بخشی از مقاله

در گذشته‌اي نه چندان دور شركتها و مؤسسات تجاري، فرهنگي، … و يا  اشخاص حقيقي جهت معرفي خود از كاتالوگها يا كتابچه‌هايي استفاده مي‌كردند كه با فواصل زماني نسبتاً طولاني، معمولاً يك ساله، با تغييرات جديد چاپ مي‌شدند. ساير اشخاص يا مؤسسات براي برقراري ارتباط با شخص يا مؤسسه مورد نظر از طريق آدرس پستي يا شماره تلفن يا فاكس ذكر شده در كتابچه اقدام مي‌نمودند.
با گسترش شبكه جهاني اينترنت اغلب موسسات با ايجاد وب سايت اختصاصي و با استفاده از امكانات اينترنت به معرفي خود و برقراري ارتباط پرداختند.
برخي از برتري‌هاي وب سايت اختصاصي در مقايسه با روش قديمي را مي‌توان به صورت زير خلاصه نمود:
1) دسترسي آسان و امكان جستجو:
در صورتي كه وب سايت مورد نظر در موتورهاي جستجو در اينترنت ثبت شده باشد، هر كاربر اينترنت مي‌تواند به آساني با استفاده از كلمات كليدي به آدرس اينترنتي مربوطه دسترسي پيدا كند. كلمات كليدي معمولاً به نام يا نوع فعاليت هر موسسه يا شخص و يا آدرس جغرافيايي آن مربوط است.
 
2) به روز بودن اطلاعات:
در حاليكه وارد كردن تغييرات در متن كتابچه ها يا كاتالوگها معمولاً در دوره‌هاي يكساله انجام گرفته است، انجام اين كار مي‌تواند در فواصل زماني بسيار كوتاه حتي در چند دقيقه از طريق مدير وب سايت صورت بگيرد.
3) ارتباط سريع و آسان و كم هزينه:
هر كاربر اينترنت مي‌تواند به آساني از طريق پست الكتريكي با موسسه مورد نظر ارتباط برقرار كند و حتي اين امكان وجود دارد كه ارتباط حدودي و تصويري بين دو طرف برقرار شود كه بويژه در فواصل دور از نظر هزينه در مقايسه با روشهاي قبلي مانند پست يا تلفن، بسيار سريعتر و ارزانتر بوده و ارتباط كاملتري برقرار مي‌گردد.
4) پردازش اطلاعات:
اين امكان وجود دارد كه اطلاعات مربوط به هر مشتري به طور آن لاين (Online) دريافت گرديده و به طور خودكار در سرور پردازش شده و نتيجة آن سريعاً در اختيار مشتري قرار داده شود.
اينكه يك وب سايت تا چه اندازه بتواند مفيد واقع شود به عوامل مختلفي بستگي دارد، از جمله:
-    كيفيت طراحي وب سايت
-    كارآيي سرويس دهنده (Server) اي كه صفحات وب و فايلهاي مربوطه روي آن قرار داده مي‌شود.
-    پهناي باند سرويس دهنده
-    سرعت و كيفيت ارتباط اينترنتي كاربر
در اين ميان ، كيفيت طراحي و مديريت سايت از اهميت خاصي برخوردار است. مديريت سايت معمولاً بر عهده يك نفر يا يك گروه با عنوان Web master قرار دارد. مدير سايت ممكن است جهت آماده‌سازي بخش‌هاي مختلف سايت، مانند طراحي‌هاي گرافيكي ، از متخصصان ديگر كمك بگيرد اما در مورد سايت‌هاي كوچك معمولاً يكنفر مسئوليت طراحي و مديريت سايت را بعهده مي‌گيرد. طراحي سايت تنها يك كار تكنيكي نيست بلكه در نظر گرفتن زيبايي و جذابيت سايت بسيار مهم است بطوريكه يك سايت كه از نظر تكنيكي بسيار قوي باشد،‌ شايد بدليل ضعف در برقراري ارتباط رواني مناسب با كاربر، در جذب او ناتوان باشد.
هدف اين پروژه طراحي وب سايت شركت نويدان طب بوده است. اين شركت توليد كنندة‌ لوازم و تجهيزات آزمايشگاهي است؛ بنابراين اغلب كساني كه به اين سايت مراجعه مي‌كنند مسئولين آزمايشگاه در دانشگاه‌ها يا مدارس، آزمايشگاههاي تشخيص طبي و يا متخصصين شيمي مي‌باشند. اين افراد مايل هستند كه به آساني از نوع توليدات و خدمات شركت و بويژه هزينة آن آگاه شوند. گروه ديگر از كساني كه ممكن است به اين سايت مراجعه كنند ممكن است توليدكنندگان يا مصرف‌كنندگان از كشورهاي خارجي باشند؛ بنابراين كلية اطلاعات سايت بايد علاوه بر زبان فارسي به زبان انگليسي نيز طراحي و قابل دسترس باشد. اين سايت بگونه‌اي طراحي شده كه كاربر بتواند از همان صفحه اول سايت انگليسي يا فارسي را انتخاب كند.
در فصل دوم اين پايان‌نامه،‌ تاريخچة اينترنت و سرويس‌هاي آن معرفي شده است و در فصل سوم كدهاي HTML بكار رفته در طراحي صفحات مخلتف سايت و نيز نسخة چاپي سايت ارائه مي‌گردد.
 
فصل اول

1- مروري بر اينترنت و وب:‌
ريشه‌هاي اينترنت به پروژه‌اي به نام آرپانت كه توسط آژانس پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته وزارت دفاع ايالات متحده حمايت مي‌شد، باز مي‌گردد.
وزارت دفاع مي‌خواست شبكه‌اي بسازد كه خودش را تحت شرايط سخت‌ و ناسازگار نگهداري كند. (شبكه دو يا چند كامپيوتر است كه به يكديگر متصل مي‌شوند و با يك زبان صحبت مي‌كنند، ايده اصلي، ساختن شبكه‌اي بود كه قادر باشد اطلاعات نظامي و دولتي را منتقل كند. پروژه در سال 1968 آ‎غاز شد و سالها ادامه داشت و بعد از اين كه به طور رسمي اعلام شد كه كامل شده‌ است، با موفقيت متوقف شد. از آن موقع تكنولوژي متصل ساختن مطمئن و اقتصادي كامپيوترها توسعه يافته است و امروز روح آرپانت ستون فقرات اينترنت را شكل مي‌دهد.
در ابتدا،‌ هدف محققين آرپانت ساخت يك شبكه بزرگ براي متصل ساختن كامپيوتر در مسافت‌هاي طولاني بود اما در اواسط دهه 1970 روشن شد كه هيچ شبكه منفردي قادر به تأمين نيازهاي همه افراد نيست. محققين ديدند كه توسعه تكنولوژي‌ كه بتوانند انواع مختلفي از شبكه‌ها را در سيستمي بزرگ و منفرد متصل سازد. بسيار مفيدتر مي‌باشد. اين ديد باعث مطرح شدن مفهوم ميان شبكه يا اينترنت شد.
بنابراين اينترنت امروزي واقعاً شبكه كامپيوتري بزرگ و منفردي نمي باشد. اينترنت عملاً مجموعه‌اي از دهها هزار شبكه گسترده در سطح جهان است.
پس مي‌توان گفت كه اينترنت مجموعه‌اي از شبكه‌هاست كه خود اين شبكه‌ها به هم متصل مي‌باشند. شبكه‌ها با يكديگر از طريق پروتكلي به نام  TCP/IP ارتباط برقرار مي‌كنند. كه اين خود يكي از وجوه مشترك  بين اينترنت مي‌باشد.
ويژگي‌ اصلي و رمز موفقيت اينترنت اين است كه هر نوع كامپيوتري صرفنظر از مختصات سخت‌افزاري و سيستم عامل، با رعايت يك مجموعه استاندارد مي‌تواند با كامپيوترهاي ديگري كه آن استانداردها را رعايت مي‌كنند ارتباط برقرار سازد.

2- اجزاي تشكيل دهنده INTERNET:
WEB CLIENT
يك PC است كه روي آن يك BROWSER اجرا مي‌شود كه مي‌تواند HTML گرافيك را نمايش دهد. BROWSER درخواستهاي خود را به WEB SERVER ارسال مي كند و آن فايل پردازش شده را برمي‌گرداند.
WEB SERVER
در اصل يك FILE SERVER است كه درخواستها را پاسخ مي‌دهد و فايل مورد نظر آنها را ارسال مي‌كند. WEB SERVER ها علاوه بر پاسخ به درخواستها توان پردازش اطلاعات را نيز دارد.
DATABASE SERVER
عملكرد اين سرورها همانند عملكرد آنها در سيستمهاي C/S معمولي است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید