بخشی از مقاله

قوانين و مقررات بازي تنيس


قوانين و مقررات بازي تنيس در چهل ماده به شرح زير تنظيم شده
1- زمين بازي انفرادي
2- اجزاء ثابت زمين
3- توپ تنيس
4- راكت تنيس


5- زننده سرويس و دريافت كنندة سرويس
6- انتخاب زمين و سرويس
7- سرويس
8- خطاي پا
9- اجراي ضربه سرويس
10- خطاي سرويس
11- سرويس دوم
12- زمان اجراي سرويس
13- قانون بجا
14- قانون بجا در سرويس
15- ترتيب اجراي سرويس
16- زمان تعويض زمين
17- توپ در گردش
18- ثبت امتياز به نفع زنندة سرويس
19- ثبت امتياز به نفع دريافت كنندة سرويس
20- مواردي كه سبب از دست رفتن امتياز مي‏گردد
21- بازيكن مانع حريف مي‏شود
22- اصابت توپ به خط
23- برخورد توپ به اجزاء ثابت زمين
24- برگشت دادن صحيح توپ
25- زمانيكه بازيكن از بازي بازداشته شود
26- حساب امتيازات در «گيم»
27- حساب امتيازات در «ست»


28- حداكثر تعداد «ستها»
29- شرح وظايف مسئولان
30- حفظ تداوم بازي و زمانهاي استراحت
31- راهنمائي بازيكن (توسط مربي و يا غيره)
32- تعويض توپ
33- بازي دوبل


34- زمين بازي دوبل
35- ترتيب سرويس در بازي دوبل
36- ترتيب دريافت سرويس در بازي دوبل
37- سرويس خارج از نوبت در بازي دوبل
38- دريافت سرويس خارج از نوبت در بازي دوبل
39- خطاي سرويس در بازي دوبل
40- گردش توپ در بازي دوبل
ضميمه1:مقررات لازم جهت انجام آزمايشات ماده3
ضميمه2: قوانين بازي با صندلي چرخدار

ماده 1 زمين بازي انفرادي
زمين بازي مستطيلي است بطول 77/23 متر به عرض 23/8 متر. زمين توسط توري كه از يك سيم با طناب به قطر حداكثر 8/0 سانتيمتر آويزان است، به دو نيمه تقسيم مي‏گردد. انتهاي اين سيم با طناب بايد به بالاي دو پايه در دو سوي تور متصل گردد يا از روي آن گردانيده شود. قطر مقطع پايه استوانه‏اي يا اصلاح مقطع پايه مكعب مستطيل شكل نبايد بيش از 15 سانتيمتر بيشتر باشد. مركز مقطع پايه ها مي‏بايد در فاصلة 914/0 متري از زمين بازي واقع شود و ارتفاع پايه ها بايد به گونه‏اي تنظيم گردد كه قسمت بالاي سيم نگهدارنده تور در ارتفاع 07/1 متري از سطح زمين واقع شود در صورتي كه از زمين مشترك براي «دوبل» (به مادة 34 رجوع شود) وانفرادي استفاده شود بايد تور را توسط دو پايه كه پايه هاي بازي انفرادي ناميده مي‏شوند، در ارتفاع 07/1 متري نگاهداشت. مركز

مقطع اين پايه ها كه قطر و به اصلاح مقطع آنها نبايد بيش از 5/7 سانتيمتر باشد در هر طرف در فاصلة 914/0 متري از زمين انفرادي واقع مي‏گردد. تور بازي را بايد چنان كشيد كه فضاي مابين دو پايه را كاملاً پر كند و شبكه‏ هاي تور به اندازه‏اي كوچكتر در نظر گرفته مي‏شوند كه مانع عبور توپ شود. ارتفاع تور در وسط پايه 914/0 متر باشد لذا تور در اين قسمت توسط كمربندي كاملاً سفيد كه عرض آن بيش از 5 سانتيمتر نباشد محكم در ارتفاع مورد نظر نگاهداشته مي‏شود. نواري كاملاً

سفيد كه عرض آن بيش از 5 سانتيمتر و در فاصلة مساوي در بين دو خط كناري و به موازات آنها كشيده مي‏شود. خط انتهائي در طرف داخلي زمين توسط علامت مركزي به طول 10 سانتيمتر و عرض 5 سانتيمتر در امتداد فرضي خط مركزي سرويس است و به دو بخش تقسيم مي‏شود. علامت مركزي در هر طرف زمين بر خطوط انتهائي عمود ومتصل است. از كليه خطوط ديگر نبايد از 5/2 سانتيمتر كمتر و از 5 سانتيمتر بيشتر باشد، به استثناء خط انتهائي كه نبايد بيشتر از 10 سانتيمتر عرض داشته باشد. در تمام اندازه‏گيريها بايد لبه خارجي خطوط را در نظر گرفت. رنگ تمام خطوط

بايد يكنواخت باشد. استفاده از رنگهاي سفيد و يا زرد و نشانه‏هاي تبليغاتي يا هر چيز ديگري كه در دو انتهاي زمين قرار داده شده، غير مجاز است. استفاده از رنگهاي روشن تنها در صورتي مجاز

است كه در اين امر در ديد بازيكنان اختلالي ايجاد نكند.
اگر نشانه‏هاي تبليغاتي بروي صندلي خط نگهدارنده دو انتهاي زمين نشسته‏اند، قرارداده شود، اين نشانه‏ها بايد فاقد رنگهاي سفيد و زرد باشند. از رنگهاي روشن در صورتي مجاز است كه اختلال در ديد بازيكنان ايجاد نكند.
1- basiline
2- Side- line
3- Service- line
4- Centerservice- line
5- Service courts
6- Center mark
تبصره:
در مسابقات «جام ديويس» و يا ديگر مسابقات رسمي قهرماني فدراسيون بين المللي تنيس بايد فاصله‏اي در پشت خطوط انتهائي در نظر گرفت كه كمتر از 4/6 متر نباشد و در طرف خارجي خطوط كنار هم بايد فاصله‏اي در نظر گرفت كه كمتر از 66/3 متر نباشد. مي‏توان صندلي خط نگهداران را در صورتيكه بيشتر از 914/0 متر بداخل اين فضاها پيشروي نكرده باشند. در فاصله 4/6 متر از خطوط انتهائي در فاصلة 66/4 متر از خطوط كناري قرار دارد.
(ابتداي صفحه)
ماده 2 اجزائ ثابت زمين
اجزاء ثابت زمين نه تنها در برگيرندة تور، پايه هاي زمين انفرادي طناب يا سيم نگهدارندة تور- نوار تور و كمربند نگهدارندة تور است، بلكه در صورت وجود، شامل موانع انتهائي و كناري جايگاهها، صندليهاي ثابت يا قابل نقل و انتقال پيرامون زمين بازي، افراد اشغال كنندة صندليها، كليه ديگر اجزاء ثابت در پيرامون و يا بالاي زمين بازي، داور، داور تور، داور خطاي پا، خط نگهداران توپ جمع كنها البته در هنگامي كه جاي مقر خود حضور دارند، نيز مي‏گردد.


تبصره:
در تأمين اهداف اين ماده بايد متذكر شد كه مفهوم لغت داور در برگيرندة داور، افرادي كه به آنها در بين بازي مكان مشخص اعطاء شد و كليه افرادي مي‏شود كه جهت همكاري با داور در جريان مسابقه برگزيده شده باشند.
(ابتداي صفحه)
سطح بيروني توپ بايد يكنواخت و برنگ سفيد يا زرد باشد، اگر روي توپ درزي وجود داشته باشد، اين محل نبايد بصورت دوخته و به شكل بخيه باشد. قطر توپ بايد بيش از 35/6 سانتيمتر و كمتر از 67/6 سانتيمتر باشد و وزن آن بايد بيش از 7/56 گرم و كمتر از 5/58 گرم باشد و جهش توپ در صورت رها شدن از فاصلة 254 سانتيمتر بر روي يك سطح بتوني بايد بيش از 135 سانتيمتر و كمتر از 147 سانتيمتر باشد تحت فشار 165/8 كيلو گرم توپ بايد دچار فرورفتگي بداخل به ميزان بيش از 56/0 سانتيمتر و كمتر از 74/0 سانتيمتر در قسمت جلوئي و فرورفتگي به ميزان بيش از 89/0 سانتيمتر و كمتر از 08/1 سانتيمتر در قسمت پشتي شود. ارقام گفته شده در مورد اين فرورفتگيها بايد ميانگين خواندن جدا از هم ارقام در هر يك از سه محور توپ باشد و در هر مورد اختلاف بين دو بار خواندن ارقام نبايد بيش از 08/0 سانتيمتر گردد. براي بازي در ارتفاع بيش از 1219 متر از سطح دريا مي‏توان از دو نوع ديگر توپ استفاده نمود. توپ اول تمام مشخصات پيش گفته را دارد جز آنكه جهش آن بيش از 93/121 سانتيمتر و كمتر از 135 سانتيمتر است و فشار داخلي آن بيش از فشار خارج آن است. اين نوع توپ مرسوم است به «توپ پر فشار» توپ نوع دوم تمام مشخصات پيش گفته را دارد جز آنكه جهش آن بيش از 135 سانتيمتر و كمتر از 147 سانتيمتر است و فشار داخلي تقريباً برابر فشار خارجي است اين توپ به منظور تطبيق بايد براي مدت 60 روز يا بيشتر در همان ارتفاع مورد نظر جهت انجام مسابقه قرار گيرد. به اين توپ معمولاً واژه توپ فشار صفر و يا توپ بدون فشار اطلاق مي‏گيرد.
تمام آزمايشات در مورد جهش توپ اندازه و ميزان فرورفتگي بايد مطابق قوانين و ترتيبهاي معين شده در ضميمه 1 صورت گيرد.
1- Pressurised Ball
2- Zero-Pressure
3-Non-Pressrised
(ابتداي صفحه)
ماده 4- راكت تنيس
راكتهائي كه از مشخصات ذيل پيروي نكنند جهت بازي مطابق مقررات تنيس، مورد تأئيد نمي‏باشند.
الف) قسمتي از راكت كه در انجام ضربه مورد استفاده قرار مي‏گيرد بايد تخت باشد و از يك شبكه زه درهم شده متصل به قاب راكت تشكيل مي‏گردد. زه‏ها در محل تلاقي بازه‏هاي مجاور به تناوب از رو و زير به يكديگر مي‏پيوندند و به هم تافته مي‏شوند. در مجموع اين شبكة زه بايد يكدست باشد

و بخصوص تراكم اين شبكه در قسمت مركز نبايد كمتر از ساير قسمتها باشد. زه‏ها بايد عاري از هر گونه اضافات و اتصالات جنبي باشند مگر آنچه كه جهت پيشگيري و محدود كردن فرسودگي و پارگي و يا لرزش بكار رود كه بايد اندازه و محل معقول و مناسب جهت تأمين اهداف فوق را داشته باشد.
ب) طول راكت كه دسته را نيز شامل مي‏شود بايد عاري از هر گونه اضافات و اتصالات جنب

ي باشد مگر آنچه كه جهت پيشگيري به محدود كردن فرسودگي، پارگي، لرزش و آنچه كه جهت تقسيم وزن بكار رود كه در اين صورت بايد اندازه و محل معقول و مناسب جهت تأمين اهداف فوق را داشته باشد.


و) قاب راكت كه شامل دسته نيز مي‏شود و زه‏ها بايد عاري از هر گونه وسيله‏اي باشند كه توانائي انجام تغيير عمده و مشخص و يا تغيير در تقسيم وزن در راكت: در هنگامي كه توپ در گرد

ش است را امكان پذير نمايد. فدراسيون بين المللي تنيس در اين مورد كه آيا راكت نمونه و مدل اوليه راكت از شرايط فوق‏الذكر تبعيت مي‏كند و آيا راكت مورد تأئيد است يا خير تصميم‏گيرنده است. چنين تصميم‏گيري ممكن است بنا به ابتكار خود فدراسيون بين المللي تنيس و يا بدرخواست افراد ذينفع ماننذ بازيكن، كمپاني سازندة تجهيزات وسايل و يا سازمان ملي تنيس هر كشور و يا اعضاي آنها صورت پذيرد. چنين تصميم‏گيريها و درخواستها مي‏بايست مطابق قواعد و ترتيبات مرسوم فدراسيون بين المللي تنيس براي بررسي درخواستها و جهت دادن پاسخ صورت پذيرد كه نسخه‏هائي از روند اجراي كار را مي‏توان از دفتر معاونت اداري دريافت نمود.
مورد اول- آيا مي‏توان از بيش از يك شبكة زه در قسمت ضربه زنندة راكت استفاده نمود؟
پاسخ: خير- قانون به وضوح اشاره به يك شبكه مي‏كند و نه شبكه‏هائي از رده‏هاي درهم تنيده.
مورد دوم- اگر زه‏ها در بيش از يك سطح قرار داشته باشد، آيا مي‏توان شبكة زه در كل تخت و يكدست دانست؟
پاسخ: خير
مورد سوم- آيا مي‏توان از وسايلي كه موجب كاهش لرزش مي‏شوند در روي راكت و كجا بايد قرار داد؟
پاسخ: بلي- اما اين وسايل را فقط مي‏توان در خارج از شبكة بهم تافته زه قرار داد.
مورد چهارم- در هنگاميكه توپ در گردش است. بطور اتفاقي زه راكت بازيكني پاره مي‏شود آيا بازيكن مجاز به ادامه بازي با چنين راكتي است؟
پاسخ: بلي.
(ابتداي صفحه)
ماده 5- زننده سرويس و دريافت كننده سرويس
بازيكنان بايد در دو سوي تور قرار بگيرند. بازيكني كه در ابتدا با ضربة خود توپ را به گردش در مي‏آورد «زننده سرويس» و فرد ديگر «دريافت كننده سرويس» ناميده مي‏شوند.
مورد اول- اگر بازيكني در ضمن زدن ضربه از خط فرضي امتداد تور عبور كند، امتياز از دست مي‏دهد؟
الف) قبل از ضربه زدن به توپ
ب) پس از ضربه زدن به توپ
پاسخ: در صورتي كه بازيكني وارد محدودة خطوط احاطه كنندة زمين حريف شود، در هيچيك از موارد فوق با عبور از خط فرضي امتياز از دست خواهد داد (مادة بيست) در مورد مانع شدن از اجراي ضربه حريف مي‏تواند خواستار تصميم‏گيري داور مطابق مادة 21 و 25 شود.
مورد دوم- زننده سرويس ادعا مي‏كند كه دريافت كنندة سرويس بايد در محدوة خطوط زمين خود قرار بگيرد، آيا چنين امري ضروري است؟
پاسخ: خير- دريافت كنندة سرويس مي‏تواند در هر جاي دلخواه در زمين مربوطه قرار گيرد
(ابتداي صفحه)
ماده 6- انتخاب زمين و سرويس


در گيم اول حق انتخاب زمين و حق سرويس كنندة يا دريافت كنندة سرويس بودن به قيد قرعه مشخص مي‏گردد. برندة قرعه حق انتخاب را دارد و يا مي‏تواند از حريف خود بخواهد يكي از موارد زير را انتخاب كند.
الف) سرويس كننده و يا دريافت كنندة سرويس بودن كه در اين صورت بازيكن ديگر بايد زمين

را انتخاب كند.
(ابتداي صفحه)
ماده 7- سرويس
اجراي ضربه سرويس بايد تحت شرايط زير صورت پذيرد. درست قبل از شروع ضربه سرويس كننده بايد با پاهاي متوقف در پشت خط انتهاي (در لبة خارجي خط كه نسبت به تور دور است) بايستد در محدوده‏ هاي بين امتداد فرضي علامت مركزي تا خط كناري سپس سرويس در لحظه برخورد توپ و راكت پايان يافته تلقي مي‏شود. بازيكني كه فقط يك دست داشته باشد، مي‏تواند توپ را با ضربه راكت به هوا پرتاب كند و سپس سرويس را انجام دهد.
مورد اول- آيا سرويس كننده در بازي انفرادي حق ايستادن در محدودة پشت خط انتهاي زمين بين خط كناري بازي دوبل را دارد.
مورد دوم- اگر بازيكني در هنگام زدن سرويس دو يا چند توپ را به جاي يك توپ به هوا پرتاب كند، آيا خطا كرده است؟
پاسخ: خير- بايد اعلام بجا شود اما چنانچه اين عمل را عمدي تلقي كند مي‏تواند مطابق قوانين ماده 21 عمل كند.
(ابتداي صفحه)
ماده 8 خطاي پا
الف) سرويس كننده در حين اجراي ضربه:
الف-1) جاي خود را با راه رفتن يا دويدن تغيير ندهد. حركت اندك‏ پاها كه عملاً اثري بر محل اصلي سرويس كننده نگذارد به عنوان تغيير محل به وسيله راه رفتن يا دويدن تلقي نمي‏گردد.
الف-2) نبايد با هيچيك از پاها ناحيه‏اي به جز محدودة پشت خط انتهاي زمين در فاصله‏اي بين امتداد فرضي علامت مركزي تا خط كناري را لمس كند.
ب) منظور از كلمة پا قسمتي از پا، از قوزك به پائين است.
(ابتداي صفحه)
ماده 9- اجراي ضربة سرويس
الف) براي اجراي ضربة سرويس، سرويس كننده بايد به تناوب در پشت نيمه راست و چپ زمين خود قرار گيرد. در هر گيم ابتدا بايد از نيمه راست ضربه سرويس اجرا شود. اگر سرويس از نيمه اشتباه مشخص نگردد، تمام بازيهاي انجام يافته با سرويس يا سرويس‏هاي زده شده از جهت اشتباه به قوت خود باقي مي‏ماند ولي اشتباه در محل اجراي سرويس به محض تشخيص بايد تصحيح شود.


ب) توپ سرويس شده بايد پس از عبور از روي تور با زمين يا خطوط محدوه كار سرويس زمين حريف كه بصورتي مورب در نيمه ديگر زمين نسبت به محل سرويس قرار دارد، برخورد كرده و بعد توسط دريافت كنندة سرويس برگشت داده شود.
(ابتداي صفحه)
سرويس، خطا محسوب مي‏گردد چنانچه:
الف) سرويس كننده از قوانين مواد 7-8 يا 9 (ب) تخطي نمايد.
ب) اگر در زدن سرويس توپ به راكت برخورد نكند.
ج) اگر توپ سرويس شده قبل از اصابت به زمين به اجزاء دائمي زمين بجز(تور، كمربند تور، نوار تور) برخورد نمايد.
مورد اول- بعد از پرتاب توپ بالا به عنوان مقدمه انجام ضربه سرويس، سرويس كننده تصميم به نزدن توپ مي‏گردد و در عوض آن را با دست مي‏گيرد،آيا اين كار خطا محسوب مي‏گردد؟
پاسخ: خير
مورد دوم- هنگام زدن سرويس در بازي انفرادي داخل يك زمين بازي دوبل كه داراي پايه هاي زمين انفرادي است، توپ به پايه زمين انفرادي برخورد مي‏كند و بعد در كادر صحيح سرويس فرود مي‏آيد. آيا اين خطا محسوب مي‏گردد و يا بايد اعلام بجا شود؟
پاسخ: در سرويس، خطا محسوب مي‏گردد زيرا پايه هاي بازي انفرادي، پايه هاي زمين دوبل و بخشي از تور يا نوار تور مابين آنها جزء اجزاء دائمي زمين محسوب مي‏گردند. (طبق ماده 2 و 10 و با توجه به تبصره ماده 24)
ب) انتخاب زمين كه در اينصورت بازيكن ديگر حق انتخاب سرويس كننده يا دريافت كننده سرويس بودن را دارد
مورد اول- آيا بازيكنان در صورت با تأخير افتادن يا بحالت تعليق درآمدن بازي قبل از شروع آن حق انتخاب مجدد را دارند؟
پاسخ: بلي- نتيجة قرعه كشي به قوت خود باقي است اما حق انتخاب مجدد در رابطه با زمين يا سرويس وجود دارد.
(ابتداي صفحه)
ماده 11- سرويس دوم
بعد از اعلام «خطاي سرويس» (چنانچه خطاي اول باشد) بازيكن بايد از همان زمين كه سرويس خطا انجام داده اقدام به زدن سرويس كند مگر آنكه سرويس از نيمة اشتباه زده شده بايد كه در اين صورت طبق ماده (9) سرويس كننده حق زدن تنها يك سرويس از پشت نيمه ديگر زمين را دارد.
مورد اول- بازيكن از نيمه زمين سرويس مي‏كند. او امتياز را از دست مي‏دهد و سپس ادعا مي‏كند كه بخاطر اجراي سرويس از نيمه اشتباه زمين، خطا صورت گرفته است.
پاسخ: امتياز به قوت خود باقي است و سرويس بعدي بايد با توجه به امتيازات از نيمه صحيح زمين زده شود.
مورد دوم- (امتياز برابر 15 است) و سرويس كننده به اشتباه از طرف چپ زمين سرويس مي‏كند. او برنده امتياز مي‏شود سپس از طرف راست سرويس مي‏زنند و خطاي سرويس مي‏كند. در اين موقع اشتباه در امكان (براي سرويس آشكار مي‏شود) آيا امتياز قبلي به قوت خود باقي مي‏ماند؟ سرويس بعدي او از كدام نيمه زمين بايد زده شود.
پاسخ: امتياز قبلي به قوت خود باقي مي‏مامند. سرويس بعدي بايد از نيمه چپ زمين زده شود. حساب امتيازات (15/30) است و سرويس كننده يك سرويس خطا زده است.
(ابتداي صفحه)


ماده 12- زمان اجراي سرويس
سرويس كننده تا زماني كه دريافت كنندة سرويس آماده نباشد نبايد سرويس كند. اگر دريافت كننده سعي به بازگشت توپ نمايد بعنوان آماده بودن تلقي مي‏گردد. اگر چنانچه دريافت كننده سرويس فرود نيامده خطا اعلام كند.
(ابتداي صفحه)
ماده 13 قانون اعلام «بجا»
در تمام مواردي كه با توجه به قوانين و يا بعلت هر گونه مداخله‏اي در بازي اعلام «بجا» ضروري مي‏شود يكي از موارد زير مي‏بايد مصداق يابد:
الف) هنگاميكه «بجا» در رابطه با سرويس اعلام مي‏گردد فقط همان سرويس بايد تكرار شود.
ب) اعلام «بجا» در هر شرايط ديگر موجب تكرار كامل آن امتياز مي‏گردد.
مورد ا- اختلال در انجام سرويس توسط عاملي خارج از قوانين مشروحه در ماده (14) صورت مي‏گيرد. آيا تنها همان سرويس بايد تكرار شود؟
پاسخ: خير- كل آن امتياز بايد دوباره بازي شود.
مورد 2- اگر توپي در حين بازي پاره شود، آيا بايد اعلام «بجا» كرد؟
پاسخ: بله
(ابتداي صفحه)
ماده 14- قانون بجا در سرويس
در سرويس هنگامي اعلام بجا مي‏شود كه:
الف) توپ سرويس شده صحيحي به تور، كمربند يا نوار تور برخورد كند و يا توپ بعد از برخورد با تور، كمربند تور يا نوار تور به دريافت كننده يا به هر چيزي كه پوشيده يا به همراه دارد، قبل از برخورد با زمين اصابت كند.
ب) اگر زماني كه دريافت كننده سرويس آماده نباشد سرويس زده شود يا سرويس خطائي انجام شود.
(رجوع به ماده 12 شود). در صورت اعلام «بجا» سرويس زده شده به حساب نمي‏آيد و بايد مجدداً سرويس كرد اما سرويس بجا موجب عدم احتساب سرويس خطاي قبلي نخواهد شد و سرويس خطا به قوت خود باقي مي‏ماند.
(ابتداي صفحه)
ماده 15- ترتيب اجراي سرويس
در پايان گيم اول دريافت كننده زننده سرويس سرويس بعدي مي‏گردد و اين ترتيب متناوباً ر تمامي گيمهاي بعدي بازي اجرا خواهد شد اگر بازيكني خارج از نوبت سرويس كند. بازيكني كه نوبت سرويس او بود، به محض مشخص شدن اشتباه بايد سرويس كند اما تمامي امتيازات قبل از كشف اشتباه محسوب مي‏گردد اگر قبل از مشخص شدن اشتباه، گيم به پايان برسد، ترتيب سرويس به صورت تغيير يافته ادامه خواهد يافت
(ابتداي صفحه)
ماده 16- زمان تعويض زمين
بازيكنان در پايان گيم‏هاي اول، سوم و به همين ترتيب در تناوبهاي بعدي و در پايان هر ست زمين را عوض مي‏كنند مگر اينكه مجموع تعداد گيمها در آن ست زوج باشد كه در اين صورت تعويض زمين تا پايان گيم اول ست بعدي صورت نمي‏پذيرد و ترتيب صحيح دنبال نشود، بازيكنان بايد به محض كشف اشتباه ترتيب صحيح را دنبال كنند.
(ابتداي صفحه)
ماده 17- توپ در گردش
از لحظه‏اي كه سرويس زده مي‏شود توپ در گردش خواهد بود و به غير از مواردي كه خطا يا «بجا» اعلام گردد. توپ تا زمان اعلام امتياز بايد در گردش بماند.
مورد 1- بازيكن جواب سرويس را صحيح نمي‏دهد. اعلام خطا نمي‏شود و توپ در گردش مي‏ماند. آيا حريف مي‏تواند بعداً و پس از خاتمه تبادل توپ مدعي امتياز مربوطه شود؟
پاسخ: خير- اگر بازيكنان بعد از وقوع خطا به بازي ادامه دهند كسي نمي‏تواند مدعي امتياز براي آن خطا گردد بشرط آنكه حريف از اينكار باز داشته نشده باشد.
(ابتداي صفحه)
ماده 18- ثبت امتياز به نفع زننده سرويس
سرويس كنندة زماني امتياز مي‏گيرد كه:
الف) توپ سرويس شده (به شرط آنكه طبق ماده 14 «بجا» نباشد) قبل از برخورد با زمين به دريافت كننده سرويس هر آنچه پوشيده يا به همراه دارد برخورد نمايد.
ب)دريافت كننده سرويس مطابق ماده 20 امتياز را از دست بدهد.
(ابتداي صفحه)
ماده 19- ثبت امتياز به نفع دريافت كننده سرويس
دريافت كننده زماني امتياز مي‏گيرد كه:
الف) سرويس كننده دوبار پشت سر هم سرويس خطا بزند.
(ابتداي صفحه)
ماده 20- مواردي كه سبب از دست دادن امتيازات مي‏گردد.
بازيكني امتياز از دست ميدهد كه:
الف) قبل از اينكه توپ دو بار به زمين بخورد قادر به برگرداندن بدون واسطه توپ از روي تور نشود (مگر طبق ماده 24 الف يا ج )
ب) بازيكن توپ را به صورتي برگرداند كه به زمين يكي از اجزاء ثابت زمين و يا هر چيز ديگر خارج از محدود خطوط در برگيرنده زمين حريف برخورد كند (بجز موارد ذكر شده در ماده 24 الف يا ج).
ج) بازيكن توپ را حتي اگر در خارج از محدوده خطوط زمين والي كند ولي موفق به بازگرداندن صحيح توپ نشود .
د) در برگشت دادن توپ عمداً توپ را با راكت مي‏گيرد و يا حمل مي‏كند و يا عمداً به توپ پيش از يكبار ضربه مي‏زند .
ه) بازيكن يا راكت بازيكن (در دست بازيكن يا به هر صورت ديگر) يا هر چيزي كه پوشيد

ه يا به همراه دارد به تور، پايه هاي زمين، پايه هاي زمين انفرادي طناب يا سيم نگهدارنده تور، كمربند تور، نوار و يا زمين واقع در محدوده خطوط زمين حريف در زمان گردش توپ، برخورد نمايد.
و) بازيكن توپ را قبل از عبور از تور والي كند.
ز) توپ در گردش به بازيكن يا هر چيزي كه پوشيده يا به همراه دارد بجز راكت كه در دست يا دستهاي بازيكن باشد برخورد نمايد.
ح) بازيكن با پرتاب راكت به توپ ضربه بزند.
ط) بازيكن به عمد و به صورت مشخص شكل و حالت راكت را در حين آنكه توپ در گردش است تغيير دهد.
مورد1- در هنگام سرويس كردن راكت از دست سرويس كننده رها مي‏شود و قبل از برخورد توپ به زمين به تور برخورد مي‏كند آيا اين حالت خطاي سرويس محسوب مي‏شود يا اينكه بازيكن امتياز را از دست مي‏دهد؟
پاسخ: سرويس كننده امتياز را از دست مي‏دهد زيرا راكت او در حاليكه توپ در گردش بوده به تور برخورد كرده است.
مورد2- در سرويس راكت از دست سرويس كننده رها مي‏شود و بعد از اصابت توپ به خارج از كادر سرويس به تور برخورد مي‏كند. آيا اين خطاست يا منجر به از دست رفتن امتياز بازيكن مي‏شود؟
سرويس به تور برخورد مي‏كند. آيا اين خطاست يا منجر به از دست رفتن امتياز بازيكن مي‏شود؟
پاسخ: اين عمل خطا محسوب مي‏گردد زيرا هنگام برخورد راكت به تور، توپ از گردش خارج شده بوده است.
×× والي: ضربه به توپ قبل از برخورد آن به زمين 1 - Volley
مورد3- فرد (الف) و (ب) در مقابل (ج) و (د) بازي مي‏كند. (الف) به (د) سرويس مي‏‏زند. (ج) قبل از برخورد توپ به زمين به تور برخورد مي‏كند سپس به علت خارج بودن سرويس اعلام خطاي سرويس مي‏شود آيا (ج) و (د) امتياز را از دست مي‏دهند.
پاسخ: اعلام خطاي سرويس اشتباه بوده است. (ج) و (د) امتياز را قبل از آنكه بتوان اعلام خطا كرد، از دست داده‏اند زيرا (ج) در حالي به تور برخورد كرده كه توپ در گردش بوده است.
«رجوع شوده به ماده 20»
مورد 4- آيا بازيكن در حالي كه توپ در گردش است مي‏تواند از روي تور به داخل زمين حريف بپرد و هيچگونه تنبيهي شامل حال او نگردد؟
پاسخ: خير- بازيكن امتياز را از دست مي‏دهد.
مورد 5- بازيكن (الف) به توپ در نزديكي تور چرخش زير مي‏دهد به طوري كه توپ به سمت (الف) باز مي‏گردد. بازيكن (ب) ناتوان از رسيدن به توپ (در زمين خود) راكت خود را پرتاب مي‏كند و توپ را به خارج از زمين (الف) مي‏زند. آيا (ب) امتياز اين بازي را مي‏گيرد يا خير؟
پاسخ: (ب) امتياز از دست مي‏دهد.
مورد 6- بازيكني كه خارج از كادر سرويس ايستاده بوسيلة توپ سرويس شده و قبل از برخورد آن با زمين مورد اصابت قرار مي‏گيرد آيا امتياز را مي‏گيرد يا از دست مي‏دهد؟
پاسخ: بازيكني كه موردئ اصابت توپ قرار گرفته امتياز را از دست مي‏دهد. مگر طبق موارد ذكر شده در ماده 14 (الف)
مورد7- بازيكني كه خارج از محدوده خطوط زمين ايستاده، توپ را والي مي‏كند و يا آن را با دست مي‏گيرد مدعي امتياز مي‏شود زيرا توپ بدون شك «خارج» بوده است.پاسخ: او به هيچوجه نمي‏تواند مدعي امتياز شود.
(A) چنانكه توپ را بگيرد امتياز طبق ماده 20 (ز) از دست مي‏دهد.
(B) اگر والي كند توپ را به صورتي ناصحيح بازگشت دهد. طبق ماده 20 (ج) امتياز از دست مي‏دهد.
(C) اگر والي كند و به صورتي صحيح توپ را برگشت دهد بازي ادامه مي‏دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید