بخشی از مقاله

نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران
اولين نشست و ديدار رسمي معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هنرمندان عرصه‌ي موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي، شامگاه گذشته ـ 22 فروردين ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين مراسم هنرمندان نقطه‌نظرات و دغدغه‌هايشان را پيرامون وضعيت هنرجویان در ايران مطرح و سپس حميد شاه‌آبادي معاون هنري وزارت ارشاد سخنراني كرد.


دكتر سرير: موسيقي موضوع درجه دوم شده است
مديرعامل خانه‌ي موسيقي كه در اين مراسم حضور يافته بود در سخناني گفت:من و موسيقي گاه با هم درد‌دل مي‌كنيم و قصه‌ي غصه‌هايمان را به هم مي‌گوييم. ديروز ديدم كه او ناراحت است و گفت كه اصلا به من توجه ندارند و من موضوع درجه دو هستم.
محمد سرير ادامه داد: موسيقي گفت كه چرا من كه در زندگي همه و در خلوت و لذت همه طبقات و مسوولين هستم به من بي‌توجهي مي‌شود، خيلي‌ها در خلوت به من علاقه دارند، اما در عمل به من اصلا اهميتي نمي‌دهند.


اين هنرمند مطرح كرد: موسيقي در درد‌ودل‌هايش به من گفت كه حتي ابزاري كه من به وسيله‌ي آن خود را نشان مي‌دهم در حصر خانگي است و نمي‌توانم آن را نشان بدهم. به‌علاوه ذات من مادرانه است و احساسي هستم، اما من را مردانه مي‌خواهند و براي خشونت، طلب مي‌كنند.
سرير با اشاره به وضعيت موسيقي ادامه داد: موسيقي مي‌گويد كه گاهي وقت‌ها چيزي‌هايي او را بدنام مي‌كند. صداهايي توليد مي‌شوند كه اصلا نام موسيقي ندارند. چون هر صدايي كه

موسيقي نيست، اين‌ها تنها اصواتي هستند كه توليد مي‌شوند و بي‌خود نام مرا خراب كرده‌اند. به‌علاوه از شعرها‌ هم گله‌مند هستم، شعرها هم وضع مرا خراب مي‌كنند و گاه آبروي مرا مي‌برند.
مدير عامل خانه موسيقي در پايان سخنانش گفت: موسيقي گفت؛ اين ذكر مصيبت‌ها را زياد مي‌كنم، اما كسي گوش نمي‌دهد. من هم به او گفتم كه باش تا صبح دولتت بدمد.
مديرعامل خانه تئاتر:
جايگاه هنرمندان تئاتر مشخص نيست
در ادامه‌ي مراسم ايرج راد مديرعامل خانه‌ي تئاتر در سخناني گفت: هر مديري كه مي‌آيد علاقه دارد كه كار مثبتي انجام دهد تا حداقل نامش به عنوان كسي كه براي پذيرفتن مسووليتي توانمندي داشته است، باقي بماند. اما متاسفانه نمي‌دانم كه چرا هيچ‌گاه نمي‌شود و مشكلات فراواني هميشه وجود دارند.


او با اشاره به وضعيت تئاتر ادامه داد: با كمبود‌هاي بسياري روبه‌رو هستيم كه مهم‌ترين آنها كمبود سالن نمايش است. به‌علاوه سفره‌ي تئاتر كشور تنها براي 200 تا 300 هنرمند امكانات دارد، اما شايد بيش از سه يا چهار هزار نفر بر سر اين سفره نشسته‌اند و با اين شرايط مشكلات بسياري پيش مي‌آيد و بسياري از هنرمندان تئاتر بدون اين‌كه هيچ كدورتي با هم داشته باشند نسبت به يكديگر بدبين مي‌شوند، چرا كه فكر مي‌


مديرعامل خانه تئاتر در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه، جايگاه هنرمندان تئاتر مشخص نيست تصريح كرد: جايگاه حرفه‌اي‌ها، آماتورها و دانشجويان حتي سالن‌ها هم تعريف نشده است و اين معضل بزرگي است.
او ادامه داد: تعداد فارغ‌التحصيل دانشگاه‌ها در رشته‌ي تئاتر سالانه 700 نفر است، به‌علاوه آموزشگاه‌هاي هنري آزاد هم هنرجويان تئاتر تربيت مي‌كنند، اما آيا توان داريم كه براي اين تعداد كثير ايجاد شغل كنيم و آيا از ضربه و لطمه‌اي كه به اين جوانان مي‌رسد با خبريم و جايي براي پاسخ ‌گفتن به آنها داريم؟! آيا به تاثيرات منفي افسردگي، گوشه‌گيري و بسياري از ناهنجاري‌هايي كه در كمين آنها نشسته‌ است توجه مي‌كنيم؟ آيا آماري داريم كه به كمك آن براي نيازهاي مملكت سرمايه‌گذاري كنيم؟
ايرج راد با اشاره به اجراي تئاتر ايران در عرصه‌ي بين‌المللي تصريح كرد: تئاتر‌هايي كه از ايران به خارج از كشور مي‌روند بازتاب‌هاي عميق بين‌المللي دارند و اين نشانگر توانمندي هنرمندان ايران است، اما متاسفانه به‌دليل كمبود امكانات بسياري از آنها در داخل كشور روبه خاموشي مي‌روند.
مديرعامل خانه تئاتر گفت: ما هنرمندان باز هم آمديم با اميدواري، براي اين‌كه دست‌به‌دست هم بدهيم و انتظاراتي كه از يك مسوول داريم، مطرح كنيم تا مشكلاتي كه پيشرو هست تا حد امكان از ميان برداريم.


اميدواري به گام‌هاي جديد در عرصه‌ي هنرهاي تجسمي
در ادامه‌ي مراسم محمدعلي رجبي نماينده‌ي هنرمندان هنرهاي تجسمي در سخناني گفت:هنرهاي تجسمي مانند دريايي است كه رشته‌هاي مختلف هنري ايرانيان و تاريخ و فرهنگ مردم كشور در آن آشكار است. هنرمندان ايراني‌آوازه‌ي جهاني داشتند و افتخارات جهاني را براي كشور به ارمغان آورده‌اند و اگر در گذشته كمال‌الدين بهزاد را داشتيم، امروز استاد فرشچيان را داريم كه به عنوان يك هنرمند بين‌المللي شناخته مي‌شود.


رجبي از انجمن هنرهاي تجسمي به عنوان بزرگترين انجمن فرهنگي كشور با بيش از 15 هزار عضو ياد كرد و افزود: بايد به هنرهاي تجسمي توجه بيشتري داشته باشيم، چون اين هنر با زندگي مردم آميخته است و زير پاي همه‌ي ايرانيان فرش گسترده است كه نقشي از عرش دارد و همه‌ي مردم با آن آشنا هستند.
وي تصريح كرد: هنرهاي تجسمي گسترده است و با نقاشي، هنرهاي ديگر حتي ادبيات در ارتباط است و اين‌ روند به گستردگي اين هنر كمك مي‌كند.
رجبي بيان كرد: اگر در دانشگاه‌هاي ما بيشترين ظرفيت آموزش هنري به بخش تجسمي اختصاص دارد، بايد متناسب با شان و گستردگي آن امكانات فراهم شود.
اين هنرمند هنرهاي تجسمي خاطرنشان كرد: اگر مي‌خواهيم در كنار ميراث بزرگي كه در زمينه‌ي هنرهاي تجسمي داريم، همه‌ي هنرمندانمان در عصر پست‌مدرن حرفي براي گفتن در جهان داشته باشند بايد نگاه عميقي به هنرهاي اصيل خود داشته باشيم. اگر هنر وجه اجتماعي خود را در جامعه حفظ كند، مشكل چنداني نداريم. هنر به آقا بالاسر نياز ندارد، چطور مردم آثار هنري را از ساليان گذشته پيش خود نگه داشته‌اند و سال‌هايي طولاني از آنها صيانت كرده‌اند.
رجبي در پايان سخنانش گفت:بايد دقت كنيم كه در جامعه‌ي هنري تا چه اندازه نگاهمان به مردم است و اگر هنر ما حرف دل مردم باشد پايندگي خواهد داشت، اما مسائلي هست كه مسوولين مي‌توانند به آن توجه كنند و اميدوارم كه شاهد گامي جديد و تحولاتي بيشتر در زمينه‌ي هنرهاي تجسمي باشيم.
معاون هنري وزارت ارشاد:


براي پيشبرد اهداف هنري بايد چشم‌انداز روشن داشته باشيم
به گزارش ايسنا، در ادامه پس از سخنان هنرمندان، حميد شاه‌آبادي معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه چندي است به‌جاي محمدحسين ايماني‌خوشخو عهده‌دار اين مسئوليت است، در سخناني گفت: دهه‌ي چهارم انقلاب را بايد دهه‌ي عدالت و پيشرفت بدانيم و نقش هنر در اين دهه براي ملتي كه داعيه‌دار ميراث گرانبهاي هنري است بايد با برنامه‌هاي متعددي همراه باشد و جامعه‌ي هنري كشور در كنار مسوولين اجرايي بايد تلاش كنند.


او تاكيد كرد: بايد براي پيشبرد اهداف هنري كشور يك چشم‌انداز روشن داشته باشيم و مشخص كنيم كه نقش دولت و جامعه‌ي هنري در اين مسير چيست.
شاه‌آبادي ادامه داد: دولت را نبايد فقط به شكل يك قُلكي ديد كه حمايت كند و يا يقه معاون هنري را گرفت كه چرا صندلي سالن‌ها كم است، بلكه بايد ببينيم با اين منابع مالي محدود، چگونه مي‌توانيم بهترين كارها را انجام بدهيم.
او با اشاره به اقتدار فرهنگي در ايران تصريح كرد: اقتدار هنري بخشي از اقتدار فرهنگي است و ما ملتي هستيم كه به حق بايد بهترين‌ها را داشته باشيم. ما در اين حوزه مدعي هستيم و بايد چشم‌انداز روشني را براي دستيابي به اقتدار فرهنگي و بازگشت آن به كشور داشته باشيم.
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان كرد: ساليان سال ملت ايران پرچمدار فرهنگ و هنر بوده است و ملت ما را اين‌گونه مي‌شناسد و اگر ايرانيان آيين اسلام را پذيرفتند، اين نشانه‌ي ظرفيت فرهنگ و تمدن آنهاست كه توانستند اين آيين را دريابند و از آن بهره ببرند.
شاه‌آبادي ادامه داد: ريشه‌ي هنر ايران از يكسو در آداب، سنن، فرهنگ و تمدن ايراني است و از سوي ديگر با آموزه‌هاي ديني و سنت نبوي آميخته شده است و هنر در كشور ما نيز بايد چنين ويژگي را داشته باشد چرا كه تكيه بر اين دو عنصر، براي هنر كشور ما امري ضروري است و معتقدم كه در دهه‌ي پيشرفت و عدالت كه هنرمندان پيشگامان هستند بايد به هنر از اين زاويه نگاه شود. هنر چشمه‌ي جوشان تخيل آزاد است و بايد ببينيم كه در اين تخيل به چه معتقد هستيم و هنر در راستاي اخلاق است كه مطلوب مي‌شود.


وي با بيان اينكه بايد جايگاه هنر را سرلوحه‌ي ماموريت‌ها قرار داد، تصريح كرد:بايد صحنه‌ي هنر از يكسو عرصه‌اي براي همت مضاعف و كار مضاعف و از سوي ديگر بزرگراه پيشرفت مضاعف باشد. امسال را كه سال همت مضاعف و كار مضاعف نام‌گذاري شده است، سنگ بنايي قرار مي‌دهيم تا به كمك آن به اقتدار هنري برسيم و اين انتظار هم از معاونت هنري هست تا مشكلات هنري كشور را حل كند.


معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، قدرداني از هنرمندان و مسوولاني كه تاكنون عرصه‌ي هنر كشور را مديريت كرده‌اند از اولويت‌ها دانست و ادامه داد: بايد همه‌ي نگاه‌ها، سليقه‌ها و افرادي كه با معيارهاي جامعه همراهي دارند، حمايت كنيم.
او تصريح كرد: برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلند‌مدت براي عرضه‌ي هنر كشور نيز از اقدامات مهم است و اگر همراهي همه را به همراه داشته باشد، قطعا به نتايج خوبي خواهد رسيد.
شاه‌آبادي در بخش ديگري از سخنانش اذعان داشت: پژوهش و بررسي كارهاي انجام شده در گذشته و دلايل شكست برخي از طرح‌ها، به‌صورت جدي بايد انجام شود تا فعاليت‌هاي امروز بازدهي لازم را داشته باشد و اشتباهات گذشته تكرار نشود.
معاون هنري وزارت ارشاد، تغيير در نظام يارانه‌هاي هنري كشور را يك ضرورت دانست و گفت: يارانه‌ها به دو بخش توليدات و جشنواره‌ها اختصاص دارد، اما بايد در اين بخش حوزه‌ي سومي يعني معرفي كارها به مردم هم تعريف شود.
او ادامه داد: بايد اين امر به‌صورت جدي پيگيري شود تا آثار هنري تعامل جدي‌تري را با مردم برقرار كنند. به‌ علاوه تامين، سامان‌دهي و آموزش نيروي انساني از اساسي‌ترين مقولاتي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.
شاه‌آبادي گفت:به جاي حمايت‌هاي مستقيم بايد به‌دنبال حمايت‌هايي برويم كه كليت رشته‌ها را در بر بگيرد وقتي بنيه‌ي مالي محدوديت خاصي دارد، بايد به همه‌ي مجموعه هنرهاي تجسمي توجه شود. چرا در مجلس شوراي اسلامي يك ماده‌ي واحده كه بار مالي زيادي هم براي دولت نداشت به تصويب نرسيد؟ اين به‌دليل ناآشنايي با اين هنر است و اگر جدي‌تر كار كنيم چنين اتفاقاتي نمي‌افتد.
معاون هنري وزارت ارشاد حمايت از هنرمندان شهرستاني را از محوري‌ترين برنامه‌هايش دانست و گفت: ظرفيت‌هاي زيادي در شهرستان‌ها وجود دارد، به‌علاوه با تشكيل كارگروه فرهنگ و هنر در استان‌ها، بودجه براي شهرستاني‌ها هم فراهم است و بايد بدانيم از تمام امكاناتي كه در حوزه‌ي فرهنگ و هنر كشور موجود است، بهره ببريم.
وي در سخنانش به حوزه‌ي موسيقي اشاره كرد و افزود: اگر موسيقي كشور، متولي جدي و سياست‌گذار منظم و تاثيرگذار داشته باشد، مي‌تواند سره را از ناسره جدا كند و نبايد موسيقي نازل آنقدر گسترش پيدا كند كه نماد كشور شود.
شاه‌آبادي سامان‌دهي هنرستان‌ها را از ديگر اولويت‌هاي عرصه‌ي هنر كشور دانست و گفت: اگر هنرجويان در هنرستان‌ها آموزش‌هاي تخصصي ببينند، مراكز تخصصي هم با تربيت اين نيروها، كارآمد و سطح بالا خواهند شد.


معاون هنري وزارت ارشاد در پايان سخنانش،حوزه هنر را نيازمند يك كلان‌نگري است و افزود: اينجا مجلس يا هيات دولت نيست كه با يكديگر سر بي‌پولي چانه بزنيم. اينجا مكاني براي درددل هنرمندان و مديران داخلي است و بايد با همفكري يكديگر از امكانات موجود استفاده كنيم.
دراين مراسم هنرمنداني چون حسن رياحي، هوشنگ كامكار، منوچهر صهبايي، محمد سرير، مجيد اخشابي، هوشنگ ظريف، بهروز بقايي، اسماعيل خلج، مصطفي كمال‌پور تراب، هادي منتظري، هنگامه اخوان، قباد شيوا، پري صابري، هادي مرزبان، بهرام شاه‌محمدي، رازميك اوحانيان، ميلاد

عمرانلو، فرشيد ابراهيميان، محمدحسين ناصر‌بخت، محمد ميرزماني، احمد ابراهيمي، مريم معترف، محمدرضا خاكي، ايرج راد، امرالله فرهادي، شهرام كرمي، رضا مهدوي، سيد جواد هاشمي، محمدعلي رجبي، سيد عباس ميرهاشمي، احمد اسفندياري، لوريس چكناواريان، عبدالحسين مختاباد، بابك رضايي، سياوش تهمورث، حميدرضا نوربخش و... حضور داشتند. حسين پارسايي مدير مركز هنرهاي نمايشي و محمود شالويي مدير دفتر هنرهاي تجسمي ، علي‌اصغر اميرنيا مدير بنياد رودكي از مسئولان حاضر در اين برنامه بودند.


نگاهی بر مشکلات و نارسایی های هنرجویان ایرانی
نامه سرگشاده جمعي از هنرجويان هنرستان هنرهاي زيبا (هنرهاي تجسمي)
به مدیر كل محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه
همان طور که اطلاع دارید هنرستان هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا) که تحت مدیریت وجزءواحدهای آن اداره محترم می باشد قریب به25سال است که درحال فعالیت می باشد ودراین مدت به جذب، پرورش و تربیت هنرجویان بسیاری در رشته‌های نقاشی و گرافیک و سینما پرداخته و بسیاری از هنرمندان فعال کرمانشاه در عرصه گرافیک، نقاشی، سینما و همچنین تعدادی از مدیران ارشد آن اداره محترم فارغ التحصیل این هنرستان می باشند.


بسیاری از این هنرمندان در کرمانشاه فعال بوده و برخی نیز در تهران و دیگر شهر های ایران در حال خلق آثار هنری و خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم می باشند.تربیت این هنرمندان قطعا حاصل سالها کار و تلاش اساتید و دیگر دست‌اندرکاران این مکان هنری وآموزشی می باشد. اما جریانی که توانسته از بدو تاسیس هنرستان تا به حال هنرمندانی خلاق، آگاه و شاخص به وجود بياورد جو هنری و پرنشاط حاکم بر این مکان آموزشی بوده که آنرا را از سایر هنرستانها و دبیرستان‌هاي ديگر در جایگاهی ارزشمند قرار داده است بطوری که علاقمندان به رشته ی موسیقی نیز با مدرک دیپلم هنرهای تجسمی از این هنرستان فارغ التحصیل شده‌اند. زیرا این مکان را عرصه ای برای فعالیت آزاد و خلاقانه یافته اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید