بخشی از مقاله

مقدمه
سقف کاذب
رشته ای ا ز معماری داخلی ساختمان است که برای پوشش سقف اصلی (زیر سقف) بکار میرود. از پیشینه این رشته اطلاعات موثقی در دست نیست.معلوم نیست اولین کسانی که از سقف کاذب استفاده کرده اند چه قدر از کاربردهای مختلف این حرفه آگاهی داشتند اما سقف کاذب در زمانی کوتاه جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کرد.
سقف کاذب می تواند بصورت گچی –چوبی –فلزات رنگین- پی وی سی – شیشه ای – آهنی – ورق های فلزی روکش دار – آلومینیومی – کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجراء به صورت واحد و با با هم را داراست.


حضور سقف کاذب در ساختمان دغدغه پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می برد که یکی از ویژگیهای این رشته ساختمانی نیز هست.
سقف کاذب در مواردی که ذکر می شود قابلیت خود را بروز می دهد:عبور تاسیسات- آکوستیک کردن- دکوراتیو- سبک کردن ساختمان در برجها- هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت- نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و....
پوشش مهمترین کارکرد سقف کاذب است، بعد از آن دکوراتیو و رنگ آمیزی و نورپردازی قرار می گیرند.


سقف کاذب همپای رشته های مختلف ساختمانی و صنایع دیگر رشد کرده و به پویایی رسیده است. جزو صنایع فلزی وساخت و ساز است که در ساختمان کاربرد دارد. صنعت نوین ساختمان به خوبی این رشته را به خدمت گرفته و از آن بهره می گیرد. تولید انبوه آن هم مقرون به صرفه است که خود این مسئله برای مهندسان ساختمان اهمیت زیادی دارد.
طراحان سقف کاذب هم با انعطاف پذیری متریال سقف کاذب آشنایی دارند. آنها از اشکال مختلف محصولات مطلعند و این آشنایی به آنها کمک می کند نقشه های بهتری طرح کنند. نقشه هایی که موقع اجرا هم به همان زیبایی روی کاغذ باشند!


سقف کاذب
طراحی این رشته از صنعت ساختمان به تخصص خاصی نیاز دارد. طراح باید ویژگی های همه سازه ها را به خوبی بشناسد. با انواع سقف کاذب آشنایی داشته باشد و نوع کاربردی آنها را در موقعیت های مختلف درک کند تا درهنگام اجراء تئوری آن یا طراحی بکار گیرد.
موقعیت ها میتواند اینها با شد: رطوبت- دما – اکوستیک – نور پردازی- دکوراتیو – آب و هوای منطقه ای و مقرون به صرفه بودن. یک نوع طراحی هم مختص تولید کنندگان است که ازنظر اجرا سریع و آسان آن مورد توجه قرار می گیرد.


نصب سریع و آسان سقف کاذب یکی از مواردی است که تولیدکنندگان در ساخت و ساز آن کوشش و رقابت می کنند. طراحان تولید هم تمامی این موارد را در نظر می گیرند و متریالی ابداع می کنند که که همه ویژگی های مورد نظر کارفرما و عواملی که بعد از سقف کاذب با آن سر و کار دارند را تامین کند. مثل تکنیسینهای تاسییات (برقکار،لوله کش، تهویه...)


نصب آسان سقف کاذب به عواملی بستگی دارد که بدین قرار است: سبکی متریال_ انتخاب زوایایی که براحتی سقف مورد نظر اجرا شود_انتخاب متریالی که زوایای پوشش را تامین کند و به راحتی در کنار هم جفت و جور شود_ با سهولت آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی_تولید سازه هایی با اندازه های مختلف.
در انتخاب طرح و اجزاء آن همفکری نزد

یک بین مجری سقف کاذب و معمار طراح باید وجود داشته باشد

نصب نبشی تراز

اتصال آویز به سقف اصلی

اجرای شبکه سازه

قرار دادن تایلها درون شبکه
سقف کاذب
سازه های سقف کاذب در اختیار تولید کننده است. و به صورت انبوه تولید می شود. امکان تولید کلان آن هم همیشه میسر است. تولید کنندگان این صنف رقابت چشمگیری در طراحی، تولید وعرضه مقرون به صرفه آن با هم دارند.
دوام، استحکام، سبکی، قابلیت رنگ پذیری مناسب و آبکاری، مقاوم در برابر خوردگی (اسید، زنگ زدگی و...)، انعطاف پذیری، قابلیت برش کاری (قیچی،اره و...)، قابلیت خم کاری و دیگر موارد، همگی عواملی برای رقابت بین تولید کنندگان هستند.


زیرسازی سقف کاذب
زیرسازی برای نگه داشتن سقف کاذب است. به یک مجموعه از سازه هایی گفته می شود که در کنار هم و با اتصال به هم اسکلتی را به وجود می آورند که سقف کاذب (سازه های سقف کاذب) بر روی آن متصل می شود که خود این اتصال ممکن است به گونه های مختلفی صورت گیرد.
وظیفه اصلی زیرسازی نگه داشتن سازه های سقف کاذب به سقف اصلی است. این نگه داشتن به صورت افقی، عمودی، زاویه دار و قوسی است.


زیرسازی تمامی سقف کاذبها در مواردی با هم مشترک است و در واقع می توان گفت همان عواملی هستند که رقابت بین تولیدکنندگان را به وجود می آورند.
دو گونه زیرسازی وجود دارد:یکی برای سقفهای آویزانی و دیگری ثابت.
روش اتصال زیرسازی از سقف اصلی به سقف کاذب به صورت دو خط عمود برهم باید باشد و در موارد خاص به صورت زاویه دار می تواند باشد 5


زیر سازی در سقف کاذب
مهمترين بخش اجراء سقف كاذب زير سازي آن مي باشد. كه تمامي عمليات برآورد اوليه، مهار متريال پوششي سقف كاذب، آريش چراغها (نور پردازي) و مهار كردن ديگر عوامل الكتريكي و الكترونيكي، نحوه و چگونگي عبور تاسيسات اصلي ساختمان از پشت سقف كاذب، اختلاف سطح و دكوراتيوبودن پوششي اصلي در نوع و ابعاد اجرايي زير سازي تاثير گذار است.
تمامي عوامل نامبرده يك به يك ويا بطورجمعي اين تاثير را باعث مي شود. موارد ذكر شده براي طراحي سقف كاذب اهميت خاصي دارد، چرا كه از هر كدام از حالات مي توان به خوبي در طرح اجرايي استفاده چشمگيري داشت.


نوع زيرسازي مي تواند پروفيل آهني، پروفيلهاي رول فرم شده از جنس گالوانيزه و آويزها (تسمه اي ويامفتول) ودر بعضي مواقع چوب هم باشد.
نوع جغرافيا منطقه اجرايي (دما، ميزان رطوبت و...) در انتخاب زير سازي و تهويه درست پشت سقف كاذب و اتصال خوب به سقف اصلي ساختمان مهمترين بخش اين بحث است.
اتصال زير سازي به سقف اصلي ساختمان به چند روش انجام مي گيرد. زير سازي اگر پروفيل آهن با شد به خود اسكلت ساختمان جوش مي شود ولي اگر سقف كاذب آويزاني باشد. به وسيله تسمه يا مفتول با روش پيچ و رولپلاك و يا ميخ فولادي كه به وسيله تفنگ مخصوص اين كار شليك مي شود انجام مي گيرد (در مورد پروفيل هاي رول فرم شده هم همينطور).


چيد مان زير سازي و نوع آريش آن همانطور كه در ابتداء عنوان شد بستگي به ابعاد متريال پوششي و متعلقات تحميلي به سقف كاذب دارد (چراغ، بلند گو، اعلام حريق،....) ودر مواردي هم در اختلاف سطح و شكستها.
اتصال متريال پوششي سقف كاذب به زير سازي به چند صورت امكان پذير است : پيچ، پرچ و در سقف هاي آويزاني (دامپا، لوكسآلون...) بصورت نگهداشتن درسازه مختص به خود سقف مورد نظر ست انجام مي گردد.
نقشه اجرايي زير سازي سقف كاذب در مورد هر نوع از سقف كاذب متفاوت است، اما نقاط مشتركي در تمامي زير سازي ها وجود دارد.


معمولا" طراح سقف كاذب متريال پوششي را در يك پلان مشخص ارائه ميدهد ودر نقشه جزء تر به چند برش عرضي ويا طولي از همان پلان اكتفا مي كند، البته در اين برشها مقاطع سازه ها كاملا" مشخص مي شود. ولي نقشه اجرايي زيرسازي از طرف مهندس طراح ارئه نمي شود.
اين بخش را خود مجري به عهده مي گيرد، بدين صورت كه نسبت به طرح اوليه كه فقط پلان وبرشهاي در طول وعرض است. زيرسازي را انجام مي دهد كه همانطور در ابتدا عرض شد بر حسب سازه هاي غير سقف كاذب (چراغ،دريچه كانال،....) و شكسته ها و اختلاف سطح و يا در مواردي شيب اجراء مي گردد.


در كل هدف از زيرسازي سقف كاذب نگهداشتن سازه هاي پوششي سقف كاذب در زير سقف اصلي ساختمان است با رعايت كردن استانداردهاي اجرايي سقف كاذب مورد نظرو موارد اجراء شده در ساختمان (تاسيسات، ديوارهاي جدا كننده، دكوراتيو، و كارهاي ابتكاري در ساختمان) است.
سقف کاذب
اجراء و یا نصب سقف کاذب
مهمترین قسمت سقف کاذب نصب آن است. طراحی و تولید سازه های سقف وزیرسازی آن و همچنین طراحی جهت اجراء برای بدست آوردن زوایای مختلف همگی پیش در آمد این صنعت است ودر مقام تولید قرار می گیرند.7


ولی اجراء این تولیدات جلوه و زیبایی این رشته ساختمانی را بخوبی نشان میدهد. نصب سقف کاذب به تنهایی خود پتانسیلی را می طلبد که در تولید به نحوی دیگری این نیاز دیده می شود.
در اجراء نیروی درونی افراد متخصص به کار اجراء شده روح می بخشد که خود این موضوع جای بحث طولانی دارد.اجراء و نصابی سقف کاذب را هر فرد فنی ویا بقولی هر آچاربدستی می تواند انجام دهد. ولی کمتر کسی سراغ اینکار میآید و یا در آن باقی می ماند و تامل می کند

.
دقت – ظرافت – هوشیاری – تجسم خلاق – ابتکار – سرعت – و... عواملی است که در فرد نصاب بخوبی دیده می شود. و فرد مورد نظر آنرا در درون خود شکوفا میکند. خصوصیات هر فرد که در شغلی فنی کار میکند به طور محسوسی با شرایط روحی و روانی آن حرفه عجین می شود. که هر دو یعنی هم فرد و هم شغل بر همدیگر تاثیر میگذارند و بخوبی این مسئله نمایان است.
مزیت استفاده از سقف کاذب در ساختمان


اجرای صحیح سقف کاذب در ساختمانها می تواند به میزان قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش دهد. سقف کاذب با حذف بخشی از فضای مورد سرمایش و گرمایش میزان مصرف انرژی را که برای این منظور به کار می رود، کاهش می دهد. سقف کاذب در طبقات فوقانی می تواند از انتقال حرارت بین فضای داخلی و فضای خارج ساختمان بکاهد. استفاده از عایقهای حرارتی در سقفهای کاذب و اجرای صحیح و بدون درز اینگونه سقفها تبادل حرارتی را کاهش می دهد.


مهمترین دلایل استفاده از سیستم سقف کاذب را می‌توان به ترتیب زیر برشمرد:
الف: ایجاد رویه‌ای برای پوشش قسمت زیرین سقف ساختمان
ب: ایجاد فضایی برای جاسازی تأسیسات و تجهیزات سبک وزن
پ: بهبود عایقبندی صوتی و یا حرارتی سقف هر طبقه از ساختمان
ج: ایجاد سقفی کوتاه‌تر برای فضاهای داخلی ساختمان
د:زیبائی و استحکام فوق العاده سقفهای کاذب P.V.C
انواع سقف کاذب

در مورد تاريخچه دامپا كمي صحبت كنم. حدود چهل سال پيش يك مهندس سوئدي در دانمارك كار ميكرد كه كار ايزوله كردن خانه ها ي را به عهده داشت كه براي اجاره ميساختند. و تمام سعي اين بود كه اين خانه ها سبك – ارزان- سريع ساخته شود. براي سقف كاذب آن طرحي ارائه شد كه چند سال بعد در 1968 جايزه بهترين طراحي داخلي را ربود (درست سي و هفت سال پيش) اسم اين طرح دامپا 10 بود كه امروزه هنوز ما در ايران دست از سرش بر نمي داريم. بله دامپا

اينگونه متولد شد. و از همه بد تر ماندگار شد. اسم دامپا از تركيب دو كلمه دانماركي درست شده است به اين صورت تلفظ ميشده است دامپ اوف. كه معني آن مي شود بيصدا البته به زبان دانماركي. بهر حال دامپا اسم كارخانه توليد كننده شده و در حال حاضر يكي از بزرگترين سازنده هاي انواع سقف كاذب است كه در تمامي دنيا نمايندگي دارد. و از معتبر ترين توليد كنندها نيز مي باشد.


شرکت های که دامپا تولید می کنند:
/ شرکت دورال
/ شرکت لمبه
/ شرکت لمبه کاران زرین
/ شرکت پارت نیک صنعت
/ شرکت بیصدا 9
/...........
تولید کنند های دیگری نیز هستند که فقط مشغول تولید دامپا هستند مثل تولید کنندهای درمشهد و یزد (همین دو مورد) و دیگر اینکه کسانی هم تولید می کنند که بی نام نشان هستند و فقط به نام شخص معروف هستند نه شرکت ثبتی که معمولا" هم نا مرغوب تولید دارند.
به نظر من دامپا بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از طراحی آن هنوز بهترین است (البته در ایران) خود شرکت دامپا تولیداتی کار آمد تر دارد که در حال حاضر تمامی تولید کنند های سقف کاذب بر روی آن فعالیت می کنند. نوعی از سقف کاذب است که مملکت ما هم وارد شده و تولید کشور چین است.


این سقف کاذب به تایل معروف است. که سال ها قبل شرکت دورال (که نماینده دامپا نیز بود) این نوع را تولید میکرد. در این سقف کاذب خود تایل آلومینیومی است و نگهدارنده آن گالوانیزه و زیرسازی آن هم همینطور (گالوانیزه). تایل بصورت پانچ شده نیز تولید می شود و در اندازه های سی در سی ویا شصت در شصت سانتی متر، زیرسازی هم بصورت پنهان کار میشود (در این نوع سقف کاذب نگهدارنده تایل دیده نمی شود).


در کل سقف کاذب زیبای است و درمکان های مختلف ساختمان قابلیت اجراء را دارد.
منوی محصولات
سقف کاذب تایل آلومینیومی
سقف کاذب آکوستیک مینرال
سقف کاذب تایل گچی
ساندویچ پانل
سقف کاذب گريليوم


سقف کاذب دامپا آلومینیومی
ساندویچ پانل دکوراتیو
سقف کاذب پایپی آلومینیومی
سقف کاذب پره ای
سقف کاذب لوکسالون آلومینیومی
سقف کاذب باکسی آلومینیومی
نمای کامپوزیت
سقف کاذب PVC


سقف کاذب 9 تکه
سقف کاذب دامپا آلومینیومی
سقف كاذب دامپا آلومينيومي


وزن حدود 3 كيلو گرم در هر متر مربع - متعلقات زير سازي از جنس گالوانيزه و آلومينيوم رنگي - رنگ آميزي با تكنولوژي رباتيك بصورت پودري و كوره اي - توليد شده از ورق آلومينيوم مخصوص به ضخامت 0/5 ميلي متر- با قابليت بازتاب نور آفتاب تا نود درصد- نصب سريع و آسان با اتصالات باز شو

- دسترسي آسان به تاسيسات پشت سقف - كيفيت و تنوع رنگ بندي و شكل ظاهري - عايق صدا و جاذب اصوات مزاحم محيطي - مقاوم در برابر رطوبت و بخار آب مستقيم - پياده سازي و نصب مجدد توسط افراد غير فني - مقاوم در برابر آتش سوزي و عدم گسترش حريق - با رنگ مخصوص آنتي باكتريال (ضد باكتري) - اطمينان از سلامت و ايمني سقف در طول زمان بهره برداري


سقف کاذب تایل آلومینیومی
سقفي
ساندويچ پانل صنعتي سقفي
ساخته شده از ورق گالوانيزه رنگي 0/5 ميليمتر - با فوم پلي يورتان - با قابليت تحمل بار - عايق در برابر صدا - سبكي وزن و مقاوم در برابر زلزله - عايق در برابر رطوبت - عايق در برابر سرما و گرما - مقاومت بسيار بالا در برابر حريق - نصب آسان و سريع - قابل شستشو و بهداشتي


ساندويچ پانل ديواري
توليد شده از ورق گالوانيزه رنگي به ضخامت 0/5 ميليمتر و فوم پلي يورتان
داراي خصوصيات: تحمل بار - عايق صدا - سبكي وزن و مقاوم در برابر زلزله - عايق در برابر رطوبت - عايق در برابر سرما و گرما و جلوگيري از هدر رفتن حرارت ساختمان در زمستان و برودت ساختمان در تابستان - مقاومت بسيار بالا در برابر حريق - نصب سريع و آسان - قابل شستشو و بهداشتي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید