بخشی از مقاله

راههاي افزايش ميزان و كيفيت استفاده از اينترنت در كشور

پيامدهاي مثبت و منفي اينترنت به عنوان يک پديده‌ي نوين در اجتماعات انساني در حال گسترش است و اين ابزار در سطح کلان، در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و غيره منجر شده و نقش آن بر امنيت ملي جوامع و در روند ارتباطي سازمان‌ها با مشتريان و حتا بر روابط خانوادگي به طور موثر در حال توسعه است.


به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ديدگاه‌هاي متفاوتي وجود دارد كه بر مبناي آن سازمان‌ها، شركت‌ها و مراكز بازرگاني، تجاري و اقتصادي براي بهره‌وري لازم اطلاعاتي و زيرساخت اقتصادي پويا و فعال براي تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي، وابستگي شديدي به آخرين اطلاعات و كسب آن از طريق اينترنت خواهند داشت.


جهان سوم نيز نيازمند اطلاعات علمي، فني تجاري و غيره است؛ اطلاعاتي كه حقيقتا براي اين كشورها بسيار حياتي و مهم است و در اين ميان شايد شبكه بين‌المللي اطلاع‌رساني (اينترنت) پلي است تا جهان سوم از طريق آن با زدن يك راه ميان‌بر به جهان اول قدم بگذارد.


كارشناسان امر معتقدند هزينه‌ي اينترنت در کشوري مانند ايران نسبت به ميزان درآمد سرانه اشخاص، بالاست و همين امر موجب جلوگيري از گسترش اين سرويس در ايران شده است و طبيعتا باعث شده در رابطه با ميزان دسترسي به اينترنت، رتبه‌ي مناسبي در جهان نداشته باشيم.


شواهد نشان مي‌دهند كه مهم‌ترين دليل قيمت بالاي اين سرويس در ايران گران بودن پهناي باند مورد نياز ISP ها است که از طريق شرکت فن‌آوري اطلاعات و يا ICPها تامين مي‌شود.
آمار هم از اين حكايت دارند كه در قيمت‌هاي خرده فروشي، هزينه پهناي باند چندين برابر قيمت جهاني است البته نبايد منکر هزينه‌هاي انتقال پهناي باند به داخل کشور و تقسيم آن در کل کشور

شد اما مي توان با کاهش هزينه‌هاي پهناي باند ميزان دسترسي به اينترنت را در کشور بالا ببرد.
در اين خصوص مسعود رياضيات ـ رييس انجمن كارفرمايان شركت‌هاي اينترنتي ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين كه با توجه به اين كه اينترنت يك پديده‌ي اقتصادي بوده و سبب تسهيل امور و اطلاعات الكترونيكي مي‌شود لذا بايد نگاه‌ها نسبت به اينترنت و ارتقاء آن تغيير كند، اظهار

كرد: اينترنت يك امر اقتصادي و بستري براي توسعه‌ي اقتصادي است به طوري كه راه‌هاي اينترنت و تبادل اطلاعات بسيار موثر در پيشرفت اقتصاد كشور است.
به گفته‌ي او اينترنت يك پديده‌ي اقتصادي مهم است كه سبب كم رنگ شدن نقش راه‌ها در تبادل اطلاعات شده و بايد مورد عنايت مسوولان دولت قرار گيرد.
رييس انجمن كارفرمايان شركت‌هاي اينترنتي با تاكيد بر اينكه با توجه به نقش موثر جاده‌ها و اتوبان‌ در راه‌هاي كشور و تسهيل امور، لذا پرسرعت شدن اينترنت نيز از واجبات است، تصريح كرد: آماردهي وزارت ICT نسبت به بالا رفتن ضريب نفوذ اينترنت و تلفن همراه بايد در مقايسه با

كشورهاي ديگر باشد.
همچنين داوود مدني - كارشناس فن‌آوري اطلاعات - با بيان اينكه با توجه به وجود نگاه غيرعلمي‌ و ناآگاهانه نسبت به اينترنت در كشور اين موضوع هنوز به صورت فراگير و همگاني مورد استفاده قرار نگرفته و علت آن نبود يك تعامل و وابستگي بين مراكز اداري صنعتي و دانشگاه‌ها است، اظهار كرد: كاربران اينترنت در سطوح مختلف براي تامين خواسته‌هايشان به نوعي از منابع و امكانات مختلف بهره مي‌گيرند و برآورده كردن نياز مراجعه‌كنندگان مختلف در هر سطح و گروهي از اهميت ويژه و جامع بودن اين منبع حكايت دارد.


به گفته‌ي او بانك اطلاعاتي كارآمدتر از اينترنت با اشتراك داده‌هاي كاربران آن در هر زمان و مكان با سرعتي به مراتب بالاتر از ديگر امكانات،‌ وجود ندارد.
اين كارشناس تاكيد كرد:‌ با گسترش اطلاعات اينترنت در هر لحظه و با افزودن سايت‌ها توسط كاربران بسيار در نقاط مختلف، اهميت حضور و ميزان استفاده و برخورداري از آن مورد سوال واقع مي‌شود كه ما در اين بانك عظيم اطلاعات چه نقشي داريم.
مدني گفـت: در جنبه‌هاي علمي ‌و تحقيقاتي آمار چشم‌گيري از كاربران در جهت رشد كمي‌ و كيفي سايت‌ها و وبلاگ‌ها به چشم نمي‌خورد اما اين بدان معني نيست كه هرگز كاري نكرده‌ايم يا حضوري نداشتيم بلكه ميزان كاركرد يا نوع حضور مثمرثمر ارزيابي نمي‌شود.
به گفته‌ي اين كارشناس اغلب سايت‌هاي مختلف تجاري و اداري هم صرفا به شكل نمادين استفاده مي‌شوند و موسسه دارنده آن سايت به داشتن يك نام و سايت در اينترنت بسنده كرده و اگر محتواي سايت‌هايشان به‌روز و كارآمد بود، مي‌توانستيم در بخش‌هاي اقتصادي نيز شاه

د خدمات ارزنده باشيم.
كارشناسان اين كاستي را نبود سيستم آموزش و فرهنگ مناسب استفاده از اينترنت در سطح كلان برمي‌شمرند و تاكيد دارند كه‌ معرفي كاستي‌ها و نداشتن پايگاه‌هاي مناسب وب‌سايت‌ها جهت حضور كودكان و نوجوانان و يا عامه كاربران در هر بخشي بايد به آموزش صحيح استفاده از اينترنت و ايجاد پايگاه‌هاي مناسب در حوزه‌هاي مختلف منجر شود.
تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه تعريف درست از اينترنت و نگاه مثبت به آن، فراهم كردن تسهيلات خوب در جهت استفاده از اينترنت سرعت و قيمت، ارزش دادن به خدمات و كاركردهاي مثبت،

وابسته كردن اموري كه نتايج حاصل از آن به منابع ملي بازگردد، ايجاد انگيزه در استفاده صحيح و تشويق به راه‌اندازي سايت‌ها و وبلاگ‌ها در شاخه‌هاي مختلف علمي‌ به مراتب بهتر از فيلتر كردن سايت‌ها و يا انعكاس جلوه‌هاي منفي آن است.
فروهر فرزانه ـ استاد دانشگاه ـ نيز گفت: با وجود كاربران اينترنت در ايران، سطح اينترنت كشور قابل توجه نبوده و نيازمند توجه مسوولان است. تعداد كاربران اينترنت كشور به دليل جمعيت بالاي

دانش‌آموزي و دانشجويي بالاست اما نرخ سرويس‌ها و پهناي باند اينترنت كشور مناسب نيست و هزينه‌هايي كه خانواده به استفاده از اينترنت اختصاص قابل توجه نيست.
او درباره‌ي سياست‌هاي حمايتي از سوي دولت گفت: گسترش استفاده از خدمات اينترنت، به خريد رايانه و ايجاد اتصالات پرسرعت بستگي دارد كه هم‌اكنون سرعت خدمات اينترنتي در مراكز علمي به هيچ وجه قابل توجه نيست چه برسد به خانوارها.


به گفته‌ي فرزانه سرعت خدمات اينترنت در موسسات و مراكز آموزش عالي مانند دانشگاه‌ها رضايت‌بخش نبوده و اكثر دانشجويان و اعضاي هيات علمي از اين نبود اينترنت پرسرعت رنج مي‌برند.
او فعاليت بخش خصوصي در اين بخش را نسبتا محدود دانست و گفت: احتمالا سرويس‌هاي اصلي كه تعيين كننده اينترنت كشور است انحصارا در دست دولت بوده و يكي از علل محدود بودن فعاليت بخش خصوصي و نبود كيفيت مناسب است.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي حداقل بايد از دسترسي به نرخ بالاتري بهره‌مند شوند تا در صورت دانلود يك فايل، با مشكل مواجه نشوند همچنين مسوولان نبايد وجه منفي استفاده از اينترنت را درنظر بگيرند و درصدد محدود كردن آن برآيند.
علاوه بر اين عباس فرزين - كارشناس فن‌آوري اطلاعات - معتقد است: بايد از جنبه‌هاي فرهنگي، فني، تخصصي و اقتصادي به جامعه ياد داده شود كه پيشرفت بايد جهاني باشد كه يكي از كرسي‌هاي اصلي جهاني شدن آشنايي با اينترنت است.
به گفته‌ي فرزين وجود اينترنت با پهناي باند بالا سبب صرفه‌جويي در وقت كاربران و تسهيل امور مي‌شود و بسنده كردن به اينترنت 512 كيلوبيت جز عاملي بازدارنده، منفعتي ندارد.
او تاكيد كرد: ‌روش‌هاي اجرايي بايد با توجه به فهم فرهنگ جامعه عنوان شود لذا براي استفاده از ابزاري مانند اينترنت براي تسهيل امور در تبادل اطلاعات، روش موثر در جامعه و سبقت از كشورهاي ديگر بايد گام برداشت تا نحوه‌ي استفاده از آن مثمرثمر واقع شود.
از برآيند نظر كارشناسان چنين بر مي‌آيد كه اينترنت يك پديده‌ي اقتصادي بوده و سبب تسهيل امور و اطلاعات الكترونيكي مي‌شود لذا بايد نگاه‌ها نسبت به اينترنت و ارتقاء آن تغيير كند كه در اين راستا مي توان با واگذاري سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي حوزه‌ي IT به بخش خصوصي كاهش، هزينه‌ها و افزايش كيفيت اينترنت در سطح جهاني را باعث شد

 

امروزه آموزش الکترونيکی به يک صنعت چند ميليارد دلاری با کاربردهای متنوع تبديل شده است؛ از آموزش علاقمندان به فراگيری يک موضوع خاص علمی يا فنی گرفته تا آموزش حين خدمت کارکنان شرکت های بزرگ چندمليتی که شعب متعددی در نقاط مختلف جهان دارند.

امروزه آموزش الکترونيکی به يک صنعت چند ميليارد دلاری با کاربردهای متنوع تبديل شده است؛ از آموزش علاقمندان به فراگيری يک موضوع خاص علمی يا فنی گرفته تا آموزش حين خدمت کارکنان شرکت های بزرگ چندمليتی که شعب متعددی در نقاط مختلف جهان دارند. آموزش از راه دور

شيوه ای است که در سطوح مختلف (دوره های تک درس، اخذ گواهينامه های علمی – فنی – تخصصی ، مدارج دانشگاهی و غيره) به دانشجويان امکان می دهد که تمام يا بخشی از دوره آموزشی را از راه دور (مثلا" در منزل خود ، شهر يا حتی کشوری ديگر) و بدون نياز به حضور فيزيکی در کلاس درس بگذرانند و درنهايت در صورت موفقيت در آزمون های مربوطه از امتيازاتی مشابه دانشجويان حضوری بهره مند شوند. امروزه بسياری از مؤسسات آموزش عالی معتبر در سطح جهان، از طريق دوره های آموزشی از راه دور اقدام به اعطای مدارک ليسانس، فوق ليسانس و حتی دکترا می کنند و اين مدارک از نظر اعتبار هيچگونه تفاوتی با مدارک اخذ شده در دورهای حضوری ندارند. برخلاف گذشته که دوره های آموزش از راه دور به آموزش مکاتبه ای معروف بود و هيچگونه ارتباط مستقيمی بين دانشجو واستاد و ساير دانشجويان وجود نداشت امروزه با استفاده از امکانات آموزشی جديد مانند شبکه جهانی اينترنت و کلاسهای درس مجازی، غالبا" ارتباط تعاملی ميان دانشجو با استاد وهمچنين ساير دانشجويان وجود دارد. شيوه ارزشيابی تحصيلی و آزمون پايانی دوره های آموزش از راه دور نيز درست مانند دوره های حضوری است بنابراين اعتبار مدارک اعطايی در اين دوره ها مي تواند معادل مدارک دوره های حضوری باشد. امروزه به مدد

تکنولوژي پيشرفته و امکاناتی که شبکه جهانی اينترنت در اختيار گذارده، اين امکان فراهم آمده است که دانشجويان دوره های آموزش از راه دور بتوانند با شرکت در کلاسهای مجازی ضمن بهره مندی از آموزش زنده توسط اساتيد، باسايردانشجويان نيز ارتباط زنده ومستقيم داشته باشند. به اين شيوه به اصطلاح Class-Paced گفته می شود. بنابراين، در اين گونه کلاسها ايراد برخی منتقدان مبنی بر انزوای افراد و اثرات نامطلوب پرورشی ناشی از عدم ارتباط با ساير دانشجويان شايد چندان موردی نداشته باشد.

البته، نوع ديگر آموزش از راه دور هم وجود دارد که به آن Self-Paced گفته می شود وهر دانشجو

در آن به تنهايی و بدون ارتباط با ساير دانشجويان به يادگيری مطالب درسی می پردازد. اين شيوه بويژه مناسب افرادی است که به دلايل مختلف امکان حضور به موقع در کلاسهای مجازی را ندارند ويا قادر نيستند که بطور منظم و بر اساس يک برنامه از پيش تعيين شده به مطالعه دروس بپردازند.
کليه دروس توسط اساتيد فن طراحی و تدوين شده اند، اما الزاما" نيازی به حضور تمام وقت و OnLine اساتيد وجود ندارد. اما در
دوره های گروهی که بصورت کلاسهای درس مجازی برگزار می شود و اصطلاحا" class-paced ناميده می شوند، معمولا" يک استاد بطور زنده و مستقيم و درست مانند کلاسهای درس معمولی با دانشجويان در ارتباط است و آنها را درآموزش مطالب و رفع اشکالات ياری می دهد.

مزايای استفاده از آموزش الکترونيکی برای سازمانها و مؤسسات
برخی از مهمترين مزايای استفاده از آموزش الکترونيکی برای سازمانها و مؤسسات, به شرح زير است:
• کاهش هزينه ها مهمترين عامل انتخاب آموزش الکترونيکی است. صرفه جويی ناشی از حذف بخشی از هزينه ها از قبيل حقوق اساتيد، اجاره محل کلاسهای درس، هزينه مسافرت و رفت و آمد دانشجويان، هزينه اجاره اتاق يا خوابگاه به راحتی قابل اندازه گيری و محاسبه است؛ اما مهمترين عامل و امتياز شرکتها و سازمانهای بزرگ در استفاده از اين شيوه آموزشی، تقليل زمان دوری از کار کارکنان، هنگام شرکت در دوره های آموزش حين خدمت مي باشد.


• کاهش زمان آموزش بر اساس برخی تحقيقات انجام شده زمان آموزش نسبت به شيوه های سنتی بين 40 تا 60 درصد کاهش می يابد.
• افزايش به کار گيری عملی آموخته ها در اين شيوه آموزش بسيار زياد است بطوريکه تحقيقات انجام شده در اين زمينه حاکی از افزايش 25 درصدی به کار گيری عملی آموخته ها نسبت به روش های سنتی است.
• اخذ آزمون نهايی دوره های آموزشی و اعطای گواهينامه و مدرک تحصيلی بطور اتوماتيک و بسيار سريع و ارزان ، با استفاده از اين شيوه آموزش، اين امکان وجود دارد که بطور خودکار پس از اتمام دوره دانشجو را مورد آزمون قرار داد و درصورت قبولی به وی گواهينامه گذراندن دوره يا مدرک تحصيلی اعطا نمود. بنابراين ديگر الزاما" نيازی به صرف وقت و هزينه جهت برگزاری امتحانات حضوری و تصحيح سؤالات امتحانی و . . . نمی باشد.
مزايای استفاده از آموزش الکترونيکی برای فراگيران
درکنار جذابيت بيشتر، تسريع در يادگيری، و افزايش رفاه فراگيران ، مزايای خاص آموزش الکترونيکی برای فراگيران عبارتند از:
• دسترسی آسان و در زمان دلخواه: به فراگيران امکان می دهد که تحصيل خود را در ساعات فراغت و يا در منزل ادامه دهند.

• تعيين سرعت پيشرفت دروس به خواست فراگير: اين خصوصيت موجب کاهش اضطراب به دليل ترس از عقب ماندن از کلاس در فراگيران کُند، و افزايش رضايت از تحصيل در فراگيران تيزهوش تر می شود.
• قابليت تعاملی: به دليل امکان تعامل زياد بين فراگير و مدرس و همچنين بين هر فراگير با ساير دانشجويان در اين شيوه، انگيزه آنان برای پی گيری مطالب درسی افزايش می يابد.
• افزايش اعتماد به نفس: آگاهی از اينکه در اين شيوه، مطالب درسی از به روز ترين منابع انتخاب شده اند، موجب افزايش اعتماد به نفس فراگير می گردد. زيرا وی ديگر از اين بابت نگرانی نخواهد

داشت که مطالب آموخته شده منسوخ شده باشند و يا متناسب با نياز روز نباشد.

منافع آموزش الکترونيکی در ايران
علاوه بر منافع کلی مطرح شده در زمينه آموزش الکترونيکی، با توجه به وضعيت خاص کشور منافع ديگری را می توان برای آن برشمرد. مهمترين آنها عبارتند از:
• امکان ارائه آموزش با کيفيت بالا برای علاقمندان فراگيری موضوعات مختلف علمی با توجه به سطح نسبتا" پايين آموزش در بسياری از دانشگاههای سنتی موجود، علی الخصوص در مناطق دور افتاده.
• دسترسی آسان به آموزش عالی برای علاقمندانی که به دليل ظرفيت پايين پذيرش دانشگاههای کشور امکان ادامه تحصيل ندارند. زيرا در آموزش الکترونيکی و دانشگاههای مجازی تقريبا" چيزی به نام محدوديت ظرفيت پذيرش وجود ندارد.
• هزينه بسيار پايين تهيه برنامه های آموزش الکترونيکی در ايران در مقايسه با قيمتهای جهانی: وجود توانايی های بالای تکنيکی در ايران و در عين حال سطح بسيار نازل دستمزد که مهمترين بخش هزينه تمام شده ارائه برنامه های آموزش الکترونيکی را تشکيل می دهد در مقايسه با سطح دستمزدهای جهانی شايد مهمترين مزيت پرداختن به اين گونه فعاليت ها در کشور و با رويکرد ورود به بازارهای جهانی باشد.
مشکلات آموزش الکترونيکی برای سازمانها و مؤسسات
عليرغم همه مزايا، آموزش الکترونيکی به دليل محدوديتهايی که دارد جواب گوی همه نيازهای آموزشی نمی باشد. برخی از اين محدوديت ها به شرح زير است:
• هزينه بالای سرمايه گذاری: سرمايه گذاری اوليه برای آموزش الکترونيکی، نسبت به شيوه های سنتی بيشتر است.

• محدوديتهای تکنولوژيک: بايد ديد که آيا سطح تکنولوژی کنونی جوابگوی نيازهای آموزشی مورد نظر هست؟ آيا صرف هزينه بيشتر برای بهبود تکنولوژی آموزشی توجيه پذير است؟ و آيا درصورت سرماي

ه گذاری برای ارتقای سطح تکنولوژی نرم افزارهای آموزشی سازگاری کامل بين همه اين نرم افزارها و سخت افزارهای موجود وجود خواهد داشت؟
• موضوعات درسی نامناسب: برخی صاحب نظران معتقدند که همه موضوعات بصورت الکترونيکی قابل آموزش نيستند؛ هرچند که تعداد اين موارد محدود است.
• پذيرش فرهنگی: در برخی مناطق جهان، بنا به ساختارهای فرهنگی و باورهای اجتماعی محلی، مردم اصولا" تمايلی به استفاده از کامپيوتر ندارند، چه رسد به آموزش الکترونيکی.

مشکلات آموزش الکترونيکی برای فراگيران
دلايلی که ممکن است باعث شود آموزش الکترونيکی به اندازه ساير شيوه های آموزشی مورد استقبال قرار نگيرد عبارتند از:
• مسائل تکنيکی: بسياری از افراد فاقد مهارت های تکنيکی لازم برای استفاده از شيوه های آموزش الکترونيکی هستند.
• قابليت تحرک: هرچند شبکه اينترنت و استفاده از کامپيوترهای کيفی و جيبی وحتی تلفن های موبايل به شدت گسترش يافته، اما هنوز هيچ يک از موارد فوق از نظر سهولت حمل ونقل و امکان استفاده در همه جا، قدرت رقابت با کتاب و دفترهای سنتی را ندارند.
• کاهش تعاملات فرهنگی و اجتماعی: در آموزش الکترونيکی در مقايسه با شيوه های سنتی و حضوری آموزش، ارتباط رو در رو و چهره به چهره و زنده تقريبا" وجود ندارد. اين امر می تواند اثرات منفی هم بر ميزان پيشرفت درسی و هم بر رشد شخصيتی فراگيران داشته باشد. البته با پيشرفت مداوم و سريع تکنولوژی، اين مشکل مرتب درحال کم رنگ تر شدن است.

مشکلات آموزش الکترونيکی در ايران
علاوه بر مشکلات کلی مطرح شده در زمينه آموزش الکترونيکی، با توجه به شرايط داخلی مشکلات ديگری نيز در اين زمينه وجود دارد. مهمترين مشکلات آموزش الکترونيکی در ايران به شرح زير است

:

• پايين بودن سرانه کامپيوترهای شخصی در کشور: متأسفانه هنوز هيچ آمار دقيق و رسمی در مورد تعداد کامپيوترهای خانگی موجود در کشور وجود ندارد. هرچند ظواهر امر حاکی از افزايش روز افزون و بسيار سريع تعداد کامپيوترهای خانگی است، اما هنوز به دلايل مختلف، کامپيوتر شخصی جزء لوازم ضروری منزل در نيامده است. از جمله اين دلايل می توان به موارد زير اشاره نمود: بالا بودن نسبی هزينه تهيه

کامپيوتر، عدم اطلاع از قابليت های بالقوه آن، پايين بودن تأسف بار سطح سواد کامپيوتر افراد حتی در ميان تحصيل کرد گان و اساتيد دانشگاه که اين وسيله را در بسياری از موارد در حد وسيله ای تزيينی در دفتر کار يا اسباب بازی در منزل تنزل داده است، برخی نگرش های منفی و بدبينانه فرهنگی نسبت به ورود کامپيوتر و اينترنت به محيط خانه که شايد خود ناشی از پايين بودن سطح سواد کامپيوتری و عدم اطلاع از قابليت های مفيد کامپيوتر باشد.
• نرخ پايين دسترسی به شبکه جهانی اينترنت در کشور: نرخ دسترسی به اينترنت در ايران حتی نسبت به کشورهای درحال توسعه مشابه بسيار پايين است. هرچند در اين مورد نيز آمار دقيقی موجود نيست، اما بر اساس خوش بينانه ترين برآوردها در کشور تنها حدود دو ميليون نفر به اينترنت دسترسی دارند هر چند که پيش بينی گرديده تا انتهای برنامه پنج ساله سوم اين رقم به حدود 15 ميليون کاربر افزايش يابد.
• عدم همخوانی امکانات شبکه مخابراتی کشور با استانداردهای روز جهانی: در حال حاضر، شبکه اينترنت تنها منحصر به شهرهای بزرگ و برخی شهرهای متوسط است به گونه ای که بنا بر آمارهاي موجود تنها120 شهر کشور از امکانات اين شبکه بهره مندند، هرچند که بنا ب پيش بينی هاي صورت گرفته اين تعداد تا انتهای سال 1383 به 200 و در پايان برنامه پنج ساله سوم به 300 شهر افزايش خواهد يافت. درنتيجه حدود نيمی از ساکنان کشور در مناطقی زندگی می کنند که اصولا" امکان اتصال به اينترنت وجود ندارد. از اين گذشته، حتی در مناطقی که امکان اتصال وجود دارد، به دليل پهنای کم باند، و استفاده از سيم های مسی فرسوده در شبکه مخابراتی، سرعت انتقال داده ها بسيار پايين است.
• عدم حمايت از مالکيت معنوی: شايد يکی از مهمترين عوامل عقب ماندگی فعاليتهای فرهنگی در کشور نسبت به ساير نقاط جهان، عدم رعايت حقوق مؤلف است. متأسفانه تهيه کپی های غير مجاز از آثار فرهنگی در کشور خود تبديل به فرهنگ شده است. با توجه به هزينه بسيار زياد تهيه

مطالب اصيل علمی مناسب برای ارائه در دوره های آموزش الکترونيکی، اين مسئله همه ارائه دهندگان بالقوه خدمات آموزش الکترونيکی را تهديد می کند.
• عدم تأييد مدارک اعطايی مؤسسات آموزش از راه دور داخلی و خارجی توسط وزارت علوم، تحقيقات و فن آوری: در حال حاضر مدرک اعطايی هيچ يک از مؤسسات آموزش از راه دور داخلی يا خارجی مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فن آوری نيست. هرچند انتظار می رود در آينده نزديک اين مانع برطرف شود، اما تا آن زمان اين مسئله خود عامل محدود کننده بسيار مؤثری در استقبال از برنامه های آموزش الکترونيکی در کشور خواهد بود.


ز طرف ديگر وزن و نسبت مزايا و معايب استفاده از آموزش الکترونيکی بسته به اهداف برنامه آموزشی، مخاطبين، زيرساخت های تکنولوژيک سازمان ارائه دهنده و حتی باورهای فرهنگی و اجتماعی متفاوت است. اما جای هيچ بحثی نيست که اين شيوه آموزش به سرعت در حال گسترش است و بيشتر صاحب نظران معتقدند که مزيت های چشمگير اين شيوه، تضمين کننده نقش رو به گسترش آن در استراتژی های آموزشی است
راههاي افزايش سرعت اينترنت


به نام حضرت دوست که هر چه داريم و نداريم از اوست
در اين مقاله ميخواهيم راههاي افزايش سرعت اينترنت را بگوييم
ابتدا کارهايي که بايد در ويندوز انجام دهيد
اولين راه : ( افزايش سرعت استفاده از اينترنت )
ويندوز XP اين قابليت را داراست که مي تواند وقتي به اينترنت متصل مي
شويد به طور خودکار فايل هاي سيستم را به روز رساني کند يعني آن ها را
از سايت مايکروسافت دريافت کند. اما اين امکان بيشتر براي کاربراني است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید