بخشی از مقاله

تكنولوژي ذخيره و بازيابي اطلاعات توسط اشعه ليزر

تكنولژي ذخيره وبازيابي اطلاعات توسط تابش اشعه ليزر يكي از جديد ترين روشهاي ذخيره وبازيابي داده هاست.دراين روش باتابش اشعه روي سطح ديسك حفره هاي ميكروسكپي به وجود مي آيد كه وجود يا عدم وجود حفره در يك محل به منزله يك يا صفر است.ديسكهاي نوري از يك صفحه فلزي بسيار نازك و درخشان تشكيل شده است كه سطح آن با پلاستيك پوشيده شده است.
‌‌‌ديسك فشرده


صفحه هاي فشرده از سال 1985 به بازار عرضه شد و از آن تاريخ تاكنون توليد و فروش آن با شتاب حيرت انگيزي افزايش يافته است از ديسك فشرده كه به سي دي رام نيز مشهود است و ديسك نوري براي ذخيره و بازيابي حجم زياد اطلاعات استفاده ميشود. در ابتداي بهره گيري از اين ماده ،

اطلاعات ثبت شده روي آن قابل تعويض و پاك شدن نبود و از نوع حافظه ثابت محسوب ميشد اما در حال حاضر ديسكهاي فشرده اي به بازار آمده است كه قابليت ضبط مجدد را دارا است. ديسك فشرده علاوه بر اطلاعات، داراي نرم افزاري است كه چگونگي استفاده از اطلاعات ثبت شده بر روي ديسك را به كامپيوتر فرمان ميدهد . براي استفاده از اين ديسكها علاوه بر كامپيوتر بايد ديسك گردان نيز داشته باشيم. ديسك فشرده يكي از پديده هاي تكنولوژي اطلاعات است كه به سرعت تكامل يافته و بخصوص در كتابخانه ها و آرشيوها كاربرد زيادي پيدا كرده است.
نظام ذخيره نوري و استفاده از تكنولوژي ليزري اين امكان را ميسر ميسازد كه بتوان مقادير زيادي اطلاعات را بدون نياز به فضاي زياد ذخيره كرد. از مزيت هاي اين نظام آن است كه نسخه هاي تكثيرشده به طريق ليزر، صرف نظر از دفعات نسخه برداري عيناً شبيه به نسخه اصلي است.
اشكال گوناگوني از نظامهاي ذخيره نوري در دسترس است. همچون ليزر ويژن ، ديسكهاي صدا، ديسكهاي فشرده با حافظه فقط خواندني و Worm[26], VCD, CDI, CDG, DVI, DVD, CD-Rom, CD-R, D-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RAM, DVD-RW, DVD-R/W, DVD-Video ... كه چند مورد از اين مواد به اختصار معرفي ميكنم.
الف. ليزر ويژن:
ديسكهاي معمولاً نقره اي رنگ با 12 اينچ ( 20 سانتي متر) قطر و 4/3 ميلي متر ضخامت و سوراخي مركزي به قطر 35 ميلي متر كه ظرفيت ذخيره سازي آن بسيار بالاست. امكان ضبط

استريو و انتخاب دو زبان متفاوت به لحاظ وجود دو كانال صوتي از ويژگيهاي اين روش است.

ب. ديسكهاي صدا


كه براي ضبط و پخش موسيقي متداول است. ديسكهاي نقره اي رنگ با قطر 5 اينچ كه حداكثر زمان پخش آن تقريباً يك ساعت است و نيز در اندازه كوچكتر با قطر 3 اينچ نيز وجود دارد. در اين ديسكها فقط بر روي يك طرف صفحه اطلاعات ذخيره ميشود.
ج. ديسكهاي فشرده با حافظه فقط خواندني:
اين ديسكها از نظر اندازه و ظاهر مشابه ديسكهاي صدا هستند و براي ذخيره اطلاعات و بازيابي آن از طريق كامپيوتر به كار ميرود و كاملاً ديجيتالي است. ظرفيت اين ديسك در حدو

د 600 مگابايت اطلاعات و معادل حدود 250 هزار صفحه متن است . ضبط توسط توليد كننده انجام ميشود و استفاده كننده نميتواند در آن تغييري ايجاد كند نوعي از اين ديسكها Worm نام دارد . از انواع ديگر ديسكها ويدئو ديسك است كه در بخش مواد ديداري توضيح داده شد. از آنجا كه دي.وي.دي. گام تكامل بعدي سي.دي رامها است و گنجايش حجم عظيم اطلاعات را دارند به توضيح مفصل اين نوع سي.دي ها ميپردازيم:
د. DVD
كه نام كوتاه و متداول ديسك ويدئويي ديجيتال و يا ديسك چندمنظوره ديجيتال مي‌باشد نسل جديد تكنولوژي ذخيره اطلاعات بر روي ديسك نوري بوده و اين تكنولوژي قابليت ذخيره يك فيلم سينمايي بر روي ديسك با كيفيت بالا و صداي عالي و يا ذخيره حجم اطلاعات كامپيوتري بيشتر از CD معمولي را دارد. دي وي.دي. گام تكامل بعدي سي.دي.رامها است و مثل آنها هستند اما اطلاعات زيادي در خود جاي ميدهند. دي.وي.دي. عنصر اصلي همگرايي تلويزيون و PC است زيرا روشي براي توزيع فيلمها با خصوصيت اضافي همچون زاويه دوربين به انتخاب كاربر و پشتيباني چندزباني است هدف تكنولوژي DVD كاربرد تنها يك استاندارد ديجيتال براي امور مختلف در بخش‌هاي لوازم صوتي و تصويري، كامپيوتر و سينما و موسيقي مي‌باشد كه در نهايت جايگزين CD صوتي، نوار ويدئو، ديسك ليزري و CD-ROM و نوارهاي بازي‌هاي ويدئويي خواهد شد.DVD از سوي كليه شركتهاي معتبر الكترونيكي و سازندگان سخت‌افزار كامپيوتري و استوديوهاي سينمايي و موسيقي پشتيباني شده و به همين دليل موفق‌ترين محصول عرضه شده در بخش الكترونيك مصرفي بوده و به طوري كه در كمتر از 4 سال حدود 150 ميليون DVD شامل DVD-ROM و DVD-VIDEO در جهان توليد و عرضه شده است كه قابل مقايسه با هيچ دستگاه الكترونيك ديگري از نظر بازاريابي و توفيق در مدت مشابه در بازار نمي‌باشد.DVD از نظر كاربرد و شكل ظاهري انواع مختلفي دارد كه مهمترين آنها DVD-VIDEO براي ضبط و پخش فيلم‌هاي سينمايي و DVD-ROM نوع اصلي براي نگهداري داده‌هاي كامپيوتري مي‌باشد. تفاوت اين فرمتها مشابه تفاوت CD صوتي و DVD-ROM مي‌باشد. از انواع ديگر:
DVD5 (يك طرفه، يك لايه) با گنجايش 7/4 گيگابايت


DVD9 (يك طرفه، دو لايه) با گنجايش 5/8 گيگابايت
DVD10 (دو طرفه، يك لايه) با گنجايش 4/9 گيگابايت
DVD18 (دو طرفه، دو لايه) با گنجايش 17 گيگابايت
امتيازات DVD به طور كلي شامل ظرفيت زياد، كيفيت بازسازي صدا و تصوير عالي و تنوع كاربرد آن در بخش‌هاي مختلف صوتي و تصويري و كامپيوتري مي‌باشد. مزاياي كلي

DVD-VIDEO به طور خلاصه به شرح زير مي‌باشد:
ـ بيش از 2 ساعت ويدئو ديجيتال با كيفيت بالا بر روي يك ديسك (در ديسك مخصوص تا 8 ساعت ويدئو با كيفيت بالا و يا 30 ساعت ويدئو با كيفيت VHS)
ـ امكان وجود 8 صداي ديجيتال (براي زبانهاي مختلف) هريك شامل 8 باند
ـ امكان وجود 32 زيرنويس بر روي ديسك
ـ امكان نمايش تا 9 زاويه ديد مختلف دوربين


ـ امكان دسترسي سريع به هر نقطه از فيلم
ـ قابليت دوام خوب (بر اثر كاركرد و مرور زمان ديسك كهنه و خراب نمي‌شود)
ـ مصونيت نسبت به ميدانهاي مغناطيسي و مقاوم نسبت به حرارت
ـ امكان پخش فيلم‌هاي با صفحه عريض بر روي تلويزيون‌هاي استاندارد يا عريض (نسبت ابعاد 4 به 3 و 16 به 9)
ـ ابعاد مناسب ديسك براي نگهداري و حمل و نقل، دستگاه پخش قابل حمل و سبك و تكثير ديسك ارزان
همچنين اكثر دستگاههاي پخش مدرن DVD داراي امكانات و مزاياي ز

ير نيز مي‌باشند:
ـ انجام عمليات ويژه هنگام پخش (اسلايد، حالتهاي تند و آهسته و مرور سريع و گام به گام)
ـ قابليت برنامه‌ريزي براي پخش مجدد هر بخش مورد علاقه
ـ خروجي صداي ديجيتال و DTS
ـ امكان پخش استانداردهاي مختلف: CD صوتي و MP3 و VIDEO CD و SUPER VCD
ـ داراي خروجي‌هاي مختلف (خروجي ويدئو ديجيتال، خروجي مؤلفه‌هاي تصوير YUV يا RGB)
ـ پخش معكوس با سرعت عادي


در تكنولوژي DVD امكان توليد تصوير ويدئويي با كيفيت بالا (تقريباً كيفيت استوديويي) و كيفيت صداي بهتر از ديسك صوتي وجود دارد و از نظر كيفيت DVD بسيار بهتر از نوار ويدئويي و در مجموع بهتر از ديسك ليزري مي‌باشد. كيفيت DVD بستگي به عوامل مختلف توليد آن دارد. با افزايش تجربه و بهبود روش‌هاي فشرده‌سازي اطلاعات و تكنولوژي‌هاي مربوطه كيفيت افزايش مي‌يابد. معمولاً DVD از نوارهاي اصلي ديجيتال استوديويي با روش MPEG-2 فشرده‌سازي و توليد مي‌شود. روش رمزدار كردن فشرده‌سازي MPEG2 به كار رفته از نوع كاهشي مي‌باشد و اطلاعات مازاد از قبيل

بخش‌هايي از تصوير را كه تغيير نمي‌كند و يا اطلاعاتي را كه توسط چشم قابل تشخيص نمي‌باشد را حذف مي‌كند.كيفيت صداي DVD عالي است زيرا DVD شامل صداي ديجيتال PCM با شرايط و مشخصات بهتري نسبت به CD صوتي بوده و همچنين صداي اكثر فيلم‌هاي سينمايي بر روي DVD به روش صداي فراگير چندكاناله دالبي ديجيتال [29] مي‌باشد كه مشابه صداي فراگير ديجيتال مورد استفاده در صنعت سينما مي‌باشد. مشابه تصوير، كيفيت صدا نيز بستگي به نحوه پردازش و فشرده‌سازي اطلاعات دارد و عليرغم فشرده‌سازي بهتر از كيفيت CD صوتي مي‌باشد.
پژوهشگران کالج امپريال لندن در انگلستان سرگرم توسعه راهي تازه براي ذخيره کردن داده‌

ها هستند که مي‌تواند ظرفيت اين ديسک‌ها را به 1000 گيگابايت (472 ساعت فيلم ويدئويي) برساند. دکتر پيتر توروک، استاد اين دانشگاه، اين تکنيک به نام ذخيره نوري چندگانه داده‌ها [30] يا MODS را در کنفرانس 2004 ذخيره‌سازي داده‌ ها در آسيا- اقيانوسيه در تايوان فاش ساخت. تکنيک MODS مانند دي وي دي‌ها و سي دي‌هاي امروزي بر اشعه ليزر استوار است. يک ديسک از شيارهاي بسيار باريک با حفره‌هايي که ليزر را به عنوان رشته‌اي از يکها و صفرها منعکس مي‌کند ساخته شده است. ديسک‌هاي فعلي در هر حفره يک بيت داده را ذخيره مي‌کنند اما دي وي دي‌هايي که قرار است با تکنيک MODSساخته شود ظرفيت هر حفره 10 برابر خواهد شد.
- در حال حاضر AIT پيشرفته ترين تكنولوژي پشتيباني اطلاعات با مشخصات زير معرفي شده است:
ماندگاري اطلاعات بيش از 30 سال
طول متوسط هد حداقل 50000 ساعت ضبط اطلاعات
متوسط كاربرد تيپ بيش از 30000 ساعت باز
شركت الكترونيكي ژاپني ، سوني و توپان پرينتينگ، ديسك نوري جديدي را ساخته اند كه اساسا از كاغذ ساخته شده است و آنها ادعا مي كنند كه اين ديسك جديد با نسل بعدي DVD ها سازگار است.


به گزارش بخش خبر سايت IRITN.com ، به نقل از رويترز ، در خبر هايي كه اواخر روز پنجشنبه منتشر شد ، آمده است كه اين دو شركت اعلام كرده اند : ديسك جديد شامل 51 درصد كاغذ است و قيمت آن نيز پايين است . اين ديسك ها به خاطر اينكه بر اساس فن آوري اشعه آبي DVD ساخته شده اند ، قادر به ذخيره كردن 5 برابر اطلاعات يك ديسك معمولي هستند.
انتظار مي رود تا چند سال ديگر نمايشگر هاي DVD كه با اشعه آبي كار مي كنند جايگزين نسل قديم نمايش گر ها كه با اشعه قرمز كار مي كنند ، بشوند.


رايترها
امروزه رايترها، به عنوان يكي از امكانات ضروري بر روي كامپيوترهاي شخصي تبديل شده است. با استفاده از رايترها مي توان در مدت زمان چند دقيقه اطلاعات متفاوتي نظير داده، تصاوير و موزيك هاي دلخواه را بسادگي بر روي يك CD ارزان قيمت (CD-R) ذخيره نمود. قابليت پاك كردن اطلاعات، نوشتن مجدد بر روي CD هائي با قابليت (CD-RW) را تا بيش از يك هزار مرتبه فراهم مي نمايد. با استفاده از درايوهاي فوق، امكان انجام عمليات سه گانه خواندن، نوشتن و پاك كردن بر روي CDهاي متفاوت (CD-RW) فراهم مي گردد. با توجه به اينكه تقريبا اكثر كاربران احتياج اساسي به اين قطعه را بر روي سيستم خود احساس مي كنند بر آن شديم تا شرحي اجمالي براي آشنايي با اين قطعه به شما خوانندگان ارائه بدهيم.
رايتر
تكنولوژي ساخت رايترها در طي ساليان اخير، رشد و متناسب با آن سرعت درايوهاي فوق، افزايش يافته است. كاهش مدت زمان نوشتن اطلاعات بر روي يك CD، مهمترين دستاورد تكنولوژي فوق در ساليان اخير است. سرعت نوشتن در رايترهاي موجود نسبت به مدل هاي پيشين افزايش چشم گيري داشته است. بررسي تفاوت سرعت نوشتن در مدل هاي موجود، صحت گفته فوق را تائيد مي نمايد. مثلاً تفاوت سرعت نوشتن يك درايو بيست و چهار سرعته ( X24) با يك درايو چهل و هشت سرعته (X48) بر روي يك CD-R ،كمتر از دو دقيقه و نيم مي باشد. همچنين تفاوت سرعت بين درايوهاي X 48 و X 52 ، به كمتر از چندين ثانيه بيشتر نمي رسد. در زمان انتخاب يك رايتر مي بايست به نكات متعددي توجه گردد. نوع كارخانه سازنده، سرعت خواندن، نوشتن، پاك كردن، اينترفيس درايو و توانايي نرم افزار ارائه شده، از جمله مواردي مي باشند كه در زمان انتخاب يك رايتر مي بايست مورد توجه قرار گيرد.


ويژگي هاي مهم
از مهمترين ويژگي هاي مرتبط با رايترها، مي توان به موارد زير اشاره نمود:
¤ سرعت نوشتن CD-R: بهبود و افزايش سرعت نوشتن اطلاعات بر روي CD. همواره يكي از اهداف مهم توليدكنندگان رايتر بوده است. رايترها از مقدار X كه نمايانگر سرعت خواندن و نوشتن است، استفاده مي نمايند (X1 معادل KB 150 اطلاعات در هر ثانيه است). سرعت اعلام شده توسط توليدكنندگان ، نشاندهنده حداكثر سرعت نوشتن و يا خواندن اطلاعات از ديسك بوده و بيانگر سرعت متوسط آنان (Burn Speed) نمي باشد- (سرعت فوق، معمولاً X4 تا X6 كمتر از سرعت

اعلام شده است). حداكثر سرعت اين نوع درايوها در حال حاضر، X52 مي باشد. اكثر كارشناسان اين صنعت اعتقاد دارند كه با توجه به محدوديت هاي تكنولوژي موجود، سرعت X52 آخرين سرعت قابل ارائه در اين زمينه مي باشد. به دليل اينكه با وجود تكنولوژي جديد ديسك هاي نوري (فشرده) كه به دي وي دي ها موسوم است تقريبا توليدكنندگان حداكثر توان خود را براي افزايش سرعت دي وي دي ها گذاشته اند كه حدودا 7 برابر CDها ظرفيت پذيرش و ذخيره سازي اطلاعات را دارد (.4 7 GIG)


¤ سرعت نوشتن CD-RW: يكي از تحولات مهم ساليان اخير، افزايش سرعت نوشتن به روي CD با قابليت پاك كردن اطلاعات نوع مواد مصرفي در اين نوع سي دي ها اين قابليت را دارد كه اطلاعات با استفاده از لنز رايتر پاك شود!
(CD-RW) است. افزايش سرعت از X2 به X42 مهمترين دستاورد در اين زمينه بوده ا ست. افزايش سرعت به X24 در درايوهاي فوق، به آن اندازه كه تصور مي شود. بهبود سرعت نوشتن را در ع

مل بدنبال نداشته است. مثلاً اگر اطلاعاتي بالغ بر يكصد مگابايت بر روي CD-RW نوشته گردد، صرفاً بين ده تا بيست ثانيه در زمان صرفه جوئي مي شود!
سرعت خواندن- CD Rom و DVD Rom : سرعت خواندن ديسك ها (CD-ROM) در سريعترين درايوهاي موجود، حداكثر X52 است. اين در حالي است كه سرعت خواندن يك دي وي دي حدود 61X بيشتر نيست ! اما مسلما حجم آن به سرعت كم دي وي دي ها برتري دارد!
اندازه بافر: بافر به مكاني در حافظه بمنظور ذخيره سازي اطلاعات موقت، اطلاق مي گردد. رايترها عموماً داراي بافري به اندازه دو مگابايت بوده كه باعث اطمينان از انتقال كامل و بدون وقفه اطلاعات به ديسك مي گردند. بديهي است هر اندازه كه ظرفيت بافر بيشتر باشد، با مشكلات كمتري از نظر سرعت انتقال اطلاعات به حافظه و برنامه مورد نظر، مواجه خواهيم بود. برخي از درايوها، بافري معادل 4 تا 8 مگابايت را پشتيباني نموده كه مقدار اندكي از آن بمنظور حفاظت درايو و از اكثر آن در جهت افزايش كارآئي استفاده مي گردد.
نرم افزار: تمامي رايترها به همراه يك و يا چندين CD-RW و نرم افزار لازم بمنظور نوشتن اطلاعات بر روي CD، ارائه مي گردند. برخي از نرم افزارهاي ارائه شده نظير Nero Burning Ahead Rom 5.5 كه به آن اختصاراًNero 5.5 گفته مي شود، داراي امكانات و قابليت هاي بيشتري نسبت به سير نرم افزارهاي موجود بوده و برخي ديگر بدليل ارائه تسهيلات لازم جهت استفاده، داراي محبوبيت بيشتري در بين كاربران مي باشند.¤ تكنولوژي MtRainier : درايوهايي كه داراي قابليت استفاده از تكنولوژي فوق مي باشند، قادر به نوشتن اطلاعات بر روي CD بدون نياز به نرم افزارهاي اضافه اي مي باشند (مانند Roxio Directcd) . در حال حاضر، صرفاً نسخه هائي از لينوكس از تكنولوژي فوق، حمايت مي نمايند، نسخه آتي ويندوز (Longhorn) كه طي دو سال آينده ارائه خواهد شد، از تكنولوژي فوق حمايت مي نمايد. برخي از درايوهاي ارائه شده، ادعا مي نمايند كه از تكنولوژي فوق حمايت مي نمايند. با اينكه گفته فوق در اكثر موارد صحيح مي باشد ولي در اغلب موارد لازم است Firmware سيستم ارتقاء بايد برخي از درايوهائي كه با امكان حمايت از تكنولوژي Mt Rainier بفروش مي رسد، شامل نرم افزارهاي لازم بمنظور حمايت از تكنولوژي فوق نبوده و لازم است

نرم افزار موجود به نسخه اي جديد كه قادر به حمايت از تكنولوژي فوق است، ارتقاء يابد. برخي از نرم افزارها نظير Directcd از تكنولوژي فوق حمايت مي نمايند ولي ديسك هاي نوشته شده با استفاده از تكنولوژي Rainier Mt با سيستم هاي عامل قديمي سازگار نبوده و مي بايست از نرم افزارهائي خاص بمنظور خواندن ديسك ها استفاده گردد.
البته امروزه با ورود Kombo درايوها قابليت خواندن DVDها نيز به رايترهاي معمولي اضافه ش

ده است ولي به دليل گران بودن DVD رايترها معمولا كمتر از اين درايو استفاده ميشود (اگر writer DVD داريد خيالتان راحت باشد كه هم ميتوانيد سي دي ها را رايت كنيد و هم دي وي دي ها را.)
بررسي DVD ها به شكل ديگر :
DVD چيست؟
DVD يك ديسك ظرفيت بالا در ابعاد يك سي دي مي‌باشد كه مي‌تواند ظرفيتي تا 25 برابر يك سي‌دي داشته باشد. از آن مي‌توان براي ذخيره فيلم، بازي، موسيقي و اطلاعات شخصي استفاده كرد.
DVD در دستگاه‌هاي CD-Drive يا همان CD خوانهاي معمول كامپيوترها قابل خواندن نيست. بلكه نياز به درايو مخصوص دي وي دي دارد.
DVD اكنون مخفف كلمات «Digital Versatile Disc» است كه به معناي «ديسك چند منظوره ديجيتالي» مي‌باشد. در گذشته، هنگامي كه چندين شركت براي اولين بار بر روي تكنولوژي DVD شروع به فعاليت كردند، آن را براي ذخيره فيلم در نظر گرفته بودند و آنرا «Digital Video Disc» ناميدند، اما امروزه به علت كاربردهاي متفاوت آن به ديسك چند منظوره تغيير نام يافته است.

لوگوي استاندارد DVD
خصوصيات DVD


• ابعاد DVD مشابه CD مي‌باشد. در اصل DVD از دو ديسك 0.6 ميلي‌متري به هم چسبيده تشكيل شده است، كه مي‌تواند بر روي هر دوي اين ديسكها اطلاعات ذخيره شود و يا تنها بر روي يكي از آنها ذخيره گردد.
• DVD در انواع تك لايه/دو لايه و تك رو/دو رو موجود مي‌باشد.
• هر لايه از DVD حداكثر توانايي ذخيره 4.7 گيگا بايت اطلاعات را دارا مي‌باشد و در هر سمت DVD حداكثر 8.5 گيگا بايت ذخيره‌سازي مجاز مي‌باشد. (با فرض DVD دو لايه)


• استفاده از فرمت فايل UDF
• به كار بردن روشهاي محافظت ديجيتال و آنالوگ در DVD بصورت پيش فرض
• وجود انواع قابل ضبط (Recordable) و انواع قابل بازنويسي (Re-Writable)
• سازگاري با CD، بدين معنا كه هر دستگاه پخش DVD مي‌بايست قادر به پخش CD نيز باشد.
• قطر ديسك 120 ميلي‌متر يا 5 اينچ (البته همانند DVD، CDهايي با قطر كمتر نيز يافت كه در دستگاه‌هاي معمولي قابل خواندن هستند.)

نمونه يك DVD ويديويي
مناطق DVD
به علت وجود قوانين حقوق مولفان و ناشران كه در اكثر كشورها رعايت مي‌گردد (البته ايران از اين قانون پيروي نمي‌كند)، كپي كردن يك DVD عملي غير مجاز محسوب شده و پيگرد قانوني دارد. (البته كپي براي خود و نگهداري به عنوان نسخه يدكي از DVDاي كه مالك آن هستيد شامل اين قانون نمي‌شود.).
وجود رمزگذاري‌هاي ديجيتالي بر روي دي‌وي‌دي باعث بوجود آمدن مناطق مختلف در دي‌وي‌دي شده است. يك دي‌وي‌دي كه براي منطقه يك توليد شده است را نمي‌توان با دستگاه‌هاي پخش دي‌وي‌دي كه در منطقه دو فروخته مي‌شود پخش كرد. بنابراين هر دي‌وي‌دي بايستي درون منطقه‌اي كه توليد شده است پخش و توزيع گردد. (اكنون ديگر اين تقسيم بندي، چندان جدي گرفته نمي‌شود و تقريبا تمام دي‌وي‌دي خوانها توانايي خواندن دي‌وي‌دي مناطق ديگر را دارند با اين حال مشخصات فيلمهاي هر منطقه با ديگري از نظر نوع Pal و NTSC و تعداد فريم بر ثانيه متفاوت است).

مناطق مختلف DVD
• منطقه 0: همه كشورهاي جهان


• منطقه 1: آمريكا و كانادا
• منطقه 2: اروپا، ژاپن (NTSC)، خاورميانه، آفريقاي جنوبي
• منطقه 3: جنوب شرق آسيا، شرق آسيا، هنگ‌كنگ، تايوان
• منطقه 4: استراليا، نيوزلند، آمريكاي مركزي و جنوبي، مكزيك
• منطقه 5: شوروي سابق، شبه قاره هند، پاكستان، بخشهايي از آفريقا، كره شمالي، مغولستان
• منطقه 6: چين


• منطقه 7: (استفاده نشده)
• منطقه 8: مناطق بين‌المللي، آبهاي آزاد، كشتي‌ها، هواپيماها و ...
ساختار فايلها در DVD ويديويي
اگر يك DVD را درون درايو قرار دهيد و به داخل آن نگاهي بياندازيد، شاخه‌هاي مختلفي را خواهيد ديد، اين شاخه‌ها عموما شامل دو شاخه است به نام‌هاي: VIDEO_TS و AUDIO_TS.

درون يك DVD ويديويي معمولا دو شاخه وجود دارد.
البته ممكن است شاخه‌هاي ديگري نيز بر روي يك دي‌وي‌دي وجود داشته باشد. گاهي شركت‌هاي فيلم‌سازي، فايلهاي ديگري همانند پخش كننده دي‌وي‌دي و فايلهاي مشخصات بازيگران و غيره را بر روي دي‌وي‌دي قرار مي‌دهند.
شاخه AUDIO_TS مخصوص DVDهاي صوتي مي‌باشد و در يك DVD فيلم اين شاخه معمولا خالي است.
درون شاخه VIDEO_TS فايلهاي مختلفي را خواهيد يافت.
فايلهاي با پسوند VOB، فايلهايي ويدويي هستند(Video Objects)، همين فايلها اصل فيلم DVD را در بر دارد و معمولا حاوي فيلم بعلاوه چندين ترك (Track) صوتي و زيرنويس‌ها به زبانهاي مختلف است.
فايلهاي با پسوند IFO، فايلهاي راهنماي پخش هستند (Information) كه مشخص مي‌كنند در كدام قسمت فايل VOB، فيلم اصلي قرار دارد و در كدام قسمت تركهاي صوتي و كدام قسمت زيرنويس‌هاي فيلم. همچنين اين فايل تشكيل دهنده منوي DVD نيز مي‌باشد، يعني بدون وجود اين فايل نميتوان منوي يك DVD را مشاهده كرد. (منوي DVD يك ترك تصويري مجزا است كه در ابتداي دي‌وي‌دي پخش مي‌شود و امكانات مختلفي از قبيل تغيير زبان، زيرنويس و پخش قسمت خاصي از فيلم را در اختيار بيننده قرار مي‌دهد.)
فايلهايي با پسوند BUP، كه فايلهاي يدكي و پشتيبان براي فايلهاي IFO هستند(BackUP). در صورتي كه بنا به هر دليلي فايلهاي IFO قابل خواندن نباشد، اين فايلها مورد استفاده قرار ميگيرند.


فايلهاي درون شاخه VIDEO_TS در يك DVD
فايلهاي مختلف در اين شاخه هر كدام عمل خاصي انجام مي‌دهند:
فايلهاي با نام *.VIDEO_TS اولين فايلي است كه پخش مي‌شود ( به كار بردن * به معني همه فايلهاي با اين نام و هر پسوند كه در اينجا شامل فايل VIDEO_TS.VOB

و VIDEO_TS.IFO و VIDEO_TS.BUP مي‌گردد.) و معمولا حاوي مشخصات قانوني دي‌وي‌دي و تذكر در مورد حقوق مولفان مي‌باشد، ولي گاهي فايلهاي منوي يك دي‌وي‌دي نيز درون اين فايل قرار دارد. به هر حال اين فايل قبل از بقيه فايلها پخش مي‌شود.
فايلهايي به شكل *.vts_01_0 حاوي اولين قسمت از اولين فيلم موجود در دي‌وي‌دي است. (هر دي‌وي‌دي ممكن است حاوي چندين فيلم باشد، ولي عموما يك فيلم و چند تبليغ را در بر دارند). به همين صورت فايلهايي به صورت *.vts_01_1 دومين قسمت از اولين فيلم است. (در روي يك دي‌وي‌دي براي سازگاري با سيستم‌هاي قديمي معمولا فايلها حداكثر حجم 1 گيگابايت را دارند و در صورتي كه حجم يك دي‌وي‌دي بيشتر از يك گيگا بايت شود -كه عموما اينطور است- چندين فايل يك گيگابايتي بر روي دي‌وي‌دي قرار مي‌گيرد).
حال اگر فايلي با نام *.vts_02_0 بر روي دي‌وي‌دي يافت شود به معني وجود فيلم دوم (يا تبليغ، همانطور كه گفته شد) در آن دي‌وي‌دي است. (همانند فايلهاي AVSEQ1.DAT و AVSEQ2.DAT كه در روي يك VCD ديده مي‌شود و هر كدام فايل فيلمي مجزا هستند.)
به همين ترتيب ممكن است فايلهاي ديگري با نامهايي مثل *.vts_02_1 و *.vts_02_2 و ... نيز موجود باشد.
نگاهي به درون فايلهاي VOB
از آنجا كه مهمترين فايل درون يك دي‌وي‌دي فايلهاي VOB است، بهتر است نگاهي به درون و طريقه كار آنان داشته باشيم.
در يك فايل VOB صدا، فيلم و زيرنويس‌ها به طريقي با يكديگر تركيب گرديده‌اند كه در هنگام پخش بتوان به راحتي بين آنها تميز قايل شد. (به اين حالت Multiplex گويند.)
معمولا در يك DVD ويديويي، يك ترك (Track) فيلم و چندين ترك صدا و تعدادي زيرنويس با يكديگر مالتي‌پلكس شده‌اند.
ترك ويديويي از نوع MPEG-2 مي‌باشد، ترك صوتي از نوع AC3 و يا MP3 و يا ح

تي از نوع PCM مي‌باشد. (فايلهاي صوتي از نوع AC3 فايلهاي با كيفيت بالا و فشرده‌سازي مناسب و استاندارد صوتي در DVD مي‌باشد. البته مي‌توان DVDهايي با ترك صوتي PCM كه فشرده نشده است و حجم زيادي مي‌گيرد، نيز يافت. اين ترك‌هاي صوتي ممكن است صداي دوبله شده يك فيلم به چند زبان باشد و يا صدا با كيفيت مختلف همانند صداهاي دالبي چند كاناله و صداي استريو را شامل شود.)
در يك دي‌وي‌دي ميتوان حداكثر 9 ترك صوتي داشت. ترك‌هاي زيرنويس هم عكس‌هاي چهار رنگي هستند و بصورت جداگانه درون فايل VOB ذخيره شده‌اند. در يك دي‌وي‌دي م

ي‌توان حداثر 32 ترك زيرنويس داشت، بدين معني كه مي‌توان يك فيلم را با زيرنويس به 32 زبان ديگر ديد.

نمونه يك فايل VOB با يك ترك (Track) تصويري و 2 ترك صوتي و 3 زيرنويس
در اين شكل همانطور كه به وضوح ديده مي‌شود، يك ترك فيلم وجود دارد و دو ترك صوتي و سه زيرنويس. برنامه پخش كننده دي‌وي‌دي با كمك فايلهاي IFO مي‌تواند تشخيص دهد كه در كدام قسمت از فايل VOB، ترك اول صدا و كدام قسمت ترك‌هاي ويديويي و زيرنويس وجود دارد و آنها را بنا به نياز شما پخش مي‌كند و شما توانايي انتخاب از بين يكي از دو ترك صوتي و يكي از سه زير نويس فيلم را داريد.

نمونه يك فايل VOB با قابليت Multiangle
در اين شكل، دي‌وي‌دي ديگري مورد بررسي قرار گرفته است كه حاوي دو ترك ويديوي است كه ترك دوم يك ترك كامل نيست و در كل فيلم پخش نميشود. اين فيلمها را فيلمهاي چند زاويه‌اي (Multiangle) گويند. در هنگام پخش فيلم شما تنها مي‌توانيد ترك اول ويديو را مشاهده كنيد. هنگامي كه موقعيت پخش به جايي برسد كه ترك دوم ويديويي نيز وجود دارد شما مي‌توانيد يكي از اين دو ترك را انتخاب كنيد و مشاهده كنيد. بعضي از صحنه‌هاي برخي از فيلمها را هنگام فيلمبرداري با چند دوربين و از زواياي مختلف فيلمبرداري كرده‌اند و بدين طريق شما مي‌توانيد بصورت اختياري زاويه‌اي كه خود مي‌خواهيد انتخاب كنيد و تماشا كنيد .
تکنولوژی
هارد درایو ها با تحت میدان قرار دادنِ یکسری مواد مغناطیسی اطلاعات را درخود ضبط می کنند. و با تشخیص مغناطیس شدگی آن ماده اطلاعات را از روی آن می خوانند. طرح کلی یک هارد دیسک تشکیل شده از یک مخروط که یک یا چند صفحه مسطح و گرد را نگه می دارد ،اطلاعات بر روی این صفحات ذخیره می شوند. این صفحه ها از یک ماده غیر مغناط

یسی( اغلب شیشه یا آلومینیوم) ساخته می شوند و با یک لایه نازک از مواد مغناطیسی روکش می شوند. در درایو های قدیمی از تری اکسید آهن به عنوان ماده مغناطیسی استفاده می شد اما امروزه از آلیاژهای کبالت پایه استفاده می کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید