بخشی از مقاله

مقدمه:
اينجانب محسن عمو رضايي دانشجوي سال آخر رشته فناوري اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، دوره يك ماهه كارآموزي خود را در شركت سروش به مدیریت جناب آقای مهندس دهستانی واقع در خيابان احمد آباد- خيابان رضا – رضا 23- پلاك 46 گذرانده ام. اين شركت در زمينه هاي شبكه، سخت افزار، مشاوره و پشتيباني از شبكه هاي كامپيوتري ارائه خدمت مي كند.سابقه عالی این شرکت, پرسنل فعال, پروژه های بزرگ, و امکانات قوی شرکت در رابطه با رشته فناوری اطلاعات سبب شد تا اینجانب این شرکت را به عنوان محل کار آموزی خود انتخاب

کنم که درخواست اینجانب هم با موافقت مدیر شرکت مواجه شد. مدت كارآموزي بنده در بخش شبكه و پشتيباني از شبكه هاي كامپيوتري گذشت بطوريكه موارد قابل توجهي را دراين مدت فرا گرفتم. لازم به ذكر است كه اين شركت دركار خود سعي در استفاده از بهترين تجهيزات و تكنولوژي هاي روز در پياده سازي و نگهداري از سيستم ها و شبكه هاي كامپيوتري به عمل مي آورد و آینده روشنی نسبت به دیگر رقبا در سطح مشهد دارد.
براي سهولت در بيان گزارش كارآموزي اينجانب مدت كارآموزي خود را به ده دوره سه روزه كه تخميني از انجام دقيق كارها در هر يك از دوره هاست تقسيم مي كنم.

دوره اول :
در ابتدای ورود اینجانب به شرکت جناب آقای مهندس حسن زاده بنده را با سایر بخش ها و کارکنان شرکت آشنا کردند .بخش تجهیزات ,بخش مدیریت, بخش فروش, بخش حسابداری و بخش مشاوره از مهمترین و کاربردی ترین قسمت های این شرکت به شمار می رفت. در اين دوره با كمك مسئولين شركت سروش اينجانب توانستم ذهنيتي مناسب از برپاسازي يك شركت، طريقه شركت در مناقصه ها و نيز قبول يك پروژه و تقسيم آن بين نيروهاي كاري را فراگيرم. با توجه به اينكه شركت مذكور يكي از بزرگترين شركت ها در اين زمينه مي باشد لذا اينجانب در اين مدت كوتاه توانستم تجربه اي مورد قبول كسب كنم.

 

دوره دوم:
بعد از آشنايي با ساختار كلي شركت و موارد مربوطه در اين مدت اينجانب از مسئولين شركت درخواست كردم تا بنده را با تجهيزات شبكه موجود در شركت و بخصوص تجهيزاتي كه كاربرد بيشتري دارند آشنا كنند. (تجهيزاتي از قبيل مودم، روتر، هاب، سوئيچ، تكرار كننده و تجهيزات ديگر كه در شبكه هاي محلي و گسترده كاربرد دارند).
خوشبختانه مسئولین نسبت به پیشنهاد اینجانب روی خوش نشان دادند و بنده مدتی را در قسمت تجهیزات به سر بردم. با توجه به اين كه از لحاظ علمي اينجانب مطالعاتي در مورد اين تجهيزات داشتم لذا درك كارايي آنها برايم به مراتب راحت تر بود، و در چندين موردكارهايي همچون سوكت زني براي كابلهاي شبكه و اتصال سيستم ها به هاب و سوئيچ را فرا گرفتم.(البته موارد دیگری همچون شرکت های سازنده, مدل های مختلفی که در مکان های مناسب کاربرد دارند و... از دیگر موارد بود که بنده فرا گرفتم.)

 

دوره سوم:
به دليل گستردگي و مدت زمان زياد مورد نياز براي فراگيري كار با تجهيزات، اين دوره هم صرف فراگيري مواردي براي طريقه كار با تجهيزات شبكه صورت گرفت بطوريكه حدوديك هفته كاري از دوره كارآموزي اينجانب به فراگيري طريقه كار عملي با تجهيزات شبكه اختصاص يافت كه از ديد اينجانب بسيار رضايت بخش بود.

دوره چهارم:
در اين دوره هماهنگي مديريت شركت سروش (جناب آقاي مهندس دهستاني) به همراه گروه پياده سازي اينجانب راهي شهر نيشابور براي برپاسازي شبكه هاي كامپيوتري بخش اداري مجتمع فولاد شديم. اين مجتمع داراي يك بخش مديريت، بخش مالي يا حسابداري و بخش كنترل بود. شيوه راه اندازي اين سيستم ها به صورت مديريت متمركز بود كه يك سرور domain controller كل سيستم را اداره مي كرد.
مهمترين مساله اي كه در اين مدت ذهن مهندسين شركت و اينجانب را درگير كرده بود شناخت نيازمندي ها و طراحي يك نقشه شبكه بهينه بود. بدين منظور مدتي را در مجتمع براي جمع آوري اطلاعات رفتيم. خوشبختانه با همکاری مدیریت و پرسنل مجتمع فولاد گروه گرد آورنده اطلاعات شرکت سروش توانست به خوبی نیاز ها را شناسایی کند و با حداقل هزینه بتواند یک ایده خوب در اختیار مسئولین قرار دهد.
دوره پنجم و ششم:
به دليل عظيم بودن پروژه مجتمع فولاد اين دو دوره هم تخصيص به همين موضوع يافت. بطوريكه نرم افزارهاي مورد نياز براي هر بخش فراهم گرديد تا بتوانند از طريق شبكه كنترل و بازبيني شوند. سيستم هاي بخش اداري بصورت مجزا (منظور از لحاظ فيزيكي) و سيستم هاي بخش حسابداري هم بطور مجزا شبكه شدند يعني براي هر كدام يك سوئيچ مجزا به كار برده شده بود و تمام شبكه هاي كوچك توسط يك سيستم به عنوان درگاه خروجي به سيستم اصلي وصل مي شدند. در بعضي موارد كوچكتر و جزئي تر سوكت زني كابلها بر عهده كارآموزان قرار گرفت. نكته قابل توجه براي بنده نقشه كشي دقيق اين پروژه بودكه نشان مي داد يك نقشه دقيق از وضعيت و شناخت نيازهاي اصلي تا چه حد مي تواند هم هزينه ها را كاهش دهد و هم سرعت كار را بالا ببرد.

دوره هفتم:
به دليل اهميت موضوع نقشه كشي و شبيه سازي اينجانب به همراه كارآموز از دانشگاه هاي ديگر در طي چند جلسه توانستيم كه نقشه كشي صحيح از شبكه هاي كامپيوتري را توسط نرم افزارهاي مربوطه به خصوص نرم افزار visio را فرا گيريم. همچنين به دليل اوقات فراغت بيشتري كه در اين مدت داشتيم توانستيم يكسري از اطلاعات كامپيوتري در زمينه شبكه را بين يكديگر s

 

hare كنيم كه به جرأت مي توانم بگويم اين مدت كوتاه از هر كلاس و دوره اي براي من مفيدتر بود. تحقيقات هدفمند نسبتاً گسترده در اينترنت در مورد مباحثي چون VOIP و Routing از ديگر كارهاي مرتبط در اين دوره كه يك دوره نسبتاً سبك از لحاظ كاري بود به شمار مي رفت.
دوره هشتم:
در اين دوره علاوه بر تحقيقاتي كه در دوره قبل صورت گرفت به منظور پشتيباني از سيستم هاي يك شركت گرافيكي واقع در خيابان احمد آباد عازم آنجا شدم. كارهاي زياد ولي ساده از مواردي است كه در اين مدت صورت گرفت از جمله نصب ويندوز، فرمت درايو C، نصب درايورها، نصب آنتي ويروس و ويروس كشي و در نهايت نصب نرم افزارهاي گرافيكي مورد نياز آنهاو گرفتن Image از وضعيت موجود.
سيستم هاي اين شركت بصورت workgroup به يكديگر شبكه شده بودند كه از نظر امنيتي درسطح پائيني قرار داشتند لذا اينجانب براي سيستمي كه اينترنت را براي ديگر سيستم ها share مي كرد چندين راه كار امنيتي از جمله نصب نرم افزار Internet Zone Alarm، و آنتي ويروسAvast و بستن پورت هاي اضافي و فعال كردن ديواره آتش ارائه كردم كه با موافقت مديريت روبرو شد. البته راه كار بهتر استفاده از سرويس NAT بود كه به دليل دربرداشتن هزينه كارت شبكه و نصب سرويس مديريت با اين پيشنهاد موافقت نكرد.

دوره نهم:
اين دوره هم از لحاظ كاري نسبتاً دوره سنگيني از لحاظ كاري بود زيرا مسئولين شركت سروش عهده دار پياده سازي شبكه wireless براي كارخانه توليدي آدنيس بود. لذا براي شروع كارابتدا نقشه شبكه مربوطه را كشيديم و چون قرار بود كه اطلاعات از راه دور كنترل شود از يك Access point واقع درخيابان فرهاد استفاده شد. اينجانب براي تحليل نيازمنديهاي كارخانه و پياده سازي شبكه به همراه يكي از مهندسين شركت مدتي را در خود كارخانه به سر برديم و با مسئولين هر بخش صحبت كرديم و در روزهاي بعدي هم به كمك ساير عزيزان قسمتي از پياده سازي شبكه كه بيشتر آن واقع در بخش فروش بود را عهده دار شديم. در اين كارخانه سيستم هاي هر بخش مثل بخش فروش، بخش مالي، سيستم هاي CNC و غيره به طور جداگانه در حالت workgroup كار مي كنند. از نقاط قابل توجه در اين دوره اين است كه علاوه بر تجربه كاري در زمينه شبكه هاي كامپيوتري اينجانب با مكانيزم بازاريابي و فروش محصولات يك كارخانه نيز آشنا شدم كه اين هم يك تجربه كاري موفقيت آميز براي من به شمار مي آمد.

دوره دهم:
بخشي از اين دوره هم به پياده سازي و فراگيري يكسري مفاهيم كاري گذشت

. اما قسمتي از اين دوره هم به كارهاي روزمره شركت از جمله مرتب سازي كارهايي كه به شركت سپرده مي شد سپري شد. در نهايت به نظر اينجانب مدت زمان سپري شده در دوره كارآموزي بسيار مفيد و فرح بخش براي من بوده است. اما از آنجايي كه حضور يك مهندس در هر جايي ايجاب مي كند كه طرح ها و ايده هاي نو داشته باشد اينجانب سعي كردم

 

تا از اول مدت كارآموزي اين موضوع را مد نظر داشته باشم و درنهايت نظر و ايده خود را كه در زير بطور كامل شرح مي دهم به شركت ارائه كردم كه قول داده شده است تا نظرات بررسي شود و در صورت عملي بودن براي شركت مذكور به كار برده شود.


پيشنهادها و انتقادها:
همانطور که می دانیم اکثر کشورهای پیشرفته دنیا روز به روز سعی در پیشرفت در زمینه های تکنولوژی و تحقیقاتی هستند به طوری که برخی کشور ها نظیر زاپن امروزه بیشتر بجای تکیه بر تولیدات خود به فروش علم و تکنولوژی خود دل بسته است. به نظر اينجانب يكي از دلايلي كه كشور ما هميشه وابسته به تكنولوژي كشورهاي ديگر است اين است كه هيچكدام از شركت هاي بزرگ كشور ما به جز پياده سازي و كسب درآمد به چيز ديگري فكر نمي كنند. اگر شركت های بومی کشور ما بتوانند يك بخش R&D (تحقيق و توسعه) داشته باشند هم مي توانند صاحب تكنولوژي باشند و هم اينكه از تكنولوژي ايجاد شده توسط نيروي بومي كسب درآمد كنند. يك نكته بسيار تأسف انگيز در مورد شركت اين بود كه به این نکته زیاد توجهی نداشت و تمام تلاشش بر استفاده از بهترین تجهیزات بود تا تولید تکنولوژی.يكي از بزرگترين شركت هاي ITدر سطح مشهد است ولي پيامها و مطالب خود را توسط پيك به مقاصد مختلف مي رساند. البته نمي توان گفت كه شركت مذكور كاملاً مقصر است زيرا استفاده از سيستمهاي Paper less نيازمند استفاده دو طرفه آن است، لذا بايد به فكر اين بود كه زير ساخت فرهنگي كشور را به سمت استفاده صحيح از تكنولوژي روز هدايت كرد.
«به اميد آن روز»‌


تشکر و قدر دانی:


در پایان لازم دیدم که از زحماتی که عزیزانم در مدت این 4 سال برای اینجانب کشیدند
تشکر و قدر دانی کنم. پدر و مادر عزیزم که همواره در سختی ها و مشکلات پشتوانه و دلگرمی اینجانب بودند.جناب اقای دکتر حسن شاکری مدیر گروه محترم گروه فناوری اطلاعات, که علاوه بر اینکه استاد راهنمای بنده در کار آموزی بودند در طول این 4 سال از هیچ کمکی نسبت به اینجانب دریغ نفرمودند, تمامی اسا تیدی که در طول دوره به طریق احسنت زحمت کشیدند و در پایان تمام دوستان با محبت و با صفایی که دلگرمی اینجانب در دانشگاه بودند.
از خداوند منان برای تمامی این عزیزان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید