بخشی از مقاله

مثلث عشق


عشق يکي از پر رمز و رازترين واژه هاي عالمه و از اون قديم نديما بشر به اين پديده علاقه مند بوده هموني که همه کم و بيش ميدونيم شب و روز خيلي ها رو سبز و سياه ! کرده؛ اما جالبه که تا بحال تعريف دقيق و فراگيري از عشق ارايه نشده ! عده اي مدعي اند کـه بـطـور غريزي عشق رو مي شناسن برا همينم اصلا زحمت تعريف کـردن اون رو بـه خـودشون نـميدن؛ مـا اينبار ميخوايم عشق رو کالبد شکافي کنيم؛ حالا اگه موافقيد با همديگه يه گشت و گذار کوتاه عشقي داشته باشيم؛


*عشق الهي؛ و به تعبيري عشق گرانقدر، عشقي فداکارانه و ايثارگرانه، عشقي نوع دوستانه، تمايل به انجام دادن کاري براي ديگران بدون چشم داشت دنيايي، هموني که شاعر با اين بيان سروده: عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
*عشق شهواني؛ عـشق فيزيکي، پر از جذابيت هاي ظاهري و جسمي، همون که با يک نگاه يه دل نه صد دل شيفته هم ميشن ! معمولا خيلي زود اوج ميگيره و سه سوت ته ميکشه !!!
* عـشق تـفنّني؛ بـيـشتـر تو جووني و خامي به دل يا بهتر بگيم به سر مي افته و منظور همين عشق هاي رمانتيک ! و زودگذره؛ يعني طرف رو تا لب چشمه بردن و تشنه برگردوندن !


* عشق دوستانه ؛ از اسمش معلومه که تو دوستي ها و همدمي ها بيشتر پيش مياد و معمولا عشّاق صـمـيـمـي و متعهدند و رابطه ها دراز مدت و پايداره ولي بدون انگيزه هاي شهوانيه !
* عشق منطقي؛ عشقيه که به خاطر منافع مشترک شکل مي گيره و مختص افراديه که نگران آتيه بچه هاشون هستن که طرف پدر يا مادر خوبي برا بچه ها ميشه يا نه؟ در واقع اين نوع عشق ها تا حدي عقلاني و منطقي هستن اما ... ؟! ؛
* عشق افراطي؛ يا عشق دردسر ساز ! که عاشق اين شکلي، ديگه آخر شيفتگي و انحص

ار طلبيه؛ سرشار از حسادت، که توش از عزت نفس خبري نيست (براي آقايون همون زي زيه خودمون!) معمولا از رابطش ناراضيه و يه جورايي وسواسيه و احساسات مبالغه آميز و افراطي داره . با يه مويرگ شکافي مختصر اين جوري دستگيرمون مي شه که اغلب عشق هاي يه جور تجربه هستن؛ يه مثلثي که صميميت، هوس(شهوت) و تعهد سه ضلع شو درست مي کنه و بديهيه که اگه بخواي مثلث ميزون و رديفي داشته باشي بايد سه ضلعش با هم متناسب باشن و اندازه ها معتدل باشه .


حالا يه نگاهي هم به جزئيات ميندازيم :
تعهد يعني... سعي در شاداب و با طراوت نگه داشتن يک رابطه، صادق بودن، مسئوليت پذيري، وظيفه شناسي و وفاداري حتي در سخت ترين شرايط.؛
صميميت: نزديکي در رابطه، رازها و تجربـيات فردي و مشترک که امري فراتر از نزديکي جنسي و فيزيکيه. نوعي احـساس راحت بودن در کنـار يـار، جرأت بيان عقايد و نقطه نظرات، بـدون واهمه از انتقاد و نکوهش و گوش دادن طرف به اونها؛
هوس و شهوت: احساسات شديد، تمايلات جنسي، رمانتيک بودن، جاذبه جسماني، نوعي اشـتـيـاق براي در کنار هم بودن و رفع سريع موانع وصال. حالا ببينيم اگه اين سه عنصر تو يه رابطه عشقي کم و زياد و يا جابجا بشه چه اتفاقي ميفته؟
متتعهد، صميمي و بي هوس = نيازمند خلاقيت و انگيزه براي شعله ور ساختن مجدد عشق (بدون خـطـر فروپاشي)
مقيد و خشک و هوسناک = عذاب آور و گـاهـي اوقـات انـگـيـزه شديدي آنها را جذب يکديگر ميکنه؛ اما سرانجام به ياس و ناکامي منجر ميشه چون نميتونن با شناخت افکار، علايق و آرزوهاي قلبي همديگه، رابطه شون رو عميق تر کنن؛
هوسناک، صميمي و سست پايه = رابطه يک شبه يا عشق رمانتيک، کشش و اشتياق شديد بدون احساس امنيت از استمرا اون و نتيجه = عشق مايوسانه.
حالا ببينيم از ديگ اين آش شلم شوربا ! چي دراومد ؟!
صميميت - هوس + تعهد = علاقه
هـوس – صـمـيـميـت + تعهد = عشق شيدايي
تعهد - صميميت – هوس = رابطه احساسي
هوس+صميميت+تعهد = عشق کامل و مطلوب

فرش ایرانی از تار و پود فرهنگ، سیاست و جامعه اطلاعاتی
نظریه مثلثی عشق
ژانویه 2, 2008


مدل‌ها با انتزاعی کردن کمی یا کیفیی پدیده‌ها یا فرایند‌های پیرامون ما، مطالعه و شناخت آن‌ها را راحت‌تر می‌کنند. اما مدل‌ و مدل‌سازی فقط مربوط به مهندسی و علوم تجربی نمی‌شود. به عنوان مثال به مدل‌سازی «مفهوم عشق» یا «دلبستگی» توجه کنید که توسط روانکاو برجسته رابرت اشترن‌برگ در سال 1987 انجام شده است و به شناخت و درک بهتر روابط عاشقانه کمک می‌کند.
نظریه مثلثی عشق سعی در مدل‌سازی پدیده دلبستگی در روابط متقابل میان اشخاص می‌کند.

در این مدل، سه معیار اساسی وجود دارد که عبارتند از :«صمیمیت»، «شور/شهوت»، «تعهد».
با توجه به میزان حضور هر یک از شاخص‌های سه‌گانه ذکر شده در رابطه عاشقانه میان افراد، می‌توان درجات یا انواع مختلفی از عشق تعریف نمود. بر اساس این مدل‌، به نظر می‌رسد روابط عاشقانه‌ای که بر اساس فقط یکی از شاخص‌های ذکر شده باشند، ناپایدار خواهند بود.

مدل مثلثی عشق

هشت حالتی که عشق می‌تواند رخ دهد:
(Intimacy) شور / شهوت
(Passion) تعهد
(Commitment)
بی‌عشقی (NonLove)
مهر و دوستی (Liking or Friendship) X
سودایی (Infatuation) X
عشق توخالی (Empty Love) X
رومانتیک (Romantic) X X
مشفقانه (Companionate love) X X


سطحی و کورکورانه (Fatuous love) X X
کامل (Consummate love) X X X
توجه: معادل فارسی مناسبی برای کلمه Passion پیدا نکردم. در زبان انگلیسی Passion تلفیقی از مفاهیم گرایش جسمانی، هیجان، شور و سودا است.
• بی‌عشقی: عدم حضور هیچ‌کدام از اجزای سه‌گانه عشق.
• مهر و دوستی: به معنی حس دوستی‌ واقعی. در این حالت فرد نسبت به دیگری احساس تعلق، نزدیکی و صمیمیت دارد، اما این حس همراه با تعهد درازمدت و یا شوق و گرایشات جسمانی نیست.
• عشق سودایی: عشق بدون حس صمیمیت و نزدیکی‌ و همینطور تعهد درازمدت که گاه نیز به آن «عشق در نگاه اول» می‌گویند. این‌نوع عشق ممکن است به سرعت از بین برود مگر این‌که به حالت‌های قوی‌تر تبدیل شود.


• عشق توخالی: گاه عشق‌های قوی به عشق‌های بی‌محتوی تبدیل می‌شوند که در آن تعهد باقی‌ مانده است اما «مهر و صمیمیت» و «شور / شهوت» از میان رفته است.
• عشق رُمانتیک: عاشقان رومانتیک علاوه بر دا

شتن صمیمیت و نزدیکی دارای شور و سودای عاشقانه نیز می‌باشند.
• عشق مشفقانه: معمولا در ازدواج رخ می‌دهد. در این گونه عشق شور و شوق و گرایشات جسمانی از میان رفته است، اما مهر و محبت شدید و تعهد به طرفین باقی‌مانده است. این‌گونه عشق معمولا بین کسانی ایجاد می‌شوند که می‌خواهند عمری را با یکدیگر سپری کنند ولی گرایش جنسی یا جسمانی به یکدیگر ندارند. این نوع عشق از دوستی قوی‌تر است، چون عامل تعهد نیز به آن اضافه شده است. نوع محبتی که میان اعضای خانواده وجود دارد نیز معمولا از این نوع عشق است. همینطور عشقی که میان دوستان خیلی نزدیک که زمان زیادی را با یکدیگر سپری کنند ولی گرایشات جسمی بین آن‌دو نباشد.


• عشق سطحی و کورکورانه: این عشق ماحصل گردبادی است که شور و گرایشات جسمانی همچنین تعهد درازمدت به یکدیگر، بدون حضور صمیمیت و نزدیکی روحی ایجاد می‌کند. در واقع دو فرد دوستان یکدیگر نیستند و تعهد و غریزه آن‌ها را به هم نزدیک کرده است.
• عشق کامل: کامل‌ترین شکل عشق است و نمایانگر رابطه‌ای است که بسیاری از مردم در تلاش و آرزوی رسیدن به آن هستند. نگاه داشتن و حفظ کیفیت عشق کامل معمولا از دستیابی به آن دشوارتر است. اجزای عشق کامل (صمیمیت و دوستی + شور / شهوت + تعهد) باید به عمل تبدیل شوند. بدون بیان کردن و ابراز عشق، حتی کامل‌ترین عشق‌ها نیز می‌میرند. عشق کامل ممکن است دائمی نباشد؛ مثلا اگر شور و تمایلات جسمانی به تدریج ضعیف شود، عشق ِ کامل به عشق مشفقانه (صمیمت و دوستی + تعهد) تبدیل می‌شود.


اندازه‌گیری و تعیین نوع عشق شما:
برای تعیین وضعیت عشقی خود کمی صبر کنید! در حال ترجمه مجموعه‌ای از پرسش‌ها هستم که با پاسخ‌‌گویی به آن‌ها می‌توانید میزان حضور سه شاخص ذکر شده را در رابطه خود با طرف مقابل‌تان اندازه‌گیری کنید. پس صبور باشید‍ لطفا!
مثلث عشق
از دیرباز بشر به پدیده ی عشق علاقه مند بوده است اما تـا امـروز تعریف دقیق و فراگیری از عشق كه بتــوانـد هـمه را قانع سازد ارائه نگردیده است. برخی معـتقدنـد كـه بـطـور غریزی عشق را می شناسند بنابراین اصلا زحمت تعریف كـردن آن را بـه خـود نـمی دهــنـد. امـا درسـالـهـای اخیر دانشمندان تـحـقـیـقـات گـسترده ای درباره عشق صورت داده و به یافته های بسیار جالبی نیز دست یافتـه انـد. از جمله آنها مـیـتـوان به فرضیه ی"مثلث عشق" اشاره كـرد
مثلث عشق


از دیرباز بشر به پدیده عشق علاقه مند بوده است اما تـا امـروز تعریف دقیق و فراگیری از عشق كه بتــوانـد هـمه را قانع سازد ارایه نگردیده است. برخی معـتقدنـد كـه بـطـور غریزی عشق را می شناسند بنابراین اصلا زحمت تعریف كـردن آن را بـه خـود نـمی دهــنـد. امـا درسـالـهـای دانشمندان تـحـقـیـقـات گـسترده ای درباره عشق صورت داده و به یافته های بسیار جالبی نیز دست یافتـه انـد. از جمله آنها مـیـتـوان به فرضیه: "مثلث عشق" اشاره كـرد.
این فرضیه عشق را به سه مولفه تقسیم بندی مـیـكنـد: صمیمیت، شهوت(هوس) و تعهد.
هـمچنـیـن بـه واسـطه آزمـایشـات گـونـاگون تـفاوتهای ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گردیده اند. برای مثال مشـخص شده كـه زنـان در عـشـق بـه دوسـتی و منافع مـشـتـرك بـیـشتـر بـها می دهند و بـیـشتر از مـردها از حـسادت رنـج بـرده و وابـستگی بیشتری به ف

رد مقابل خود پیدا می كنند. در زیـر به سبـك های مـخـتـلف عشـق اشاره گردیده است:
۱-اروس (EROS):عشق شهوانی - عـشق بـه زیبایی - فاقد منطق - عشق فیزیكی كه بواسطه جذابیت و كشش های جسمانی و یا ابراز آن بطور فیزیكی نمایان میگردد -همان عشق در نگاه اول - با شدت آغاز شده و بسرعت فروكش میكند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید