بخشی از مقاله

المپيك و محيط زيست


بازيهاي المپيك باستان، از 776 پيش از ميلاد تا 393 پس از ميلاد، به مدت 11 قرن، هر چهار سال يكبار در يونان برگزار ميشد، تا آنكه به امر تئودوسيوس پادشاه رم اجراي اين بازيها ممنوع اعلام شد. پس از 15 قرن وقفه، متفكر فرانسوي پير دو كوبرتن بازيهاي المپيك را احيا كرد و در سال 1896 نخستين بازيهاي المپيك نوين در آتن برگزار شد.


در سال 1994 كنگره صدمين سالگرد تاسيس كميته بين‌المللي المپيك در پاريس برگزار شد. به پيشنهاد اين كنگره منشور المپيك تغيير يافت و محيط زيست به عنوان سومين ركن المپيزم بعد از ورزش و فرهنگ شناخته شد. سال 1994، پس از پايان بازيهاي زمستاني ليلي هامر نروژ كه در طي آن توجه خاصي به حفاظت محيط زيست شد، رئيس كميته بين‌المللي المپيك موافقتنامه همكاري را با برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (UNEP( به امضا رساند. بر اين اساس، در سال 1995، كميسيون ورزش و محيط زيست در كميته بين‌المللي المپيك تشكيل و اولين كنفرانس جهاني ورزش و محيط زيست در همين سال در شهر لوزان سوئيس برگزار شد.


سابقه فعاليتهاي زيست محيطي در جنبش المپيك
ـ 1992: امضاي عهدنامه «پيمان كره زمين» توسط ورزشكاران و مقامات رسمي كميته بين‌المللي المپيك در بازيهاي المپيك بارسلون در الزام به حفاظت و حراست از كره زمين
ـ 1995: ارزيابي طرح‌هاي زيست محيطي در شهرهاي نامزد ميزباني المپيك زمستاني 2002، و همچنين برگزاري اولين كنفرانس جهاني ورزش و محيط زيست
>ـ 1996: تشكيل كميسيون ورزش و محيط زيست و مطرح شدن محيط زيست به عنوان سومين ركن منشور المپيك
ـ 1997: برگزاري اولين دوره ورزشهاي سازگار با طبيعت در «پارانا» با شركت 55 كشور و برگزاري دومين كنفرانس جهاني ورزش و محيط زيست
ـ 1999: برگزاري سومين كنفرانس جهاني ورزش و محيط زيست و تصويب دستور كار 21 جنبش المپيك
>ـ 2000: بر جاي نهادن استانداردهاي جهاني نويني در خصوص محيط زيست و ورزش در بازيهاي المپيك سيدني
تشكيل كميسيون ورزش و محيط زيست در ايران


در سال 1376، اين كميسيون در كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران تشكيل شد و فعاليت خود را آغاز كرد. اين كميسيون تلاش دارد كه با افزايش آگاهي ورزشكاران، مديران و مسئولان و برگزار كنندگان مسابقات ورزشي، آثار زيانبار حاصل از فعاليتهاي ورزشي بر محيط زيست را كاهش دهد تا ورزشكاران بتوانند در محيطي سالم به فعاليتهاي ورزشي بپردازند. همچنين اين كميسيون از محبوبيت قهرمانان ورزشي به منظور توسعه فرهنگ زيست محيطي بهره‌مند است.
فعاليتهاي كميسيون ورزش و محيط زيست ايران


ـ امضاي موافقتنامه همكاري بين سازمان محيط زيست، سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك در تاريخ 26 ارديبهشت ماه 1379
ـ برگزاري نخستين كنفرانس منطقه غرب آسيا و قفقاز با حضور نمايندگان كشورهاي منطقه و سازمانهاي بين‌المللي در تهران در سال 1379
ـ برگزاري اولين همايش ملي ورزش، محيط زيست و توسعه پايدار در تهران در سال 1381
ـ شركت در مراسم نمادين روز پاكسازي كوهستان، روز درختكاري روز هواي پاك، روز همبستگي با طبيعت
ـ ارتباط با نهادهاي زيست محيطي ملي و بين‌المللي
ـ انتشار كتاب، بروشور و پوستر به منظور ترويج فرهنگ ورزش و حفظ محيط زيست

آثار بالقوه ورزش بر محيط زيست
چنانچه اصول مديريت پايدار، در ساخت و ساز ورزشگاهها يا برگزاري مسابقات حاكم نباشد، ورزش مي‌تواند تهديدي براي محيط زيست باشد. مانند:
ـ آلودگي هوا بر اثر مصرف سوختهاي فسيلي، انتشار گازها و ذرات معلق و توليد مه، دود ناشي از حمل و نقل، مسافرتهاي ورزشي و تاسيسات ساختماني
ـ آلودگي خاك ناشي از كاربرد سموم زراعي، به منظور حذف گياهان هرز و آماده‌سازي زمينهاي ورزشي
ـ افزايش مصرف آب هنگام برگزاري مسابقات ورزشي
ـ استفاده از منابع انرژي تجديد ناپذير (نفت، ذغال سنگ و ... (
ـ ايجاد تاسيسات ورزشي و آسيب رساني به محيط زيست (ساخت پيستهاي اسكي و حذف پوشش گياهي در ارتفاعات، برگزاري مسابقات رالي در اكوسيستمهاي شكننده مانند بيابان(
اما ورزش آثار مثبت و سازنده‌اي نيز دارد. از جمله آنها مي‌توان به نمونه‌هاي زير اشاره كرد:
ورزشهايي همچون كوهپيمايي، قايقراني، دوچرخه سواري و اسكي سبب انس بيشتر انسان با طبيعت و افزايش احساس مسئوليت پذيري وي به آن مي‌شود.
آثار محيط زيست بر ورزش و ورزشكاران
ـ آثار كوتاه مدت يا دراز مدت بر سلامت ورزشكاران
ـ بروز بيماريها و اختلالات تنفسي ناشي از هواي آلوده
ـ تهديد سلامتي ورزشكاران بر اثر انجام فعاليتهاي ورزشي در مناطق آلوده پسمانده‌هاي سمي، بقاياي سموم آفتكش يا فلزات سنگين
ورزش
ورزش شامل فعاليت هر کس با يک منظور و در محيطي متفاوت از محيط روزانه براي مسابقه، لذت بردن ، براي کسب برتري، براي پيشرفت مهارت يا ترکيبي از تعدادي از اين هاست. تفاوت منظور همراه با در نظر گرفتن مهارت فرد يا گروه يا دليري علامت مشخصه ورزش است.


بنابر اين پريدن از روي يک مانع در مقابل ديدگان هزاران نفر در يک ميدان سر پوشيده ورزش است در حالي که پريدن از روي يک چشمه هنگام پياده روي در روستا فقط تلاش براي خيس نشدن پاي فرد است.
انواع مختلفي از ورزش وجود دارند و انسان ها قسمت مهمي از وقت، پولو دلبستگي خود را نه فقط به عنوان شرکت کننده بلکه به عنوان تماشاگر به آن ها اختصاص مي دهند .
ورزش امروزه در جهان به وسيله اي مبدل شده که انسان ها را با هم متحد و آشنا کر

ده و بين آن ها پيوند اخوت و برادري برقرار مي کند و مهمترين هدف و وظيفه ورزش همين است ايجاد مودت و دوستي بين ورزش کاران که هر چند در ميدان رقيب هم هستند اما در خارج از ميدان به عنوان رفيق همديگر مي باشند .
ورزش ترکيبي از فعاليت هاي فيزيکي عادي و معمول و مهارت هاي شخصي و به عنوان تفريح و يک سري از قوانين که براي مسابقه ، لذت بردن و رسيدن به برتري است. ترکيب شخصيت هايي با مهارت هاي متفاوت در يک ملت، شجاعت و دلاوري آن ملت را افزايش مي دهد .
تاريخچه ورزش

تمدن ها در ورزش سراسر تاريخ ، توانستند يک معامله بزرگ که تغيير اجتماع و ماهيت در ورزش است را آموزش بدهند . آن ها چيزهاي بسيار جديدي از هنر را در فرانسه ، آفريقا و استراليا ي ما قبل تاريخ که مدرک آن در مراسمات رسمي تهيه شد را کشف کنند .
اين کسب مهارت ها وابسته به سفارش مردم است که براي يافتن معاني فعاليت ها در ورزش به صورت يک مرواريد گران بها مي درخشد . مثلا ورزش ژيمناستيک در ميان چيني ها پيشينه‌ي زيادي دارد .
ورزش هاي ديگر شامل : پرتاب نيزه ، پرتاب ديسک و پرش بلند و کشتي است. رسوم سنت گرايي ورزش باستاني ايراني ، هنر زورخانه اي بود که اکنون با اين روش تماس اندکي دارند . در ميان ديگر ورزش هاي ايراني چوگان و پرتاب نيزه هم وجود داشت. دسترسي به ورزش هاي عمومي با تاسيس يونان قديم ، ايجاد شد . کشتي ، دوميداني ، بوکس ، پرتاب نيزه ، پرتاب ديسک و مسابقه ارابه سواري نيز در آن زمان متداول بود.
بازي هاي المپيک هر چهار سال يک بار در دهکده‌هاي کوچک مثل يونان باستانبرگزار مي شد و مردم سراسر جهان به اين المپيک ها فرا خوانده مي شدند.
وجود ورزش هاي منظم براي موجودات زنده مطابق المپيک قرن قديمي و قرن حاضر است. فعال شدن موجودات براي تنظيم غذا و خوراک خود موجب منظم انجام شدن فعاليت ها براي لذت بيشتر مسابقات و فعاليت هايي مثل ماهيگيري و باغباني است . انقلاب صنعتي موجب زياد شدن آلودگي و فرصت نداشتن تماشاگر ورزشي براي دسترسي و تمايل به بازي هاي جهاني شده است. محبوبيت و تمايل داشتن مانند ماشين افزايش گر، موجب ترقي‌هاي حرفه اي متداول ورزشي مي شود

توضيح بيشتر در تاريخچه ورزش


اهميت ورزش
امروزه ورزش يکي از اموري است که به عناوين مختلف در جهان مطرح شده و گروه زيادي به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخي از مردم، ورزشکار حرفه اي اند و گروهي ورزشکار آماتور . گروهي طرفدار و علاقه مند به ورزش و ديدن برنامه ها، مسابقات و نمايش هاي ورزشي بوده، وعده اي نيز از راه ورزش امور زندگي خويش را مي گذرانند.
وزارتخانه ها و ادارات ورزشي فراواني تاسيس شده و مخارج زيادي صرف ورزش ، ساختن استاديوم ها، مجتمع ها و باشگاه هاي ورزشي و نيز تهيه وسائل و لباس هاي ورزشي و يا تماشاي مسابقات ورزشي مي شود. بخش هاي قابل توجهي از برنامه هاي تلويزيون ، راديو، مجلات و ساير رسانه هاي گروهي، به ورزشي و اخبار ورزشي اختصاص دارد و خلاصه ورزش يکي از اموري است که در جهان به صورت جدّي مطرح بوده و از جهات مختلف داراي اهميت مي باشد، از جمله

توضيح بيشتر در اهميت ورزش
رده بندي ورزش
دانستن يک روش براي يک گروه ورزشي هدف بسيار مهمي است و نشان دهنده ي يک نامزد جامع براي ورزش است :
مسابقه
• اسب دواني
• نيروي انساني: ( دويدن، شنا کردن )
• کمکي انسان: ( دوچرخه سواري ، قايق پارويي ، قايق سواري و ...)
• منبع فعال خارجي: (موتور سواري، قايق راني ، قايق سواري و ...)
رقابتي
• رزمي: (جودو ، کاراته ، بوکس ، تکواندو ، ووشو ، کونگ فو ، شمشير بازي و ...)
• ميداني: (تنيس ، بدمينتون ، واليبال ، اسکواش ، تنيس روي ميز )
• تيمي: (بيس بال و فوتبال شهرت بسياري در جهان دارند . بيس بال معروفيت زيادي در آمريکا و ژاپن دارد و فوتبال معروفيت بيشتري در سر تا سر جهان .
• مثال هاي ديگري مثل : ( راگبي ، هاکي روي يخ ، هاکي روي چمن و ...) مي ب

اشد .


مهارتي

• هدف: ( تيراندازي با کمان ، تيراندازي با تفنگ و ...)


• نمايشي: ( ژيمناستيک ، اسب سواري ، شيرجه و ...)
• استقامت: ( وزنه برداري ، پرش سه گام ، پرتاب وزنه و ...)
ورزش هائي که در چند طبقه بندي قرار مي گيرند
• (پينتبال ،باي اتلون ...)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید