بخشی از مقاله

مديريت زمان براي مادران شاغل


1. اهداف خود را تعيين کنيد
اين کار براي زنان شاغل بسيار مهم است. از خودتان بپرسيد آيا فقط کار مي کنيد که درآمدتان کمک هزينه زندگي تان باشد يا هدف تان رسيدن به پست و موقعيت شغلي خاصي است؟ مي خواهيد چه مقدار از وقت تان را صرف کار و حرفه تان و چه مقدار صرف امور منزل و خانواده بکنيد؟ مايليد چه قدر خودتان را درگير فعاليت ها و مسائل فرزندان تان بکنيد؟ اگر بخواهيد آخر هفته تان را صرف بردن فرزندتان براي شرکت در مسابقه ورزشي بکنيد بايد اطمينان حاصل کنيد که حرفه شما نياز به کار در روزهاي آخر هفته يا تعطيل ندارد. همه اهداف تان را به عنوان يک زن شاغل و به عنوان يک مادر روي برگه اي بنويسيد. مي توانيد يک ستون جداگانه به هر يک اختصاص دهيد.
2. اهداف تان را به وظايف کوچک تر تقسيم کنيد

 


اهداف تان را به کارهاي کوچک تر تقسيم کنيد و براي دستيابي به هر يک ضرب الاجل تعيين کنيد. اهداف کلي تر را به اهداف جزئي تر، ملموس تر و کوچک تر تقسيم کنيد. سپس بايد به سراغ هر يک از کارها برويد و زماني براي به انجام رساندن آن ها تعيين کنيد. اگر تنها يک هدف بزرگ داشته باشيد و يک مهلت يک ساله براي رسيدن به آن به خودتان بدهيد، بدانيد که تا يازده ماه آينده حتي به آن فکر نخواهيد کرد! به همين دليل تقسيم اهداف به کارهاي کوچک تر با زمان مشخص اهميت ويژه اي دارد.


3. اولويت هاي خود را تعيين کنيد
ليست اهداف تان را اولويت بندي کنيد. اين به خود شما بستگي دارد که چه کاري از نظرتان مهم تر باشد يا بخواهيد به چيزي زودتر از بقيه چيزها دست پيدا کنيد. مجبور نيستيد در ليست اولويت بندي تان تک تک موارد را به ترتيب بچينيد. مي توانيد مقياسي بين يک تا سه براي خودتان داشته باشيد و مهم ترين کارها را در اولويت يک قرار بدهيد و اهداف بعدي را در اولويت دو يا سه.
4. زماني براي برنامه ريزي در نظر بگيريد
در هر هفته يا ماه زماني را به برنامه ريزي اختصاص دهيد. برنامه فعاليت هايي که به نوعي با هم ناسازگار هستند اصلاح کنيد يا اگر برنامه قبلي در مورد شما جواب نمي دهد در برنامه تجديد نظر کنيد. اگر فرزندان تان به اندازه کافي بزرگ هستند و در کارهاي شان قدرت انتخاب دارند در مورد برنامه ريزي فعاليت هايي که هر دو به نوعي در آن ها شرکت داريد اجازه دهيد بچه ها نيز اظهارنظر کنند.
5. به ديگران محول کنيد.
اگر مي بينيد سر کار با انبوهي از کارهايي مواجه هستيد که سر موقع بايد انجام شوند فراموش نکنيد که فرزندتان به موقع بايد به کلاس تقويتي يا ورزشي اش برسد. با همسر، مادر يا دوست تان تماس بگيريد و از آن ها بخواهيد اگر مي توانند اين کار را انجام دهند.
6. برنامه انعطاف پذير داشته باشيد.
در برنامه تان فضاي قابل توجهي را به مسائل غيرمترقبه اختصاص دهيد. در اين صورت مثلا اگر کودک تان مريض شود مي توانيد يک روز مرخصي بگيريد. برنامه شما بايد به شما کمک کند نه اين که به صورتي خشک و غيرقابل انعطاف شما را به دنبال خود بک

شد.
7. يک سيستم برنامه ريزي براي خودتان داشته باشيد
در سررسيد يا تقويم روميزي خود برنامه تان را بنويسيد و پيگيري کنيد. بهتر است برنامه تان در دسترس ساير اعضاي خانواده نيز باشد. حتي مي توانيد از بچه ها بخواهيد يک تقويم مغناطيسي درست کنند که قابل نصب روي در يخچال باشد، به اين ترتيب آن ها هم ميتوانند کارهاي خودشان را به برنامه اضافه کنند.
8. به خودتان پاداش بدهيد.
زماني که به اهداف تان رسيديد، به خودتان پاداش بدهيد! مثلا يک روز مرخصي از اجراي برنامه به خودتان بدهيد و کمي خوش بگذرانيد. اين کار باعث مي شود همچنان که در حال اجراي برنامه خود و انجام امور مربوطه هستيد حس خوبي نسبت به آنچه در پيش رو داريد داشته باشيد

مادران شاغل سالم‌ترين زنان هستند

مطالعه جديدي نشان مي‌دهد مادران شاغل كه روابط زناشويي پايداري دارند سالم‌ترين زنان هستند و زنان خانه‌دار بيشتر از همه در معرض چاق شدن هستند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي.بي.سي نيوز ، كارشناسان در اين مطالعه هزار و ‪ ۲۰۰‬زن ‪ ۱۵‬تا ‪ ۵۴‬ساله را مورد مطالعه قرار دادند.
در اين مطالعه ديده شد ‪ ۲۳‬درصد زناني كه چند نقش بر عهده داشتند چاق بودند كه اين رقم با چاقي ‪ ۳۸‬درصدي زناني كه مدت زمان طولاني را در خانه سپري مي‌كردند، قابل مقايسه است.
محققان اطلاعات مربوط به زناني را كه در “مطالعه ملي بهداشت و توسعه شوراي تحقيقات پزشكي” شركت كرده بودند، بررسي كردند.
توجه به نقش سازنده زنان در عرصه هاي مختلف و با در نظر گرفتن مسئوليت هاي سنگين زنان فعال در اجتماع که همزمان بار مسئوليت و وظايف خانوادگي را نيز به عهده دارند مي توان گفت بزرگترين وظيفه زن مادر شدن و شيرين ترين ثمره زندگي فرزند است .
کليد تندرستي کودک در دست مادر است . کودکان سرمايه هاي فرداي جامعه هستند و کودکان حساس ترين و آسيب پذيرترين گروه اجتماع را تشکيل مي دهند .
مادران شاغل بايد سعي کنند کيفيت رسيدگي را در زماني که در خانه هستند بيشتر کنند و براي جبران ساعات دوري از فرزند تلاش نمايند . هنگامي که در منزل هستند اوقات بيشتري را با فرزندانشان سپري کنند .
« فکر کنيد اوقات خود را با بچه ها چگونه مي گذرانيد و فهرستي از آن تهيه نماييد . »
اگر در حال غذادادن به بچه هستيد با او حرف بزنيد ، نوازشش کنيد و برايش شعر بخوانيد .
اگر در حال حمام کردن او هستيد ، او را با لبخند زدن و خنديدن خوشحال کنيد .


اگر در حال پختن غذا هستيد ، از فرزندتان کمک بخواهيد با او صحبت کنيد و بخنديد .
هنگام رساندن فرزندتان به مهدکودک و يا مدرسه ... وقت خوبي است که با او صحبت کنيد و به حرفهايش گوش دهيد .
زماني را براي بازي کردن با بچه ها در نظر بگيريد .
وقت معيني براي مسواک زدن ، حمام کردن و ساير کارهاي روزانه داشته باشيد تا نظم در انجام کارها را بياموزد .
به او بگوييد که دوستش داريد و بدينوسيله امنيت عاطفي در او ايجاد کنيد ، چرا که ا

عتماد بنفس کودکان و روحيه قوي آنها وابسته به احساس چنين امنيتي است .
اگر شما براي نگهداري فرزند خود پرستار گرفته ايد دفتري تهيه کنيد و از او بخواهيد که با يادداشت در مورد فرزندتان ، شما را در فعاليتها و برنامه هايش شريک کند ، مانند داستانهاي مورد علاقه ، عادات خاص غذايي ، نوع بازي و ... شما هم مي توانيد يادداشتهايي را براي پرستار فرزندتان بنويسيد .
در نتيجه شما بهترين راهها را انتخاب نموده ايد و با وجود کمبود وقت ، عملکرد شما مهمترين هديه اي است که به خانواده مي دهيد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید