بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

اگر شما هم نیازمند یک ابزار نورانی هستید که به راحتی قابل حمل باشد، مطمئنا از این لامپ کوچک خوشتان می آید. این لامپ با گیره کوچکش، قابلیت نصب بر روی هر وسیله ای را دارد؛ مانیتور، لپ تاپ، یقه لباس، گوشه کیف و مهم تر از همه بالای کتابی که در حال خواندن آن هستید. بهترین کارایی این لامپ در مسافرت های شبانه خود را نشان می دهد. هنگامی که بی خوابی به سراغ شما می آید و نور مناسبی برای مطالعه کردن و گذراندن شب ندارید، این ابزار با چهار LED و استفاده از 3 باطری کوچک نور مناسبی را بر روی کتاب شما می تاباند.

همچنین به دلیل استفاده از LED تقریبا هیچ گرمایی را تولید نمی کند که این باعث طول عمر بیشتر باطری ها خواهد شد. این لامپ همچنین برای راحتی بیشتر می تواند تا 360 درجه حول محور خود بچرخد و مانند لامپ های سنتی نمی سوزد و نیاز به تعویض ندارد. برای کسانی که لحظه ای دوری از کتاب برایشان ممکن نیست، پرداخت 12 دلار هزینه زیادی برای چنین ابزار کارآمدی نیست. زیرا فقط پول خرید دو جلد کتاب را باید برای آن بپردازید!

اسلاید 2 :

LED چیست؟

LED مخفف واژه های Light Emitting Diode است که یک قطعه کاربردی در مدارهای الکترونیکی است. LED مانند لامپ های معمولی، رشته ای که برافروخته شود ندارد. بلکه مواد تشکیل دهنده آن، رشته ای از مواد نیمه هادی است. ترکیب aluminum-gallium-arsenide رایج ترین ترکیب آلیاژهای نیمه هادی است. زمانی که الکترون های موجود در جریان برق از یک ماده نیمه هادی عبور می کنند، بسته به اینکه نوع آلیاژ نیمه هادی چگونه تولید شده باشد، الکترون ها در زمان عبور از آن از اوربیتال های مختلف اتم ها عبور می کنند. نتیجه تغییر اوربیتال تشعشع انرژی است که ممکن است در محدوده نور قابل مشاهده یا در محدوده اینفرارد باشد. LED علاوه بر تشعشع نور، مورد استفاده در کنترل از راه دور (به کمک اینفرارد) و برخی کاربرد های الکترونیکی در مدارهای الکترونیکی به واسطه خواص نیمه هادی آلیاژی است.

اسلاید 3 :

منبع اصلی نور در آینده مطمئنا یک لامپ یا یک چراغ حبابدار نخواهد بود بلکه می تواند یک میز یا یک دیوار و یا هر چیز دیگری باشد.نشریه اینترنتی لایوسانس نوشت : کشف تصادفی اخیر تولید نور از LED ها یا دیود نورانی را به مرز جدیدی رساند.بزودیLED خواهد توانست جایگزین ار زانتر و با دوام تری برای لامپهای حبابدار کنونی شود .

منبع اصلی نور در آینده مطمئنا یک لامپ یا یک چراغ حبابدار نخواهد بود بلکه می تواند یک میز یا یک دیوار و یا هر چیز دیگری باشد.

اسلاید 4 :

نشریه اینترنتی لایوسانس نوشت : کشف تصادفی اخیر تولید نور از LED  ها یا دیود نورانی را به مرز جدیدی رساند.بزودیLED  خواهد توانست جایگزین ار زانتر و با دوام تری برای لامپهای حبابدار کنونی شود .

مایکل بوئرز دانشجوی دانشگاه وندر بلیت تلاش میکرد ذرات بسیار کوچک کوانتومی بسازدکه این ذرات کوانتومی کریستالهایی هستند که ابعادشان چند نانو متر بیشتر نیست که می توانند از 100 تا 1000 الکترون را در خود جای دهند.

 این ذرات به آسانی از خود بسته های انرژی منتشر می کنند و هر قدر کوچکتر باشند بیشتر تحریک می شوند . هر ذره در مجموعه ویژه بو ئرز بطور استثنایی کو چک و تنها شامل 33 یا 34 جفت اتم بود . هنگامیکه نور روی ذرات کوانتومی تابانده شده یا جریان برق به آنها وصل می شوند آنها با تولید نور از خود واکنش نشان می دهند و رنگها متغییر و متنوعی ایجاد می کنند.

اسلاید 5 :

اما هنگامیکه بوئرز یک پرتوی لیزری روی مجموعه ای از این ذرات کوانتومی تاباند اتفاق غیر منتظره ای رخ داد . وی گفت : ناگهان نور سفیدی تمامی میز را پو شاند و بسیار شگفت زده شدم. زیرا وی انتظار داشت ذرات کوانتومی نور آبی منتشر کند ولی این نور نور بسیار زیبای سفیدی بود.

بوئرز بهمراه دانشجوی دیگری این ذرات را با پلی اورتان مخلوط نمود و سطح بیرونی یک حباب لامپ  led   آبی را با آن پو شاند . هر چند ظاهر این حباب زیبا نبود ولی نور سفید ی مانند لامپهای معمولی منتشر می کرد که شدت آن دو برابر و دوام آن 50 برابر یک لامپ معمولی 60 وات بود.

این فعالیت علمی در شماره 18 اکتبر نشریه انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است .

Led ها تا اواخر دهه  گذشته فقط میتوانستند سه نور آبی و سبز وقرمز تولید کنند که به همین علت کاربردشان محدود بود.

سپس led     هایی با رنگ آبی به بازار آمدندکه می توانستندنور سفید با ها له ای از رنگ آبی روشن کنند .

Led   ها دو برابر یک لامپ حباب دار 60 وات نور تولید کرده و 50 هزار ساعت کار می کنند و گرما وحرارت تولید نمی کنند و بسختی می شکنند .

بالا خره روزی فرا می رسد کهLED  جایگزین لامپهای معمولی شود و دیگر نور تنها از چراغ های حبابدار پخش نخواهد شد

اسلاید 6 :

حال سؤال اين است كه LED چيست ؟

LED مخفف واژه Diode Light Emitted به معناي ديود ساتع كننده نور است. ديودهاي ساتع كننده نور در واقع جزؤ خانواده ديودها هستند كه ديودها نيز زير گروه نيمه هادي ها به شمار مي آيند. خاصيتي كه LED ها را از ساير نيمه هادي ها متمايز مي سازد اين است كه با گذر جريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور از آنها ساتع مي شود.

LED ها تا اواخر دهه گذشته فقط مي توانستند سه نور آبي ، سبز و قرمز توليد كنند كه به همين علت كاربردشان محدود بود. سپس LED هايي با رنگ آبي به بازار آمدند كه مي توانستند نور سفيد با هاله اي از رنگ آبي روشن توليدكنند.

بسياري اعتقاد دارند لامپ هايي كه از ديودهاي ساتع كننده نور استفاده مي كنند ، يا همان LED ، آينده را از دست ساير رقبا خارج خواهند كرد.

اسلاید 7 :

ها كه از دهه هاي گذشته در الكترونيك مورد استفاده قرار مي گرفتند ، عموماً براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا مورد استفاده قرار گرفتند. در حال حاضر LED ها به نحوي ساخته مي شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز مي كند و به صورت چيپ هاي كوچكي هستند كه معمولاً در داخل يك شيشه گنبدي شكل قرار مي گيرند و داراي سايز چوب كبريت يا كمي بزرگ تر هستند و به سختي مي شكنند.

همانطور كه گفته شد آنها در ابتدا فقط به رنگ قرمز و سبز بودند اما يك تغيير بسيار عظيم در اين صنعت در دهه 90 ميلادي باعث شد كه LED سفيد رنگ ( يا همان روشن و بدون رنگ ) توليد شود. هم اكنون به آساني با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل دهنده هاي LED نور را در رنگها و شدت هاي مختلف و با طول موج مشخص مي توان با رنگ كاملاً خالص توليد كرد. به عبارت ديگر مي توان گفت منابع روشنايي ديگر داراي پرتوهاي مادون قرمز و فرابنفش بوده كه چشم غير مسلح ، قادر به ديدن آن نيست و تأثيري در تآمين روشنايي محيط ندارند و حتي بر روي انسان اثر منفي نيز مي گذارند و ليكن LED ها فاقد اين پرتوهاي مضر بوده و در سلامت چشم تأثير بسزايي دارند.

اسلاید 8 :

LED هاي سفيد قابليت توليد همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار كمي ( در مقايسه با ساير لامپ ها و LED هاي قديمي ) براي توليد روشنايي استفاده مي كنند. به همين دليل روز به روز ابعاد استفاده از آنها گسترده تر شد و در مواردي كه احتياج به علامت دادن و يا رقص نور ( زدن فلاش و SOS ( بود ، استفاده شد.

اكنون بسياري از شركت هاي بزرگ سازنده لوازم روشنايي مخصوصاً شركت هاي فعال در زمينه روشنايي منازل ، بسياري از فعاليت هاي خود را بر روي LED ها متمركز كرده اند و قصد دارند روشنايي لازمه براي منازل را از LED ها تهيه كنند كه به نظر مي رسد اين روند تا كمتر از 5 سال آينده ، باعث تغيير بسيار عمده در نوع محصولات روشنايي شود. به طوري كه در حال حاضر نيز اكثر لوازم روشنايي خانگي ، معادل LED نيز دارند و مصرف كنندگان مي توانند در صورت تمايل مشابه هر نوع كالايي را از مدل LED استفاده كنند. هر چند به نظر مي رسد اين تكنولوژي در سالهاي آينده و با رشد قابل پيش بيني صنعت ، لوازمي با روشنايي بسيار بهتر و مصرف انرژي كمتر و قيمت مناسب را به مشتريان ارائه دهد.

اسلاید 9 :

درباره LED

امروزه diodeهای نور افشان دیگر یک ابزار پر هزینه برای طراحان نمی باشد بلکه به سرعت تبدیل به لامپهای آینده خواهندشد

Adam Dawason نگاهی به فواید و استفاده LED یاDiodeنورافشان می اندازد.

با اقدام استرالیا به ممنوع نمودن استفاده از لامپ برق معمولی تا سال 2010 وهمینطور اتحادیه اروپا وکالیفرنیا با پیروی از این عمل,دنیای نورپردازی به سرعت توجه خود را به فواید زیاد LEDیاDiodeنورافشان معطوف می کند.با شروع استفاده تزLED برای امکانات کارآمد,دیگر تنها برای اهداف طراحی ویا تصویری بکار برده نمی شود

و مدیران امکانات می بایست برای استفاده کردن از این نور آینده با انرژی کم عجله کنند

. Rudie HoessمدیرکلAl Aquila Fuxnishingsمی گوید: تمام این نگرانی های جدی اقتصادی ومحیطی باعث شده که تولیدکننده ها وطراحان صنعت نورپردازی به دنبال جایگزینهایی باشند برای نور لامپ برق معمولی که80%انرژی برای روشن کردن آن بکار برده می شودو این عمل باعث هدر رفتن انرژی برای انتشار گرمای اضافی می شود

اسلاید 10 :

.LEDیاDiodeهای نورافشان وسیله های نیمه رسانایی هستند که با استفاده از Solid-state electronics نور تولید می کنند

این LEDهای نورافشان ابتدا توسط آزمایشگر انگلیسی بنام H.J.Roundدر سال 1907کشف شده اما آنها هیچگونه کاربرد عملی نداشته تا دهه های بعد زمانیکه از آنها برایindicator light بیشتر به رنگ قرمز در دستگاههای قهوه بکاربرده شد.مدیر فنی In-lite Juliet Broekers-vanPutten می گویدکهLEDیا DIODEهای نورافشان سالها است که در اطراف ما هستند اما آنها اخیرامورد توجه دنیا قرار گرفته اند.برای اینکه اینLEDهای نورافشان تا ده سال قبل بصورت نورسفید نبود.

اکنون که با تولید نور سفید برای نورپردازی های کارآمد بکاربرده می شود این LEDهای نورافشان بیشتر وبیشتر موردپسند قرار گرفته اند. در طول چندسال گذشته سروصدای زیادی درباره فواید استفاده ازLEDهای نورافشان بیشتر بخاطر بازدهی و طول عمرشان در مقایسه با سایر منابع دیگر نور شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید