بخشی از مقاله

مقدمه :
حضور کارکنان صنعت برق کشور در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی یکی از ویژگیهای بارز این
کارکنان سختکوش وصمیمی است.
هم اکنون که 28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما می گذرد با
بازخوانی نقش ایثارگران صنعت برق وتمامی کارکنانی که در 28 سال پیش در
پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از سنگرهای تولید این صنعت سهیم بوده اند تاثیر تلاشهای این عزیزان در توفیقات صنعت برق آشکارتر و بارز تر می شود


.در دوران پیروزی انقلاب اسلامی کارکنان صنعت برق کشور همگام با تمامی مردم ایران در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی سهیم بوده و در روند پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) حضور پر ثمر داشته تا جایی که تعدادی از این عزیزان در راه پیروزی انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
با آغاز جنگ تحمیلی کارکنان صنعت برق بار دیگر عزم و اراده خود را در دفاع از ارزشها و آرمانهای والای انقلاب اسلامی ایران نشان دادند.
بطوریکه شماری از همکاران با حضور در جبهه های جنگ به دفاع از انقلاب اسلامی و سرزمین اسلامی ایران پرداختند و جان خود را در این راه مقدس نثار کردند و یا در راه خدمت به مردم و تا مین برق در شرایط سخت جنگی در محل کار خود در نیروگاههای و یا ایستگاههای برق بر اثر حملات دشمن بعثی به شهادت رسیدند و مایه افتخار ربای این صنعت شدند.
همانگونه که مدیر عامل شرکت توانیر گفته است کارکنان صنعت برق کشور در همان سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن ضمن حضور پر رنگ در صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی برای فایق آمدن بر مشکلات این صنعت در تامین برق مورد نیاز مردم تلاشها و کوششهای سرشاری داشته اند.


رشد قابل توجه تولید برق نیرو گاهی و افزایش خطوط انتقال و فوق توزیع و... از مواردی است که نشان دهنده تلاش و پویایی و حرکات گسترده و بنیادی کارکنان صنعت برق کشور برای دستیابی به شاخص های رشد و توسعه است.
در این بیان تدوین برنامه های بنیادی در زمینه توسعه فن آوری در صنعت برق و ارتقای سطح بهرهوری و ساخت انواع تجهیزات بخشهای تولید و انتقال و توزیع و فوق توزیع و... از دیگر فعالیتهای بنیادی است که در صنعت برق کشور اجرا و پیاده شده است .
توسعه فضای رقابتی و ایجاد بازار برق و توجه به بحث مدیریت مصرف برق و...
از دیگر مواردی است که طی سالهای اخیر فعالیتهای بنیادیزیادی در مورد آنها صورت گرفته است.
توجه به امر تحقیقات و پژوهش و کاربردی کردن آنها از دیگر مواردی است که در صنعت برق کشور به آن توجه شده است و ...
بی شک دستاوردهای صنعت برق پس پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه تلاش مستمر کارکنان آن حاصل شده است بسیار بیشتر از این موارد است که در اینجا تنها به بخشی از آن اشاره شد.


فصل اول


تاریخچه برق در شهرستان ابهر

اولین نیروگاه ابهر در سال 1328 توسط بخش خصوصی تاسیس گردید و پس از بیست سال با داشتن 6 دستگاه دیزل ژنراتور به قدرتهای 200- 160- 20 – و75*3 کیلو ولت در سال 1348 تحویل برق تهران شده و به شبکه سراسری وصل گردید که از طریق برق تاکستان تا ابهر – خرمدره احداث گردیده بود با پیک بار 50آمپر به شبکه سراسری پیوست و در سال 1354 پست 63 کیلو ابهر – خرمدره با ظرفیت 15*2 مگا ولت آمپر و چهار فیدر خروجی و پیک بار 5/4
مگا وات مورد بهره برداری قرار گرفته که با عنایت به توسعه شرکت های صنعتی در این شهرستان و همت و تلاش والای مدیریت محترم عامل شرکت برق منطقه ای زنجان در سال 1375 پست 230 کیلو ولت ابهر مورد بهره برداری قرار گرفت که در حال حاضر تامین برق شهرستانهای ابهر و خرمدره از پستهای ابهر – هیدج – سلطانیه و ابهر 3 با 27 دستگاه فید 20 کیلو ولت و پیک بار 50 مگا ولت با ولتاژ مطمئن انجام می پذیرد.
اینک امور برق ابهر در سالهای اخیر موفقیتهای را کسب کرده است که در ذیل به چند مورد از آنها اشاره می کنیم ...

خلاصه عملکرد امور برق ابهر در سال 81
1- احداث پست هوائی عمومی و اختصاصی 34 دستگاه .
2- احداث شبکه فشار متوسط 24000 متر.
3- احداث شبکه فشار ضعیف 4529 متر.
4- فروش انشعاب به مشترکین عادی و سنگین 872 فقره.
5- نصب چراغ خیابانی 250 وات 472 دستگاه .
6- اصلاح و بهینه سازی خطوط 20 کیلو ولت و فشار ضعیف 65 کیلو

متر.
7- اصلاح و بهینه سازی پست عمومی و اختصاصی 14 دستگاه.
8- تعویض چراغ های مستعمل روستائی به تعداد 650 دستگاه .
9- نصب 8 دستگاه سکسیونر هوائی قابل قطع و وصل زیر بار جهت انجام مانور و جلوگیری از تلفات انرژی .
10 - تامین برق 17 حلقه چاه کشاورزی .
11- نصب خازن در شبکه های فشار ضعیف جهت بهبود ضریب توان 132 دستگاه.

انرژی تو زیع نشده در سال 81
با عنایت به اینکه نرخ استاندارد انرژی توزیع نشده طبق قوانین توانیر یک در هزار و متوسط خاموشی هر مشترک در روز 2 دقیقه می باشد به لطف خداوند متعال و تلاش شبانه روزی کارکنان این امور نرخ انرژی توزیع نشده 52/0 در هزار و متوسط خاموشی هر مشترک حدود یک دقیقه در روز می باشد.

خرید فروش انرژی در سال 81
کل انرژی خریداری شده توسط شرکت 1387724661 مگا وات بوده و از این میزان 293000000 مگا وات به این امور اختصاص یافته که بیشترین آن در بخش صنعت می باشد و حدوداً همه ماهه یک چهارم انرژی خریداری شده توسط شرکت در این امور به فروش می

رود .

اهم فعالیتهای انجام گرفته تا آخر سال 1382
1- تامین روشنائی بلوار میدان زید الکبیر تا بلوار بهشت کبری بطول 1712 متر و نصب 2 دستگاه پست هوائی با اعتباری بالغ بر 3700000000 ریال .
2- تامین روشنائی انتهای بلوار بسیج ابهر بطول 639 متر و با نصب یک دستگاه پست هوائی با اعتباری بالغ بر 150000000 ریال .


3- احداث شبکه 20 کیلو ولت بطول 5000 متر جهت تعدیل بار خروجی چمرود واقع در بخش سلطانیه با اعتباری بالغ بر 475000000 ریال .
4- فروش انشعاب 700 فقره .
5- انجام کامل پروژه مکانیزاسیون تاسیسات شهر ابهر در جهت بهینه سازی خدمات و تاسیسات و تسریع در اصلاح نقاط ضعف آنها و سرویس دهی مطلوب به مشترکین .
6- برگزاری سمینارها در زمینه مدیریت مصرف برق و استفاده از لامپ های کم مصرف و توزیع بین مشترکین .

تاریخچه ی کامپیوتری اداره ی برق ابهر
سیستم برق ابهر در سال 1370 بصورت کامپیوتری در آمد و در واقع یک تکنولوژی و نوع آوری در سیستم برق صورت گرفت که توسط این تکنولوژی کارها خیلی سریعتر و مطمئن تر از قبل صورت می گرفت و تمام سلسله مراتب اداره از مدیران عالی سازمان گرفته تا مدیران میانی ومدیران عملیاتی و اجرائی و بالاخره پرسنل ها می توانستند به راحتی و از راه دور بدون نیاز به رفت آمد اطلاعات را مبادله کنند . که کم کم با پیشرفت سریع این تکنولوژی
امکان ارتباط با مرکز استان و حتی شهرهای دور صورت گرفت و از عمده معایب این تکنولوژی در اوایل عمر خویش این بود که سیستم امنی برای پشتیبانی این تکنولوژی وجود نداشت و backup گیری از اطلاعات بدین گونه صورت می گرفت که اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ذخیره می شد. ولی با پیشرفت سریع این تکنولوژی backup گیری بصورت اتومات و روزانه از طرف خود اداره ی برق صورت می گیرد که این روش گیری backup خیلی مطمئن تر از گذشته می باشد سیستم گیری و ایجاد نسخه ی پشتیبان از اطلاعات باعث شد که همه ی کارکنان و مردم به این تکنولوژی اعتماد کنند .
در این تکنولوژی امکان اشتباه پرسنل لدلره خیلی کاهش پیدا کرد و کارهای مشترکین خیلی سریع انجام میگرفت به عنوان مثال فیش ها ی برق به موقع صادر می شد که قبل از اینکه سیستم اداره کامپیوتری شود صدور این فیشها به بیش از یک ماه بطول میانجامید ولی هم اکنون با گسترش این تکنولوژی صدور فیش های برق مشترکین در کمتر از 5 روز صورت می گیرد .


مفاهیم ابتدائی و اصطلاحاتی برق ابهر

 

1- آبونمان

یعنی حق اشتراک که ماهانه از مشترکین گرفته می شود غیر از مشترکین کشاورزی که تا مشترکین قدرت 3 فاز 25 آمپر را شامل میشود و بالای 3 فاز 25 آمپر مشترکین دیمانی نامیده می شوند که از آنها به ازای قدرت شان هر کیلو واتی ماهانه بهای دیماند گرفته می شود .

2- کد تعرفه

 

تعرفه به معنی نوع مصرف می باشد که شامل موارد ذیل است
الف) تعرفه خانگی
ب) تعرفه عمومی
ج) تعرفه کشاورزی
د) تعرفه صنعتی
ه) سایر (تجاری)

تذکر: در فصل های بعد این قسمت بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

3 - قانون گرد شکار

زمان بندی قرائت کنتور و صدور صورت حساب طبق گرد شکاری که برق منطقه تنظیم می کند قرائت و صورت حساب ها توزیع می شود .
مشترکین صنعتی و دولتی سالانه 12 دوره و مشترکین عادی در 6 دوره صورت حساب برای آنها صادر می شود .

4-انشعاب

مشترکی که تقاضای برق می کند با توجه به قدرت درخواستی هزینه انشعاب آن توسط مشترک پرداخت و اداره برق انشعاب برق مشترک را دایر می کند .


5-انرژی توزیع نشده

یعنی ما مقدار انرژی که خریداری کرده ایم وبایستی به مشترکان بفروشیم و طی زمانی یک وقفه ای در آن بوجود بیاید که ما نتوانیم به مشترک بفروشیم که به این اصطلاحا انرژی توزیع نشده گوئیم .

فصل دوم

 

نمودارها

چارت سازمانی اداره ی برق ابهر

ادامه صفحه ی بعدی ...


تبصره: منظور از عدد 3 تعداد افراد می باشد .


تشریح چارت سازمانی اداره ی برق ابهر

 

همانطور كه در نمودار صفحه قبل مشاهده ميكنيد . رياست اداره در بالاترين سطح از سطوح مديريت قرار گرفته كه اين شطح از مديريت به مديريت عالي معروف است كه رئيس اين بخش به كل عملياتي كه در اداره انجام مي شود نظارت دارد و وظيفه اين بخش هماهنگي بين تمام واحد ها ي اداره مي باشد و كار هاي نظير برنامه ريزي ،‌كنترل ،‌هماهنگي و سازماندهي را انجام مي دهد اين بخش خودش دارايس مديراني است كه به 5 دسته تقسيم مي شوند كه به اصطلاح به اين بخش از مديريت ، مديريت مياني اداره مي گويند كه شامل :
1. رئيس اداره طرح و نظارت
2. رئيس اداره بهره برداري
3. رئيس اصلاح و سرويس و نگهداري
4. رئيس خدمات مشتركين
مي باشد كه وظيفه اين سطح از مديريت بيشتر به عملي كردن دستورات مافوق توسط مادون خود را دارند و مستقيما به مافوق خود گزارش مي دهند و بيشتر ،‌اين مديران در جلسات و برنامه هاي اداره شركت مي كنند كه هر بخش جداگانه براي خود زير شاخه هايي دارد كه در زير شاخه هاي اين بخش ها مديران عملياتي و اجرايي و در نهايت پرسنل اداره فعاليت مي كنند . نحوه دستور گرفتن آنها بدين صورت است كه فقط از مديريت بخش خود دستور مي گيرند و يا به آنها گزارش مي دهند. كه ما در ادامه به توضيح هر يك از اين بخش ها و سلسله مراتب مي پردازيم.

قسمت اول: رئيس اداره طرح و نظارت
وظيفه اين بخش از مديريت، نظارت بر كروكي ها و نقشه هايي كه براي اجراي پروژه كشيده مي شود، مي باشد. يعني طرح هايي كه براي كشيدن برق مناطق رسم مي شود ابتد بايد رئيس اداره طرح و نظارت آن را تاييد كند كه پس از تاييد اين طرح توسط تكنسين طرح و بررسي و بعد از اينكه اجراي اين طرح امكان پذير شد آن گاه دستور اجراي اين طرح توسط تكنسين مسئول پروژه آغاز مي شود كه تكنسين پروژه توسط افراد خود يا به عبارت ديگر توسط پيمانكاران خود اين طرح يا پروژه را در يك زمان معين آغاز و در يك زمان معين به پايان مي رسانند كه در طول اين زمان تكنسين طرح همچنان بر پروژه نظارت دارد تا طرح با موفقيت پياده شود و سپس گزارشي براي پايان كار به ريس اداره طرح و نظارت يك گزارشي براي اتمام كار به رياست داده مي شود كه در نهايت پس از امضا و تائيد رياست،‌پرونده اين طرح به بايگاني انتقال مي يابد . البته لازم به ذكر است اداره ي مالي و اداري تعيين مي شود و سپس به اداره طرح و نظارت واگذار مي شود.
قسمت دوم : رئيس اداره مالي و اداري
وظيفه تامين هزينه براي اجراي پروژه را بر عهده دارد و همچنين كنترل وسايلي

كه براي اجراي پروژه استفاده مي شود را نيز بر عهده دارد تا با انجام كارهاي لازم براي اجراي پروژه ، تمام بخش هاي زيرين خود را به روز كند.
قسمت سوم : رئيس اداره بهره برداري
اين قسمت از اداره مسئول خدمات رساني به افراد و مشتركين را دارند . و بيشتر با كار هاي شهري سر و كار دارند و بدين صورت كه مثلا اگر برق يك بخش از منطقه ي شهر قطع شود مسئول بررسي اين مشكلا بر عهده اين قسمت از اداره است كه اداره بهره برداري خود داراي زير شاخه هايي مي باشد كه آنها را توضيح مي دهيم.
الف) تكنسين تعميرات روشنايي – مسئول به روز كردن چراغ ها و سيستم روشنايي يك منطقه يا شهر ر ا بر عهده دارد كه با مادون خود يعني استاد كار روشنايي در تماس است و دستورات را از اداره ي بهره برداري گرفته و پس از بررسي موضوع ، با هماهنگي استاد كار به منطقه ي مورد نظر براي تعييرات مراجعه مي كنند.
ب) استاد كار روشنايي – مستقيما از تكنسين تعميرات روشنايي دستور مي كيرد و رئيس كارهاي تعميراتي مي باشد و استاد كار با پيمانكاران كار مي كند .
پ) شيفت – اين قسمت براي تعميرات برون شهري مي باشد، مثلا روستا هايي كه مشكل برق دارند كه رفع اين مشكلات توسط 3 شيفت متفاوت كه در 24 ساعت به طور شبانه روزي كار مي كنند صورت مي گيرد بدين صورت كه ابتدا مسئول شيفت خبر خرابي برق منطقه ها را به استاد كار شيفت خود مي دهد و استاد كار شيفت به همرا زير دست خود يعني كارگر برق كار به محل مورد نظر مراجعه كرده و مشكل برق آن روستا يا بخش را بر طرف مي كنند.
قابل ذكر است كه اين قسمت ها يعني مسئول شيفت و استاد كار شيفت و كارگر برق كار كه هر كدام داراي 3 نفر پرسنل است كه به صورت شيفتي كار مي كنند .

قسمت 4 :‌رئيس اصلاح و سرويس و نگهداري
اين قسمت از اداره نيز كاري را كه اداره بهره برداري انجام مي دهد را انجام مي دهد فقط با اين تفاوت كه تعميرات در محدوده ي شركت ها و كار گاه ها و منازل مشتركين است . كه در توضيح اين قسمت بايد بگوييم كه رئيس اصلاح و سرويس طي زماني براي بررسي و كنترل لوازم اندازه گيري برق نامه اي را از رياست دريافت مي كند كه مثلا از 3 خرداد تا 3 مرداد لوازم اندازه گيري برق منازل كنترل و بررسي مي شود كه رئيس اصلاح و سرويس و نگهداري و اجراي طرح اين پروژه ، وظيفه را به استاد كار اصلاح مي دهد كه استاد كار اصلا ح و سرويس طبق اطلاعيه ي صادر شده كار را به استاد كار كنترل لوازم اندازه گيري (كنتور ) واگذار مي كند. و سپس استاد كار توسط تكنسين كنترل اجراي پروژه را آغاز مي كنند ك بعد از اتمام پروژه و پايان كنترل لوازم ، گزارشي براي اتمام به مراحل بالاتر طبق روند عادي داده مي شود و كار پايان مي يابد.

قسمت 5 : رئيس خدمات مشتركين
اين قسمت از اداره بيشتر با مشتركين خانگي سرو كار دارند و بيشتر براي رفع نيازها و احتياجات مشتركين اعمال وظيفه مي كند. بدين صورت كه در قسمت قبول مشترك ، كنتور هايي به مشتركين واگذار مي شود كه مشتركين از قبل درخواست كرده اند.
مسئول اصلاحات و تشخيص براي بررسي فيش هاي مشتركين انجام وظيفه مي كنند بدين صورت كساني كه نسبت به فيش خود اعتراض دارند به اين قسمت مراجعه مي كنند . كه مسئول اصطلاحات و تشخيص براي بررسي موضوع با مسئول انشعابات همكاري لازم را انجام مي دهد تا تعرفه انشعاب مورد نظر مشخص شود و مشخص شود كه در چه زماني كنتور فروخته شه و در چه تاريخي up date ‌شده تا از لحاظ خرابي لوازم برق خانگي نيز بررسي شود و بعد از رفع اين مشكل مسئول وصول مطالبات كارهاي لازم را براي گرفتن هزينه ي رفع مشكل از مشتركين به طور غير مستقيم دريافت مي كند (دادن فاكتور هزينه و سپس واريز هزينه به بانك توسط م

شترك مورد نظر)


نمودار جریان داده ها در اداره ی برق ابهر

 


تشریح نمودار جریان داده های اداره ی برق ابهر

همانطور که در نمودار جریان داده ی صفحه ی قبل مشاهده می کنید برای درخواست انشعاب از اداره ابتدا مشترک تقاضای خود را به صورت کتبی اعلام میدارد سپس قسمت خدمات

مشترکین پرونده ی مربوطه را تشکیل می دهد سپس پرونده جهت طراحی به قسمت طراحی و نظارت ارائه می شود سپس ناظر به محل مورد نظر مراجعه می کند و کروکی را تهیه میکند و سپس این کروکی در بخش طراحی توسط اتو کد طراحی می شود بعد لیست لوازم مورد نیاز تهیه می شود سپس هزینه مربوطه توسط اکسس (نرم افزار دستور کار) مشخص میشود سپس گزارش توجیهی تهیه می شود و بعد از آن محاسبات فنی و مکانیکی صورت می گیرد و سپس به کمیسیون ارسال می شود که بعد تایید کمیسیون پرونده به واحد خدمات مشترکین جهت اخذ هزینه ارسال می شود ( در صورتی که پرونده دچار مشکل باشد به قسمت طراحی و نظارت انتقال پیدا می کند دوباره مراحل قبلی را طی میکند تا مشکل آن برطرف شود) پس از اخذ هزینه پرونده جهت صدور دستور کار به واحد طراحی ارسال می شود بعد از دستور کار با زمان مشخص صادر و جهت تامین اعتبار به اداره ی مالی ارسال میشود و پس از تامین اعتبار دستور کار جهت اجرا به واحد اجرایی ارسال می گردد و سپس واحد اجرایی با عقد قرارداد با یک پیمانکار کار را پیگیری میکند و سپس پیمانکار پس از اتمام کار ان را به ناظر پروژه تحویل میدهد و سپس صورت وضعیت جهت خاتمه ی کار تهیه میشود سپس تسویه حساب با متقاضی صورت میگیرد ودر پایان پرونده به بایگانی انتقال پیدا میکند.


فلوچارت متقاضیان برق

فصل سوم

تشریح بخش بایگانی
در بخش بایگانی اداره پرونده های مشترکین و همچنین پرونده هایی که هنوز ناقص است نگهداری می شودوخدماتی را نیز به مشترکین ارائه می دهد که طبق برنامه هایی که در سیستم این بخش موجود میباشد به تشریح آن می پردازیم.

K - خدمات مشترکین
1. باز بینی سوابق جاری


2. باز بینی سوابق راکد
3. پرداختی مشترکین
4. ثبت کارت اصلاحی
5. حذف کارت اصلاحی
6. لیست اصلاحات
7. پرونده ی قدیم جدید
8. چاپ صورت حساب


9. آمار فروش و وصول

در نمودار صفحه ی قبل اگر گزینه ی یک (1) را انتخاب کنیم صفحه ی زیر ظاهر می شود

جستجو و باز بینی سوابق جاری
1. شماره اشتراک
2. شماره پرونده
3. شناسایی قدیم
4. شناسایی جدید
5. شماره ساختمانی
6. نام خانوادگی و نام
7. مستر مورد جستجو : همه مستر ها

ADDI ROSTA MAS 99


یکی از موارد را تکمیل کنید

که در صورت پر کردن یکی از گزینه ها بقیه ی گزینه ها خودش پر می شود که در این صورت می توانیم اطلاعات جدید مشترکین را ببینیم.
بعد از اینکه فرم بالا پر شد منوی زیر ظاهر می شود که اطلاعات لازم را به ما می دهد .


گزینه ی2 باز بینی سوابق راکد
منظور از سوابق راکد مشترکینی هستند که از کنتور آنها استفاده نمی شود یا باطل شده است .
که در صورت انتخاب این گزینه منویی شبیه به منوی صفحهی قبل ظاهر می شود .


3 – پرداختی مشترکین
شامل مشترکینی می باشد که پول واریز می کنند .
4 و 5 و6 – بدون استفاده می باشند .


7 – پرونده قدیم جدید
مانند خرید منزل که کنتور آن قدیمی است و دوباره می خواهد برای منزل جدید کنتور بگیرد .

تشریح قسمت پانچ
ما بوسیله ی این قسمت می توانیم اصلاحات و تغییرات لازم را در مورد هزینه های مشترکین و عملیات بانکی انجام دهیم و یا آنها را مشاهده کنیم.ویا انها را بروز رسانی کنیم و بایگانی کنیم

و همچنین می توانیم آمار تمام هزینه ها را ببینیم از جمله آمار هزینه های مربوط به فروش کنتور ، آمار هزینه های مربوط به تعمیر لوازم اندازه گیری برق مشترکین و ... را مشاهده کنیم و بروز رسانی کنیم که با انتخاب این گزینه (پانچ) وارد منویی به شکل زیر می شویم که این منو شامل 8 گزینه میباشد که هر قسمت را جداگانه به اختصار توضیح می دهیم .


1. پانچ و اصلاح وصو لی
2. ویرایش کد بانکها
3. بروز رسانی وصولی
4. آمار وصولی
5. استخراج وصولی شعب
6. کنترل و لیست وصولی
7. دفتر در آمد
8. بایگانی دفتر در آمد

1)پانچ و اصلاح وصولی
توسط این بخش ما می توانیم هزینه هایی که از مشترکین در یافت کرده ایم و به اشتباه تایپ کردهایم را اصلاح و ویرایش کنیم که با انتخاب این قسمت وارد یک زیر منو می شویم که ما در این زیر منو می توانیم اصلاحات لازم را مشاهده و ویرایش کنیم.
2)ویرایش کد بانکها
توسط این قسمت ما می توانیم کد شعبه ها و شماره حساب های بانکی مربوط به امور برق را اصلاح کنیم .
3) بروز رسانی وصولی
توسط این بخش میتوان وجوح در یافتی از مشترکین را UPDATEکنیم مثلا اصلاحاتی از قبیل جمع وجوح در یافتی از فروش کنتور و ...


4) آمار وصولی
توسط این بخش ما میتوانیم آمار وجوحی را که از مشترکین در یافت کرده ایم را بر طبق روز و م

اه و سال مشاهده کنیم .
5) استخراج وصولی شعب
توسط این قسمت می توانیم هزینه ها ی مربوط به امور برق را در شعبه های خاصی از بانک مشاهده کنیم. مثلا می توانیم ببینیم که در چه تاریخی و چه مبلغی و توسط چه کسی بحساب این شعبه وارد شده.
6) کنترل ولیست وصولی


کار این بخش همانند قسمت 3 (بروز رسانی وصولی ) می باشد .
7) دفتر در آمد
توسط این بخش ما میتوانیم آمارهایی از قبیل آمار در آمد از فروش کنتور ، آمار در آمد از فروش فیوز ، آمار در آمد از فروش لامپهای گازی خیابانی و ... را مشاهده کنیم.
8) بایگانی دفتر در آمد
توسط این بخش ما می توانیم کلیه ی در آمد ها را که از فروش لوازم برقی حاصل شده را بایگانی کنیم .

تشریح قسمت بدهکاران
در قسمت بدهکاران ما می توانیم اطلاعات کلی راجع به کسانی که نسبت به فیش برق خود بدهکار هستند را مشاهده کنیم و همچنین لیست اسامی آنها را مشاهده کنیم و میتوانیم در صورت پرداخت هزینه توسط مشترک ، نام آن را از لیست بدهکاران حذف کنیم .
و در کل در این قسمت منویی بصورت زیر داریم :

تشریح قسمت فروش
این قسمت بیشتر مربوط به بخش خدمات مشترکین میباشد . که ما در فصل های بعدی آنها را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم ولی برای آشنایی جزئی ، توضیحاتی را بیان می کنیم.
این قسمت منویی به شکل زیر دارد. که آنها را به اخ تصار توضیح می دهیم :


1) قبول مشترک جدید
در این قسمت اسامی مشترکینی که جدیدا و در روز و ماه اخیر کنتور خریداری کرده اند را به این قسمت اضافه می کنیم.
2) آمار گر دش نقدینگی
در این قسمت ما می توانیم آماری را که پول در گردش بوده، یعنی سرمایه گذاری پول و سودی که از آن بدست آمده را مشاهده کنیم .
3) آما ر لوازم مصرفی
در این قسمت آمار لوازمی را که در یک پروژه ی معین مصرف شده را مشاهده کنیم.
4) آمار تعداد فروش


در این قسمت آمار تعداد لوازمی را که به فروش رسیده را مشاهده کنیم . مثلا آمار فروش چراغ های گازی در یک تاریخ معین مشاهده کنیم .
5) صورت وضعیت انشعابات
توسط این قسمت می توان آمارفروش تمام انشعابات اعم از تکفاز ، سه فاز و ... را در یک روز

و ماه سال معین ببینیم.
6) تکمیل اطلاعات از مستر
توسط این بخش می توان اطلاعات را از منبع اصلی وارد این قسمت کنیم که منبع اصلی می تواند فاکتور فروش ، فرم فروش و... باشد.


تشریح قسمت امکانات
این قسمت بیشتر برای راحتی متصدی طراحی شده و دارای منویی به شکل زیر می باشد.


فصل چهارم


قسمت خدمات مشترکین

اهم خدمات قابل ارائه به مشترکین
- فروش انشعاب
- نیرو رسانی
- نحوه ی محاسبه صورت حساب برق مشترکین خانگی
- نحوه ی انجام اصلاحات فیش برق
1 - اصلاح فیشهای مصارف عادی
2 - اصلاح فیشهای دیماندی
- تست لوازم اندازه گیری مشترکین
- تقلیل یا افزایش قدرت دائمی
- تغییر نام


اهم خدمات قابل ارائه به مشترکین
فروش انشعاب :

نوع انشعاب مدارک مورد نیاز
انشعاب خانگی
انشعاب تجاری درخواست کپی – فتوکپی شناسنامه – نشانی کامل

انشعاب عمومی ارگان دولتی می بایست نامه ارائه نماید – اشخاص نماینده معرفی نمایند
انشعاب صنعتی درخواست کتبی – ارائه ی مجوز از سازمان صادر کننده مجوز صنعتی – آگهی روزنامه
انشعاب کشاورزی درخواست کتبی – ارائه مجوز از آب منطقه ای


انشعاب عمومی آزاد درخواست کتبی – نشانی کامل

نیرو رسانی :
در صورتی که تامین برق متقاضی از امکانات موجود مقدور نباشد ( خارج از محدوده ی شهری باشد ) انجام نیرو رسانی از تعهدات متقاضی می باشد. در صورت تمایل متقاضی شرکت توزیع پس از اخذ هزینه های مربوطه نسبت به انجام موارد مربوطه بشرح ذیل اقدام می نماید .
- ارائه سوابق متقاضی از سوی واحد خدمات مشترکین به واحد طراحی جهت ارائه طرح و گزارش توجیهی
- عودت ( برگشت ) سوابق به خدمات مشترکین جهت طرح در کمیسیون مصارف سنگین ( در صورت تایید طرح ) هزینه های نیرو رسانی از طریق خدمات مشترکین به متقاضی اعلام می گردد . در صورت قبول متقاضی و پرداخت هزینه ها ی مربوطه .
- عقد قرار داد نیرو رسانی انجام میشود که پس از اجرای پروژه سوابق جهت نصب لوازم اندازه گیری به واحد خدمات مشترکین داده می شود .
نحوه ی محاسبه ی صورت حساب برق مشترکین خانگی :
- مشترکینی که مصارف ماهیانه آنها بین 0 تا 40 کیلو وات ساعت می باشد بخشوده می باشند .
- مشترکینی که مصارف ماهیانه آنها بین 41 تا 60 کیلو وات ساعت می باشد بهای برق مشترکین بطور مقطوع 5/60 ریال برای هر ماه محاسبه می شود .
- مشترکینی که مصارف ماهیانه آنها بین 61 تا 150 کیلو وات ساعت می باشد بهای
برق آنها بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود .
(متوسط مصرف ماهیانه * 05/72 )
- مشترکینی که مصارف ماهیانه آنها بین 151 تا 300 کیلو وات ساعت می باشد بهای
برق آنها بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود .
(متوسط مصرف ماهیانه * 875/81 + 75/1113 - )
- مشترکینی که مصارف ماهیانه آنها بین 301 تا 600 کیلو وات ساعت می باشد بهای
برق آنها بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود .
(متوسط مصرف ماهیانه * 375/ 244 + 75/49863 -)
- مشترکینی که مصارف ماهیانه آنها بیش از 600 کیلو وات ساعت می باشد بهای
برق آنها بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود
(متوسط مصرف ماهیانه *625/ 700 + 75/323613 -)
تذکرات مهم
- متوسط مصرف ماهیانه به صورت زیر محاسبه می گردد
(متوسط مصرف ماهیانه = 30 * مصرف کل درج شده بروی صورت حساب / تعداد روزهای درج شده بر روی صورت حساب )
- شایان توجه می باشد که بها برق بدست آمده از فرمولهای محاسبه ی بهای برق مصرفی برای 30 روز بوده و برای محاسبه ی میزان بهای برق در طول دوره ( تعداد روزهای درج شده روی قبض برق ) از این روش استفاده میگردد :
(تعداد روزهای قبض * بهای برق مصرف شده از طریق فرمول / 30 )
- حداکثر بهای برق انشعاب های برق با قدرت کمتر از 30 کیلو وات ساعت مصرف 400 ریال میباشد .
- حداقل بهای برق ماهیانه برای انشعاب های تک فاز 3025 ریال و برای انشعاب های سه فاز تا 50 آمپر 17600 ریال میباشد .


- توضیح اینکه در صورتیکه پس از محاسبه ی بهای برق مصرفی طبق فرمولهای ذکر شده و محاسبه ی حداقل بهای برق & حداقل بهای برق بیشتر از بهای برق محاسبه شده توسط فرمول ها باشد حداقل بهای برق مصرفی در صورت حساب درج خواهد شد .
حداقل بهای برق نیز برای دوره ی 30 روزه محاسبه شده و در صورت مقایسه با بهای برق مصرفی استخراج شده از فرمول ها باید با دوره مشابه مقایسه گردد .
- مبلغ صورت حساب شامل بهای برق و تبصره ی 44 است .
بر اساس بند (ج) تبصره ی 44 قانون بودجه سال جاری ار کلیه ی مشترکین به استثنای مشترکین کشاورزی و روستایی و همچنین مشترکینی که در ماه کمتر از 150 کیلو وات ساعت انرژی مصرف می کنند می بایست ماهیانه برای (30 روز) 500 ریال دریافت تا بحساب در آمد عمومی کشور با عنوان آبونمان صدا وسیما واریز گردد .
- بمبلغ صورت حساب مشترکین خانگی با قدرت 30 کیلو وات و بالاتر (مشترکین سه فاز 50 آمپر و بیشتر ) 750 ریال به ازای هر کیلو وات قدرت که در هر دوره از 90 % دیماند قراردادی (دیماند قرار دادی = فاز * آمپر / 5) آنها کمتر نخواهد بود افزوده می شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید