بخشی از مقاله

آسيب‌ زانو در ورزش بدمینتون

آسيب زانو شامل :
درد ناحيه کشککي - راني ، پيچ خوردگي رباط ها و پارگي مینسک
درد ناحيه کشککي - راني : به دو علت ايجاد شده :
قرار گيري نامناسب استخوان کشککي - راني ناشي از اختلالات بيومکانيک اندام تحتاني .
التهاب تاندون کشکک : مزمن بوده و به سن ورزشکار ، مدت زمان بازي ، تعداد بازي هاي انجام شده بستگي دارد و درمان آن به صورت موضعي ؛ استفاده از اولتراسوند ، محافظ کشکک و در موارد نادر جراحي است .


پيچ خوردگي ها : شايع ترين رباط درگير ، رباط طرفي داخلي سپس رباط متقاطع قدامي است .
آسيب رباط طرفي داخلي : با درد در ناحيه داخلي خط مفصلي و اغلب با تجمع مختصر مايع همراه است و آسيب به سه درجه تقسيم شده : درمان پارگي درجه ۱ و ۲ : تحمل وزن در حدي که قابل تحمل باشد و درد اجازه بدهد ، استفاده از بريس ( محافظ ) درمان پارگي درجه ۳ : استفاده از بريس در زاويه خميدگي زانو ۳۰-۲۰ درجه به مدت ۲ هفته
پيشگيري : استفاده از محافظ زانو براي چندين ماه اول بازگشت به با

زي . آسيب رباط متقاطع قدامي : ورزشکار احساس صدايي « تند و گويا » در زانو را به خاطر مي آورد ؛ در معاینه اوليه تورم مختصر و درد موضعي در زانو دارد . در صورت برگشت به بازي ، دومين مرحله ناپايداري بروز مي کند .
« در صورت شک به پارگي رباط متقاطع قدامي ، ورزشکار بايد از انجام بازي منع شود تا ارزيابي لازم صورت گيرد . » درمان اوليه : يخ ، فشار ، بالا نگه داشتن عضو و اجازه تحمل وزن مختصر ، در پارگي خفيف ، استفاده از بريس و در صورت درگيري مينسک و يا آسيب ترکيبي رباطي ترميم جراحي درمان انتخاب است .
در توان بخشي تأکيد بر بازکردن مفصل زانو و عمل عضله چهارسرراني مي باشد . خم کردن مفصل زانو در طي ۲-۱ هفته به تدريج امکان پذير مي گردد . با از بين رفتن درد و ت

ورم حرکات با زنجيره بسته ( بالا رفتن از پله ، فشار پا ، ... شروع مي شود .
بازگشت به بازي در ورزشکار با آسيب رباط ها متقاطع قدامي بستگي به خود فرد ، علاقه وي ، زمان فصل و ميزان فعاليتي که آسيب مجدد را ايجاد مي کند دارد .
آسيب رباط متقاطع خلفي : در بدمینتون خيلي نادر است و مشکلات کمتري را ايجاد مي نمايد .
پارگي هاي مينسک : نسبتاً شايع و اغلب در اثر حرکات چرخشي زانو ايجاد مي شود . در پارگي هاي کوچک بدون علامت و در پارگي هاي بزرگ درد در خط مفصلي و تجمع مايع افزايش يابنده ديده مي شود .
درمان اوليه : يخ ، بالا نگه داشتن عضو و مصرف داروي ضدالتهابي - ضداستروئيدي برگشت ورزشکار به بازي بسته به هر فرد دارد زيرا امکان تبديل پارگي قابل ترميم وجود دارد . در پارگي مينسک از نوع ناپايدار ، کانديد ترميم جراحي است و زماني که بازيکن دامنه کامل حرکات را بدون تجمع مايع در مفصل و با ۸۰٪ قدرت طبيعي انجام دهد مي تواند به بازي بازگردد و اگر علايم مکانيکي و تجمع مايع مکرر باشد از بازي منع مي شود . توان بخشي پس از ترميم مينسک بسته به هر فرد و نوع پارگي آن دارد .
مشکل درد مفصل زانو
اگر به علائم هشدار دهنده توجه کنيم دليلي ندارد که صدمه وارد شده

حتما با جراحي جبران شود . از هر ورزشکاري بپرسيد ،بيشترين نگراني اش در مورد صدمه به کدام قسمت بدن است احتمالا مي گويد زانو ، که از همه مفاصل بيشتر در معرض صدمه است .
هر سال حدود چند ميليون نفر در دنيا صدمه زانو مي بينند، حدود 50 در صد مربوط به ورزش تنيس ، فوتبال و اسکي سه ورزشي با بيشترين صدمات زانو اند . زيرا در ورزش تنيس حرکات گوناگون ، تغير جهت ، چرخش بدن وتوقف ناگهاني رايج اند . بخصوص سرويس فشا

ر زيادي بر زانو مي آورد . زانو بدليل ساختار ظريف اش در معرض صدمات قرار دارد . تصور کنيد توپ پينگ پونگي بديوار چسبيده ، توپ بوسيله چند نوار لاستيکي در جايش قرار دارد ، کاسه زانو از مفصل حفا ظت مي کند ولي به آن ثبات و قدرت نمي دهد . پيچيدگي ديگر زانو : 2 تا از بزرگترين استخوانها ي بدن را بهم وصل مي کند .
ساختمان زانو به بافت (ligament ) بستگي دارد که استخوان ساق را به استخوان ران وصل مي کند ، و (cartilage) بافتهاي نرم و انعطاف پذير که مفصل را مي پوشانند . ولي اين ساختاري کامل است (ligament) ها در زمان طولاني خوب مي شوند و (cartilage) هم به طور طبيعي دو باره رشد نمي کنند .
نکته مثبت اينکه 90 درصد اوقات با جراحي و تمرينات فيزيکي مي توان زانوي صدمه ديده را شفا داد . اغلب صدمات زانو ناشي از تنيس نيازي به جراحي ندارند .اغلب صدمات را مي توان از طريق حرکات پاي صحيح پيش گيري کرد .امروزه براي کساني که دچار پارگي در مفصل زانو اند حرکات فيزيکي قبل از جراحي توصيه مي شود ، زيرا حتي اگر جراحي لازم شود ،در اين صورت مدت کمتري فرد به وضع عادي باز مي گردد. بنابر اين بهترين کار پيش گيري است ، اگر زانوي شما درد مي کند و کمي تورم دارد . استراحت کنيد ، يخ بگذاريد ، کمپرس کنيد وزانو را در محل بلند قرار دهيد .
ترکيب اين اقدامات باعث کاهش صدمه به بافت ها و تسريع زمان بهبود مي شود .
اگر هفته اي يکبار تنيس بازي مي کنيد مي توانيد ماهيچه هايتان را از طريق پياده روي تند وتمرين با وزنه تقويت کنيد . بايد يک روز در ميان يا ترجيحا هر روز همه گروههاي اصلي ماهيچه هايتان ، حرکات کششي انجام دهيد تا مفصل هايتان انعطاف پذير باشد .


سه تمرين کششي که به سلامت زانو کمک مي کند هر کدام 20 الي 30 ثانيه و2 تا 3 بار تکرار در هر طرف بدن انجام شود .
زانودرد شايد شايع‌ترين درد مفصلي باشد. در كشور ما كمتر آدمي را مي‌بينيد كه از ميانسالي گذشته و زانودرد نداشته باشند. مسائل مربوط به پوكي استخوان را اگر كنار بگذاريم، نحوه زندگي ايراني‌ها مثل نشستن دو زانو و چهارزانو از عمده‌ترين دلايل آرتروز به‌شمار مي‌رو

 

د. اوضاع وقتي بدتر مي‌شود كه با اين زانوي ناسالم، ورزش‌هاي نامناسب هم انجام شود. در اين مطلب به برخي از مهم‌ترين سئوالاتي كه ممكن است در مورد رابطه ورزش با زانودرد براي شما پيش‌آيد، پاسخ داده شده است.
چه ورزش‌هايي زانو را خراب مي‌كنند؟
آن دسته از فعاليت‌هاي ورزشي كه مستلزم خم‌كردن شديد زانوها هستند، به‌ويژه اگر به‌همراه بلندكردن وزنه باشند، فشار زيادي به زانوها وارد مي‌كنند و مي‌توانند به زانو آسيب برسانند.
فعاليت‌هاي ورزشي كه در آنها خم مي‌شويد و مي‌پريد، مثل بسكتبال، نيز براي زانوها مضرند. به‌طور كلي هر فعاليتي كه در آن حركت‌هاي خم‌شدن زانوها و فرودآمدن روي پاها به كرات وجود دارد، براي زانوها بسيار مضر است، تنيس، بدمينتون و فوتبال از اين جمله‌اند. ولي بعضي ورزش‌هاي با پرش كم، مثل طناب‌زدن خطر چنداني ندارند.
كدام ورزش‌ها براي زانو مناسب است؟
شنا كردن، البته به‌جز شناي كرال پشت، براي زانوها واقعا راحت است. پياده‌روي هم خيلي مناسب است زيرا فشار زيادي بر زانوهايتان وارد نمي‌كند. پياده‌روي سريع، اگر قبلا آسيبي در زانوهايتان نداشته‌ايد، مشكلي ندارد. دوچرخه‌سواري نيز بر روي زانوها فشار زيادي وارد نمي‌كند. به‌طور كلي هرگونه فعاليتي كه فشار كمي بر زانوها وارد كند و يا فعاليت‌هايي كه در آنها شما مجبور نيستيد به‌سرعت تغيير جهت بدهيد، براي زانوها مشكل‌ساز نيستند.
آيا پياده‌روي سريع براي زانوها ضرر دارد؟
خيلي از مردم مي‌گويند: <پياده‌روي باعث آرتروز زانوها مي‌شود.> ولي هرگز ثابت نشده است كه پياده‌روي سريع و دويدن باعث بروز اين مشكل شوند. البته اگر زانوي شما آسيب ديده است و پياده‌روي سريع مي‌كنيد، اين پياده‌روي سريع براي زانوهاي شما مضر است. در واقع، آسيب زانو از عمده‌ترين عوامل مستعدكننده ابتلا‌ به آرتروز در آينده است.
چرا بعد از ورزش زانوها درد مي‌گيرند؟
استفاده بيش از حد از پاها باعث احساس خستگي در آنها مي‌شود، ولي اگر زانوهايتان درد مي‌كند، احتمالا به اين دليل است كه با فرودآمدن سريع بر روي زمين و يا تغييرات سريع در جهت حركت، به زانوهايتان آسيب رسانده‌ايد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید