بخشی از مقاله

پروژه هستــــه گیــــر


«فهرست مطالب»
عنوان : صفحه :
- چکیده گزارش
- معرفی پروژه


- تجزیه و تحلیل
- ایده های مختلف
- ارزشیابی ایده آلهای مختلف


- اساس انتخاب طرح برتر
- نقشه ها

چکیده :
در پروژه طراحی برای رسیدن به طرحی مطلوب به منظور برطرف کردن نیاز یا نیازهای خاص باید مراحلی طی شود تا نهایت منجر به رسیدن به هدفی که از پیش تعیین شده گردد این مراحل به طور خلاصه عبارتند از :
1 ) تحقیق و پژوهشهای بازاری
2 ) آنالیز نمونه های احتمالی
3 ) مرحله تعیین هدف


4 ) مرحله ایده پردازی و خلاقیت
5 ) مرحله طراحی اولیه
6 ) بسط دادن طراحی


7 ) مرحله طراحی نهائی
8 ) مرحله نمونه سازی کامپیوتری
چکیده گزارش :
پروژه ی موردنظر هسته گیر از میان پروژه های مختلف که توسط افراد گروه پیشنهاد شده بود در مرحله ی آخر انتخاب گردید و با توجه به درسهای روش طراحی از جلسات اول ترم جاری با توجه به درس های مربوطه کارهای موردنظر را روی پروژه ی هسته گیر اجرا کردیم. از جمله جدول های مربوطه اولیه و جدول های کامل شده و تهیه ی نقشه های اولیه و نقشه های پایانی و فایل PDF برای ارائه به استاد که همگی را در طول ترم انجام دادیم و با توجه به این مراحل و مشورت با استاد مربوطه پروژه ی هسته گیر به تدریج پیشرفت کرد و کامل شد و به مرحله ی ارائه رسید.
توصیف طراحی :


طراحی آغازی برای ایجاد و تغییر و تحول در منسوعات بشر است (کریستوفر جونز). به بیان دیگر طراحی هنر ترکیب کردن نیازهای مصرف کننده با امکانات تولیدات صنعتی می باشد .... طراحی در زمینه های مختلف معانی متفاوتی در طراحی به طور مثال تعریف طراحی در معماری متفاوت با تعریف طراحی در مبحث شهر سازی می باشد.

طراحی در معماری عبارت است از بهینه سازی فضای داخلی ساختمانها به منظور انجام فعالیت های روزمره می باشد. اما طراحی در شهرسازی عورت است از احیاء کیفی محیط .... اما در هر حال هدف همه طراحها در زمینه های متفاوت یکسان می باشد. ابداع، ابتکار، خلاقیت و ایده پردازی از پایه های اساسی هر طرح در هر زمینه ای می باشد. لوئیچی کونال مجسمه ساز آلمانی در یک جمله به تعریف روشنی از طراحی پرداخته به گفته ی وی طراحی شیوه قانونمندی است که طراح باید طی مراحل متوالی به پاسخ در قبال نیاز دست یابد ...


اما هدف همه طراحیها برطرف کردن نیازهای جامعه مردم می باشد. در واقع طراحی عملیاتی است برای برطرف کردن نیازهایی از قبیل فرم، سلیقه، تنوع طلبی، هزینه و در نهایت رسیدن به وضعیت مطلوب می باشد. به عنوان مثال تنوع طلبی استفاده کننده ها از عوامل مهم طراحی در جهت رسیدن به طرحی مناسب است،

همواره در پرسه طراحی یک علت خارجی یا یک مخاطب غیر از خود طراح وجود دارد که آن نیاز طراحی را مطرح می کند. اینکه طراح به رفع نیاز مخاطب توجه و تأمل داشته باشد اصلی از اصول اولیه طراحی می باشد که مخاطب مداری نام دارد .... طراح با مطالعه شرایط و نیاز مخاطب پس از تحقیق و بررسیهای فراوان با درنظر گرفتن نیازی یا نیازهای خاص عملیات طراحی را شروع می کند این نیاز می تواند هرکدام از موضوعات مطرح شده در سطرهای پیشین باشد که در نهایت منجر به طراحی طرحی می شود که راحت زندگی کردن، ارزانتر بودن، محکمتر بودن، در دسترس بودن و ... و در برخی موارد خاص نظم بخشیدن، ایجاد امنیت و حتی استفاده بهینه از وقت را به دنبال خواهد داشت.


یک توصیف واضح از مسئله ی طراحی و نیازها و مشکلاتی را که برطرف کرده ایم :
این پروژه برای راحت کردن و آسان کردن کار است و اساس کار آن برای بالا بردن راندمان و بهینه کردن پروژه و صرفه جویی در هزینه کل است و برای تمیز کردن و آسان تمیز شدن محصول در مورد جنس آن تغییرات لازم را لحاظ کرده ایم به صورتی که علاوه بر اینکه دوام و مقاومت محصول را افزایش داده ایم زیبایی آن را نیز نمایان کرده برای این منظور برای جنس بدنه ی اصلی را از کائوچو استفاده کرده ایم و اساسی ترین کار این پروژه در این است که برای اطمینان و راحتی کار طراحی شده است.
این محصول در بازار هم اکنون به صورتی که برای مهار کردن آن در دست و کار با آن جای انگشتی درنظر گرفته شده است و ما با بررسی این مورد در این محصول به نتیجه رسیدیم که جای انگشت در قالب این محصول طراحی شود که این کار یک :
آسان شدن کار و مهار کردن راحت تر محصول در دست


دو : ایجاد اطمینان برای شخص استفاده کننده میان انجام کار
سه : و در زیبایی محصول تأثیر شگرفی گذاشته
چهار : باعث افزایش سرعت انجام کار شده و راندمان را بالا می برد.


ایده های مختلف که می تواند نیاز محصول را برطرف کند :
ما برای برطرف کردن نیاز این محصول ایده های مختلفی داده ایم :
1 ) در اساس جنس قطعه کار و جنس کلی قطعات اعم از فنر، میله، پیچ و ...
2 ) در این پروژه ما می خواستیم راه گاهی برای ورود کالای استفاده شده برای انجام عمل هسته گیری به صورت سری و پشت سر هم به این صورت

2 ) معرفی پروژه :
نام پروژه : دستگاه هسته گیر آلبالو
هدف : بهینه سازی این دستگاه به منظور استفاده آسان و راحت از این وسیله
طراحی این پروژه در واقع نوعی طراحی اصلاحی می باشد به عبارت دیگر هدف از طراحی این پروژه اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرعی یک محصول به منظور بهبود کارائی آن می باشد.
3 ) طرح اولیه این دستگاه که در بازار موجود می باشد طرحی ساده می باشد که دارای ایراداتی است که قابل اصلاح می باشد این وسیله که مصرف کننده آن خانمهای خانه دار می باشد از لحاظ فرم و شکل ظاهری دارائی نواقصی است که طراحی جدید این دستگاه سعی در برطرف کردن این نواقص شده است.


برخی از این نواقص عبارتند از :
1 ) مشکل در دست گرفتن این وسیله و درگیر شدن انگشتان دست به دور این دستگاه که خستگی دست و انگشتان را به دنبال دارد.
2 ) مشکلاتی از قبیل طول دستگاه، پیچی بدون میله قطر سوراخ موجود در این دستگاه و فرم بدنه اصلی دستگاه


4 ) ایده هایی که برای این طرح درنظر گرفته شده است عبارتند از :
1 ) در ایده اول طراحی بدنه اصلی این دستگاه و در این طرح بدنه اصلی به گونه ای طراحی شده که دستگاه با سهولت بیشتری درون دست قرار می گیرد و خستگی کمتری را در پی دارد.
2 ) در ایده دوم با درنظر گرفتن تدابیری سعی شده به جای قراردادن یکی یکی آلبالوها به منظور جداکردن هسته آن چندین آلبالو و با سرعت بیشتری هسته گیری شود. که برای ایده دوم چند طرح متفاوت درنظر گرفته شده است.


3 ) در ایده سوم استفاده از فنر به جای پیچی بودن
5 ) در ارزشیابی ایده ها و انتخاب طرح برتر از جداولی برای انتخاب طرح نهائی استفاده شده جداولی که در آن طرحی را به عنوان طرح مبنا درنظر می گیرند و طرحهای بعدی را از جهان مختلف (از جمله قیمت، میزان خرابی دستگاه و .... ) با طرح مبنا مقایسه کرده و در نهایت طرح برتر انتخاب می شود.
ایده ها :
در این پروژه ایده های مختلفی توسط افراد پروژه ارائه گردید که از جمله ایده هایی که عملی بود و می توانستیم روی آنها کار بکنیم ایده های مختلف بود که در هر کدام عملکرد هسته گیر متفاوت بود و شکل ظاهری هسته گیر نیز تغییر می کرد ابتدا مرحله ی اول جدول ایده ها که ارائه گردیده است را اجرا کردیم و توسط این مرحله بسیاری از ایده هایی که عملی نبود و یا اینکه با امکانات موجود ممکن نبود حذف گردید تا اینکه 3 ایده که به نظر عملی می آمد از بقیه ی ایده ها انتخاب شد.


در مرحله ی بعد این 3 ایده را در مرحله ی دوم جدول ایده ها درون جدول موردنظر قرار دادیم و با توجه به پروژه، معیارهای مختلفی را برای انتخاب بهترین ایده و متناسب با پروژه ی هسته گیر انتخاب کردیم مثلاً ارزانی، کاربرد خوب، سبکی و ... سپس با توجه به ایده های موردنظر و بادرنظر گرفتن معیارهای مناسب یک ایده را ایده ی مبنا قرار دادیم که ایده ی 3 پروژه نام گرفت که در گزارش شکل آن موجود می باشد و 2 ایده ی دیگر از نظر هدایت میوه ها حفره و شیاری داشت که میوه ها را به سمت هسته گیری هدایت می کرد.

سپس این 3 ایده را در جدول موردنظر قرار دادیم و با توجه به اینکه ایده ی 3 مبنا بود به 2 ایده ی دیگر نسبت به ایده ی مبنا امتیاز مثبت یا منفی دادیم.
و در انتها وقتی امتیازها را روی هم قرار دادیم ایده ی شماره ی 3 که مبنا قرار گرفته بود از بقیه ی ایده ها امتیازش بیشتر شد و ایده ی موردنظر ما برای انجام پروژه انتخاب گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید