بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

کنترل مالی

  • توانایی درک و توضیح ماهیت و حوزه کنترلهای مالی و نقش مهم آن در داخل و خارج سازمانها
  • درک دلیل تمرکززدایی مسئولیت تصمیم گیری در سازمانها و مسائل انگیزشی و کنترلی این موضوع
  • چرا شرکتها از مراکز مسئولیت استفاده می کنند و چه نوع از این مراکز در شرایط مشخص مناسب است و محدودیتهای مرکز مسئولیت در ارزیابی عملکرد چیست و مدیریت از چه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد مرکز مسئولیت استفاده می کند.
  • طراحی و تفسیر شاخصهای ارزیابی مناسب برای هر نوع مرکز مسئولیت
  • دلیل استفاده از قیمتهای انتقالی و انواع آن
  • تعیین و محاسبه قیمت انتقالی در شرایط مشخص
  • درک ماهیت و حوزه روشهای ارزیابی عملکرد اقتصادی بر اساس ROI و شاخصهای سود اضافی
  • درک ماهیت و حوزه و محدودیتهای تجزیه و تحلیل نسبت های مالی و توانایی محاسبه نسبتهای استاندارد مالی جهت ارزیابی عناصر عملکردی سازمان

اسلاید 2 :

دو نوع اصلی کارخانه فولاد

کارخانه یکپارچه بزرگ

مینی کارخانه

در اینجا توضیحی در مورد این دو نوع کارخانه به نقل از سایت دفاع از محیط آمده

بطور سنتی فولاد از مواد خام در کارخانجات یکپارچه تولید می شود. کلمه یکپارچه به ترکیب سه مرحله ساختن کک و ساختن آهن و ساختن پولاد اشاره دارد.

20 سال گذشته شاهد رشد قابل ملاحظه ای در کارخانجات کوچک فولاد که ضایعات فولاد بجای سنگ آهن و کک برای ساختن فولاد استفاده می کنند ، بوده ایم.

شکل 1-12 چرخه تولید فولاد را که در سایت  sleelconslwet  آمده نشان می دهد مراحلی که در قسمت چپ و بالای نمودار نشان داده ده در کارخانجات کوچک حذف می شوند در نتیجه این کارخانه ها کوچکتر هستند و از این رو به آنها مینی گفته می شود.

از گذشته تولید فولاد ضایعات بدلیل قیمت پایین ضایعات و احتیاج به سرمایه گزاری کمتر هزینه کمتری داشته.

از آنجایی که ضایعات فولاد حدود 70% هزینه مواد کارگاههای کوچک را تشکیل می دهد مقرون به صرفه بودن این کارخانجات به موازات هزینه های تاسیس مربوط به قیمت ضایعات نیز می باشد. از طرفی به دلیل استفاده

اسلاید 3 :

  • این شرکتها از ضایعات اتومبیل و اجاق گاز و یخچال ها آنها می توانند با استقرار در نواحی نزدیک به شهر بجای معادن دورافتاده هزینه های ترابری کمتری نیز بپردازند.
  • مهمترین ضعف این کارخانه ها(بدلیل استفاده از ضایعات) عدم کنترل ترکیبات شیمیایی فولاد تولید شده می باشد که این ضعف در کارخانه های یکپارچه نیز وجود دارد بعلاوه این کارخانه ها نمی توانند محصولات خاص با حاشیه سود بالا تر تولید کنند در نتیجه در مقایسه باشرکتهای یکپارچه فرصتهای کمتری در بازار خواهند یافت. شرکت Nucor یکی از مدافعین این نوع کارخانه ها بوده و از منافع حاصل از تولید کنندگان کم هزینه خود استفاده می کرد. رشد چشم گیر تقاضای فولاد در چین در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم توسعه رقابتی آن باعث نگرانی Nucor شد افزایش تقاضای فولاد باعث افزایش تقاضا و قیمت ضایعات فولاد شد و مقرون به صرفه بودن استفاده از ضایعات را تحت الشعاع قرار داد. در سالهای 2003و2004 قیمت ضایعات فولاد 70% افزایش یافت (2-12) دایره تجزیه و تحلیل و بحثهای مدیریتی شرکت در گزارش سالانه خود به تاثیر قیمت ضایعات در بهای تمام شده مواد اولیه که بخش عمده ای از قیمت محصول نهایی می باشد اشاره کرد:

 

اسلاید 4 :

کنترل مالی

  • در فصل 10 تجزیه و تحلیل انحرافات را آموختیم که یکی از کنترلهای قدیمی و فراگیر مالی است. در این فصل ما با گستردگی بیشتری به بررسی کنترلهای مالی شامل ارزیابی واحدها و کل سازمان می پردازیم.
  • وقتی مدیران از ابزار کنترل مالی برای ارزیابی واحد ها استفاده می کنند نتایج حاصله عمدتاً در داخل سازمان استفاده می شوند و به استفاده کنندگان خارجی ارایه نمی شوند( شاخصهایی مانند سودآوری یک محصول یا خط تولید)
  • مدیران ژنرال موتورز در سالهای 1920 این نوع کنترل مالی داخلی را برای پشتیبانی اطلاعاتی از تصمیم گیری غیر متمرکز در سازمانهای بزرگ طراحی کردند.
  • تحلیل گران خارجی ابزار کنترل مالی را برای ارزیابی جنبه های مختلف عملکردی سازمان مانند قابلیت پرداخت بدهی و کارایی و سودآوری ارائه کردند. از آنجایی که شاخصهای مالی منعکس کننده نظر افراد خارج از سازمان می باشد این ابزار کنترل مالی خارجی برای مدیریت و ارزیابی مربوط و مفید می باشند.

اسلاید 5 :

ایجاد انگیز برای تمرکز زدایی

  • محیط باثبات شرایطی است که در آن اختلاف اطلاعاتی بین پرسنلی که با مشتریان در ارتباط هستند یا مسئول فعالیتهایی که منجر به تولید کالا و خدمات می شوند با مسئولین شرکت وجود ندارد و هیچ تغییری که سازمان بخواهد خود را با آنها وقف بدهد وجود نداشته باشد. در نتیجه هیچ نیازی برای پاسخ سریع به محیط متغیر و یا تعویض اختیار تصمیم گیری به مدیران محلی وجود نداشت و سازمانها می توانستند فرایندهای استاندارد عملیاتی برای محیطی شناخته شده طراحی و اجرا کنند و انتظار می رفت پرسنل آنرا اجرا کنند.
  • در چنین سازمانهایی شناخت خوبی از فن آوری و نیاز مشتریان وجود دارد و در خط تولید قیمت و کیفیت بیشترین اهمیت را دارند. وقتی قیمت اهمیت دارد کنترل بهای تمام شده نیز اهمیت دارد. بدین منظور شرکتها از فرایندهای عملیاتی استاندارد برای حصول اطمینان از اینکه { 1- آنها از کاراترین روشها و فن آوریها جهت تولید محصول با کیفیت ثابت و بهای تمام شده پایین استفاده می کنند.2- هیچ راه دیگری بجزء راه انتخاب شده برای انجام کار وجود ندارد.}استفاده می کنند.

اسلاید 6 :

  • بطور مثال شرکت مکدونالد استفاده خود از SMP را تقریباً به یک علم تبدیل کرده طراحی آشپزخانه و طراحی محصول و شکل مواد اولیه و فرایند عملیاتی توضیح داده شده همه برای رسیدن به اهداف 1- کیفیت بالا 2- قیمت تمام شده پایین می باشد.
  • مک دونالد به دنبال سرآشپز خلاق در تهیه غذا و ارائه منو جدید نیست بلکه بدنبال کسی است که بتواند فرایند استاندارد شده را برای ارتقاء کیفیت و کاهش بهای تمام شده اجرا کند. در مقابل رقابت روزافزون و باز شدن بازارهای انحصاری قدیمی برای رقابت بسیاری از سازمانها حتی آنهایی که قبلاً تصور شد با شرایط با ثباتی روبرو هستند مثل موسسات مالی روشها و سازماندهی خود را برای پاسخ گویی به شرایط جدید تغییر داده اند. در شرایط تغییر ذائقه مشتری و فن آوری و راهبردهای رقبا سازمانها باید قادر به تغییر سریع باشند مک دونالد یک مثال خوب در این مورد می باشد چون در سالهای 2005-2003 همراه با سخت گیریهای بهداشتی (سلامت) برای اولین بار شاهد زیان و کاهش مشتری در فروشگاه هایش روبرو شد و تغییرات مهمی در منو خود ایجاد کرد از جمله معرفی فروشگاههای 24 ساعته

اسلاید 7 :

  • در گذشته بانکها سیستمهای سخت و پرمسئولیت مدیریتیبرای حفاظت از اموال خود و پیروی از قوانین و مقررات بکار می بردند. هرچند این سیستمها برای رسیدن به اهداف خود موفق بودند در بسیاری از موارد در رابطه با مشتری خوب عمل نمی کردند. ارائه خدمات با کیفیت به مشتری به معنی باز بودن شعبه در غروب و استفاده از دستگاههای اتوماتیک برای پاسخگویی 24 ساعته و ارائه خدمات تحت وب برای دسترسی آسان مشتریان از طریق تلفن و کامپیوتر و ارائه کارتهای اعتباری (بدهکار و بستانکار) و پاسخگویی سریع و ارائه وام خودرو خدمات اعتباری و اوراق قرضه رهنی می باشد.
  • سازگار بودن نیازمند تفویض مسئولیت تصمیم گیری به افراد بیشتری در سازمان ... همان تمرکز زدایی می باشد. تمرکز زدایی به پرسنل با انگیزه و آموزش دیره امکان درک سریع تغییر ذائقه مشتریان را می دهد وبه پرسنل خط مقدم شرکت امکان و مسئولیت اجرای برنامه هایی جهت همسویی با آن تغییرات را می دهد.
  • سطوح مختلفی از تمرکززدایی وجود دارد. بعضی شرکتها بیشتر تصمیم گیری ها را محدود به مدیران سطح بالا و میانی می کنند. اما بعضی دیگر تصمیمات مهم درباره چگونگی ساخت محصولات و ارائه خدمت به مشتریان را به اجرا کنندکنندگان همان کارها واگذار می کنند. میزان تمرکز زدایی بیانگر اطمینان شرکت به پرسنل و سطح آموزش و مهارت آنها و ریسک افزایش یافته ناشی از تفویض اختیار و توانایی پرسنل در انتخاب درست و در نهایت نیاز سازمان به پرسنل خط مقدمی که بتوانند تصمیمات سریع و درست بگیرند می باشد.

اسلاید 8 :

فرایند عملیاتی استاندارد در کارخانه مرسدس بنز

  • وقتی کارخانه بنز اولین خودرو شاسی بلند خود را تولید کرد سیستم تولیدی که از روشهای استاندارد بهره می برد ایجاد کرد (SMPS). این سیستم روشهای خاص را با جزئیات کامل در خود داشت که کارکنان باید بر اساس آن کار خود را انجام دهند و با جلو گیری از انجام کار سیلقه ای توسط کارکنان امکان وجود هرگونه مغایرتی را از بین برده بود.
  • در عمل
  • ارزیابی عملکرد مک دونالد
  • برای ارتقاع یکنواختی این شرکت یک دایره SQC (خدمات- کیفیت – نظافت) در هر فروشگاه خود ایجاد کرد. اگر فروشگاهی نتواند سطح توافقی SQC را حفظ کند در آمد کاهش خواهد یافت. این معیار(SQC) برای ارزیابی میزان رعایت SQC در فروشگاههای بکار می رود. در این معیار مواردی از قبیل چگونگی رضایت مشتری و مدت انتظار مشتری در صف و صندوق و تمیزی اموال و آماده و فراهم بودن محصولات طبق روش توصیه شده می باشد.
  • مراکز مسئولیت وارزیابی عملکرد واحد
  • مرکز مسئولیت یک واحد از سازمان است که مدیر مسئول دارد . فرض یک هتل در مجموعه هتلها + یک قسمت از خط تولید که دستگاههای کنترل کامپیوتری می سازد + یک قسمت در یک دانشگاه + دایره پردازش داده ها در یک اداره دولتی + واحد خسارت یک شرکت بیمه + دایره حمل و نقل یک فروشگاه اینترنتی
  • یک مرکز مسئولیت مثل یک شرکت است ومدیر آن باید آنرا برای رسیدن به اهداف مقطعی (goal) باعث تمرکز وتحصص پرسنل وقابل اندازه گیری بودن آنها می شود.آنهاباید بطور همزمان منافع بلندمدت سازمان وهماهنگی فعالیتهای مراکز فعالیت با هم را بهبود بخشند. در قسمت بعدی به چگونگی تاثیر این هماهنگی بر اهداف مالی بحث خواهد شد.

اسلاید 9 :

  • انجام تعهدات بدون خسارت و به موقع و مودبانه
  • کنترل هزینه ها . تنها راه موفقیت حصول اطمینان از همکاری کارای دوایر مختلف سازمان برای رسیدن به دو فاکتور فوق می باشد.
  • فرض کنید مدیران شرکت پستی تصمیم بگیرند هر ترمینال را بعنوان یک مرکز مسئولیت در نظر بگیرند حالا چگونه باید عملکرد و مدیران و پرسنل هر ترمینال را ارزیابی کند.
  • درعمل
  • هزینه بالای هماهنگی
  • شرکتها مبالغ زیادی را صرف سیستمهای مدیریت منابع (EEP) که سیستمهای کامپیوتری پیچیده و سطح بالای برای هماهنگی فعالیتهای سازمان می باشد می کنند. هدف سیستمهای ERP روان سازی جریان یک سفارش در مراحل تایید اعتبار و زمان بندی و تولید و ارسال می باشد بطوری که خدمات سطح بالایی به مشتری اراده شود. برخی تحلیل گران متوسط هزینه یک سیستم ERP را حدود 15 میلیون دلار و باید سیستم هزینه یابی حدود 400 میلیون دلارتعلام کرده اند. البته همه ERP ها موفق نیستند در سال 2001 خواروبار فروشی زنجیره ای سوبی هزینه ای معادل 60میلیون دلار بابت ERP نا موفق در حسابهای خودشان داد

اسلاید 10 :

  • اول – شـرکـت می تـواند کارایی را در هر ترمینال اندازه گیری کند. برای تمرکز بر کارایی شرکت می تواند بسته های جمع شده ردیف شده و تحویل شده در هر دوره هر کارمند هر کامیون هر ساعت یا هر شیفت را محاسبه کند. برای پرداختن به کارایی و رضایت مشتری شرکت ممکن است (برای هدف بهره وری) تعداد سالهایی که پاسخگوی نیازهای مشتری بوده را بدست آورد بطور مثال جمع آوری و تحویل سالم بسته ها به آدرس دقیق.
  • دوم- توانایی شرکت در انجام تعهدات خود به مشتریان طی یک چرخه عملیاتی یکپارچه به عنوان یک شرکت پستی می تواند بیانگر هماهنگی در اجزاء شرکت باشد. شرکت باید سهم هر قسمت در توانایی سازمان در انجام تعهدات خود به مشتریان را تعیین کند.
  • دو عنصر مهم مرکز توزیع شرکتهای پستی به شرح زیر می باشند.
  • در زمانی که در ترمینال بعنوان فرجه تعیین شده آیا کامیونها و .... بسته بندی و آماده حرکت شده اند (شاخص درصد دقت).

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید