود در سا ل 1970توسط کن تامسون روی کامپوتر DEC PDP-7 برای اولین سیستم عامل Unix نوشته شد. 

اسلاید 9 :

زبان 

nC , ساختار های کنترل جریان اصلی را که در برنامه های کاملا“ ساختیافته به آن ها احتیاج است پیش بینی کرده است , دسته بندی دستور ,  تصمیم گیری (if –else) انتخاب یک حالت از میان مجموعه حالت -های  ممکن (SWITCH) ایجاد حلقه با آزمایش و برسی پایان حلقه در بالای آن(for , while) یا در پایین(do) حلقه و خروج زود هنگام از حلقه(break) از آن جمله است .

تابع هامی توانند مقائیرعنوان اصلی ساختارها union ها یا اشاره گر ها را بر می گرداند .

اسلاید 10 :

زبان پاسکال

nزبان پاسکال به نسبت زبان های برنامه نویسی دیگر نوپا تر است و در سال 1969 توسط نیکسال ویرت (Niklaus Wirt ) طراحی شده است .

nتجربه و آزمایشهایی که در طی 15 سال گذشته بر روی زبان پاسکال انجام شده است باعث گردیده که کاربر زبان مذکور از بسیاری جهات آسان ترشده است و به نسبت بسیاری زبان های قدیمی دارای اشکالات کمتری می باشد .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید