بخشی از مقاله

تاریخچه چاپ


در زمان حکومت محمد رضا پهلوی، دستگاه چاپ افست به تدریج جای چاپ سنگی و سربی را گرفت و دوران کتابهای خطی با جلد چرمی به سرآمد
در آن زمان دستگاه فتوکپی به بازار آمده، اما هنوز همگانی نشده بود. مدارس و برخی ادارات به یک دستگاه پلیکپی مجهز بودند که در اتاقی مجزا نگهداری میشد در مغازههای نوشتافزار نوعی کاغذ وجود داشت که به آن کاغذ استنسیل میگفتند. روی این کاغذ خط مینوشتند یا نوشته را تایپ میکردند، سپس با دستگاه پلیکپی دستنوشته را به هر تعداد که لازم بود تکثیر میکردنداوایل انقلاب یکی از گروههای سیاسی چپ، کتاب سادهای با جلد سفید منتشر کرده بود و در آن دستور

ساخت انواع بمبدستساز و یک ماشین چاپ ساده را آورده بودنداین ماشین چاپ، یک چهارچوب چوبی داشت که به آن پارچهی ململ میبستند و این چهارچوب با لولا به یک صفحهی چوبی که اندکی از قطع ورقهی امتحانی بزرگتر بود وصل میشد کاغذ استنسیل را به پارچهی ململ متصل میکردند و با غلطکی که با سادهترین وسایل ساخته شده بود، مرکب را به طور یک دست روی پارچه پخش میکردند. مرکب از تار و پود پارچه میگذشت و حروف کاغذ استنسیل را روی کاغذ

منتقل میکرد در آن زمان با این روش، روزنامهای در چهار صفحه به شمارگان دویست نسخه منتشر میکردند و در مدارس توزیع میکردند. حاصل کار البته چنگی به دل نمیزد، اما حروف خواندنی بود اواسط سال پنجاه و هشت خورشیدی، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مغازههای نوشتافزار اجازه نداشتند کاغذ استنسیل را بدون مجوز دولت به مردم بفروشند این تاریخ را باید مبدأ آغاز ممیزی و سانسور در ایران در نظر گرفت. پس از این تاریخ بود که دستگاه طویلِ وزارت ارشاد و ادارهی کتاب را به وجود آوردند و دولت را بر چاپ کتاب در ایران مسلط کردند.


فشردن سطحی بر سطح دیگر است.


انواع چاپ
چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می گردد. مهم ترین این روش های عبارتاند از:
• چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات


• چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی
• چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین
توضیحاتی در باره چاپ افست
بعد از اینكه یك طرح كامل شد باید برای چاپ آماده شود.قبلا بهتر است انواع سیستمهای چاپ را بدانیم.


سیستمهای مختلفی برای چاپ وجود دارند از انواع چاپ دستی گرفته تا چاپهای سیلك و فلكس و تامپو و.. و چاپهای ماشینی مثل سیستمهای مسطح ( ماشین ملخی و یا افست مسطح ) و چاپ افست و این اواخر چاپ دیجیتال.
آنچه كه امروزه بیشتر با آن سرو كار داریم چاپ افست و دیجیتال است. كه اكنون موضوع بحث ما چاپ افست است.


نكته ایی كه باید قبل از هر چیز به آن اشاره كنیم این است كه برای چاپ افست حتما باید از سیستم cmyk استفاده شود. (نكته ایی كه همه به آن آگاهی دارند لزوم كالیبره بودن مانیتور و مدیریت رنگ است چاپ افست مبتنی بر چاپ چهار رنگ است اما می توانیم كارهایی با یك رنگ،را تا 10 رنگ مختلف چاپ كنیم.(یك رنگ به صورت نزولی از كم تا زیاد) كه البته چاپ بیشتر از 4 رنگ

تخصص و اطلاعات خاص خودش را می طلبد. ماشینهای چاپ افست یا تك رنگ هستند یا دو رنگ و یا چهار رنگ و البته دستگاههایی وجوددارند كه چاپ بیشتر از چهاررنگ را انجام میدهند.(همان چهار رنگ ولی پشت و روی كاغذ و ورنی كه از بعضی لحاظ برای زیبایی كار است تا كیفیت یا .... در ماشینهای چاپ افست برای هر رنگ یك ستون چاپ وجود دارد كه متشكل از سیلندر بستن زینك و غلطك های رنگ است.(این فقط در بعضی از دستگاها دلالت میكند.


(رولند كه ساخت امریكا است دو رنگ بر روی یك برج روی هم سوار هستتند
در دستگاههای تك رنگ هر رنگ بطور مجزا چاپ می شود . مثلا یك كار چهاررنگ باید چهار بار از ماشین عبور كند و هر بار رنگها تنظیم شوند . و به همین دلیل در كارهای چهار رنگ بهتر از است از این نوع ماشینها استفاده نشود چون تجربه اینگونه ثابت كرده است كه در صورت چاپ چهاررنگ با دستگاه تك رنگ نتیجه به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.(البته با یك اتا كار ماهر این كا رو هم میشه انجام داد


ابعاد ماشینهای چاپ
ماشنهای چاپ افست از ابعاد 25×35 تا 100×140 وجود دارند و به علت وجود دستگاههای با ابعاد مختلف باید دقیقا محاسبه شود كه كار چاپی ما با كدام یك از این دستگاهها به صرفه تر است چون در تیراژ های بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادی تفاوت زیادی در كل هزینه ها ایجاد می كند.


مثلا كاری با ابعاد 25×35 و تیراژ 10000 را میتوانیم هم با دستگاه 50 ×70 و دو دور چاپ كنیم و هم با دستگاه 100×70 و یك دور . كه چاپ با 100×70 به صرفه تر است. البته باید هزینه فیلم و زینك را هم در نظر گرفت. و ممكن است در كارهای با تیراژ متوسط با احتساب هزینه فیلم و زینك تفاوتی در استفاده از دستگاههای مختلف از نظر هزینه ایجاد نشود.


اما در مورد ابعاد ماشینهای چاپ و هزینه متوسط چاپ با هركدام.
كوچكترین دستگاه چاپ كه قدیمی تر هم هست و در ضمن فقط نوع تك رنگ آن وجود دارد.ماشن نیم ورقی (35×25) است . كه معمولا برای كارهای با ابعاد كوچك و نهایت دورنگ مثل سربرگ و تراكت قابل استفاده است. در این ماشین از كاغذ a4 هم می توانیم استفاده كنیم.(البته از این سایز كوچك تر هم وجود دارد كه افست محسوب نمی شوندهزینه هر دور چاپ نیم ورقی تك رنگ 7500 تا 8500 است.( هر دور چاپ 5000 تیراژ است بعد از آن ماشین یك ورقی است كه ابعاد 35×50 را چاپ می كند و به آن gto می گویند . دستگاههای نسبتا قدیمی تر و اغلب تك رنگ

هستند.اما دستگاههای gto چهاررنگ هم وجود دارند كه بسیار دقیق هستند و كیفیت چاپ خوبی دارند.(البته این دستگاه آپدیت میشود یعنی مدل هایی مانند 2004 یا بالاتر هم وجود دارد كه از اون حالت سنتی هم در آمده است هزینه هر دور چاپ یك ورقی تك رنگ 12500 تا 15000 تومان است . مثلا هزینه یك دور كار چهاررنگ 50000تا 60000 تومان است.(البته در ایران عزیز ما قیمت واحدی وجود ندارد.! و در هر استان قیمت ها متفاوت است.این نرخ نزدیك به تمام نرخ ها میباشددستگاه بعدی دوورقی كه ابعاد 50×70 را چاپ می كند و پر كاربرد ترین دستگاه چاپ افست است.
هزینه هر دور چاپ تك رنگ دو ورقی 15000 تا 17000 تومان است.
بعد از آن ماشین چهارونیم ورقی است كه ابعاد 70×100 را چاپ می كند و معمولا كارهاری تیراژ بالا یا بزرگ را با این دستگاهها چاپ می كنند .
هزینه هر دور چاپ چهارو نیم ورقی تك رنگ 40000است.
در نهایت دستگاههای هم هستد كه چاپ 140×100 را انجام میدهند كه معمولا برای چاپهای خاص مثل نقشه و یا كارهایی با تیراژ خیلی زیاد با این ماشن چاپ می شوند و در ایران فقط چند چاپخانه این ماشین را دارند.


این دستگاههایی كه اشاره شد دستگاههای معمولی چاپ هستند. و به ماشینهای مخصوص چاپ روزنامه كه بسیار بزرگ و گران هستند اشاره نكردیم . توضیح اینكه دستگاه های چاپ روزنامه اگرچه از نظر كلیات با ماشنهای چاپ تفاوتی ندارند اما امكاناتی دارند كه بسیار اختصاصی و منحصر به فرد هست مثل تغذیه از رول (توپی به دور لوله)یه جای شیت(تك برگی هر شیت 1برگ میباشد) و انجام مراحل صحافی بر روی خود ماشین میباشد. ضمن اینكه سرعت بالایی هم دارند طوری كه مثلا ماشین موجود در چاپخانه افست كه چندین روزنامه را چاپ می كند (مثل همشهری. ایران. شرق و جوان ) كه در مجموع با محاسبه تعداد صفحلات تیراژ چند میلیونی دارند . در كمتر از یك شبانه روز این تیراژ را چاپ می كند.(همشهری در حال حاضر چاپخانه بصورت اختصاصی دارا میباشد.
معمولا چاپ با دستگاههای چار رنگ كیفیت بهتری دارند و رنگها بسیار نزدیك به رنگهای مد نظر ما در می آیند و اكثر طراحان علاقه به چاپ با ماشین چهاررنگ دارند .
وقتی یك كار چهاررنگ به لیتوگرافی میدهیم در نهایت چهار فیلم زینك با ابعاد سطح چاپ به ما داده می شود. كه در چاپخانه این چهارعدد فیلم زینك به ترتیبی كه مشخص است به دستگاه بسته می شوند و چاپچی (افست كار) وظیفه تنظیم كردن فیلم زینك ها را بوسیله رجیسترها ی روی فیلم زینك را به عهده دارد.


توضیح اینكه رجیستر علامتی است كه در كنار قسمتی كه چاپ میشود روی زینك ها قرار دارد. علامت رجیستر كه معمولا به شكل دایره ایی با دو خط عمود به هم در وسط آن استشامل هر چهار رنگ است و اینكه چهار رنگ مورد نظر در این علامت هنگام چاپ روی هم بخورد نشان دهنده این است كه كار بدون اشكال چاپ خواهد شد. حتما
كارهای چاپ را دیده اید كه رنگها روی هم نخورده اند و لبه ای كار و یا روی سفیدی ها مقدار ی از یك رنگ دیگر قرار دارد.دلیل این مشكل عدم تنظیم درست رجستر است
كالبد شكافی یك كار چاپی.
مقدمه
یكی از تمرینات بسیار كارآمد در زمینه حرفه ای شدن در چاپ و تشخیص مسائل مختلف آن بررسی و كالبد شكافی یك كار چاپی است. این تمرین را می توانید با داشتن یك لوپ یا ذره بین چاپ با قدرت بزرگنمایی بیش از 8 برابر به خوبی انجام دهید. در مواردی چنانچه لوپ های قوی تری داشته باشید كارآیی های پژوهشی مختلفی به شما می دهد. در این خصوص بزرگنمایی 50 برابر را به شما پیشنهاد می كنیم كه تا حدودی كار میكروسكوپ را انجام می دهد. لذت دیدن برخی جزئیاتی كه با این لوپ به شما دست می دهد ارزش خریدنش را دارد.


چه باید كرد؟
از امروز نمونه های چاپی مختلفی كه در پیرامون خود می بینید بردارید و با لوپ به جزئیات آن نظر كنید. اگر با ترام و جزئیات آن آشنا نیستید به مقالات قبلی یا به سایت Afravi.com رجوع كنید. شناخت ترام و جزئیات آن كمك بسیار موثری به این بررسی و كالبد شكافی می كند. نمونه های جمع شده را یكی یكی نگاه كنید. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نمایید و درباره جزئیات آن كه توضیح آن داده خواهد شد دقت نمایید.


بسیار خوب اكنون نمونه های مختلف جمع شده را كه شامل لیبل، جعبه، بروشور، كاتالوگ و موارد متعدد دیگر است در كنار خود دارید این نكته را در نظر داشته باشید كه احتمالاً موارد مشكل دار داخلی بسیاری خواهید یافت اما نمونه های خارجی به دلیل اینكه كالاهای صادراتی هستند عیب و نقص كمتری دارند بنابراین سعی كنید از همه نمونه های داخلی و خارجی در مجموعه خود داشته باشید. در مورد بسته بندی محصولات، این نكته كاملاً مشخص است كه كالای ارزشمند در بسته بندی نفیس تر ارائه می شود به عبارت دیگر چون قیمت و ارزش كالا زیاد است، می توان روی جعبه آن نیز سرمایه گذاری كرد و نمونه جعبه بهتری ارائه نمود. در این مورد بسته بندی بسته عطرهای مختلف حرفهای بسیاری برای گفتن دارند، این نوع جعبه ها را نیز در مجموعه خود اضافه نمایید اكنون موارد زیر را در مورد تك تك نمونه ها بررسی كنید.
1- خروجی فایل چگونه است؟


2- كار را با لوپ بررسی كنید. خروجی فایل از چه نرم افزاری گرفته شده؟ از نرم افزارهای برداری یا بیت مپ؟ (برای دریافت تفاوت های بردار و بیت مپ به مقالات قبلی یا سایت Afravi.com و یا کتاب "آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند" مراجعه كنید.
3- با لوپ روی نوشته به خصوص نوشته های ریز و ظریف نگاه كنید. چنانچه خروجی بردار می باشد نوشته ها یا به عبارت دیگر خم ها صاف و مرتب است. اما اگر خروجی بیت مپ باشد همین قسمت ها كنگره دار یا به عبارت دیگر رنجه رنجه دیده می شود.
4- این اتفاق زمانی حادث می شود كه كار نهایی خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop بسته اید یا اینكه كار نهایی را تبدیل به تصویر كرده باشید.
شاید از خود بپرسید كه، كارهای چاپی‌ای که به شكل بیت مپ خروجی گرفته شده از این نظر مشكل خاصی ندارد و كسی با ابزار لوپ به كار نگاه نمی كند؟


درست است اگر یك كار چاپی كه ضرورت داشت از نرم افزارهای برداری چون CorelDRAW یا FreeHand خروجی گرفته شود، از Photoshop خروجی بگیریم در نظر عوام بدون مشكل است. اما این نكته را یقین بدانید كه مقایسه همین كار با نمونه ای كه از برداری خروجی گرفته شده در نظر عوام هم متفاوت دیده خواهد شد و بدون ابزار هم، كار چاپی بهتر از نمونه مشکل دار، تشخیص داده می شود. اما گرافیست حرفه ای یا ناظر چاپ با كارفرمای غیر مطلع از مسایل فنی تفاوت

دارد. بنابراین وقتی كارهای مختلف را مرور می كنید به نوع خروجی بردار یا بیت مپ دقت داشته باشید و اشكالاتی كه در اثر خروجی بیت مپ ملاحظه می كنید را مد نظر بگیرید و از انجام آن در كار خود، پرهیز كنید. مشكلاتی چون كاهش وضوح طرح گرافیكی در نوشته ها بخصوص نوشته های ریز.
5- 2- كار چاپی چند رنگ است؟
6- در این مورد نظر شما را به مقاله قبلی جلب می كنم (چگونه تعداد رنگهای یك كار چاپی را تشخیص دهیم) به اختصار اینكه نمونه ها را كنترل نمایید و تعیین كنید كه كار چاپ شده چند رنگ است یا اینكه لازم بود این نمونه بخصوص چند رنگ چاپ شود تا زیباتر و نفیس تر باشد.
7- 3- شیوه چاپ نمونه ها چیست؟
8- نكته با اهمیت دیگری كه بایستی به آن دقت داشته باشید شیوه چاپ نمونه های جمع آوری شده است شیوه چاپ به موارد متعددی بستگی دارد از جمله: جنس چاپ شده مثل (کاغذ، مقوا، BOPP ،PVC ، فلز و ...)، كیفیت جنس چاپ شده (مثل دقت ترام‌ها، وضعیت چاپی و ...) شكل جنس چاپ شده (ورق، به حالت قوطی، شکلهای مختلف دیگر و ...) و حتی تیراژ آن (1 نسخه یا 000/000/1 نسخه). اما دقت كنید كه شكل جنس چاپ شده ممكن است بعد از چاپ تغییر كرده باشد (به شماره 4 در همین مقاله رجوع کنید)


9- از اینجا شروع كنید كه جنس نمونه چاپ شده را بررسی نمایید. اگر جنس مورد نظر كاغذ و مقواست احتمال اینكه افست باشد وجود دارد مشروط به اینكه كیفیت چاپ خوب باشد یعنی دقت ترام ها حدوداً بین lpi 150 تا lpi 200 باشد. برای تشخیص دقت ترام یا lpi به مقاله dpi, ppi lpi, در سایت Afravi.com رجوع نمایید. در آن مقاله یاد خواهید گرفت كه lpi كارهای چاپی را چگونه تشخیص دهید. اما اگر كار چاپی روی BOPP (جنس هایی مثل انواع چیپس ها و پفك ها) صورت گرفته و كیفیت چاپ نیز در حد lpi 120 تا lpi 200 است و البته تیراژ آن نیز زیاد است (مثل پفك نمكی یا انواع چیپس و بستنی چوبی) یقیناً چاپ به یكی از روشهای هلیو یا فلكسو انجام شده است.


چاپ هلیو دقیق تر از فلكسو است اما ممكن است نمونه چاپی در دست شما با نمونه ای از ماشین چاپ هلیو چاپ شده باشد كه كیفیت خوبی نداشته است. بنابراین پارامتر كیفیت در تشخیص شیوه چاپ هلیو و فلكسو قابل استفاده نیست. در این مورد باز هم لوپ به كمك شما خواهد آمد. ماهیت چاپ فلكسو با توجه به استفاده از کلیشه های برجسته به گونه ای است كه در اطراف بخش های مختلف به نظر می رسد كه خط نازكی ایجاد شده است. به عنوان مثال در اطراف نوشته های تك رنگ با لوپ نگاه كنید اثر چاپ فلكسو را مشاهده خواهید كرد.


بنابراین یكی از پارامترهای تشخیص فلكسو از هلیو وجود خط نازك سفید ایجاد شده در اطراف تنپلات های تک رنگ است).
در مورد چاپهای دیگر چون سیلک، تامپو، داغی Hot foil نیز که از کیفیت های پایین تری برخوردارند نکته های بسیاری وجود دارد.
سیلک و تامپو: با این دو شیوه چاپ تقریباٌ می توان روی هر جنسی چاپ کرد اما چیزی که نشان دهنده چاپ به وسیله یکی از این دو شیوه به طور قطع است شکل ماده چاپ شونده است، برای مثال ظرف پلاستیکی ماست و ... که بطور مستقیم بر روی آنها چاپ صورت گرفته به یکی از این شیوه ها انجام شده است.


البته در راه تشخیص شیوه چاپ روی مواد نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که شرح و بسط همه آنها مجال خود را می طلبد اما در اینجا به همین مختصر بسنده می کنیم تا شاید وقتی دیگر.
4- مراحل کار چگونه است؟
شاید بهتر بود این قسمت را در ابتدا بررسی می کردیم اما چون ذکر این نکته کمی نا آشناتر از نکات دیگر بود در آخر قرار گرفت. یک پروژه چاپی تنها شامل یک کارت ویزیت، بروشور، پوستر و یا یک جعبه ساده نیست که مراحل آن تا اندازه روشن و واضح باشد. در واقع رسیدن به یک بسته بندی نفیس آگاهی فراوانی در خصوص همه بخش های درگیر در پروژه چاپی از طراحی گرفته تا لیتوگرافی و چاپخانه و مراحل تکمیلی کار می خواهد با بررسی نمونه های زیبا و نفیس که معمولاٌ در بسته بندی های ارزشمند همچون عطرهای مختلف یافت می شود، می توان به اطلاعات مفید و کاربردی فراوان دست می یابیم.
ممکن است در نظر اول با دیدن یک جعبه عطر تشخیص دهید که این جعبه تک رنگ چاپ شده است اما بررسی دقیق آن احتمالاٌ به نتایج متفاوتی می انجامد. مثلاٌ اینکه یک مقوای ساده را در ابتدا متالایز کرده اند یعنی به روی آن یک لایه با ظاهر فلزی چسبانده اند، بعد چهاررنگ ترکیبی و دو رنگ تفکیکی چاپ شده است و به دنبال آن سلفون مات چسبانده اند و در موضوع های مختلف UV کار شده است و بعد به وسیله ماشین لتر پرس برجسته کاری شده و در قسمتهایی Hot foil و ... بنابراین می بینید که بر روی یک جعبه کوچک چقدر کار شده است و طبیعتاٌ هزینه تولید این جعبه بسیار بالا رفته است.


در کارهای حرفه ای چاپ بسیار پیش می آید که کارفرما نیاز به تولید یک بسته بندی نفیس را دارد و هزینه های آن را هر چقدر باشد می پذیرد اما به نظر شما اگر قبل از رسیدن به این مرحله تمرینات گفته شده را انجام نداده باشیم قادر خواهیم بود به بهترین نحو خواسته کارفرمای خاص خود را برآورده کنیم؟
توصیه: اگر از دست اندرکاران طراحی تا چاپ هستید بخصوص اگر با سفارشات مختلف چاپی سر و کار دارید، از دیدن و بررسی دقیق کارهای چاپی غافل نشوید.
هر نمونه چاپی اطلاعات بسیار ارزشمندی در درون خود دارند که می تواند در آینده برای شما پول ساز باشد.


چـــــــــــــاپ مــــــــــــلــــــــخــــــــــی
چاپ ملخی كه می توان گفت جزء چاپ های سنتی به حساب می آیند فقط می تواند یك رنگ را بر روی كاغذ یا مقوا چاپ كند .در قدیم برای چاپ روی جعبه های شیرینی از این روش استفاده می كردند (یادتون هست!در ب جعبه سفید بود واسم،آدرس قنادی روی اون با یك رنگ مشكی یا آبی یا قرمز نوشته شده بود ) .
دستگاه چاپی ملخی مثل ماشین تحریر های قدیمی عمل می كنند .حروف سربی روی پایه های قرار دارد ،حروف به جوهر آغشته شده و برروی كاغذ می خورند.


اگر بخواهند طرحی را چاپ ملخی بزنند باید از طرح كلیشه سربی بسازند .
دستگاه چاپ ملخی مدرن نیست وكیفیت پاینی نسبت به چاپ افست دارد .این دستگاه در حین كار صدای بسیار جالبی دارد.

شكل زیر یك دستگاه چاپ ملخی را نشان می دهد .

چند مفهوم چاپی
تکنولوژی چاپ
- Printing Technology :
- به مجموعه روش هایی گفته می شود که بدست آن ها امکان انتقال تصاویر و نوشته ها بر روی ماده خالص چون کاغذ ، مقوا ، PVC و... وجود دارد.
- چاپ غیر تماسی
- Non Impact Printing :
به مجموعه روش هایی در چاپ گفته می شود که در آن ها انتقال تصاویر و نوشته ها دون تماس با ماده چاپ شونده صورت می گیرد. یکی از معمول ترین آن ها چاپگر های جوهر افشان یا InkJet می باشد.
چاپ های معمول - Conventional Printing :


به مجموعه روش هایی در چاپ گفته می شود که معمولا در تیراژ های بالا (بیش از 1000 ورق) صورت می گیرد. در این شیوه از یک رابطه چاپ استفاده می شود ، از معمول ترین و شناخته شده ترین این روش ها چاپ افست می باشد.
عکاسی - Photography :
به روش انتقال تصاویر و نقوش به وسیله نور بر سطحی حساس شده اطلاق می شود. عکس از جمله روش های چاپی است که در هر خانه ای یافت می شود. ترام های روی عکس و اسلاید پیوسته است.
ترموگرافی - Thermography :
شیوه ای از چاپ که حرارت در آن نقش اساسی بازی می کند. این دسته از طرفی ، فکس های با کاغذ حساس را در بر میگیرد.
چاپگر جوهر افشان - InkJet :
این نوع چاپگر ها که در انواع اداری یا خانگی و صنعتی تولید می شوند ، بر اساس اسپری کردن رنگ از طریق هد چاپگر بر روی سطح مورد نظر عمل می کنند. نوع اداری آن را همگی می شناسیم که همان چاپگر های رنگی معمول است. از نوع صنعتی برای ثبت تاریخ مصرف ، بارکد و مشخصات بروز شده اطلاعات بر روی محصولات استفاده می شود.
چاپگر مغناطیسی - Magnetography :


این نوع چاپ بر اساس ایجاد یک میدان مغناطیسی عمل چاپ را انجام می دهد و از تکنولوژی (NIP (Non Impact Printing برخوردار است. از این روش برای آماده سازی چاپ (DI (Direct Image و (CTP (Computer to Plate و همچنین چاپ دیجیتال به شکل رول استفاده می شود.
یونوگرافی - Ionography :
در این سیستم که از تکنولوژی NIP پیروی می کند ، اتم ها یا مولکول های باردار مثبت یا منفی در یک فضا با ولتاژ بالا حرکت کرده و تصویر را روی درام ایجاد می کند. بدین ترتیب تصویر روی کاغذ منتقل می گردد. این نوع چاپ با دو نوع تونر ، مایع و پودر در چاپ دیجیتال استفاده می شود.
الکترو فتوگرافی - Electrophotography :
این نوع از چاپ از پرکاربردترین چاپ ها با تکنولوژی NIP می باشد که از 5 مرحله تشکیل شده است :
1. تصویر نگاری
2. انتقال مرکب
3. چاپ
4. ثابت سازی تصویر
5. مرتب سازی
از این نوع چاپ در ماشین های چاپ دیجیتال و چاپگر های لیزری استفاده می شود. گاهی به جای چاپگر الکتروفتوگرافی ، چاپگر های لیزری می گویند.


چاپ اسکرین - Screen Printing :
به شیوه ای که رنگ از درون یک توری شابلون عبور کرده و به سطح مورد نظر می رسد ، شیوه چاپ اسکرین می گویند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید