بخشی از مقاله

اســـكنر


اسکنر يکي از تجهيزات جانبي مهم در کامپيوتر محسوب مي گردد . کاربراني که با تصاوير سروکار داشته و تمايل به نشر حرفه اي آنان را دارند، مي توانند با استفاده از اسکنر تصاوير مورد نظر خود را اسکن و در ادامه پس از ايجاد محتوي ديجيتال ، با بکارگيري نرم افزارهاي ويرايش تصاوير،عمليات دلخواه خود را بر روي تصاوير انجام دهند . در صورتي که قصد ارسال يک عکس که توسط دوربين هاي معمولي (غيرديجيتال) گرفته شده است را براي دوستان خود از طريق يک نامه الکترونيکي

داشته باشيم ، مي بايست در ابتدا عکس مورد نظر را به کمک اسکنر ، پويش و پس از تبديل به محتوي ديجيتال ، آن را بعنوان يک فايل ضميمه همراه نامه الکترونيکي ارسال نمود. در مواردي که قصد ايجاد يک نسخه ديجيتال از اطلاعات را داشته باشيم ( مثلاً جزوات درسي ، کتب و ... ) ، مي توان از اسکنر استفاده نمود.(پس از اسکن متون و تبديل آن به محتوي ديجيتال ، امکان ويرايش آنان نيز فراهم مي گردد.)

جايــگاه اسکنر
انتخاب يک اسکنر به عواملي متفاوتي نظير: کيفيت خروجي ، سرعت و قيمت بستگي دارد.خوشبختانه اکثر اسکنرهايي که داراي قيمت متعادل و مناسبي مي باشند از امکانات پيشرفته اي نظير: دقت 2400 نقطه در اينچ ( dpi ) ، آداپتورهاي transparency و پورت هاي USB 2.0 بهره مي گيرند . اغلب اسکنرهايي که با کاربرد خانگي و غيرحرفه اي طراحي شده اند، دارا

ي دقت تصويري معادل 2400 نقطه در اينچ بوده که کاربران را قادر مي سازد با کيفيت مناسب، تصاوير مورد نظرخود را اسکن نمايند. توليد کنندگان در مقابل ايجاد تغييرات در عناصر سخت افزاري استفاده شده در اسکنرها( عناصر کليدي ) ، سعي مي نمايند با ارائه امکانات جانبي، زمينه

استفاده آسان از آنان را فراهم نمايند . مثلاً شرکت HP ، با افزودن يک تغذيه کننده عکس 4 در 6 اينچ ، امکان اسکن سريع تصاوير را در اختيار کاربران قرار داده است . اکثر سيستم هاي عامل جديد ، داراي امکانات مناسب نرم افزاري به منظور حمايت و بکارگيري پتانسيل هاي ارائه شده توسط اسکنرها مي باشند.
ويژگي هاي مــهم


از مهمترين ويژگي هاي مرتبط با اسکنر ، مي توان به موارد زير اشاره نمود:
دقت لامپ تصوير
به منظور اسکن و استفاده از تصاوير در صفحات وب و يا چاپ تصاوير 3در5 و يا 4در 6 ، دقت 100 نقطه در اينچ کافي خواهد بود. براي اسکن متن با استفاده از OCR (Optical character recognition) ، دقت 300 نقطه در اينچ استاندارد بوده و کفايت خواهد کرد.در صورتي که قصد ايجاد تصاوير بزرگتر ( 8 در 10 اينچ ) و يا بزرگنمايي تصاوير کوچکتر وجود داشته باشد ، مي بايست اسکنري با دقت 1200 يا 2400 نقطه در اينچ انتخاب گردد . تصاويري که داراي دقت بيشتري مي باشند ، از انعطاف مناسبي در زمان ويرايش برخوردار بوده و فضاي بمراتب بيشتري را در زمان ذخيره شدن بر روي هارد ديسک ، اشغال خواهند کرد. مثلاً يک تصوير 4 در 6 اينچ که داراي دقت 1200 نقطه در اينچ مي باشد ، فضايي معادل 25 مگابايت را اشغال خواهد کرد . بمنظور اسکن اينگونه تصاوير، زمان زيادي نيز صرف خواهد شد.


آداپتور transparency
در زمان اسکن اسلايد و يا فيلم به يک آداپتور transparency نياز خواهد بود (يک منبع نور که در بين فيلم تابانده مي شود ). آداپتورهاي فوق ، مي توانند به همراه اسکنر( جزء لاينفک در زمان ساخت ) و يا بعنوان يک ماژول جداگانه ارائه گردند.
تغذيه کننده اتوماتيک سند( ADF )
بمنظوراسکن متون با حجم بالا و يا تصاويري که طول آنان زياد مي باشد (بيش از سطح اسکنر) ، استفاده از يک تغذيه کننده اتوماتيک سند ، مفيد خواهد بود. شرکت هاي HP و ميکروتک ، در برخي از مدل هاي جديد خود از(ADF) Automatic document feeder استفاده نموده اند.
اينتــرفيس
به موازات ارائه مادربردهايي که داراي پورت USB 2.0 مي باشند ، توليد کنندگان اسکنر نيز اقدام به ارائه اسکنرهايي نموده اند که از پورت فوق بمنظور ارتباط با کامپيوتر استفاده مي نمايند .( در صورت عدم وجود پورت USB 2.0 مي توان از پورت USB 1.0 استفاده نمود ). در آزمايشات انجام شده بر روي برخي از اسکنرهائي که از پورت USB 2.0 جهت ارتباط با کامپيوتر استفاده مي نمايند ، تفاوت سرعت مشهودي ، ملاحظه نگريده است . سرعت و قيمت اسکنرهايي که امکان استفاده از پورت هاي Firewire را دارا مي باشند ، بمراتب بيشتر مي باشد.
عــمق رنگ


تعداد رنگ داده که اسکنر قادر به تشخيص و ذخيره سازي آنان مي باشد را عمق رنگ گفته و بر حسب بيت در هر پيکسل ، اندازه گيري مي گردد . با توجه به اينکه ، اسکنر معمولاً قادر به اخذ داده ايي بمرابت بيش از ميزاني است که درايو آن مي تواند ذخيره نمايد ،يک شناسه ديگر به مشخصه عمق بيت اضافه مي شود . نظير:48 بيت داخلي و يا رنگ سخت افزاري ، که مشخص کننده ميزان داده ايي است که اسکنر قادر به تشخيص آنان مي باشد و خارجي يا True Color که مشخص کننده ميزان داده ايي است که درايو اسکنر قادر به ذخيره سازي آنان مي باشد. در اکثر موارد ، استفاده از 24 بيت خارجي عمق رنگ ، کفايت خواهد کرد.

 

تـــکنولوژي سنسور
اسکنرهاي صفحه تخت ، داراي يکي از دو نوع تکنولوژي سنسور مي باشند: تکنولوژي اول ، Charge couple device(CCD) و تکنولوژي دوم Contact Image sensor(CIS) ، ناميده مي شود. CCDيک تکنولوژي قديمي تر بوده که از آن در دوربين هاي ديجيتال نيز استفاده مي گردد . تکنولوژي CIS اخيراً در اسکنرها استفاده و يک رويکرد جديد در اين زمينه مي باشد. کيفيت تصاوير اسکن شده توسط تکنولوژي CIS ، پائين تر است بوده ولي در مقابل ، اسکنرهايي که از تکنولوژي فوق استفاده مي نمايند ، کوچکتر شده و ميزان برق مصرفي آنان به مراتب کمتر از اسکنرهايي است که از تکنولوژي CCD استفاده مي نمايند.
نـــــوع اسکنر


اکثر اسکنرهاي موجود ،از نوع تخت مي باشند . علت اين نامگذاري بدليل اين است که سطح اسکن بصورت تخت مي باشد . در اسکنرهاي فوق ، تصوير مورد نظر براي اسکن بر روي سطحي تخت و بين صفحه اي شيشه اي و درب اسکنر قرار مي گيرد . (نظير دستگاه کپي) . علاوه بر اسکنرهاي تخت ، اسکنرهاي ديگري نيز وجود دارد . اسکنرهاي Sheet-fed ، اسکنرهاي دستي ، اسکنرهاي عکس و تجهيزات جانبي چندکاره شامل ترکيب چاپگر ، اسکنر و فاکس درون يک دستگاه ، نمونه هايي از ساير اسکنرهاي موجود مي باشد . اسکنرهاي Sheet-fed با توجه به نياز کاربران مطرح و بسرعت متداول گرديدند. کاربرد اصلي اسکنرهاي فوق ، اسکن متون مي باشد .
نـــرم افزار


تمامي اسکنرها بهمراه نرم افزارهاي لازم بمنظور خواندن يک شي ، گرفتن تصوير و انتقال آن به درون کامپيوتر عرضه مي گردند . پس از ارسال يک تصوير به درون کامپيوتر ، ممکن است با توجه به نوع نياز خود ( تغيير اندازه ، ويرايش ، افکت ، تنظيم نور و رنگ ) ، به نرم افزارهاي ديگري نياز باشد . اکثر اسکنرها بهمراه نسخه هايي از نرم افزارهاي ويرايش تصاوير ارائه شده اند. تعداد زيادي از اسکنرها نيز بهمراه يک نرم افزار OCR ارائه مي گردند . با استفاده از نرم افزار فوق ، مي توان يک متن نوشته شده را اسکن و آن را به متن مورد نظر به منظور ويرايش در کامپيوتر تبديل نمود .


تشريح مشخصــات
پارامترهاي زير را مي توان در زمان انتخاب يک اسکنر در نظر گرفت:

دقت و وضوح تـصوير
حداقل : 600 در 1200 نقطه در اينچ
پيشنهادي : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
حداکثر : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800


دقت ، نشان دهنده جزئيات محتوي ديجيتال مي باشد . ميزان دقت هر اندازه که بيشتر باشد ، تصوير از کيفيت و شفافيت بيشتري برخوردار خواهد بود. اهميت دقت در يک تصوير ، زماني بيشتر هويدا مي گردد که قصد بزرگ نمودن يک تصوير وجود داشته باشد .
ناحيه اســکن
حداقل : 5/8 در 7/11 اينچ
پيشنهادي : 5/8 در 7 11/تا 5/8 در 14 اينچ
حداکثر : 5/8 در 7/11 تا 5/8 در 14 اينچ
اکثر کاربران حرفه اي ممکن است نيازمند اسکن تصاوير بزرگتر باشند. بديهي است که وجود يک ناحيه بزرگتر اسکن ، امکان اسکن کتب بزرگتر ، نقشه ها ، روزنامه ها و ساير موارد مشابه را فراهم مي نمايد.


تـــکنولوژي هد اسکن
حداقل: CIS يا CCD پيشنهادي:CCD حداکثر:CCD
اسکنرهايي که از تکنولوژي CCD استفاده مي نمايند ، متداولتر بوده و کيفيت تصاوير اسکن شده توسط آنان نيز به مراتب بهتر مي باشد . اسکنرهايي که از تکنولوژي CIS استفاده مي نمايند ، کوچکتر از اسکنرهاي CCD بوده و اغلب داراي کابل جداگانه برق نبوده و از کابل USB براي ارتباط با کامپيوتر استفاده مي نمايند . در صورتي که اسکنرهاي فوق را از طريق يک کابل جداگانه و مختص اين کار به کامپيوتر متصل نمائيم ، سرعت آنان بيشتر بوده و شفافيت تصوير نيز بهبود خواهد يافت . اين نوع اسکنرها داراي تغديه کننده اتوماتيک نيز مي باشند.
پـــورت هاي اسکنر
حداقل :USB1.1 , Parallel
پيشنهادي :USB1.1 , USB 2.0 Parallel , IEEE1394
حداکثر :USB2.0 , IEEE 1394 , SCSI


کامپيوترهاي شخصي مي بايست داراي يک پورت سازگار به منظور اتصال به اسکنر مي باشند . اکثر اسکنرها به همراه يک پورت USB 1.1 عرضه مي گردند (پورت فوق سرعت مناسب براي کارهاي با حجم کوچک را دارا مي باشد).برخي ديگر از اسکنرها، دو نوع اينترفيس پورت USB و موازي را حمايت مي نمايند( به منظور امکان کار با کامپيوترهاي قديمي ) . صرفاً کامپيوترهايي که داراي مادربردهايي با پورت USB 2.0 مي باشند ، مي توانند از اسکنرهاي شامل پورت USB 2.0 استفاده نمايند (سرعت پورت هاي USB 2.0 به مراتب بيشتر از USB 1.1 است.)


نکــاتي دررابطه با تهيه اسکنر
اسکنرهاي تخت پاسخگوي اکثر کارها مي باشند . استفاده از اسکنرهاي تخت آسانتر بوده و داراي قابليت لازم در رابطه با اکثر کاربردها ، مي باشند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید