بخشی از مقاله

مترو


بررسي و تحليل تقاضا- ظرفيت خط تجهيزات مورد نياز
كلياتي درباره محور آزادي- امام حسين
ساليان بسياري محور جاده مخصوص ،خيابان آزادي، خيابان انقلاب، و خيابان دماوند، تنها مسيرهاي مستقيم ارتباطي شرقي –غربي و غربي- شرقي تهران محسوب مي‌شد، ولي با احداث شبكه هاي منحني در شمال و جنوب اين محور طي سال هاي اخير، حجم زيادي از سفرها به سمت اين مجاري هدايت مي شود، ليكن به دليل مسير مستقيم و عبور از «مركز» شهر، محور آزادي- انقلاب- امام حسين سهم وسيعي از سفرهاي شهري را به خود اختصاص داده است.


محورهاي ساخته شده طي 20 سال اخير كه تا حدودي عبور و مرور شرقي-غربي و بالعكس تهران را پوشش مي دهند، عبارتند از:
1- محور شيخ فضل الله نوري- شهيد مدرس- اتوبان رسالت
2- محور شهيد همت –شهيد مدرس – شهيد بابايي


3- محور ستارخان- فاطمي- دكتر بهشتي- قدوسي- گلبرگ
4- محور خيابان قزوين – مولوي- خراسان- خاوران
5- محور خيابان امام خميني- امير كبير- ري- آهنگ
6- محور كمربندي آزادگان

دلايل اهميت محور آزادي- انقلاب- فردوسي- امام حسين
ميدان آزادي
شايد بتوان ميدان آزادي را از نظر توزيع مسافر، مهم ترين ميدان پايتخت به شمار آورد. محورهاي انقلاب-آزادي ، آيت الله سعيدي، جاده مخصوص كرج، اتوبان كرج، محمد علي جناح مسافرين را از نقاط مختلف به ميدان آزادي انتقال مي دهند. مهم ترين اين محورها، محور كرج-تهران از طريق اتوبان و جاده مخصوص كرج مي باشد، مسافرين از كرج و شهركهاي تابعه (فرديس، گلشهر، رجائي

شهر و….) و با استفاده از خطوط حومه اي ويژه خود، وارد ميدان آزادي شده و پس از انتخاب محور مورد نظر، ادامه مسير مي دهند، همچنين ساكنين شهركهاي اطراف محور جاده مخصوص كرج (شهيد فكوري، اكباتان، پاس، آزادي، تهرانسر و…) نيز حجم زيادي از سفرهاي ورودي و خروجي به ميدان آزادي را موجب مي شوند. محور محمد علي جناح نيز از معدود محورهايي است كه رفت و آمد ساكنين منطقه 5 شهرداري تهران را پوشش مي‌دهد.


ميدان انقلاب
ميدان انقلاب از ميادين مهم توزيع كننده سفرها در شهر تهران است. هريك از چها محور ورودي به ميدان انقلاب داراي اهميت و ارزش خاص خود مي باشند. محور شمالي، تامين كننده عبور و مرور محلات كارگر شمالي، كوي نصر، بلوار كشاورز و مناطق شمالي تر تهران مي باشد. محور جنوبي كه از ميدان راه آهن آغاز مي گردد، در طول مسير خود ميادين گمرك، قزوين و پاستور را پوشش مي دهد.


ميدان فردوسي
ميدان فردوسي نيز از مناطقي مي باشد كه مسافرين از آن به عنوان محلي مناسب براي تغيير مسير سفرها استفاده مي نمايند. محور جنوبي ميدان، عهده دار هدايت مسافران به ميدان امام خميني و بازاراست. محور شمالي ميدان نيز دسترسي به خيابان هاي شهيد بهشتي، شهيد مطهري و بلوار كريمخان را ممكن مي سازد.


ميدان امام حسين
ميدان امام حسين از ميادين مهم توزيع كننده سفرها در شرق تهران محسوب مي گردد. حجم بالاي مسافر در دو محور دپوي شرق- ميدان امام حسين و ميدان خراسان- ميدان امام حسين موجب گرديد تا از سوي مسئولين مربوطه، دو خط اتوبوس برقي در سال هاي اخير براي محور اخير الذكر در نظر گرفته شود. اتوبوس برقي محور دپي شرق- امام حسين در حال حاضر در دست بهره

برداري مي باشد و كار عمليات ساخت و نصب تجهيزات اتوبوس برقي محور دوم با سرعت در حال انجام است. از آنجايي كه دو محور ياد شده حجم انبوهي از شهروندان را به محدوده كوچك ميدان امام حسين هدايت مي نمايند و تغيير مسير اين همه مسافر در استعداد و قابليت اين ميدان نيست، بنابراين وقت بسياري از مردم در اين ميدان به هدر مي رود.
مراكز آموزشي


دانشگاه هاي مهم صنعتي شريف، تهران، تربيت معلم، آزاد اسلامي مركزي، امير كبير و آزاد اسلامي جديد الاحداث در ضلع غربي ميدان انقلاب- حد فاصل خيابان رستم و خيابان اسكندري- در اين محور مستقر هستند. در ضمن تعدادي از سفرهاي روزانه به مقصد دانشگاه هاي علم و صنعت و خواجه نصير الدين طوسي از طريق اين محور صورت مي گيرد.


همچنين در فواصل حدود 300 متري اين محور، دهها واحد تحصيلي وزارت آموزش و پرورش از قبيل دبستان، مدرسه راهنمايي و… قرار دارند كه روزانه تعداد قابل توجهي از سفرهاي شهري اين محور را به خود اختصاص مي دهند.
مراكز اداري-بيمارستان ها -فرودگاه مهرآباد- ترمينال هاي مسافربري بين شهري
خيابان آزادي- انقلاب، مسير اصلي مسافرين پروازهاي داخلي و خارجي فرودگاه مهرآباد ، ترمينال اتوبوسراني بين شهري غرب، استقبال و بدرقه كنندگان آنها، كاركنان فرودگاه و هواپيمايي كشوري مي باشد كه هزاران سفر از طريق آن صورت مي‌پذيرد.


وجود بيمارستان هاي متعدد در سمت و سوي اين محور نيز موجب سفرهاي شهري به منظور ارائه و يا دريافت خدمات پزشكي، عيادت بيماران، سفرهاي كاركنان بيمارستان ها و… مي گردد.
وزارت كار، سازمان تامين اجتماعي، ساختمان دادگستري، اداره كل راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، جهاد سازندگي، مراكز مخابراتي، دفتر مركزي برخي از رسانه‌هاي گروهي، موزه سازمان ميراث فرهنگي، آژانس هاي هواپيمايي ، شركتهاي بيمه و.. مراكزي هستند كه روزانه موجبات هزاران عبور و مرور شهري را در اين محور فراهم مي سازند

.
سفرهاي جديد
عبور اين محور از هسته مركزي شهر و وجود مراكز متنوع و فراوان خريد در اطراف محور، دسترسي آسان و سريع به بازار تهران با استفاده از وسايل نقليه عمومي ويژه و استقرار مراكز اصلي فروش كتاب و… موجب جلب نظر افراد بسياري مي شود كه به قصد خريد از خانه هاي خود خارج مي شوند.
سفرهاي تفريحي
اين محور علاوه بر آنكه تعداد بسياري از سينماها و پاركها را در خود جاي داده است، مسير مناسبي براي دسترسي به مراكز تفريحي ديگر نقاط شهر نيز به شمار مي رود.
وضعيت موجود محور
محور 10350 متري ميدان آزادي تا امام حسين را مي توان به لحاظ شرايط فيزيكي و ترافيكي به چهار محدوده تقسيم نمود:
قطعه اول: از ميدان آزادي تا چهار راه نواب به طول 4 كيلومتر و عرض متوسط 42 متر( از جدول پياده روشمالي تا جدول پياده جنوبي) مي باشد كه 5 خط عبور (Lane) به شرق و 5 خط عبور به غرب را سرويس مي دهد. دو نهر آب در باند شمالي و جنوبي، جزيره مياني در آكس خيابان، ترافيك باند كندرو و تندرو و جهت شرق و غرب را متمايز مي سازند، تردد خودروها در اين قطعه غالباً روان مي باشد.


قطعه دوم: از چهار راه نواب تا ميدان انقلاب به طول 1200 متر و عرض 22 متر مي‌باشد كه 3 خط عبور به سمت شرق و 3 خط عبور به سمت غرب را شامل مي‌شود. به علت توقف اتوبوس هاي شركت واحد و سوار و پياده شدن مسافرين آنها، تردد در حد فاصل خيابان كاوه تا ميدان انقلاب در اكثر مواقع با اشكال همراه است.


قطعه سوم:از ميدان انقلاب تا ميدان فردوسي به طول 2550 متر و عرض 22 متر مي باشد كه دو خط به سمت شرق و دو خط به سمت غرب و دو خط ويژه در جهت شرقي و غربي از قسمت مياني خيابان عبور مي كنند. خطوط ويژه اتوبوس در اين قطعه تردد را براي سفر با وسايل حمل و نقل عمومي، سريع تر و راحت تر نموده است. البته به علت تراكم مسافرين با انگيزه استفاده از وسايل نقليه عمومي ، در ابتداي ميدان انقلاب و چهار راه ولي عصر، حركت در اين نقاط با كندي صورت مي گيرد.


يك پل هوايي ماشين رو نيز در حد فاصل خيابان خارك تا خيابان استاد نجات اللهي (ويلا) بر روي خيابان حافظ، جهت تسهيل درآمد و شد خودروها نصب گرديده است.
قطعه چهارم: از ميدان فردوسي تا ميدان امام حسين به طول 2600 متر و عرض متوسط 26 متر امتداد دارد. همانند قطعه سوم داراي دو خط عبور به شرق و دو خط عبور به غرب است. در بيشتر طول مسير خط ويژه نيز وجود دارد. تردد خودروها در اين محور نسبت به قطعه سوم كمتذ است و نتيجتاً تقاضاي سفر با اتوبوس ها كه اصلي ترين وسيله نقليه عبوري اين محور مي باشند نيز كاستي مي گيرد.


وجود زير گذر سواره رو در ميدان امام حسين و همچنين سطح اندك ميدان، موجب تاخير در حركت وسايل نقليه مي گردد.
تعداد تقاطع ها و زمان سيكل
در طول مسير 22 تقاطع كه چراغ راهنمايي بر روي آنها نصب مي باشد وجود دارد، اين چراغ ها كنترل حركات شرق و غرب و شمال و جنوب را بر عهده دارند. فاصله متوسط تقاطع ها در چهار قطعه ذكر شده و در كل مسير به شرح زير است:
جدول 1- متوسط فاصله تقاطع ها در مسير
تعداد تقاطع متوسط فاصله تقاطع ها
قطعه اول
قطعه دوم
قطعه سوم
قطعه چهارم 6
4
7
5 666 متر
300 متر
365 متر


520 متر
كل مسير 22 470 متر
به منظور بررسي زمان دقيق رفت و برگشت يك سفر، به اندازه گيري سيكل چراغهاي راهنمايي در صبح و عصر يكي از روزهاي اواسط هفته در كل مسير اقدام گرديد.
متوسط زمان به دست آمده در هر سيكل طبق جدول 2 مي باشد:
جدول 2- زمان سيكل چراغ هاي راهنمايي (ثانيه)
تقاطع زمان غرب به شرق زمان شمال به جنوب زمان شرق به غرب شرق به جنوب غرب به شمال

همان گونه كه ملاحظه مي شود از 22 تقاطع ، 14 تقاطع داراي سيكل بيش از 100 ثانيه مي باشد . بيشترين طول سيكل متعلق به ميدان فردوسي با 250 ثانيه و كمترين آنها سه راه روشندلان با 39 ثانيه مي باشد .


زمان كل سيكل ها 2342 ثانيه ( 39 دقيقه و 2 ثانيه ) است كه 959 ثانيه آن به تردد مسير شمالي – جنوبي با احتساب نصف زمان به حركت هاي گردشي تعلق دارد (شامل 42 درصد كل زمان سيكل ) كه نشانگر اهميت فوق العاده خيابان هايي مي‌باشند كه اين محور را قطع مي نمايند .
از تقاطع هاي مهم اين محور مي توان به نواب، ميدان انقلاب ، چهار راه ولي عصر ، ميدان فردوسي اشاره نمود.


مدت زمان قرمز براي جهت شرقي غربي دقيقه 16=60÷959 ثانيه
يعني اگر وسيله نقليه اي به تمام چراغ هاي راهنمايي با وضعيت قرمز مواجه شود و هيچ گونه ترافيك مانع حركت نباشد ، 16 دقيقه از وقت سرنشينان اين وسيله پشت چراغ هاي راهنمايي تلف خواهد شد . دستاورد مطلوب اين است كه وسيله در كل مسير به حالت قرمز چراغ راهنمايي برخورد ننمايد كه اين نيز غير ممكن است .


چنان چه متوسط زمان سيكل را در نظر بگيريم ، در صورتي كه ترافيك مانع عبور از چراغ ها نگردد ، هر وسيله نقليه به طور متوسط با 8 دقيقه توقف پشت چراغ هاي راهنمايي مواجه مي باشد .
با توجه به حجم بالاي عبور وسابل نقليه و ترافيك مسير در بيشتر ساعات روز دو سوم از 16 دقيقه يعني 10 دقيقه و 36 ثانيه به طور متوسط و در بيشتر ساعات به هر وسيله تاخير وارد مي شود .
فواصل ايستگاه هاي اتوبوس


تعداد 17 ايستگاه در جهت شرق به غرب و 20 ايستگاه در جهت غرب به شرق وجود دارد . ميانگين فاصله ايستگاه ها از يكديگر به شرح زير مي باشد :
جدول 3- متوسط فاصله ايستگاه اتوبوس


تعداد ايستگاه متوسط فاصله ايستگاه
جهت غرب به شرق
جهت شرق به غرب
سرويس هاي سريع السير شرق به غرب
سرويس هاي سريع السير غرب به شرق 20
17
7
7 490 متر
570 متر
1390 متر
1390 متر

زمان سفر
براساس مطالعه كارت ورود و خروج اتوبوس هاي عادي و سريع السير به خطوط اتوبوسراني نتايج زير در اين محور به دست آمد :
خط سريع السير امام حسين – آزادي
اتوبوس هاي اين خط با 7 توقف در ايستگاه ها ، فاصله 10350 متري مسير را بين 40 تا 50 دقيقه طي مي كنند. سرعت متوسط اين اتوبوس ها با احتساب زمان توقف ( حداقل 5 دقيقه در ابتدا و انتهاي مسير ) به شرح زير مي باشد :
كيلومتر در ساعت 7/17 = ÷350/10


كيلومتر در ساعت 8/13= ÷350/10
خط سريع السير انقلاب – آزادي
اين خط بدون توقف از مبداء تا مقصد مسافرين را جا به جا مي نمايد . زمان طي اين مسير با توجه به شرايط متغير ترافيكي بين 20 تا 25 دقيقه مي باشد سرعت متوسط اتوبوس ها در اين محور به شرح زير مي باشد :
كيلومتر درساعت 6/21= ÷2/5
كيلومتر در ساعت 6/15= ÷2/5

خط عادي ميدان امام حسين – ميدان انقلاب
اتوبوس هاي خط در لاين ويژه تردد مي نمايند و با 10 توقف در مسير 5150 متري و با زمان متغير 20 تا 30 دقيقه مسافرين خود را در ابتدا و انتهاي مسير جا به جا مي كنند. سرعت اتوبوس هاي اين خط به شرح زير محاسبه مي گردد :
كيلومتر در ساعت 6/20= ÷150/5
كيلومتر در ساعت 4/12= ÷150/5
برآورد تعداد سفر روزانه
براي به دست آوردن تعداد سفرهاي تقريبي روزانه در اين مسير به دو شكل اقدام گرديد :
الف- برآورد تعداد سفر با شركت واحد اتوبوسراني
ب- برآورد تعداد سفر با ساير وسايل نقليه و شركت واحد اتوبوسراني
الف- برآورد تعداد سفر با شركت واحد اتوبوسراني


شركت واحد اتوبوسراني با در دست داشتن 3998 دستگاه اتوبوس در سال 73 ،روزانه بين 4/2 تا 3ميليون مسافر را جا به جا كرده است .
در جدول 4 تعداد اتوبوس هاي فعال در سال 73 مشخص شده اند.


جدول 4- تعداد اتوبوس فعال در سال 73
نوع اتوبوس تعداد عمر متوسط (سال )
دو طبقه
302
305
305مفصلي
مان
مان مفصلي
ايكاروس 260
ايكاروس 280
ولوو
اتوبوس برقي 224
2178
654
14
24
1
182
461
230
30 6/15
4/12
1/16
1/15
1/14
0/15


3
8/1
6/2
جمع 3998 9/10 سال

جدول زير تعداد مسافرين جابجا شده طي سه سال اخير را به وسيله شركت واحد نشان مي دهد :


جدول 5- تعداد مسافر جا به جا شده در ماه ( ميليون نفر)
ماه سال 71 سال 72 سال 73 سال 74
فروردين
ارديبهشت
خرداد
تير
مرداد
شهريور
مهر
آبان
آذر
دي
بهمن
اسفند 8/68
7/63
9/80
79
6/80
2/84
4/88
1/88
1/88
9/83
-/77
4/70 5/71
1/82
1/83
6/86
8/86
8/89
3/93
9/92
8/88
3/85
4/86
6/78 2/75
7/85
-/76
5/83
4/77
4/77
5/74
5/75
9/71
-/75
7/82
1/84 3/74
6/89

جدول 6 عملكرد روزانه ماه آبان در سال هاي 72 و 73 را نشان مي دهد :
جدول 6- تعداد سفر در ماه آبان در سال هاي 72، 73
آبان سال 72 آبان سال 73
تاريخ روز هفته تعداد جابجايي (ميليون نفر) روز هفته تعداد جابجايي (ميليون نفر)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30


جمعه


جمعه


جمعه 44/3
38/3
47/3
38/3
39/3
09/3
جمعه
36/3
26/3
23/3
26/3
31/3
09/3
7/1
47/3
25/3
26/3
28/3
23/3
04/3
44/1
32/3
15/3
22/3
23/3
24/3
03/3
66/1
25/3
2/3


جمعه
69/1

جمعه


جمعه


جمعه 75/2
79/2
74/2
70/2
46/2
21/1
77/2
77/2
72/2
74/2
74/2
48/1
18/1
57/2
23/2
54/5
62/2
64/2
46/2
13/1
75/2
79/2
81/2
5/2
69/2
26/2
2/1
6/2
8/2
2/2


همچنين در جدول زير جايگاه خطوط فعال در اين محور در كل شبكه اتوبوسراني تهران و حومه از نظر ظرفيت جا به جايي روزانه هر اتوبوس در سال هاي 71 تا 73 نمايش داده شده است :
جدول 7 – جايگاه خطوط فعال امام حسين تا آزادي در كل شبكه اتوبوسراني
سال 71 سال 72 سال 73
رتبه خط تعداد مسافر جابجا شده در روز رتبه خط تعداد مسافر جابجا شده در روز رتبه خط تعداد مسافر جابجا شده در روز
اول
دوم
سوم
چهارم
ششم بهارستان- امام خميني
جمهوري-بهارستان
ميدن امام-هفت تير
انفلاب-امام حسين
انقلاب-آزادي 2112
2111

1988
1810 اول
دوم
هفتم
هشتم انقلاب-امام حسين
جمهوري-بهارستان
آزادي-انقلاب
بهارستان-امام خميني 3389
2747
2371
2164 اول
دوم
سوم
پنجم انقلاب-امام حسين
عادي انقلاب-امام حسين
جمهوري- بهارستان
آزادي-انقلاب 3777
3482
2723
2399

در جدول 8 تعداد خطوط و همچنين تعداد اتوبوس هاي فعال در هر خط در سال‌هاي 71 تا 73 در ماه آبان مشخص گرديده است . انتخاب ماه آبان به اين علت است كه ماه مذكور نسبت به ماه هاي ديگر ميزان دقيق تري از تعداد سفرهاي شهري را نشان مي دهد .
چون در سال 73 بليطهاي 20 ريالي و 50 ريالي به عنوان كرايه از مسافر اخذ مي شد و مبناي محاسبه عملكرد خط نيز صرفاً وزن بليط گرفته شده مي باشد ، آمارهاي سال 73 نمي توانست ملاك مناسبي براي محاسبه سفر باشد . بنابراين آمار آبان ماه سه سال 71 و 72 و 73 استخرا

 

ج گرديد و متوسط سه سال به عنوان مبناي محاسبه سفر با وسايل حمل و نقل عمومي مورد بررسي قرار گرفت . در اين محاسبه هر ماه 30 روز فرض شده است و 4 روز جمعه معادل 2روز فعال در نظر گرفته شده است . تعداد مسافر جا به جايي شده در طول ماه بر عدد 28 تقسيم مي گردد تا متوسط جا به جايي روزانه يك خط به دست آيد .
( خطوطي كه به طور كامل در اين محور رفت و آمد نمي كنند ، به نسبت طول مسيري كه در اين محور تردد دارند ، مسافرين جابه جا شده آنها محاسبه گرديده است.)


جدول8- خطوط فعال محور در سال هاي 71 تا 73
آبان ماه 71 آبان ماه 72 آبان ماه 73
شماره خط مبدا و مقصد طول مسير(كيلومتر) تعداد اتوبوس فعال تعداد مسافرجابجاشده تعداد اتوبوس فعال تعداد مسافرجابجاشده تعداد اتوبوس فعال تعداد مسافرجابجاشده
216
218
511
622
623
637
638
211
222
531
219
617
225 انقلاب- امام حسين
امام حسين – امام خميني
فرودگاه – انقلاب
كارگر – فياض بخش
شهرآرا- فياض بخش
انقلاب – فياض بخش
آزادي- انقلاب
دپوي شرقي – انقلاب
امام حسين-آزادي
اكباتان – انقلاب
خراسان- انقلاب
آزادي –فياض بخش
نبوت- انقلاب 2/5
8/4
2/6
3/9
1/10
4/5
8/4
13
10
12
-
9/11
6/11 82
16
9
13
18
11
54
-
-
-
-
13
- 374/5
591/0
222/0
424/0
57/0
44/0
86/2
-
-
-
-
113/0
- 54
18
8
-
18
12
41
18
25
18
-
-
- 52/5
56/0
20/0
-
55/0
39/0
92/0
5/0
71/0
30/0
-
-
- 37
15
20
-
13
15
26
21
22
15
14
16
8 92/3
39/0
27/0
-
17/0
16/0
85/1
81/0
44/0
17/0
35/0
19/0
07/0
تعداد سفر روزانه در سال 71
خط 216 191941=28÷5374366
خط 218 10560=5/0×21121=28÷591403
خط 511 4445=56/0×7937=28÷222252
خط 622 9095=6/0×15158=28÷424450
خط 623 12288=6/0×20479=28÷573430
خط 637 7888 =5/0 ×15776=28÷441730
خط 638 102217=28÷ 2862090
خط 617 2023=5/0×4047=28÷113316
در مجموع 340457 نفر روزانه در اين محور با وسايل نقليه عمومي سفر كرده اند كه از اين تعداد 294158 مسافر ، دو خط انقلاب- امام حسين و انقلاب – آزادي را به عنوان مسيرهاي عبور خود انتخاب كرده اند .

تعداد سفر روزانه سال 72 و 73
طبق فرمول محاسبه حجم مسافرين عبوري آبان ماه سال 71 از مسيرهاي ياد شده ، تعداد مسافران جا به جا شده طي اين ماه در سال هاي 72 و 73 به شرح زير استحصال گرديد :
جدول 9- عملكرد روزانه خطوط در سال 72 و 73
خط 72 (نفر) 73(نفر)
211
216
218
222
511
531
623
637
638
215
219
225 14206
197010
20334
25342
4046
4464
11718
7001
32224
-
-
- 11626
140100
6978
5408
3392
2568
3758
2916
66308
660
5408
1082
در سال 72 ، روزانه 316345 سفر انجام شده كه 254564 سفر لز اين تعداد صرفاً به وسيله 3 خط انقلاب – آزادي ، انقلاب- امام حسين ، آزادي – امام حسين صورت گرفته است .

سال 73 ، نيز تعداد 250204 سفر با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي در اين محور جا به جا شده اند كه 211816 سفر از طريق سه خط مذكور صورت پذيرفته است .

متوسط جابه جايي مسافران سه سال ياد شده عبارت است از :

متوسط جا به جايي مسافران توسط سه خط اصلي در 3 سال ياد شده نيز عبارت است از :

ب- برآورد تعداد سفر با ساير وسايل نقليه و شركت واحد اتوبوسراني
به منظور برآورد تعداد دقيق تردد روزانه وسايل نقليه عبوري ( اعم از اتوبوس ، ميني بوس ، سواري ، موتورسيكلت ) در 6 نقطه از محور ياد شده كه امكان آماربرداري صحيح تري در آنها پيش بيني مي شد كليه وسايل نقليه موتوري شمارش شدند. اين آمارگيري طي 3 ساعت متوالي صبح و 3 ساعت متوالي عصر صورت پذيرفت تا تعيين ساعات اوج مصرف و عصر نيز امكان پذير گردد :
نقاط انتخاب شده جهت آمارگيري عبارت بودند از :
1. خيابان انقلاب حد فاصل ميدان امام حسين و خيابان نظام آباد
2. ميدان فردوسي
3. چهار راه ولي عصر
4. ميدان انقلاب
5. چهار راه نواب صفوي
6. خروجي ضلع شرقي ميدان آزادي .
جدول 10 متوسط ضريب سرنشين خودروها را بر اساس آمارگيري مبداء و مقصد در آذر 71 نشان مي دهد .
جدول 10- متوسط ضريب سرنشين وسايل نقليه
نوع وسيله درصد خودروها ضريب سرنشين
سواري
وانت
موتورسيكلت
تاكسي
ميني بوس
اتوبوس
اتوبوس واحد 6/58
2/14
2/13
2/8
-/3 93/1
56/1
23/1
94/2
66/7
32
5/47
جداول 11 تا 33 تعداد تردد وسايل نقليه سواري ، اتوبوس، ميني بوس و موتورسيكلت را در ساعات 7 تا 8 ، 8 تا 9 ،9 تا 10 صبح و همچنين 17 تا 18 ، 18 تا 19 ، 19 تا 20 در نقاط آمارگيري نشان مي دهد .

جدول 11- وسائط نقليه عبوري از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 1012
677
1106 12
6
1 135
26
19 137
144
154 97
72
64



جدول 12- وسائط نقليه عبوري از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 650
835
967 15
15
3 41
44
18 93
118
156 95
79
61


جدول 13- وسائط نقليه عبوري از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1327
1410
1213 12
6
10 54
94
47 175
205
182 58
59
56



جدول 14- وسائط نقليه عبوري از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1069
1280
1196 6
6
7 34
27
18 142
161
146 59
62
55



جدول 15- وسائط نقليه عبوري از خيابان انقلاب- ميدان فردوسي (5و6تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 1046
1264
1476 20
9
7 76
38
34 119
144
145 91
85
67


جدول 16- وسائط نقليه عبوري از خيابان انقلاب- ميدان فردوسي (5و6تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 216
251
296 10
5
3 18
20
24 23
49
42 69
54
62


جدول 17- وسائط نقليه عبوري از خيابان انقلاب- ميدان فردوسي (5و6تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1398
1511
1472 7
5
4 43
29
27 165
216
195 47
58
57


جدول 18- وسائط نقليه عبوري از خيابان انقلاب- ميدان فردوسي (5و6تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 919
1023
936 4
7
4 20
32
24 88
116
104 49
37
60


جدول 19- وسائط نقليه عبوري از چهار راه ولي عصر (5و6تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 1326
1619
1798 39
16
17 103
63
42 190
458
223 111
95
77


جدول 20- وسائط نقليه عبوري از چهار راه ولي عصر (5و6تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 1140
1095
1265 31
16
8 57
45
32 153
158
172 70
60
63


جدول 21- وسائط نقليه عبوري از چهار راه ولي عصر (5و6تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 2040
2043
1981 8
5
3 45
30
30 281
300
285 56
66
54


جدول 22- وسائط نقليه عبوري از چهار راه ولي عصر (5و6تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1225
1200
1210 65
70
73 37
41
29 161
182
172 49
43
61


جدول 23- وسائط نقليه عبوري از ميدان انقلاب (5و6تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 2140
2265
2355 70
31
34 89
64
66 206
225
249 116
101
102


جدول 24- وسائط نقليه عبوري از ميدان انقلاب (5و6تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 2065
2082
2114 35
28
21 54
47
38 194
234
223 118
119
93


جدول 25- وسائط نقليه عبوري از ميدان انقلاب (5و6تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 2120
2590
2180 42
51
32 48
38
32 184
241
206 68
71
57


جدول 26- وسائط نقليه عبوري از ميدان انقلاب (5و6تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1847
1958
1812 15
18
26 53
54
44 181
192
207 70
84
60


جدول 27- وسائط نقليه عبوري از ميدان آزادي (19و20 تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 2328
3293
3608 56
92
111 166
178
160 403
429
407 72
63
68


جدول 28- وسائط نقليه عبوري از ميدان آزادي (19و20 تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 3163
2625
4181 93
70
77 277
173
128 244
252
215 85
79
70


جدول 29- وسائط نقليه عبوري از ميدان آزادي (19و20 تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 2490
2240
2180 50
44
53 140
151
140 179
189
214 64
58
62


جدول 30- وسائط نقليه عبوري از چهار راه نواب (25و26 تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 902
1060
1160 37
27
28 77
78
80 243
275
281 64
59
65


جدول 31- وسائط نقليه عبوري از چهار راه نواب (25و26 تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9 1684
1740
1538 86
66
48 104
82
70 283
260
286 83
74
69


جدول 32- وسائط نقليه عبوري از چهار راه نواب (25و26 تير 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1315
1767
1993 65
37
26 130
93
56 158
199
258 62
78
69


جدول33 - وسائط نقليه عبوري از چهار راه نواب (25و26 تير 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسيله اتومبيل سواري اتوبوس ميني بوس موتورسيكلت اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19 1661
1623
1651 62
53
45 71
85
92 163
181
198 54
63
58


طول سفر
جهت نيل به نتايجي مطلوبتر ، لازم بود تا ميانگين مسافتي كه هر مسافر در اين محور طي مي كند ، استحصال گردد. به اين منظور با 385 مسافر مصاحبه شد و از آنان در مورد مبدا و مقصد سفرهايشان سوالاتي به عمل آمد . اين گفت و شنودها مبين ساخت كه ميانگين مسافت طي شده در اين محور توسط هر يك از مسافران 8/4 كيلومتر مي‌باشد .
محاسبه ظرفيت جا به جايي اتوبوس هاي واحد


به همين ترتيب ساير ساعات عبارت است از :
9-8 صبح 79 دستگاه از شرق تا غرب
10-9 صبح 73 دستگاه از شرق به غرب
9-8 صبح 78 دستگاه از غرب به شرق
10-9 صبح 69 دستگاه از غرب به شرق
18-17عصر 58 دستگاه از شرق به غرب
18-17عصر 61 دستگاه از غرب به شرق
19-18عصر 67 دستگاه از شرق به غرب
19-18عصر 60دستگاه از غرب به شرق
20-19عصر 57دستگاه از شرق به غرب
20-19عصر 59 دستگاه از غرب به شرق
نفر 6440= (متوسط ظرفيت ) 70× 92 دستگاه


ساعت 7-8 صبح (10350 طول كل مسير و 4800 متوسط طول سفر مي باشد)
براي به دست آوردن تعداد كل مسافرين در يك جهت در طول روز با استفاده از اطلاعات مبدا و مقصد محاسبات زير را در اختيار داريم:
بر طبق اطلاعات مبدا و مقصد ، ساعت اوج 87/8% كل سفرها را تشكيل مي دهد بنابراين خواهيم داشت :
در يك جهت در يك روز نفر 156527 = 87/8% + 13884
در دو جهت در يك روز نفر 313054 = 2× 156527
تعداد سفر روزانه با استفاده ازآمارگيري و آمار ماهانه شركت واحد كه در بخش الف محاسبه شد، روزانه تعداد 11000 نفر (5/3درصد) اختلاف دارد.
تعداد سفر با اتومبيل شخصي و تاكسي
براي به دست آوردن تعداد سفرهاي انجام شده با اتومبيل شخصي و تاكسي، ابتدا درصد تاكسي ها از كل اتومبيل هاي سواري را تعيين مي كنيم. با توجه به اين كه 4300 متر از مسير 10350 محور آزادي- امام حسين در محدوده طرح ترافيك قرار دارد و هم چنين ممنوعيت تردد اتومبيل هاي شخصي بدون آرم و مجوز عبور در آن، اكثر رانندگان تاكسي جهت برخورداري از امتياز ويژه عبور وسايل نقليه عمومي، ترجيح مي دهند محدوده مذكور را به عنوان مسير گذري خود انتخاب نمايند كه در نتيجه تاكسي ها حدود 30 درصد از تردد اتومبيل هاي سواري اين محدوده را به خود اختصاص مي دهند.
جهت تاكيد مجدد: به دليل آن كه طول سفر 4800 متر مي باشد عدد 156/2= را در تعداد متوسط ضرب مي كنيم :
= متوسط تعداد سواري از ساعت از
ساعت 7 تا 8صبح از شرق‌تا‌غرب
1459 وسيله به طور متوسط از 6 مقطع آمارگيري شده عبور كرده اند :
تاكسي
اتومبيل شخصي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید