بخشی از مقاله

بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه
امروزه، اينترنت كه بعنوان جزء لاينفك زندگي انسان اين عصر قرار گيرد. بدون شك حتي اگر يكبار هم شده با اين تكنولوژي روز دنيا برخورد كرده باشيد به نقش وسيع و اهميت و لازمه حضور آن پي خواهيد برد. همام اندازه كه روز به روز به اهميت وجودي اينترنت افزوده مي شود به موازات آن سرعت دستيابي به اطلاعات از طريق اين تكنولوژي نيز اهميت فراواني پيدا مي كند. به همين

جهت راه حلهاي متفاوتي در جهت اتصال به شبكه جهاني پيشنها مي شود كه بي شك آسان ترين و كم هزينه ترين روش، هميشه مورد توجه قرار مي گيرد. در اين بين تكنولوژي DSL گوي سبقت را از مابقي راه حلها ربوده است به نحوي كه روزانه حداقل 000/20 نفر در سطح جهان به علاقه مندان اين تكنولوژي افزوده مي شود. اما براستي چرا؟ چرا DSL به محبوبيتي اين چنين دست يافته است؟
شايد دلايلي كه در ادامه مي آيد به اندازه كافي جوابگوي اين سوال باشد. شما مي توانيد ضمن ارتباط با اينترنت، از خط تلفني خود براي مكالمات صوتي نيز استفاده كنيد.
- سرعت اين ارتباط خيلي بالاتر از يك مودوم معمولي است (1/5mbps در مقايسه با 56kbps مودمهاي كنوني)
- در اين شيوه لزوماً نيازي به كابل كشي جديد نداريد بلكه مي توانيد از خط تلفني معمولي خود براي ارتباط استفاده كنيد.
- ارتباط دائمي با شبكه اينترنت و عدم قطعي
- هزينه شارژ ماهيانه پايين تر
- مديريت ساده تجهيزات DSL
- پشتيباني از كليه پروتكلها و بهره وري از آخرين امكانات سوئيچها چون: IP PACKET FILTERING، SHAPING، TRAFFIC، VLAN
(شكل 1 نمايي از يك ارتباط DSL را نمايش مي دهد)


چگونگي عملكرد و تكنولوژي DSL:
1- آشنايي با خطوط معمولي تلفني و مشخصات آنها:
بي شك اولين سوالي كه در مورد DSL مطرح مي شود اين است كه چگونه از خط تلفن مي توانيد به طور همزمان براي مكالمات تلفني و ارتباط OnLine با اينترنت استفاده كنيد؟
همانطور كه مي دانيد سيستم تلفني استاندارد، مبتني بر يك زوج سيم مسي م

فضا براي حمل اطلاعات بيش از مكالمات تلفني هستند. استفاده از بخش بسيار كوچكي از كل عرض باند سيم مسي جنبه تاريخي دارد. اما در سيستم DSL مبناي كار بر اساس انتقال ديجيتال اطلاعات و صوت پايه گذاري شده به همين دليل بر محدوديتهاي موجود در سيستم آنالوگ غلبه كرده است.
2- تجزيه سيگنال:
اغلب منازل و كاربران تجاري كوچك به يك خط DSL نامتقارن (ADSL) متصل مي شوند. ADSL در فركانسهاي موجود در يك خط را بر اساس اين فرض كه اغلب كاربران اينترنت اطلاعات بسيار بيشتري را نسبت به آنچه كه ارسال مي كنند از اينترنت دريافت مي نمايند، مي كنند. دو استاندارد تقريباً ناسازگار در مورد تكنولوژي ADSL وجود دارد.
استاندارد رسمي ANSI كه روش DMT را براي تكنولوژي DSL پايه گذاري كرده كه البته اغلب تجهيزات ADSL امروزي از اين روش استفاده مي كنند و استاندارد قديمي تر بنام Carrieless Amplitude Phase يا سيستم CAP كه قبلاً از آن استفاده مي گرديد. در سيستم ADSL به منظور استفاده بهينه از پهناي باند 1/1 مگاهرتزي خطوط مسي، آن را به 257 كانال 4 كيلوهرتزي تقسيم مي نمايند. از آنجا كه براي انتقال صوت (تلفن) تنها 4 كيلوهرتز پهناي باند كافي است لذا كانال آخر را براي انتقال فاكس و تلفن (صوت) استفاده مي نمايند و 256 كانال ديگر به صورت 64 كانال براي ارسال اطلاعات و 128 كانال براي دريافت اطلاعات (و مابقي 64 كانال براي اطلاعات كنترلي) تقسيم بندي مي نمايند، بطوريكه در بهترين وضعيت (با درنظر گرفتن 192 كانال 4 كيلوهرتز) به سرعتي معادل 9Mbps (مگابايت در ثانيه) مي رسيم كه البته حداكثر سرعت مورد استفاده در ADSL ها معادل 2.3Mbps مي باشد. (شكل 2)
تجهيزات DSL:
شايد در وهله اول، اولين سوال اين باشد كه آيا يك كاربر عادي در منزل هم مي تواند از اين سرويس بهره بگيرد يا خير؟ از آنجا كه سرويس دهي خطوط تلفني اينگونه منازل از طرف مخابرات صورت مي گيرد و مخابرات ايران نيز در حال حاضر از تجهيزات DSL استفاده نمي كنند، بنابراين اين امكان براي كاربران عادي منازل در حال حاضر ميسر نمي باشد. اما برج ها، هتل ها، كارخانجات، بيمارستان ها و بطور كلي مجتمع هايي كه از يك مركز MDF (Main Distribution Frame) مخصوص به خود استفاده مي كنند، براحتي مي توانند از تجهيزات DSL بهترين بهره را ببرند. در اينگونه مراكز با قرار دادن يك سوئيچ روتر DSL در MDF مي توانيد اينترنت، Voice، Data را روي خطوط تلفني

كه سمت طبقات و يا قسمتهاي مختلف مجتمع مي رود انتقال دهيد. شكل 3 بطور كامل نحوه ارتباطات و ارسال ديتا روي خطوط تلفني يك برج را نشان مي دهد.

در مركز MDF شما با قرار دادن يك Splitter، ديتا و صوت را با هم تركيب كرده و در نهايت كاربر نيز با قرار دادن Splitter ديگري، صوت و ديتا را جدا كرده و از هر دو در يك لحظه استفاده مي كند. فاصله طبقات يا بخش ها از هسته مركزي MDF مي تواند تا 5 كيلومتر برسد.
در هر طبقه شما با قرار دادن يك مودم مي تواندي اطلاعات را به PC خود و يا به يك Hub مصل كرده و چندين PC را در طبقات خود سرويس دهي نماييد. با استفاده از تجهيزات DSL تمام طبقات به هم متصل مي شوند و يك LAN داخلي تشكيل مي دهند. قابل ذكر است اين سوئيچ روتر از امكاناتي نظير Packet Fillering، VLAN Traffic Shaping برخوردار است و نياز به يك مديريت حرفه اي ندارد.
1- مودم DSL يا ATU-R
اغلب مشتركين خانگي به منظور دريافت اطلاعات از اينترنت از اين مودم بهره مي گيرند. شتركي كه سرويس DSL را ارائه مي دهد معمولاً مودم را بعنوان بخشي از نيازهاي نصب سيستم، عرضه مي نمايد. (اكثر اين مودم ها USB مي باشند (شكل 4).
2- Splitter
همانطوريكه ذكر شد در تكنولوژي xDSL صوت و ديتا به طور همزمان روي خطوط مسي فرستاده مي شود. به منظور جدا كردن صوت و ديتا در طرف مشترك Splitter بهره مي گيرند تا ديتا به سمت كامپيوتر و صوت (تلفن و فكس) را به سمت تجهيزات مربوط هدايت كند. اين Splitter هم مي تواند در داخل خود مودم باشد و هم به صورت جدا (شكل 1-5 و 2-5)
3- DSLAM
DSLAM، خطوط ارتباطي جهت يافته از سوي تعداد زيادي از مشتركين را دريافت نموده و آنها را روي يك خط ارتباطي واحد با ظرفيت بالا به اينترنت منتقل مي كند. DSLAM قادر به پشتيباني چندين نوع DSL در يك مركز تلفني واحد و تعداد گوناگوني از پروتكلها و روشهاي مدولاسيون مي باشد بعلاوه DSLAM مي تواند امكاناتي همچون مسيريابي يا تخصيص آدرس ديناميكي IP نيز براي مشتركين فراهم كند. در واقع DSLAM را مي توان دليل اصلي تفاوت بين سرويس دهي از طريق ADSL و از طريق مودم كابلي به حساب آورد.
معايب DSL:
عيب اصلي سيستم DSL در اين است كه ميزان بهره گيري شما از DSL مبتني بر فاصله ايست كه شما از سرويس ADSL داريد. ADSL يك سرويس حساس به فاصله مي باشد همچنانكه طول ارتباط افزايش مي يابد كيفيت سيگنال كاهش يافته و سرعت ارتباط كم مي شود. حداكثر فاصله جهت سرويس دهي توسط سيستم ADSL مي تواند به 5460 متر برسد. تكنولوژي ADSL مي تواند حداكثر سرعت 8Mbps downstream در فاصله حدود 1820 متر و سرعت Upstream تا 640Mbps را در اختيار كاربران قرار مي دهد. اما چرا فاصله يك محدوديت براي سيستم DSL به شمار مي رود درحاليكه اين محدوديت براي مكالمات تلفني وجود ندارد؟ جواب اين سوال در تقويت كننده هاي

كوچكي به نام Loading coils مي باشد كه شركت تلفني براي تقويت سيگنالهاي صوتي استفاده مي كند؛ كه اين تقويت كننده ها با سيگنالهاي ADSL سازگاري ندارد. البته پارامترهاي ديگر همچون Bridge Taps و كابلهاي فيبر نوري نيز مي توانند تاثير منفي روي تكنولوژي ADSL بگذارند.
مزاياي DSL:
در زير به اجمال، شرحي از مزاياي استفاده از تجهيزات DSL گردآوري شده است (شكل 6)
1- ارسال اطلاعات با سرعت 2.Mbps به روي خطوط مسي معمولي
4- برخورداري از Packet Filltering، Traffic Shaping، Vlam جهت مديريت دقيق پورتها
5- عدم تداخل در سيستمهاي صوتي از قبيل تلفن و فاكس
6- عدم قطعي در ارتباط با اينترنت و عدم نياز به سيستمهاي dialup كنوني
7- نصب و راه اندازي آسان
آينده DSL:
همانطوريكه در مقدمه ذكر شد روزانه 000/20 نفر به علاقه مندان ارتباط از طريق DSL در سطح جهان افزوده مي شود و اين به نوبه خود رقابت اين تكنولوژي را با تكنولوژي هايي همچون مودم هاي كابلي و اينترنت ماهوره اي به خوبي نشان م دهد. بر طبق تحقيقات انجام گرفته از طرف شركت IDC تا سال 2003 تعداد مشتركين خانگي استفاده كننده از مودم كابلي فراتر 000/980/8 خواهد بود درحاليكه در سال 2003 بيش از 000/300/9 مشترك خانگي دارد.
در سالهاي اخير كشور كره تنها با داشتن 55 ميليون جمعيت بيشترين مصرف كننده DSL در جهان مي باشد به نحوي كه سئول به بهشت DSL مبدل شده است و شركتهاي فعال در زمينه شبكه در كره پيشرو اين تكنولوژي در جهان مي باشند.
لازم به ذكر است كه سيستم DSL در ايران (به گفته مسئولين شركت مخابرات) تا شهريور امسال راه اندازي مي شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید