بخشی از مقاله

مو؛ نصف زيبايي رو

توجه به اين نكته ضروري است كه هر چند مو از سلول هاي مرده تشكيل شده ولي خود از وضع درون انسان حکايت مي کند. نگهداري از مو از جمله حساسيت هاي يك فرد اجتماعي است و مو كه خود سلولي بي جان است به انسان جان مي بخشد تصور يك انسان بدون مو، ابرو و مژه كه بيشتر به يك روح شبيه است تصوري ترسناك است. متأسفانه برخي محصولات آرايشي و به

اصطلاح بهداشتي بيش از سودي كه به مو برسانند ضرري مي رسانند كه تا سال ها ماندگار و پابرجاست! استفاده از مواد نفتي چون پارافين يا روغن هايي كه از تركيبات آن كسي جز سازنده اش آگاه نيست (چون نظير انواع واكس و كرم مو و...) براي بعضي از مردم علي الخصوص جوانان عادت شده و جالب اينجاست كه انتظار ريزش و يا سفيد شدن يك دانه مو را هم ندارند. استفاده از موادي كه هيچ بار تغذيه اي براي بدن ندارند، فقط شكم پركن هستند و بدن را با فقر مواد غذايي

روبرو مي كنند كه خود از عوامل مؤثر ريزش مو سفيد شدن و... است. موادي چون چيپس، پفك، تخمه و...از همين دسته اند. يكي ديگر از علل بسيار مهم ريزش و ضعف مو در مردان، استعمال دخانيات است كه حتي با علم به ضرر آن باز هم شاهد ترويج آن در بين جوانان و حتي پزشكان هستيم. سيگار کشيدن باعث جمع شدن چربي زائد در اطراف پياز مو و مانع رسيدن مواد غذايي به آن مي شود. انجام برخي كارها كه البته نياز به همت و اراده دارد در مراقبت از مو از اهميت زيادي برخودار است. مثلاً كمتر خانواده اي است كه برنج اين منبع بزرگ ويتامين به خصوص ويتامين هاي خانواده «B» را به طور صحيح مصرف كند و آن را آبكش نكند. ما به پوست «برنج» كه همان سبوس است به چشم ماده اي زائد و كاه صفت نگاه مي كنيم در حالي كه در کشورهاي غربي با استفاده از آن انواع داروها را براي سفيد شدن پوست و سياه شدن مو و... مي سازند و با چند برابر قيمت به كشورهاي مصرفي مي فروشند. چند دستور راحت كه فقط نياز به كمي رعايت دارد را براي شما مي آوريم:
1- سعي كنيد در برنامه غذايي خود از سبزيجات و ميوه هاي تازه بسيار استفاده شود. خوردن سبزيجاتي چون كرفس، جعفري، كاهو و اسفناج توصيه مي شود. اسفناج جدا از تقويت غده هاي رنگينه اي مو، منبع عظيم آهن است كه باعث تقويت استخوان، ناخن و مو مي شود. ذكر اين نكته ضروري است كه اسفناج در حالت عادي در بدن داراي جذب بسيار پاييني است و بايد همراه آبليمو يا ماست خورده شود.
2- بعد از استحمام اگر موهاي شما پف مي كند به جاي استفاده از ژل ها كه باعث خفه شدن مو مي شود، از روغن هاي مفيد گياهي استفاده كنيد و البته به ياد داشته باشيد كه هيچ روغني نبايد بيش از 3 ساعت روي سر بماند و پس از آن بايد با يك شامپوي خوب شسته شود.
3- از حنا - اين گياه مفيد - استفاده كنيد. خود حنا به هيچ وجه با شامپوهاي حنا قابل مقايسه نيست. اگر از رنگ دادن حنا خوشتان نمي آيد مي توانيد از پودر گل ختمي استفاده كنيد. به اين ترتيب ديگر حنايتان رنگ نمي دهد، به علاوه از خواص خود ختمي نيز بهره برده ايد.
4-شلتوك يا همان سبوس برنج، گياه ارزان قيمتي است كه در هر عطاري يافت مي شود. مي توانيد براي سفيد شدن پوست و سياه شدن مو از دم كرده آن مانند چاي استفاده كنيد.


5- از رسيدن گرد و خاك و دود به موهايتان جلوگيري كنيد كه دشمن مو هستند.
سعي كنيد موهاي خود را با شانه پلاستيكي شانه نكنيد؛ بهترين شانه شانه چوبي است. در ضمن استفاده از سشوار نيز به هيچ وجه توصيه نمي شود و اگر مجبور به استفاده از آن هستيد حتي الامكان از درجه بسيار گرم آن استفاده نكنيد. به علاوه از شانه كردن موي خيس خودداري کنيد يا به علاوه ، در حالي که موهايتان خيس هستند، آنها را شانه نکنيد.
براي داشتن موهايي زيبا چه كاري انجام دهيم؟


اگر دوست داريد هنگامي كه مقابل آينه ايستاده ايد و به شانه كردن موهاي خود مشغول هستيد، از برق و زيبايي موهايتان به وجد بياييد؛ رعايت نكاتي را كه مي تواند كمك بسياري به اين امر بكند در برنامه زندگي خود قرار دهيد.در اين جا به برخي نكات اشاره مي كنيم:
1-انتخاب يك شامپوي مناسب مهمترين راه براي حفظ سلامت موي سر است. شامپو مسئول پاك كردن موها از هرگونه آلودگي، گرد و خاك و چربي است كه بر روي سر انباشته شده و برايش دردسر ساز شده اند. حال اگر شامپوي انتخابي ما توان از بين بردن اين مواد زايد را نداشته باشد، در واقع به مهمترين وظيفه خود عمل نكرده است.
هيچگاه سشوار داغ را روي موي خيس نگيريد چرا كه اين كار باعث شكنندگي مو مي شود. اگر هم عجله به خشك شدن سريع مو داشتيد، سشوار را روي گرماي كم يا متوسط بگذاريد و آن را از فاصله دور به شكلي كه مرتب آن را روي قسمت هاي مختلف مو مي چرخانيد نگه داريد. هيچگاه براي چند دقيقه بر روي يك نقطه متوقف نشويد.
2-هميشه با توجه به نوع و جنس مو شامپوي خود را انتخاب كنيد. شخصي كه موي چرب دارد نبايد از شامپويي كه مختص موهاي خشك است استفاده كند.
3-به نحوه شستن موها دقت كنيد. به آرامي موها را بشوييد و به تميز شدن تمامي قسمت هاي آن توجه نماييد.
4-براي نرمي مو از نرم كننده استفاده كنيد. اگرچه بسياري از توليدكنندگان ادعا مي كنند كه شامپوهايشان حاوي نرم كننده است، اما بسياري از آنها فاقد اين ماده هستند و در نتيجه شخص نياز دارد تا از يك نرم كننده جانبي نيز بهره ببرد.
5-پس از شستن، موهاي خود را به آرامي با يك حوله خشك كنيد. توجه داشته باشيد كه هيچگاه سشوار داغ را روي موي خيس نگيريد چرا كه اين كار باعث شكنندگي مو مي شود. اگر هم در خشك کردن سريع مو عجله داشتيد، سشوار را روي گرماي كم يا متوسط بگذاريد و آن را از فاصله دور به شكلي كه مرتب آن را روي قسمت هاي مختلف مو مي چرخانيد نگه داريد. هيچگاه براي چند دقيقه بر روي يك نقطه متوقف نشويد.
6-از شانه كردن موي خيس، جداً بپرهيزيد. بگذاريد موهايتان كمي خشك شوند سپس با شانه اي كه دندانه هايش نيز درشت است، موي خود را شانه كنيد.
7-از برس هايي استفاده كنيد كه نرم و انعطاف پذير باشد.
انتخاب يك شامپوي مناسب مهم ترين راه براي حفظ سلامت موي سر است.
8-از رنگ مو كمتر استفاده كنيد. در صورت استفاده، مو را مرتب تقويت كنيد.
9-از قرار گرفتن در نور شديد خورشيد براي مدت زمان طولاني پرهيز كنيد. اين كار مي تواند بر ساختمان پروتئيني مو اثر بگذارد و آن را شكننده كند.

بُرس زدن جريان هوا را بهتر به موها مي رساند، پوست سر را نرم كرده و آب رساني و تغذيه ريشه هاي مو را آسان تر مي كند.
بُرس زدن مو يكي از معمولي‌ترين و ابتدائي‌ترين كارهايي است كه توسط افراد انجام مي شود، اما آيا تا به حال به اين مسئله فكر كرده ايد كه ممكن است انتخاب نامناسب بُرسي كه به كار

مي‌بريد، باعث ايجاد مو خوره، ريزش مو و مشكلات ديگرتان شده باشد؟ آيا بُرس سرتان را با دقت و آگاهي انتخاب كرده‌ايد يا مي‌دانيد كه چه نوع بُرسي براي موهايتان مناسب‌تر است؟
بيشتر ما موهايمان را بسيار با عجله و سريع شانه مي‌كنيم(البته اگر وقت كنيم كه آنها را شانه كنيم). اما واقعيت اين است كه بُرس زدن آرام و روزمره براي موها بسيار سودمند است.
اين كار باعث مي‌شود روغن‌هاي طبيعي موجود بر سطح موها گسترش يابند و مو را تغذيه كنند، ضمن آنكه موها پس از آن، درخشندگي خاصي مي‌يابند. همچنين بُرس زدن باعث تحريك جريا

نات بر سطح پوست سر شده و انواع آلودگي و سلول‌هاي ‌مرده‌را مي زدايد.
انواع و اقسام بُرس ها
به طور كلي مي توان برس ها را به پنج دسته تقسيم کرد كه هر كدام براي هدف و منظور ويژه‌اي طراحي شده‌اند‌. براي اينكه بهترين گزينه را در انتخاب بُرس داشته باشيم، لازم است انواع بُرس را بشناسيم.
برس تونلي
اين برس را به خاطر مجراهاي باز‌ ‌و V شكل آن تونلي مي‌نامند. اين مجراهاي باز به جريان هوا اجازه عبور مي‌دهد. در نتيجه هواي گرم سشوار در لابه‌لاي مو به گردش در آمده و خود را به ريشه مو مي رساند و باعث افزايش سرعت در امر خشك شدن مو و انبوه به نظر آمدن آن مي‌شود. اين برس به خاطر فاصله زياد سوزن‌هايش براي گره گشائي از مو نيز انتخاب مناسبي است.
برس كوسن دار
‌اين برس داراي يك پايه كوسن دار پلاستيكي است كه سوزن‌هاي برس روي آن سوار شده است. عموما به پايه اين نوع برس ها كمي انحنا داده مي‌شود. از اين برس براي صاف و هموار كردن موها (بدون حجم دادن) استفاده مي‌شود. در صورت استفاده از سوزن‌هاي فلزي بهتر است نوك

سوزن‌ها، به توپي‌هاي پلاستيكي ختم شوند‌ تا موجب خراش پوست سر و شكستگي مو نشوند.
برس پدالي
اين برس تا حدودي شبيه برس كوسن دار است. وجه تمايز آن در نوع كوسن، اندازه و شكل آن است و نسبت به برس كوسن دار، بزرگ‌تر و پهن تر است. مورد استفاده آن بيشتر موهاي بلند و انبوه است، اما اندازه هاي كوچكتر آن براي موي كوتاه و متوسط هم مي تواند به كار برده شود.
‌برس هاي مدور


همانطور كه از نام آن پيداست اين برس به صورت مدور يا لوله‌اي است، يعني سوزن‌هاي آن پيرامون يك ميله استوانه‌اي شكل سوار شده و بيرون آمده است.
نكته مهمي كه بايد در مورد اين نوع برس ها گفته شود آن است كه بر خلاف آنچه به نظر مي آيد اين برس تنها براي فر كردن مو كاربرد ندارد. بلكه با انتخاب نوع مناسب از اين برس‌ها مي توان به مدل دلخواه مو دست يافت، مثلا براي دستيابي به موي راست و ايستاده از برس‌هائي كه سوزن‌هاي آن از هم فاصله زيادي دارند و براي صاف كردن موها از برس هاي متراكم تر استفاده مي‌شود. توجه داشته باشيد كه هرچه قطر برس بيشتر باشد مو صاف‌تر مي‌شود پس براي دستيابي به فر بايد از برس‌هايي با قطر كمتر استفاده كرد.
برس هاي حرارتي
امروزه انواع جديدي از برس‌ها به نام برس‌هاي حرارتي وارد بازار شده است. اين برس ها جزء طبقه‌بندي اصلي‌برس‌ها‌قرار نمي گيرند . بلكه نسخه هاي جديد بُرس هستند كه‌ ‌در درون آن عنصر حرارتي به كار رفته تا كار برس و سشوار را همزمان انجام دهند و در وقت صرفه جوئي كنند.
برس هاي حرارتي معمولا از نوع مدور هستند اما انواع تونلي و مدل دهنده آن نيز در بازار ديده مي‌شود. اگر شما جزء افرادي هستيد كه موي آسيب ديده دارند، به شما ‌اكيدا‌ً توصيه مي‌كنيم كه از برس هاي حرارتي استفاده نكنيد.
چطور موهايمان را شانه كنيم؟
حالا كه برس مناسب را انتخاب كرديد خوب است كه به چند نكته مهم در مورد چگونه شانه كردن مو اشاره كنيم.
نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه با موي خود به ملايمت رفتار كنيد. غلاف اطراف هر تار مو به سمت پائين رشد مي‌كند. هنگام خشک کردن موها با حوله يا شانه و سشوار زدن هميشه از سمت ريشه به سمت نوك مو دست را حركت دهيد تا مو نشكند.
همانطور كه در بالا اشاره شد، از برس مناسب براي هر كاري استفاده كنيد. براي صاف كردن مو از يك برس گرد و قطور، براي مجعد كردن و حالت دادن از برس گرد نازك و از برس تخت براي صاف و يكدست كردن سطح مو استفاده كنيد.
استفاده از كرم‌ يا شامپوهاي نرم كننده مو پس از حمام کردن، مو را نرم تر كرده و شانه كردن مو را راحت تر مي‌كند.
موهايتان را پيش از شست وشو با شامپو برس كنيد تا خوب از هم جدا شوند.
وقتي كه مو خيس است شكننده تر است، بنابراين از خشك كردن خشن مو با حوله و شانه زدن و برس كشيدن سفت و سخت بايد جدا خودداري كنيد.


برس زدن بايد دو بار در روز (صبح و شب ) و هر بار دست كم يك دقيقه انجام شود.
براي از هم جدا كردن موها، ابتدا شانه را روي نقاطي كه گره‌هاي احتمالي وجود دارد بگذاريد‌ و گره‌ها را باز كنيد. موها را نكشيد و به تدريج دسته هايي از مويتان را شانه كنيد.
بهترين راه برس زدن موها اين است كه سر به طرف پايين باشد و از پشت گردن به طرف پيشاني موها برس شوند و سپس از كناره ها به طرف بالاي سر اين كار را ادامه دهيد و در انتها با بُرس كردن از پيشاني به طرف پشت سر كار را خاتمه دهيد.
اگر موهايتان را شستيد، صبر كنيد تا 80 درصد از موهايتان خشك شوند و بعد برس بکش

يد.
‌از شامپوهاي معمولي و مناسب با نوع موهايتان استفاده كنيد.
توصيه مي‌شود از دو نوع شامپو به طور متناوب استفاده كنيد.
به قدرت كف اعتماد نكنيد، كف زياد نمي تواند دليل پاكي و تميزي موها باشد. اكثر شامپوها نرم كننده هستند و كمتر كف مي‌كنند.
دو بار شست و شو با شامپو در هفته توصيه مي‌شود، اما براي كساني كه احساس لزوم مي كنند، شست وشوي هر روزه هم ايرادي ندارد(البته به شرطي که از شامپوهاي معمولي و مناسب مو استفاده شود).
دو بار شامپو كردن پي در پي بي فايده است و همان يك بار كافي استو در واقع بار دوم شستن، بيهوده پوست سر را حساس مي كند و باعث ايجاد الكتريسيته در موها مي‌شود.
اگر مي‌توانيد آبكشي را با آب سرد خاتمه دهيد، چرا كه اين عمل باعث مي‌شود كراتين موجود بر روي سطح بيروني مو صاف شود. لذا موي شما با اين عمل صاف تر، درخشان تر و براق تر خواهد شد.
‌به طور مداوم از سشوار استفاده نكنيد. بگذاريد گاهي اوقات موهايتان در هواي آزاد خشك شوند.
نكته آخر(كه بسيار مهم است واغلب فراموش مي شود) اينكه شانه و برس خود را حداقل هفته اي يك بار با آب و صابون بشوييد.

موخوره و درمان آن


موخوره(TRICHOPTLOSIS) آسيبى است كه برس و سشوار به موى سر وارد مى كنند. در اين آسيب لايه و سطح محافظ مو در انتهاى فيبرهاى مويى نوك مو از بين مى رود. موخوره بيشتر در موهاى خشك و شكننده به وجود مى آيد. وقتى سطح محافظت كننده مو از بين مى رود و امكان جايگزينى آن به وجود نمى آيد، سر ِ مو چند شاخه مى شود. هرچند سال ها قبل زنان براى مبارزه با موخوره نوك موهاى خود را مى سوزاندند ولى اين كار باعث مى شود، سلول هاى ب

يشترى نابود شود.در هر حال اين مشكل بسيار رايج است.
شامپوهاى اسيدى يا قليايى، فرهاى دائمى، رنگ كردن زياد، دكلره كردن بيش از حد، استفاده از برس هاى نايلونى و فلزى و شانه هايى كه دندانه هايى نوك تيز دارند در به وجود آمدن و تشديد موخوره مؤثر هستند.
درمان موخوره
راه هاى متفاوتى براى درمان موخوره وجود دارد:
- يك ليوان شيرين بيان را در سه ليوان آب جوشيده بريزيد و بگذاريد 10 دقيقه بجوشد و آرام آرام دم بكشد. بعد از اين كه سرد شد، آن را صاف كنيد و هر روز از اين مايع به موى سرتان بماليد. پس از مدت كوتاهى متوجه خواهيد شد موخوره تان درمان شده است.
- ريشه كنجد را در آب جوش خيس كنيد و بگذاريد 15 دقيقه به همين حالت بماند. بعد از آن ريشه كنجد را به مدت 30 دقيقه در آب جوش، بجوشانيد؛ مايع صاف شده را به موهايتان بماليد.
- موهايتان را در آب ِ جوشانده تخم پياز قرار دهيد.
- استفاده از جوشانده گل بابونه و گل ختمى به صورت ماهى يكبار، براى درمان موخوره مفيد است.
- در يك لگن آب چند قطره آمونياك بريزيد و موهايتان را با آن بشوييد.
به مقدار مساوى قهوه خام، نخود خام، روناس و زرده تخم مرغ را مخلوط كنيد و به صورت خمير در آوريد و به موهايتان بماليد. صبح موهايتان را بشوييد و با روغن زيتون چرب كنيد.
- گل ريواس، شاه تره و سدر را به ميزان مساوى در آب خيس كنيد و پس از اين كه 24 ساعت ماند، مايع صاف شده آن را به سر بماليد.
- نيم كيلو آرد نخود خام را با 200 گرم برگ مورد و نيم كيلو حنا مخلوط کنيد، سپس آن را به پنج قسمت تقسيم كنيد و پنج شب پشت سر هم با زرده تخم مرغ به سر بماليد.
- روغن بادام و بنفشه و كتيرا براى درمان موخوره مفيد است.



با موخوره چه كنيم ؟
يكي‌ از نكاتي‌ كه‌ براي هر خانمي اهميت‌ فراوان‌ دارد بهداشت‌ و سلامت‌ مو است. موي‌ بانوان‌ كه‌ به‌ تعبيري‌ حكم‌ تاج‌ سر را دارد، خواه‌ مشکي، بور، خرمايي‌ يا هر رنگ‌ ديگر، بايد سالم‌ باشد. در اين‌ نوشتار به‌ موخوره‌ كه‌ يكي‌ از بيماري‌هاي‌ شايع‌ مو مي ‌باشد، اشاره‌ شده‌ است.


موخوره‌ را مي‌ توان‌ بيشتر در خانم‌هايي‌ كه‌ به‌ آرايش‌ مداوم‌ موها و استفاده‌ از مواد اكسيدان‌ و رنگ‌ موهاي‌ گوناگون‌ مي‌ پردازند مشاهده‌ كرد. ايجاد شكاف‌ طولي‌ در مسير موها و يا چند شاخه ‌شدن‌ انتهاي‌ آزاد مو، موخوره‌ ناميده‌ مي ‌شود. اين‌ عارضه‌ ناشي‌ از تجمع‌ آسيب‌هاي‌ مكانيكي‌ و شيميايي‌ وارد بر مو است‌ كه‌ به‌ تخريب‌ موها منجر مي ‌شود؛ و شايع ‌ترين‌ تظاهر قابل‌ ديدن‌ از ميان‌ صدمات‌ فيزيكي‌ و شيميايي‌ به‌ ساقه‌ مو است. موخوره‌ از راه‌ برس ‌زدن‌هاي‌ خشن‌ و ممتد موها نيز به‌ وجود مي ‌آيد. استفاده‌ بيش‌ از حد از سشوار، بيگودي‌ و... منجر به‌ خشكي‌ بيش‌ از حد موها مي‌شود، همچنين‌ نور آفتاب، سايش‌ و مالش‌ مداوم‌ موها و تماس‌ زياد با گرد و غبار عواملي‌ هستند كه‌ به‌ ايجاد موخوره‌ مي ‌انجامند. گفتني‌ است‌ اين‌ عارضه‌ را مي‌ توان‌ در موهايي‌ كه‌ عمر آنها طولاني‌ شده‌ مشاهده‌ كرد.
موخوره‌ در افرادي‌ كه‌ از خشكي‌ و شكنندگي‌ مو شكايت‌ دارند نيز ديده‌ مي ‌شود. گاهي‌ در طول‌ اين‌ موها گره‌هاي‌ برجسته‌ اي‌ ظاهر مي ‌شود اين‌ مسئله‌ در اثر ضربه‌ هاي‌ مكانيكي‌ متعددي‌ است‌ كه‌ در حين‌ برس ‌زدن‌هاي‌ شديد به‌ ساقه‌ مو وارد مي‌ آيد.
موخوره‌ بيشتر به‌ پيشگيري‌ نياز دارد تا درمان؛ چون‌ بخش‌ مرده‌ مو دچار اين‌ عارضه‌ مي ‌شود و در اين‌ ناحيه‌ قدرت‌ ترميم‌ وجود ندارد. بهترين‌ روش، چيدن‌ قسمت‌ آسيب ‌ديده‌ مو است. به ‌علاوه استفاده‌ از تركيبات‌ ملايم‌ و غيرمحرك‌ براي‌ شست‌ و شوي‌ موهاي‌ خشك‌ و نيز چرب‌ كردن‌ موها مؤثر است.
تغييرات موها در بارداري و شيردهي


بيشتر زنان در زمان بارداري به درجاتي از پر مويي دچار مي شوند که در ناحيه ي صورت واضح تر از نواحي ديگر است. اين پرمويي در نتيجه ي اثرات هورموني دوران بارداري است و در فواصلي بعد از زايمان از بين مي روند. در سر هم موها پر پشت تر مي شوند و ريزش طبيعي مو هم کم مي شود.

بعد از زايمان به دليل برگشت وضعيت هورموني به قبل از بارداري، نسبت موهاي در حال رشد نيز به حالت طبيعي بر مي گردد و5-3 ماه بعد از زايمان ريزش نسبتاْ زياد مو را خواهيم داشت که به دليل کاهش هورمون هاي دوران بارداري است. همچنين عوامل تغذيه اي و کاهش املاح خوني بخصوص آهن و همچنين مسائل روحي و رواني بعد از زايمان نيز در اين ريزش مو سهيم هستند.
شير دادن غير از مسائل تغذيه اي، هيچ نقشي در ريزش مو ندارد و اگر مادري بطور صحيح تغذيه شود و کالري و ويتامين و آهن به مقدار کافي به بدنش برسد، با شير دادن هيچ نوع اثري در ب

دن وي بوجود نمي آيد.
ريزش مو بعد از زايمان با جبران کمبود مواد خوني و تغذيه کافي، معمولاْ بعد از چندين ماه بر

طرف مي شود و تراکم موها به مقدار قبل از بارداري مي رسد. البته در موارد نادري موهاي ريزش کرده به حد قبل از بارداري بر نمي گردد که نياز به بررسي بيشتري دارد.
در صورتي که تا يک سال بعد از زايمان، ريزش موي سر کاهش نيابد يا موهاي ضخيم صورت و نواحي ديگر بدن که در دوره بارداري بوجود آمده از بين نروند، بايد بيمار از نظر هورمون آندروژن(هورمون مردانه) و وجود کيست و علل ديگر توسط پزشک بررسي گردد.
آيا براي درمان طاسي و کم پشتي موي سر راهي وجود دارد؟


ريزش مو يکي از ناراحت کننده ترين مسائلي است که يک فرد در دوران زندگي خود با آن برخورد مي کند، چون وجود مو بر روي سر از نظر ظاهر بسيار موثر است و افرادي که دچار ريزش وسيع مو هستند از نظر ظاهري مسن تر از همسن هاي خود (که موهايشان نريخته) به نظر مي رسند.
بعضاً ريزش مو در افراد عکس العمل هاي مختلفي را ايجاد مي کند در مواردي برخي از بيماران با اين مسئله به اين علت که کاري نمي توان براي درمان ريزش مو يا طاسي کرد، کنار آمده اند ولي برخي ديگر از بيماران که در سنين 18 تا 35 سال قرار دارند دچار استرس و حتي افسردگي مي گردند. اين گروه به دليل ريزش مو و عوارض روحي و رواني، اعتماد به نفس خود را از دست مي دهند و از انجام کارهاي روزمره و حضور در اجتماعات دوري مي کنند.
براي ريزش مو چندين عامل مطرح گرديده که عبارتند از :


1- ارث
2- تغييرات هورموني
3- استرس و شوک ها
4- تغذيه
5- بهداشت
6- داروها
7- تصادفات- سوختگي و ...
از موارد ذکر شده، دو عامل اول و دوم بيشترين دليل در ريزش موها مي باشد. ارث و تغييرات هورموني حدود 90 درصد علت ريزش مو و طاسي را در آقايان و خانمها تشکيل مي دهند.


درمان دارويي:
براي ريزش مو تا به حال درمان دارويي قطعي مطرح نگرديده، البته توسط شرکتهاي مختلف داروهاي زيادي براي درمان طاسي و يا ريزش مو عرضه گرديده که در حد تبليغات مي باشد. يعني تمام اين داروها چه شيميايي و چه گياهي يا موثر نمي باشند و يا تا حدودي ريزش مو را به تاخير مي اندازد ولي اين داروها توان رشد مجدد موهاي از بين رفته را ندارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید