بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

با فعال کردن این گزینه از منوی View خط کش های افقی و عمودی در سند جاری به نمایش درآمده و کنترل مقیاس در

طراحی را برای طراح امکان پذیر می سازد. خط کش ها امکان تعیین دقیق موقعیت نشانگر ماوس را در جهات افقی و عمودی بر اساس واحد اندازه گیری جاری برای کاربر فراهم می آورند نقطه مبدأ ( 0 و 0 ) خط کش در گوشه سمت چپ و پائین صفحه گرافیکی می باشد. واحد اندازه گیری خط کش ها بر اساس واحدی خواهد بود که در نوار وضعیت قبلاً تعیین کرده اید.

اسلاید 2 :

از این ابزار به منظور ترسیم بیضی و دایره استفاده کنید. طرز استفاده از این ابزار بهاین قرار است که ابتداباید ابزار Ellipse را از جعبه ابزار انتخاب کنید. سپس با ماوس روی نقطه ای از صفحه کلیک کنید و بکشید. کلید میانبر این ابزار ، کلید 3 می باشد. با رها کردن ماوس یک بیضی ترسیم می شود. این شکل بسته به اینکه چگونه ماوس را بکشید به صورت آزاد ترسیم می شود.

اسلاید 3 :

از این ابزار به منظور ترسیم چند ضلعی استفاده کنید. طرز استفاده ازاین ابزار به این قرار است که ابتدا باید ابزار Polygon رااز جعبه ابزار انتخاب کنید سپس در نقطه ای از صفحه کلیک کرده و بکشید.کلید میانبر این ابزار روی صفحه کلید ، G  می باشد. برای انتخاب تعداد وجوه چند ضلعی دوباره روی شمایل ابزار Polygon کلیک نمائید تا کادر محاوره ای ظاهر شود. اکنون می توانید با وارد کردن عددی مابین 3 تا 20 در فیلد Number of sides در کادر مربوطه وارد کنید .

اسلاید 4 :

وقتی یک چند ضلعی انتخاب می شود گزینه های پنل object نیز تغییر کرده و گزینه هایی برای ویرایش چند ضلعی ارائه می دهد. در پنل object همه گونه تغییر در مشخصات چند ضلعی می توان ایجاد نمود.

  • گزینه Points: با این گزینه تعداد نقاط لنگر موجود در چند ضلعی را می توان تغییر داد.
  • گزینه Vertices: گزینه های Verticesبه منظور ایجاد تغییر در تعداد رؤوس چند ضلعی ، زاویه رؤوس و گردی گوشه ها در نظر گرفته شده اند.

اسلاید 5 :

گاهی لازم می شود بخشهایی از یک شکل به کمک رسم خطوط مستقیم و مستقل ازدیگر خطوط تکمیل شود، در این صورت از ابزار Line به منظور ترسیم خطوط مستقیم می توانید استفاده کنید طرز استفاده از این ابزار به این صورت است که ابتدا ابزار Line را از جعبه ابزار انتخاب کنید سپس در نقطه ای از صفحه کلیک کرده و بکشید.

اسلاید 6 :

با استفاده از فرامین past , copy که در منوی Edit واقع شده اند می توانید از موضوعات انتخاب شده کپی تهیه نمایید و در محل دیگری از همین سند یا یک سند دیگر بچسبانید. اما چنانچه قصد داشته باشید موضوع انتخاب شده را از طریق کپی گرفتن به برنامه دیگری منتقل کنید بهتر است از فرمان copy special استفاده کنید. این فرمان با توجه به فرصتی که کاربر انتخاب می کند عمل کپی رامتناسب با ساختار برنامه مقصد تهیه می کند. این فرمان ، فرمان بسیار مفیدی است به منظور انتقال ترسیمات به برنامه های گرافیکی دیگر.

وقتی موضوعی را کپی می کنید می توانید آن را نسبت به یک موضوع خاص روی آن و یا در پشت آن بچسبانید. برای این کار ابتدا باید موضوع شاخص را انتخاب کنید و یکی از فرامین Paste in front یا Paste behind را از منوی Edit اجرا کنید که به ترتیب فرمان اول کپی را بالاتر از موضوع انتخاب شده و فرمان کپی را در پشت موضوع انتخاب شده می چسباند. این کار را می توان بعد از چسباندن مپی در سند به کمک فرامین Modify>Arrang نیز انجام داد اما در بعضی موارد استفاده از فرامین منوی Edit به کار سرعت بیشتری می دهد.

اسلاید 7 :

باز گرداندن تغییرات یا به اصطلاح undo کردن برای کسی که با فری هند یا سایر برنامه های گرافیکی کار می کند امریست بسیار حیاتی چرا که تنها از این طریق می توان از دوباره کاری و رفع خطاهای ایجاد شده در کار جلوگیری به عمل آورد. در نرم افزار فری هند برای بازگرداندن تغییرات انجام شده از فرمان undo واقع در منوی Edit استفاده می شود که کلید میانبر آن نیز Ctrl+Z می باشد. در فری هند به کمک فرمان undo می توان چندین مرحله از عملیات طراحی را به عقب بازگرداند که تعداد آنها در فرمان preferenees>Geneeral تعیین می شود

اسلاید 8 :

ابزار Skew به منظور ادیب کردن موضوعات با ایتالیک نمودن عبارات فنی با استفاده از ماوس به کار می رود. این جلوه از طریق پنل Trosform نیز به موضوع انتخاب شده داده می شود، این پنل تغییرات را با مقیاس انجام می دهد. هنگام استفاده از پنل Trosform در قسمت Skew Angle زاویه کج شدن موضوع در دو راستای افقی و عمودی را تعیین کنید. همچنین با ورود عدد در گزینه Copies می توانید یقین کنید که یک موضوع همزمان باتکثیر ادیب شود تا یک آرایه گرافیکی جالب حاصل آید. به کمک ابزار Skew که در جعبه ابزار است می توان اشکال را به صورت دستی و با حرکت ماوس ادیب کرد.

اسلاید 9 :

نوار ابزار Envelope از منوی Window>Toolbars قابل دسترسی است و به منظور دادن فرمهای جالب به اشکال ،متون و مسیرها به کار می رود. توسط فرامین این نوار ابزار می توان موضوعات انتخاب شده را به فرمهای مختلف مثل دایره ، هرم ، اورنی ، ستاره و فرمهای جالب دیگر تبدیل نمود. این توانایی در فرم هند کاربردهای بسیاری می تواند داشته باشد به عنوان مثال می توان با فرم دادن به موضوعات و تصاویر آنها را درون اشکال دیگر محصور کرد. مثلاً می توان به یک متن برای اینکه درون یک دایره محصور شود ، فرم دایره ای القاء نمود.

اسلاید 10 :

وقتی توسط ابزارهای ترسیمی شکلی ایجاد می کنید. اجزای شکل مثل دایره ها ، چهارگوش ها و اشکال غیر هندسی هر یک منفرد بوده و مستقلاً قابل ویرایش یا جابجایی هستند. تا زمانی که کار ترسیم شکل کامل نشده این اجزا باید مستقل از یکدیگر باشند و امکان ویرایش روی هر یک از آنها وجود داشته باشد. البته در لابلای کار بهتر است مجموعه هایی مرتبط با یکدیگر را گروهی کنید تا از تغییرات ناخواسته آنها جلوگیری به عمل آید همچنین اجزایی که نباید از جای خود تکان بخورند را بهتر است علاوه بر گروهی کردن ، قفل نمایید تا از انتخاب و جابجایی تصادفی آنها جلوگیری به عمل آید .

موضوعاتی را که بنا به دو دلیل در گروه قرار داده اید برای دستکاری ویرایش مجدد باید از حالت گروه خارج کنید چرا که تا زمانی که یک مجموعه شکل در گروه قرار داشته باشند قابل انتخاب نیستند تا زمانی که از گروه خارج شوند. به منظور خارج ساختن اشیاء از گروه ، فرمان Un group را از منوی Modify اجرا کنید و

یا اینکه کلیدهای میانبر

Ctrl+shift+Gرا بفشارید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید