بخشی از مقاله


خلاصه 5
مقدمه .6
شكل شماره16
1-1 تعریف و تقسیم بندی آبمیوه ها ..7
1-1-1- نوشابه های میوه ای بدون گاز7
آب میوه با توجه به غلظت آنها معمولا به 3 دسته تقسیم میشوند : 11
از لحاظ شفافيت ( clarity )نيز آب ميوه به دو دسته تقسيم مي شوند : ..11
واحد های تولید آبمیوه .12
شرح فرایند 14
شکل به شماره های 5 و 6 و 7 ..15
فرمولاسیون نوشابه های بدون گاز .18
شکل شماره 9..18
شکل شماره 10 .18
هدف از کنسانتره شدن آب میوه ..19
تغليظ و جدا سازي اسانس ميوه (Evaporation & Aroma Recovery ) ..19
سرد کردن کنسانتره .19
بسته بندی کنسانتره 20
فرایند تولید کنسانتره آلبالوو پرتقال..20
عيارسنجي وتوزين21
ذخيره سازي..21
شستشو وجداسازي ميوه..21
خردكن وخوشه گير.21
گرم كن22
پرس (آبگيري) 22
آروماگيري(جمع آوري اسانس ميوه)وتغليظ اوليه.22
شفاف سازي.22
فيلتراسيون.23
تغليظ..23
پاستوريزاسيون..23


آزمايشات ميكروبي كنسانتره.24
آزمايشات شيميايي كنسانتره.25
توضیحات.25
• PH..25
• بريكس:موادجامدمحلول درآب(رفراكتومتري) ..26
• انديس فرمالين(فرمل تيتراسيون) .27
• خاكستر28
• فلزات كم مقدار.28
اندازه گيري كلر موجود دراب مصرفي.29
تست الکل .29
آزمایشات میکروبی آبمیوه .30
قیمت تمام شده کنسانتره آب آلبالو در بسته بندی در بشکه .31
قیمت تمام شده آب پرتقال بازسازی شده در بسته بندی های31
جدول 1- استاندارهاي نوشابه ميوه اي (بدون گاز.31
بسته بندي نوشابه هاي ميوه اي (‌بدون گاز) 32
منابع.33
فصل استاندارد مرجه به فولدر رفرنس و استاندارد
خلاصه :
توليد كنسانتره:
پس از حمل مواد اوليه (آلبالو، سيب، انگور، انار و پرتقال) به كارخانه و انتقال آن به وسيله فشار آب به درون كانال‌هاي مخصوص و شستشوي اوليه، روي نوار نقاله مخصوص، مواد نامرغوب جداشده و سپس ميوه‌هاي مناسب به خرد كن منتق

ل و از آنجا پس از حرارت‌دهي مقدماتي وارد دستگاه پرس مي‌شوند تا آب ميوه جدا شود.
آب‌ميوه حاصله را پس از پاستوريزه كردن و خنك‌سازي به مخازن آب‌ميوه منتقل و پس از طي مراحلي خاص و عبور از صافي‌هاي مخصوص، آن را شفاف مي‌كنند، سپس به دستگاه‌هاي تحت خلا براي تغليظ منتقل كرده و پس از آن، آب ميوه به شكل ماده غليظي مانند عسل بدل مي‌‌شود كه كنسانتره نام دارد.
بازسازي آب‌ميوه :


مواد اوليه مانند كنسانتره و يا پوره ميوه‌ها، شكر، اسيدهاي مجاز خوراكي و آب آشاميدني به مخازني از جنس استيل منتقل شده و پس اختلا

ط در نسبت‌هاي معيني، آب‌ميوه مورد نظر تهيه مي‌شود. آب‌ميوه حاصل پس از عبور از صافي‌هاي مخصوص وارد پاستوريزاتور شده و در دماي مناسب پاستوريزه مي‌شود. آب‌ميوه پاستوريزه شده بلافاصله به طرف پركن منتقل شده و به صورت داغ بسته بندی شده و پس از دربندي بلافاصله در حوضچه آب سرد خنك شده و پس از كارتن‌گذاري بكمترين زمان را در فرآيند حرارت‌دهي طي كند تا هم از لحاظ طعم ، مزه و بو و هم از نظرارزش غذايي در بهترين شكل ممكن تهيه و به مصرف‌كننده عرضه شود.


«من لمْ يَشْكر المَخْلوقَ،لمْ يَشْكر الْخالِقَ.»پيامبراكرم(ص)
مقدمه
امروزه روند دنیایی صنعتی در جهت کیفیت میباشد

.کیفیت زندگی یک مفهوم کلیدی برای یسیاری از مردم است که شامل عادتهای خوردن و نوشیدن نیز میباشد .مصرف کننده ها به طور روز افزونی از جوانب تغذیه ای و خواص غذاها و نوشیدنی ها یی که دارای ویتامین ها ومواد معدنی هستند آگاه می شوند و به آن اهمیت میدهند .آبمیوه از نوشیدنی هایی میباشند که دو خاصییت فوق را دارند و با طعم و عطر گوارای خود سرشار از انواع ویتامین ها ومواد معدنی میباشند .اگر چه از گذشته های دور آب میوه ها به روش غیر صنعتی تولید و در نزدیک محل تولید میوه مصرف میشد ند ولی صنعتی به عنوان صنعت آب میوه تقریبا تا سال های 1930 وجود نداشت .
این صنعت که صنعتی جوان محسوب میشود برای اولین بار در همه چهارم قرن اخیر در کشور های آلمان و سوئیس بوجود آمد و بعد از سالهای جنگ جهانی دوم به سرعت پیشرفت نمود . آبمیوه یكی از بهترین نوشیدنی‌هاست كه با در اختیار داشتن املاح و ویتامین‌ها، ضمن رفع عطش، بخش قابل توجهی از نیاز بدن به ویتامین‌ها را تأمین می ‌كند و پزشكان نیز مصرف روزانه آن را توصیه می ‌كنند.هر چند مصرف آبمیوه طبیعی، تازه و خانگی در اولویت قرار دارد، اما سرعت زندگی ماشینی گاهی فرصت گرفتن آبمیوه در خانه را از مردم سلب می كند و آبمیوه‌های صنعتی دارای افزودنی ها و شکر اضافی هستند. استاندارد وروشهاي آزمون آب ميوه جات كه بوسيله كميسيون فني آب ميوه جات تهيه وتدوين شده ودر پنجاه وپنجمين كميته ملي استاندارد فرآورده كشاورزي .غذايي مورخ15/10/65مورد تاءييدقرار گرفته،اينكه به استناد ماده يك قانون مادالحاقي به قانون تاءسيس مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران مصوب آذرماه 1349به عنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي گردد.
برای تهیه آب میوه و بسته بندی در کارخانه همینه از دستگاه های ساخت آلمان ‍ استفاده شده است .

1-1-تعریف و تقسیم بندی آبمیوه ها :
1-1-1-نوشابه ميوه‌اي: فرآورده‌اي است تخمير نشده ولي

قابل تخمير كه از مخلوط كردن آب‌ميوه يا آب‌ميوه بازسازي شده با آب شكر و يا بدون شكر به دست مي‌آيد. نوشابه ميوه‌اي ممكن است ساده و يا مركب باشد. حداقل آب‌ميوه محتوي نوشابه‌هاي ميوه‌اي 20 درصد و درباره ميوه‌هاي ترش 5 درصد است..
در تهيه فرآورده‌هاي آب‌ميوه، آن دسته از محصولاتي كه كدر و حاوي ذرات بسيار ريزجامد هستند از پوره و آن دسته كه به طور کامل زلال و شفاف‌اند، از كنسانتره ميوه تهيه مي‌شوند.
1-1-2-تعاريف:
اسانس ميوه هايي است كه به صورت مايع جدامي شود،براي معطر سازي آبميوه استفاده مي شود.
 بريكس:
مقدار مواداصلي(موادجامد محلول درآب)تشكيل دهنده دوميوه رانسبت به حالت مبنا گويند.
 پاستوريزاتور:
دستگاهي است براي پاستوريزه كردن آبميوه جهت جلوگيري ازفساد.



1-2آب میوه با توجه به غلظت آنها معمولا به 3 دسته تقسیم میشوند :
1-2- 1-آب میوه با غلظت طبیعی (single strength juice ):
اين آب میوه در واقع آب میوه كاملا طبیعی است يعني قسمت مايع به روشهاي مكانيكي از فشردن ميوه ها ي سالم و رسيده جدا مي شوند و قبل از هر تخميري اين محصول مصرف بسته بندي نگهداري مي شوند . مسلما هر چه ميوه تازه تر با شد كيفيت محصول نيز افزايش مي يابد . در آب ميوه با غلظت طبیعی غلظت آب میوه بعد از آبگيري از ميوه به هيچ وجه تغيير نمي يابد . غلظت آب میوه با ميزان مواد جامد موجود در آب ميوه اندازه گيري مي شود و واحد آن brix می باشد که درصد این مواد جامد است و به روش رفراکتومتری در دمای 20 درجه سانتی گراد بدست مي آيد .بطور مثال آب میوه اي با غلظت 12 brix حاوي 12 gr مواد جامد محلول در 100 gr آب میوه مي باشد .
1-2- 2- کنسانتر ه آب میوه ( concentrated Fruit juice ) :
کنسانتر ه آب میوه فراورده ايست كه از تغليظ آب میوه تخمير نشده كه به روشهاي مكانيكي از ميوه تازه و رسيده به دست آمده ، تهيه و به روشهاي فيزيكي نگهداري مي شود . فراورده ممكن است بعد ، قبل و يا در اواسط process تغليظ شفاف گردد . روش تغليظ نيز شامل خارج كردن قسمتي از آب موجود در آب ميوه به روشهاي مكانيكي و خلا است تا جايي كه مواد جامد قابل حل در آب ميوه به حد دلخواه (استاندارد ) برسد . ضمنا مواد طبيعي فرار از محصول اوليه ممكن است طي فرايند استخراج شده و به فراورده نهايي اضافه گردند.


1-2-3-آب ميوه بازسازي شده(Reconstituted juice ) :
آب ميوه بازسازي شده فراورده ايست كه از رقيق كردن کنسانتر ه آب میوه با آب آشاميدني استاندارد تا رسيدن به غلظت طبيعي بدست مي آيد .
1-3 -از لحاظ شفافيت ( clarity )نيز آب ميوه به دو دسته تقسيم م
اين نوع آبميوه در واقع همان آبميوه طبيعي مي باشد كه همراه با مواد حاصل ا زگوشت ميوه pulp )) باشد. در اين نوع آبميوه بعد از آبگيري به روش مكانيكي و عبور از فيلتر هاي توري مشهاي 0.5 يا 0.25 mille meter و احيانا ته نشيني در تانك يا سانتريفوژ ديگر كاري صورت مي گيرد و معمولآ بستگي به نوع آب ميوه اين محصول شامل 2 الي 15 درصد گوشت ميوه مي باشد .
1-3-2- آب ميوه شفاف (clear Fruit juice ) :
آب ميوه شفاف ، آبميوه طبيعي مي باشد كه به كمك مواد شفاف كننده و صاف كننده شفاف مي شود . در اين نوع آبميوه ، ابتدا با اضافه كردن آنزيم هاي لازم طبق يك فرايند بيوشيميايي معمولآ موادي مانند پكتين و نشاسته كه داراي مولكولهاي بزرگي هستند و در آبميوه ها موجود مي باشند را تبديل به قند يا مواد ديگري كه مولكولهاي كوچكتري دارند مي نمايند . سپس بعد از ته نشيني يا بدون ته نشيني آن را از فيلتر هاي مخصوصي عبور مي دهند تا شفاف شود . البته توليد آبميوه شفاف معمولآ در مورد ميوه هايي مانند سيب ، گلابي ، آلبالو و غيره كاربرد دارد ولي در مورد مركبات پس از اينكه ميزان pulp )) با فيلتر توري (Finisher) كاهش يافت باز هم ميتوان گوشت ميوه را با دستگاه هاي سانتريفوژ كاهش داد و به ميزان مطلوبي از گوشت ميوه (حدود 2 درصد )رسيد . فرايند شفاف سازي به روش هاي شيميايي بخصوص در مورد انگور با گازSO2 نيز صورت ميگيرد .
2-2- دلايل توليد كنسانتره آبميوه
1. با توليد كنسانتره آبميوه حجم و وزن آبميوه بسيار كمتر مي شود و معمولآ 5 الي 8 برابر كمتر مي شود .
2. مدت زماني كه مي توان كنسانتره آبميوه را نگه داري كرد به مراتب بيش از 6 الي 7 برابر خود ميوه تازه يا آبميوه يا غلظت طبيعي مي باشد .
3. در صورتي كه آبميوه طبيعي يا ميوه را مستقيمآ بخواهيم ذخيره كنيم ، سيستمهاي ذخيره سازي پيچيده بسيار مشكل است ولي در صورت ذخيره كنسانتره به علت غلظت بالا و ميزان بالاي شكر موجود در كنسانتره ذخيره سازي بسيار ساده است .
4. در صورتي كه كيفيت ، كميت و قيمت ميوه از سالي به سال در محلي تغيير كند در صورت توليد كنسانتره اين تغييرات اثرات زيادي نخواهد داشت . زيرا با مصرف آبميوه توليد ي در محلهاي ديگر كه فقط در توليد كنسانتره امكان پذير است اين تغييرات تا حد زيادي جبران ميشود .
3-3 -واحد های تولید آبمیوه
3-3 – 1 - و احد های تولید آبمیوه غلظت طبیعی (single strength juice ):
در این واحد ها معمولآ در فصل برداشت میوه از باغداران خریداری و آبمیوه با غلظت طبیعی ( شفاف یا کدر )تولید می شود ‍. آبمیوه با غلظت طبیعی بایستی پاستوریزه شود تا کلیة موجودات ذره بینی موجود در آن که باعث تخمیر و فساد میشوند عقیم گردند .جهت از دست نرفتن کیفیت ، آبمیوه تا 95 درجه سانتی گراد و تا مدت 30 ثانیه در این دما نگه

داری می شود سپس سریعا سرد و تا 5 درجه سانتی گراد خنک می شود.سپس آبمیوه در بطری ، پاکت و غیره جهت مصرف نهایی عموم بسته بندی می شود یا این آب میوه در تانک های مخصوصی در شرایط مناسب برای مدتی (تا یکسال ) نگهداری و هنگام تقا ضا بسته بندی و به بازار عرضه می گردد .


3-3 –2- واحد های تولید كنسانتره آبميوه(Concentrated Fruit juice ) :
این واحدها صرفآ در محلهایی که تولید میوه آن به حد کافی باشد احداث می شوند و هدف آنها جذب میوه به میزان حداکثر ممکن با قیمت ارزان است . این واح

د ها در فصل میوه 24 ساعته کار می کنند تا کنسانتره به مقدار زیاد تولید نمایند و بعدا این کنسانتره را به واحد های بسته بندی آب میوه و دیگر صنایع غذایی در طول سال و در اقصی نقاط دنیا بفروشند . کنسانتره تولیدی ممکن است شفاف یا کدر باشد ولی عموما شفاف می با شند به علت حجم پایین و غلظت بالا براحتی قابل نگهداری ، صدور و

حمل و نقل می باشد .
3-3 –3 - واحد های تولید آب ميوه بازسازي شده(Reconstitu

ted juice):
از معایب عمدة این واحد ها نیز می توان به قیمت تمام شده بالاتر ، وابستگی شدید قیمت تمام شده به قیمت کنسانتره آبمیوه که گاهی قیمت آن شدیدا متغیر است ، و پایین تر بودن کیفیت محصول نسبت به آب میوه با غلظت طبیعی اشاره کرد .این واحد ها فقط در محلهای مصرف آب میوه احداث می شوند .این پروسس بسیار ساده و شامل قسمت بازسازی ، پاستوریزاسیون ، هواگیری و بسته بندی می باشد .
كارخانه آبميوه همينه در راستاي اهداف خود اقدام به توليد آبميوه بازسازي شده از كنسانتره پرتقال ، آلبالو و هلو و بسته بندي آنها در ظرف Pet شفاف مي نمايد .
3-3 – 4 - واحد هایی که دو یا سه نوع از محصولات بالا را تولید می کنند :
جهت ترکیب مزیتها و از بین بردن معایب هر کدام از دسته بندیها ی بالا معمولآ سعی می شود واحد هایی که احداث شوند که دو یا سه نوع از محصول را تولید کنند . البته مکان احداث ، مقدار میوه در دسترس ، نیاز مصرف کننده گان ،وضعیت بازار داخلی و خارجی، میزان سرمایه گذاری ، وضع نقدینگی جهت سرمایه در گردش ، و بسیاری از عوامل دیگر در اینکه چه نوع واحدی باید احداث شود بسیار موثر است .
4-4(شرح فعاليت تولید نوشیدنی بدون گاز پرتقال ، هلو ،آلبالو درکارخانه همینه )
1. خريدمواداوليه مصرفي براي تهيه آبميوه(كنسانتره،شكر،اسيدسيتريك،اسيداسكوربيك،آب آلويتا ، امولسيون پرتغال و هلو ، اسانس آلبالو )¬


2. بازرسي مواد اوليه¬
3. انتقال اقلام تاييد شده به انبار(كنسانتره،طعم دهنده طبيعي وپوره)¬
4. انبار¬
5. انتقال به سالن توليد¬
6. انتظارمواداوليه پاي كار¬
7. بازرسي مواداوليه پاي كار¬
8. انتقال شكر به مخزن شكروتهيه شربت¬
9. بازرسي فيلتر مخزن شربت¬
11. استانداردسازي¬
12. بازرسي استانداردسازي¬
13. فيلتراسيون آبميوه هاي شفاف توسط فيلترگزيلگور¬
14. بازرسي فيلتر¬
15. انتقال به مخزن ذخيره¬
16. انتظارآبميوه درمخزن ذخيره¬
17. بازرسي انتظار¬
18. فيلتراسيون استوتنه اي براي آبميوه هاي نيمه كار¬
19. بازرسي فيلتراسيون¬
20. انتقال به مخزن ذخيره واحد پركن¬
21. پاستوريزاسيون¬
22. بازرسي پاستوريزاتور¬
23. انتقال آبميوه ازپاستوريزاتور به فيلترها¬
24. پركني وبسته بندي در ظروف Pet
25. بازرسي پركني
26. درب بندی
27. انتقال به چاپگر¬
28. چاپ ¬
29. بازرسي چاپ¬
30. انتقال به سردكن¬
31. سرد كن¬
32. بازرسي سردكن¬
33. كارتن زني¬
34. بازرسي كارتن زني¬
35. انتقال به خط بسته بندي¬


36. كمره زني¬
37. چينش¬
38. بازرسي¬
39. چسب زني ومهرزني¬
40. بازرسي چسب ومهرزني¬
41. پالت زني¬
43. انتقال به قرنطينه¬
44. قرنطينه¬
45. بازرسي قرنطينه¬
46. انبارش¬
47. بازرسي انبارش¬
48. فروش¬

Packaging: For 1 Liter: Carton/10 units
Packaging: For 250 CC: Carton/21 units.

1-5 فرمولاسيون نوشابه هاي بدون گاز پرتقال
• كنسانتره پرتغال = 74 kg
• شكر = 266 kg
• اسيد سيتريك = 3 kg
• آلويتا = 6kg
• امولسيون پرتغال = 0.5 kg
• آب = 262.0 liter

 

3000 kg آبميوه بدست مي آيد.


2-5 فرمولاسيون نوشابه هاي بدون گاز آلبالو

-


• كنسانتره آلبالو = 72 kg
• شكر = 268 kg
• اسيد سيتريك = 6 kg
• آلويتا = 5.5kg
• اسانس آلبالو = 300 kg
• آب = 2619.2 liter


3000 kg آبميوه بدست مي آيد.

اسید اسکوربیک (ویتامین C):آنتی اکسیدانی است که به عنوان یک ماده مغذی ، پایدارکننده رنگ در آبمیوه ها و گوشتهای نمک سود شده استفاده می شود و از تشکیل نیتروز آمین ها که باعث رشد غده های سرطانی می شوند، جلوگیری می کنددر گذشته بیشتر غذاها به طور مستقیم از منابع طبیعی تولید و مصرف می شد و اغلب بدون هزینه های جانبی به دست مصرف کننده می رسید، اما امروزه برای تهیه محصولات غذایی در کارخانه های صنایع غذایی از افزودنی های شیمیایی و مواد نگهدارنده ضدمیکروبی استفاده می شود.
اگر چه مصرف کنندگان خواهان کاهش افزودنی های مواد غذایی هستند، اما متخصصان با توجه به امکان زنده ماندن و تکثیر میکروب های بیماری زا در مواد غذایی معتقدند این ترکیبات نگهدارنده ضد میکروبی همراه با عملیات اجرایی مناسب نقش مفیدی در تامین ایمنی مواد غذایی دارند.
از خواص ترکیبات نگهدارنده ضد میکروبی علاوه بر تامین ایمنی می توان بر طولانی تر شدن عمر نگهداری مواد غذایی و کاهش ضایعات اشاره کرد.
1- 6 هدف از کنسانتره شدن آب میوه
• کاهش تراکم ميكروارگانيسم هاي موجود در سطح محصول
• غير فعال كردن سيستمهاي آنزيمي كه باعث تخريب كيفيت محصول مي شوند .
• تثبيت كردن رنگ محصول
• غليظ كردن محصول
2- 6 تغليظ و جدا سازي اسانس ميوه (Evaporation & Aroma Recovery ) :
يكي از قسمت هاي مهم اين طرح قسمت تغليظ آن است ، عمل تغليظ بايستي در شرايطي صورت گيرد كه باعث صدمه به كيفييت آبميوه نگردد بطوريكه اگر پس از عمل تغليظ ، مجددا آب به كنسانتره اضافه كردیم ، آبميوه بازسازي شدهتولیدی از لحاظ طعم ، اسانس و مواد غذایی با

آبميوه قبل از تغلیظ یکسان باشد یا تفاوت محسوسی نداشته باشد .عمل تغلیظ با حرارت صورت می گیرد ، در جهت پایین آمدن درجة تبخیر این عمل در خلا ء صورت می گیرد .زیرا اگر تبخیر در درجه حرارت پایین تر صورت گيرد به خواص آبميوه صدمه ای نخواهد خورد . اسانس ( Aroma ) در هنگام تغلیظ به علت نقطه جوش پایین اجزاء آن تبخیر و به بیرون سیستم خواهد رفت ، اما سیستمی ابداع شده است که این اسانس اولیه خود را داشته باشد . برای این منظور بخارات اولیه حاصل از تبخیر اولیه به یک برج تقطیر جز به جز انتقال و در آنجا اسانس جدا و مایع می گ

ردد.
3-6 سرد کردن کنسانتره :
برای اینکه باکتری ها در کنسانتره رشد ننمایند لازم است که بلافاصله پس از تغلیظ کنسانتره تا 20 درجه سانتی گراد خنک شود . این عمل معمولاتوسط یک مبدل حرارتی لوله ای یا صفحه ای

صورت می گرد و بعد از سرد شدن کنسانتره به داخل تانک های ذخیره در سردخانه پمپاژ می شود .

4-6 بسته بندی
بسته بندی انواع کنسانتره عموما در بشکه های پلاستیک یا استیل با لفاف نایلونی یا لفاف های آلومینیومی چند لایه می گیرد.
5-6 فرایند تولید کنسانتره آلبالو و پرتغال

عيارسنجي وتوزين(افت وزني)

ذخيره سازي

شستشووجداسازي ميوه

دم گير(آلبالو)

خردكن وخوشه گير

گرم كن



پرس(آبگيري)

آروماگيري وتغليظ اوليه

فيلتراسيون

تغليظ

پاستوريزاسيون

سردخانه(پركردن بشكه وبسته بندي)
6- 6 عيارسنجي وتوزين:
دراين مرحله،با نمونه گيري از ميوه وتعيين بريكس آن به وسيله رفراكتومتر دستي ميزان قندميوه اندازه گيري شده وبراساس درصدآن،قيمت گذاري وسپس توزين ودرنهايت خريداري مي شود.
7- 6 ذخيره سازي:
معمولا"ميوه درجعبه هاي چوبي ويا به وسيله پالت باكس حمل مي شود.فضاوظرفيت خط تحويل مي بايست به نحوي باشد كه براحتي بتوان درحد48تا24 ساعت،توليد راذخيره سازي نمود،واين امر بايد طوري انجام پذيرد كه تداوم خط توليد اطمينان بخش باشد.بدين منظور معمولا"سيلوهايي بابدنه سيماني وياازجنس استنلس استيل استفاده مي شود.
8- 6شستشو وجداسازي ميوه:
آلبالو درصورت لزوم درسيلوها تخليه وسپس وارد نواربازرسي مي شوند.دراين مرحله،ميوه هاي معيوب بوسيله كارگران جدا شده وساير ميوه ها وارد حوضچه ونوار بالابر انتقال دهنده مي شوندوپس از شستشوي اوليه وارد خردكن مي شوند.
9- 6 خردكن وخوشه گير:
دراين مرحله،كارجداسازي دانه از خوش

ه راانجام داده وهمچنين باعبور ميوه ها ازميان دوغلطك توپي آنها راله مي كنند.سپس ميوه هاي له شده توسط يك منوپمپ وارد مش هيتر مي شوند.


10-6 گرم كن:
ميوه ازخردشدن،ازاين دستگاه عبور كرده وتادماي84-60درجه سلسيوس حرارت مي بيند.دراين مرحله عمل آنزيم كشي درميوه ها انجام ميمهم بوده وموجب تثبيت رنگ آلبالو مي شود
11- 6 پرس (آبگيري):
دراين مرحله،عمل آبگيري از ميوه هاي خردشده انجام مي شود.به منظور افزايش راندمان آبدهي وهمچنين تسهيل آبگيري،پيش از اين مرحله،آنزيم مش افزوده مي شود.اين آنزيم ديواره ساختمان سلول راسست مي كند.پس ازآبگيري،تفاله حاصله به داخل سيلوي مخصوص ريخته وتوسط نوار تفاله به بيرون هدايت مي شود.سپس بوسيله كاميون ها بارگيري وبه خارج كارخانه جهت تغذيه خوراك دام انتقال مي يابد.آبميوه بوسيله يك منوپمپ سانتريفوژ،ازهمزن جلوي پرس به تانكهاي ذخيره قبل از پاستوريزاتور،انتقال يافته وبراي مراحل بعدي آماده مي شود.
12-6آروماگيري(جمع آوري اسانس ميوه)وتغليظ اوليه:
آبميوه خام خروجي به منظور جداسازي اسانس كه طي مراحل بعدي فرايند براثر افزايش دما مي شكند،وهمچنين تغليظ اوليه،به دستگاه آروماگيري هدايت مي گردد.به كمك حرارت حدود60-55درجه سلسيوس،اسانس جدا مي شود.اسانس خروجي از دستگاه دربشكه هاي پلي اتيلني جمع آوري وبه سردخانه منتقل مي شود.آبميوه نيز به مخازن شفاف سازي انتقال مي يابد.
13-6 شفاف سازي:
آبميوه به علت دارابودن موادگوشتي پكتين ونشاسته،كدراست.به منظورشفاف سازي محصول،موادفوق بايدازآبميوه جداشود.دراولين مرحله،آنزيمهابه آبميوه اضافه شده وپس ازسپري شدن مدت زمانلازم،ژلاتين،بنتونيت وسيليكاسول افزوده مي شود.طي اين مرحله،موادگوشتي .همچنين مولكولهاي حاصل ازشكستن پكتين كه جذب ژلاتين شده اند،ته نشين شده ودرقسمت پايين مخزن جمع مي شوند.دراينجاذكرايننكته ضرورت داردكه طعم قابض ميوه ها،به خصوص انگوربه دليل وجود تانن مي باشد.براي حذف تانن،ازژلاتين استفاده مي شود.اگرميزان ژلاتين درآبميوه بيش از حدمجاز باشد،كدورت ثانوي ايجاد مي كند.براي جلوگيري از اين عمل همراه ژلاتين از بلنكاست استفاده مي شود.براي حصول بهترين نتيجه بهتر است ابتدهبلنكاست وسپس،ژلاتين اضافه مي شود.
14-6 فيلتراسيون:
آبميوه شفاف فوقاني مخزن،براي حصول شفافيت قابل قبول،ابتداازدستگاه فيلتر گزيل كوروسپس ازفيلتر كاغذي عبور داده مي شود.همزمان دربخش گوشتي ته نش

ين شده درمخزن نيز،پس از جداسازي مواد گوشتي وآبميوه بوسيله فيلتر خلاءوسپس عبورازفيلترهاي گزيل كوروكاغذي،آبميوه شفاف بدست مي آيد.
15-6 تغليظ:
آبميوه شفاف،ازتانك ذخيره وارد بالانس تانك تغليظ شده وسپسس وارد اوپراتورهاي تغليظ مي شود.تغليظ در3 مرحله وتحت خلاءانجام مي گيرد.مرحله اول داراي كمترين خلاء(حدود 50 سانتيمترجيوه)وبيشترين درجه حرارت( 85 درجه سلسيوس)مي باشد.دراين قسمت،بريكس آبميوه به20-17 مي رسد.درمرحله دوم،درجه حرارت65درجه سلسيوس،خلاءدود60 سانتيمترجيوه وبريكس حدود45-35 درجه مي باشد.درمرحله سوم،درجه حرارت به 50 درجه سلسيوس وخلاءبه بيشترين مقداريعني حدود 75 سانتيمترجيوه وبريكس نهايي به 70-65 مي رسد.خلاءموردنياز توسط پمپ خلاءوبرج كندانس،تامين مي شود.مدت زمان تغليظ (سه مرحله)حدود 15-10 دقيقه مي باشد.
16-6 پاستوريزاسيون:
آبميوه غيرشفاف،ازبافرتانك ها(تانك هاي ذخيره)واردسيستم پاستوريزاسيون شده ودرحداقل زمان به درجه حرارت 85-80 درجه سلسيوس مي رسد.پس از اين مرحله،كنسانتره دربشكه هاي پلي اتيلني به وزن خالص290 كيلوگرم پرشده وبه سردخانه انتقال مي يابد.درتوليد كنسانتره انگور،آب انگورتنها مرحله تغليظ را گذرانده وبه صورت نيمه كنسانتره با بريكس 22-20 به مدت ده روز درسردخانه بالاي صفر،(4 درجه سلسيوس)درمخازن استنلس استيل نگه داري مي شود.طي اين مدت،بي تارتارات،رسوب مي كند.سپس محصول از فيلتر پرس وسپراتور سانتريفوژي عبور داده مي شود.نيمه كنسانتره انگور كاملا"شفاف،مجدادا"تغليظ مي گرددتابريكس آن به 65 برسد،سپس توسط پاستوريزاتورصفحه اي تاصفر درجه سلسيوس سردوجهت ذخيره ويافروش به سردخانه انتقال مي يابد.در حال حاضر،سيستم جديد آرگول گيري(بي تارتارات گيري)حداقل در دو ساعت انجام مي شود.در اين سيستم،دو دستگاه شيت فيلترويك فيلتر سانتريفوژي قرار دارد كه عمل آرگول گيري در خط توليد راانجام مي دهند.بسته بندی کنسانتره آلبالو معمولا به روش Aseptic انجام ميگرد يا كنسانتره در بشكه هاي فلزي با لفاف پلي اتيلني به صورت منجمد ، نگهداري و حمل خواهد شد .

1-7 آزمايش میکروبی و شیمیایی
1-7-1 آزمايشات ميكروبي:
ويژگي هاي ميكروبيولوژي وتعيين شرايط بهداشتي فرآورده هاي ميوه اي كه منحصرا"بااستفاده از روشهاي فيزيكي نگهداري مي شوند:
كنترل ميكروبي يك فرآورده به منظور حفظ كيفيت،جلوگيري ازفساد ودرموارد

ي حفظ سلامت مصرف كننده ضروري است.مخمرها بيش از هرميكروارگانيسم ديگري مي توانند سبب فساد وبوي ترشيدگي اين فرآورده ها شوندكه باتجربه اسيدهاي آلي وتخمير موادقندي باتوليد استالدئيد،الكل،مواد ديگرباعث ايجاد طعم غيرطبيعي درفرآورده مي شوند.رشدكپكي به علت پايين بودقابليت اكسيداسيون واحياي اين فرآورده محدود است مگراينكه بسته بندي محصول آسيب ببيندبعلاوه رشد كپكها ممكن است باتوليدمايكوتوكسين ها همراه باشدكه اين سموم دراثر فرآيندحرارتي نيزازبين نخواهد رفت.باكتريهاي استيك ولاكتيك مهمترين عوامل فساد باكتريايي اين فرآورده هستندكه باتخمير مواد قندي ايجادطعم سركه،لاكتيكي والكلي درمحصول مي كنندودرمواردي نيز سبب كدورت فرآورده مي شوند.


1-3 تا 4 شيشه دربسته مخصوص كشت راكه به هركدام 9 ميلي ليتر سرم رينگر ريخته شده ودرب آن را بسته وهمراه بامحيطهاي كشت دراتوكلاو استريل مي كنيم.
2-بعدازاستريل كردن محيط وپليتها وچيدن آنها روي ميز ونوشتن مشخصات نمونه آماده كشت مي شود.
3-1 گرم كنسانتره راوزن كرده ودر شيشه دربسته اولي ريخته وباآن مخلوط مي كنيم رقت 1/0 تهيه مي شود(درمجاورت آتش).
4-1ميلي ليتر ازشيشه اولي برداشته ودرشيشه دوم ريخته ومخلوط مي كنيم رقت 01/0 تهيه مي شود.
5-1ميلي ليتر ازشيشه دوم برداشته ودرشيشه سوم ريخته ورقت 001/0 تهيه مي شود.
6-1ميلي ليتر ازهركدام ازشيشه ها(سرشيشه)برداشته ودرداخل پليتها ريخته وروي آنها به مقدار 10 ميلي ليتر محيط كشت اضافه مي كنيم OSA-YGC-PCA: محيط كشت هاي مربوطه
7-صبرمي كنيم تاپليت ها ببندد.
8-پليتهارادرداخل انكوباتوربه مدت 3 روز دردماي 37 درجه قرار مي دهيم.


1-7-2 آزمايشات شيميايي:
1. PH-
2. -بريكس
3. -اسيديته
4. -انديس فرمالين
5. -خاكستر
6. -اندازه گيري كدورت
7. -آزمايش ميكروارگانيسم هاي موجود در محصول
8. -اندازه گيري قند محصول
9. -اندازه گيري وزن محصول
10. -اندازه گيري كلرموجوددرآب مصرفي
11. -اندازه گيري پ هاش آب بااستفاده از محلول
1- 8 توضيحات:
1- 8-1 PHدستگاه پ هاش متر رابامحلول تامپون پ هاش=4و7 تنظ

يم نموده،سپس مقداري از نمونه صاف شده،درموردكنسانتره رقيق شده وصاف شده رادريك بشر100 ميلي ليتر ريخته وتوسط پ هاش متر،پ هاش آن را تعيين مي نماييم.به وسيله پيكنومتر يادانيته متر جرم حجمي آبميوه رااندازه گيري مي كنيم.به اين صورت كه مقدار مشخصي از آبميوه راداخل استوانه مندرج(مزور)ريخته،بطوريكه پيكنومتر بتوانددرآن شناورشودسپس بادماسنج دمارااندازه گرفته ودماي موردآزمايش 20درجه سلسيوس مي باشد.اگردمابيشتراز20 باشدبه ازاء هرافزايش دما2/0+ اضافه وبه ازاءهركاهش دمااز20،2/0- كم مي

شود.بعداز تامين دما وعددپيكنومتربااستفاده از جداول،جرم حجمي آبميوه خوانده مي شود
 نكته مهم: PH هاي محلول براي برخي از آبميوه ها به قرار زير مي باشد :
آب پرتقال 3.5-2

2 – 8-1 بريكس:موادجامدمحلول درآب(رفراكتومتري)
چندقطره ازمحلول صاف شده ودر موردكنسانتره رقيق شده را روي منشور رفراكتومتر(كه برحسب ساكاروز درجه بندي شده است)قرار داده وآن را كاملا"يكنواخت پخش مي كنيم وغلظت رادر20 درجه سانتيگراد م خوانيم.
نتيجه برحسب گرم درصد گرم ساكاروز درجه بريكس بيان مي شود.دستگاه رفراكتومتر به سه صورت مي باشد:
1-رفراكتومتردستي
2-رفراكتومترروميزي
3-رفراكتومترديجيتالي
2-8 -1-1-رفراكتومتر دستي:
دررفراكتومتردستي ابتدامقداري ماده موردنظرراروي محل مخصوص رفراكتومتر ميريزيم وسپس درب آن رامي بنديم سپس ازمحل چشمي رفراكتومتر نگاه كرده ومحل تلاقي نقاط سفيدوسياه رامشخص كرده وعددبدست آمده ،بريكس ماده موردنظر خواهدبودكه دراين روش بريكس بدست آمده زياددقيق نيست.براي رفع اين مشكل دستگاه ديجيتالي رفراكتومتربراي اندازه گيري دقيق بريكس مواد ساخته شده است.
3-8 – 1- 2-رفراكتومترديجيتالي:
درابتدامقداري ماده موردنظررادرمحل مخصوص دستگاه مي ريزيم سپس درب دستگاه رابسته ومدتي صبرمي كنيم تادماي موردنظر به دماي 20 درجه برسدودراين دما ثابت بماند سپس دكمه استارت رازده تادستگاه ،بريكس ماده موردنظررانشان دهد.
توجه(1):بريكس آبميوه توليدشده نبايدكمترابيشتر از11باشد زيرا اگركمتر از 11باشد قابل قبول اداره استاندارد نخواهد بود.به همين دليل دراين كارخانه بيشتربريكس آبميوه مابين 12-11 درنظرگرفته مي شود.
توجه(2):بايدتوجه داشت كه بعداز اندازه گيري بريكس ماده موردنظربايد مكان جاگذاري ماده دردستگاه راخوب تميز كرد.انتره،نكتار،پوره رابه همان گونه اي كه هستند درداخل دستگاه بريزيم وبراي نشان دادن بريكس آنها هيچ چيزي اضافه نكنيم.
توجه(4):درنوشابه هاي گازدار بيشتربايدداراي بريكس حداقل 11باشددرنكتار بريكس بايدحداقل 13 باشد.
3-8-ا سيديته(اسيديته قابل تيتراسيون):
مقدار 5 سي سي ازنمونه صاف شده ودرمورد كنسانتره رقيق شده را باپيپت در يك ارلن ريخته وباسود 1/0 نرمال درمقابل بلو دو متيلن يا فنل فتالئين تا ايجاد رنگ صورتي پايدار درفنل نتالئين ورنگ آبي پايداردر بلو دو متيلن تيتر مي كنيم وآن را به 1/8 مي رسانيم.نتيجه رابرحسب اسيد عمده در صدگرم نمونه بيان مي كنيم.
يك ميلي ليتر سود1/0 نرمال معادل 0064/0 گرم اسيد سيتريك است.
يك ميلي ليتر سود1/0 نرمال معادل 0067/0 گرم اسيد ماليك است.
يك ميلي ليتر سود 1/0 نرمال معادل 0075/0 گرم اسيد تارتريك است.
اسيديته براي بيشترآبميوه هابرحسب اسيدسيتريك است.اسيدتارتاريك براي انگور سفيدوسياه به كار ميرود.اسيدماليك براي سيب وآلبالو به كار مي رود.
3-1دراين قسمت بامواردي ازاسيديته استانداردبراي ميوه ها آشنا مي شويم:
1-پرتغال (1- 0.5 ) در دمای 40 درجه فارنهایت shelf life تا 30 روز
2-آلبالو (5/0-2/)0
4- 8-انديس فرمالين(فرمل تيتراسيون):
25 ميلي ليتر ازآب ميوه ويا معادل آن كنسانتره را به يك بشرمنتقل مي كنيم وروي بهم زن مغناطيسي گذاشته در حال بهم زدن نمونه رابه وسيله هيدراكسيدسديم تا پ هاش 1/8 خنثي مي كنيم.10 ميلي ليتر محلول فرمالدئيد رادرحال بهم زدن اضافه مي كنيم،بعدازتقريبا"يك دقيقه با محلول سود 1/0 نرمال تارسيدن به پ هاش 1/8 تيتر مي كنيم وبهحجم هيدراكسيد بكار رفته رايادداشت مي نماييم.
 نكته مهم:تعيين انديس فرمالين سيب،انگور،پرتغال،آلبالو به علت تقلبات مهم مي باشد.
دراين قسمت،مواردي ازفرمالين هاي استاندارد براي ميوه هاي مختلف آشنامي شويم:
1-پرتغال- حداقل:5/2
4-آلبالو- حداقل:9/0
5-8- خاكستر:
ابتدا كپسول چيني به ظرفيت 50سانتيمتر مكعب راكوره گذاري مي كنيم تاكامللا"خشك شود سپس دردسيكاتور قرارمي دهيم تاسرد

شده سپس توزين مي كنيم ومقدار آن را يادداشت مي نمائيم.مقدارمناسب نمونه(25گرم آبميوه،10گرم نكتار،5گرم كنسانتره)رادركپسول چيني كه قبلا"توزين شده است مي ريزيم ودر روي حمام آب گرم وبا آون 100 درجه سانتيگراد قرار مي دهيم تا آب از بين برود.چندقطره روغن زيتون خالص به آن افزوده به آهستگي درروي شعله مي سوزانيم تاموقعي كه دود نكند.كپسول رادر كوره 525درجه سانتيگراد ميگذاريم تازماني كه خاكستر سفيدرنگ بدست آيدپس از سرد شدن باكمي آب مقطر خاكستر رامرطوب مي كنيم وابتدا درروي حم

ام آب گرم سپس اجاق برقي خشك كرده ودركوره 525 درجه سانتيگراد تاوزن ثابت مي سوزانيم.اختلاف دوتوزين مقدار خاكستر درنمونه توزين شده مي باشد.مقدارخاكستر رادر صد گرم نمونه بيان مي كنيم.
6- -8فلزات كم مقدار:
5 گرم آب ميوه يامعادل آن نكتار ميوه وياكنسانتره رادر يك كپسول چيني كه قبلا"توزين شده است وزن نموده پس ازتبخير درروي حمام آب گرم ابتدا مستقيما"مي سوزانيم وسپس طبق روش خاكستر در كوره 550 درجه سانتيگراد خاكستر مي نمائيم.پس از توزين،خاكستر حاصله رادراسيد نيتريك رقيق 1 به 10 حل كرده وبه يك بالن مدرج 100 ميلي ليتر منتقل مي كنيم.وبا آب به حجم مي رسانيم ومخلوط مي كنيم.نمونه رامستقيم درداخل بالن توسط دستگاه اسپكتروفتومتر جذب اتمي مي خوانيم سپس با استفاده از منحني هاي استاندارد ميزان فلزات،ارسنيك،مس،آهن،روي،سرب وقلع موجود درنمونه رابرحسب ميلي گرم درصدگرم نمونه بيان مي كنيم.
هدف:
هدف از اين اندازه گيري،اندازه گيري موادمعدني موجود درماده است زيرا دراثر حرارت زياد موادآلي موجود درماده ازبين رفته وفقط موادمعدني باقي مي ماند.
7- 8- اندازه گيري كلر موجود دراب مصرفي:
اين اندازه گيري به وسيله محلول خاص انجام مي شود.براي اندازه گيري كلرآب مصرفي بايد مواردزير را به ترتيب انجام دهيم:
1-10 سي سي از آب موردآزمايش برداشته ودرظرف موردآزمايش مي ريزيم.
2-5 قطره ازمحلول شماره 5 رابه آن اضافه كرده وآن راخوب بهم مي زنيم وبه مدت 2 دقيقه ظرف آزمايش رامخلوط مي كنيم.
3-درصورتي كه رنگ زرد ظاهر نشدآب فاقدكلراست.
4-درصورتي كه رنگ زرد ظاهر شود آن رادرلوله خالي استاندارد كلر ريخته وپس ازمقايسه بامحلولهاي مرجع مقدار كلر موجود درآب را برحسب ميلي گرم درليتر بدست مي آوريم.
8-8-تست الکل :
به منظور تعیین میزان تجزیة پکتین موجود در آبمیوه به روش آنزیمی ، اجرا می گردد . اساس آزمون اگر تعداد واحدهای اسید گاکترونیک تشکیل دهنده مولکول بیش از 10 واحد باشد در محیط آبکی با 50٪ اتیل الکل ژل تشکیل داده و فلون مشاهده می شود .
روش کار :5 ml از آبميوه را به يك لوله آزمايش منتقل كرده روي آن :5 ml اتیل الکل 96 % افزوده مي شود . دهانه لولة آزمايش را با انگشت شست بسته و محتواي لوله با 3 با ر حركت معكوس به خوبي هم زده مي شود .اگر پکتین توسط آنزیم به طور کامل تجزیه نشده باشد . بعد از چند دقیقه فلوک تشکیل می شود .اکثرا در داخل فلوک حباب های ریز هوا وجود دارد .با افزایش میزان تجزیة پکتین ضخامت لایه کاهش می یابد . اگر مقدار پکتین تجزیه نشده خیکی کم باشد در جداره لوله ذراتی به اندازه دانة بلغور تشکیل می شو

د .در صورت تشکیل فلوک نتیجه تست الکل مثبت و در غیر این صورت منفی خواهد بود .با افزودن الکل ، Pr، نشاسته و ساير تركيبات پليمر موجود در آب ميوه نيز فلوك تشكيل مي دهند ولي در اين حالت رسوب در قسمت تحتاني ته نشين مي شوند .

1-9آزمایشات میکروبی آبمیوه :
1-9-1- محيط كشت SDA ( Sabuaud Dextrose agar )
اين محيط كشت براي شناسايي وجود كپك و مخمر در آبميوه استفاده مي شود . براي تهيه اين محيط كشت كه به صورت پودري در ظروف بسته  بايست agar پودر را در 1 ليتر آب مقطر حل كرده بنابر اين براي تهيه 100 ccمحيط كشت 6/6 gr پودر را در يك ارلن ماير ريخته آن را به حجم 100 مي رسانيم . در ارلن ماير را به وسيله پنبه و فويل آ لومينيومي كاملا مي پوشانيم و روي هيتر قرار مي دهيم تا بجوشد بايد مراقب بود كه محيط كشت در حين جوشيدن سرازير نشود . سپس محيط ها را در اتوكلاو با دماي 121 درجه سانتي گراد به مدت 15 min قرار مي دهيم .اگر قرار باشد محيط ها را در روزهاي بعد زمان استفاده آن را حرارت ميدهيم تا آگار آن ذوب شود ، محيط ها را از اتوكلاو خارج كرده از هر يك از انها يك نمونه شاهد يعني بدون وجود نمونه در نظر مي گيريم .پليت هاي استريل شده را هر كدام 1 ml ا از نمونه مورد آزمايش ميريزيم و رويشان از محيط كشت هاي تهيه شده مي ريزيم . به طوري كه ضخامت آن حدود 2 ميلي متر باشد . سپس با حركت چرخشي ( به صورت 8 انگليسي آن را كاملا پخش كرده و كد مهر شده و نوع محيط كشت ) سپس پليت ها را به صورت واروني برداشته و در انكوباتور با درجة حرارت 27 درجه سانتي گراد به مدت 48 ساعت قرار مي دهيم .
1-9-2- محيط كشت OSA ( orange serum agar ):
از اين محيط كشت براي شناسايي ميكرو ارگانيسم هاي بي هوازي استفاده مي شود . مقدار استاندارد مصرفي از اين محيط نيز طيق دستور سازنده آن به صورت 5/45 gr در يك ليتر آب مي باشد لذا براي تهيه 100 cc محيط كشت مقدار 5/45 gr از پودر را 100 cc آب حل كرده و بقيه مراحل شامل حرارت دادن ، اتوكلاو گذاري و كشت در پليت ها همانند روش قبلي است . اين محيط را پس از بسته شدن آگار آن در انكوباتور با دماي 37 درجه سانتي گراد به مدت 24 ساعت قرار مي دهيم و پس از طي مدت نتايج را بررسي مي كنيم .
نگهداري ظروف حاوي محيط هاي كشت اعم از بطري ها ، لوله ها و ظروف پتري بايد نشانه گذاري شوند . نشانه گذاري بايد شامل چزئيات زير باشند :
1. نام محيط كشت
2. تاربخ تهيه و يا تاريخ انقضا ء مصرف
3. ذوب كردن محيط هاي كشت .
به وسيله قرار دادن در حمام آب جوش يا هر وسيله با كارايي مشابه مي توان محيط را ذوب نموده بايد از حرارت دهي زياد پرهيز كرد و محيط بلافاصله پس از ذوب شدن بايد از حرارت جوش خارج گردد . در مورد محيط هاي حساس به حرارت ، مدت زمان ذوب شدن بايد كمتر باشد . بايد از سرريز شدن محيط ها در هنگام حرارت نيز جلوگير

ي نمود .
توزيع محيط كشت در ظروف پتري :
براي تهيه محيط كشت در ظروف پتري ريخته مي شود . كه ضخامت آن حداقل به 2 ميلي ليتر برسد .
1-10-قیمت تمام شده کنسانتره آب آلبالو در بسته بندی در بشکه

694038+104066 سهم هزینة مشترک + هزینة مواد اولیه
مقدار تولید
که معادل 3.64 مارک می باشد .

 

2-10 -قیمت تمام شده آب پرتقال بازسازی شده در بسته بندی
سهم هزینة مشترک + هزینة مواد اولیه
مقدار تولید

جدول 1- استاندارهاي نوشابه ميوه اي (بدون گاز )
عدد فرمالين
% m l اسيديته كل گرم
% m l PH نوع نوشابه ميوه اي
كمينه حداقل 5/2 5/. – 12/. 3/5 - 2 پرتقال 1
كمينه حداقل 2 5/. –2/. 0/3 - 8/2 آلبالو 2

1-11 -بسته بندي نوشابه هاي ميوه اي (‌بدون گاز)
نوشابه هاي ميوه اي (‌بدون گاز ) بايد در ظروف تميز و نفوذ ناپذير شيشه اي طبق استاندارد شماره 1409 و ظروف فلزي مطابق با استاندارد شماره 1926 ( استاندارد ظروف فلزي براي بسته بندي آب ميوه )كيسه هاي پلاستيكي (پاكت تو خالي)
با لايه آلومينيوم براي بسته بندي آب ميوه ها استاندارد شماره 3191 و ظروف پاكتي ( بسته هاي چند لايه مقوايي با لاية آلومينيوم براي مواد خوراكي )بسته بندي شود .
مواردي الزاميكه بايستي به روي چاب ظروف آبميوه باشد
ذكر حداقل آبميوه محتوي بر حسب درصد در نوشابه هاي ميوه اي ساده و مخلوط الزامي است .
1- حجم خالص بر حسب سيستم تحريك
2- نام و نشاني كامل توليد كننده
3- شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش
4- شماره سري ساخت
5- تاريخ انقضا ء مصرف (روز ، ماه ، سال )
6-شرايط نگه داري ( در صورت لزوم )
7- عبارت توليد ايران

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید