بخشی از مقاله

گزارش کآرآموزی سرسیلندر و سیستم جرقه زنی


فصل اول


سرسیلندر
ریشه لغوی
این ترکیب دو کلمه‌ای برای بیان یک قطعه از موتور بکار می‌رود. لیکن از دو کلمه «سر» و «سیلندر» تشکیل شده است و به معنای قطعه‌ای است که بر قسمت فوقانی سیلندر موتور نصب می‌گردد.
دید کلی
چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده‌ باشید. متوجه شده‌اید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستونها در درون سیلندرها قابل دیدن می‌باشند. در ضمن سوراخهایی در بدنه موتور وجود دارد (بدنه موتورهای بلوک سیلندر است) که انتهای آنها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سرسیلندر نیاز است.
ساختمان سرسیلندر
سرسیلندر یک قطعه ریخته‌گری شده است که معمولا از جنس چدن یا آلیاژهای آهن ، مس یا آلومینیم ساخته می‌شود. شکل کلی سرسیلندر متان

سب است با شکل سیلندر موتور به نحوی که می‌بایست تمام قسمت‌های آنها بر یکدیگر منطبق باشند. (لازم به ذکر است که موتورهای دوزمانه فاقد سرسیلندر می‌باشند) سرسیلندر می‌بایست با قسمت فوقانی سیلندر و سرسیلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهای محبوس در سیلندر یا گاز محترق در اتاقک انفجار جلوگیری کند.

در ضمن می‌بایست سرسیلندر دارای مجاری در امتداد مجاری سیلندر داشته باشد تا جریان آب و روغن از پوسته موتور به سرسیلندر رفته و پس از انجام وظایف روغن کاری و خنک کاری دوباره به سیلندر برگردد. البته برای انجام آب بندی کامل میان سیلندر و سرسیلندر از یک واشر استفاده می‌شود. جنس این واشر از مس و پنبه نسوز است که باعث می‌شود تا از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر هیچگونه عبور گاز یا مایعی اتفاق نیافتد. (آب بندی : جلوگیری از نشست یک سیال).

در ضمن سرسیلندر به وسیله پیچ کاملا به بدنه موتور چسبانیده می‌شود. سرسیلندر می‌بایست دارای یک سطح بسیار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتانی باشد. البته این حالت برای سطح فوقانی سیلندر نیز الزامی است. تاب برداشتگی یا وجود خراش‌های عمیق در قسمت بالای بدنه موتور و یا قسمت تحتانی سرسیلندر می‌تواند مانع آب بندی کامل گردد. که در صورت جزئی بودن این نقایص می‌توان با صفحه تراشی آنها را رفع نمود.
قطعات سرسیلندر
سرسیلندر دارای مجاری متعددی می‌باشد. برخی از آنها جهت آب و روغن تعبیه شده اند. گروهی دیگر از این مجاری جهت ورود هوا به داخل اتاقک احتراق تعبیه شده‌اند، که به آنها مانیفولد هوا می‌گویند. گروه سوم جهت خارج کردن گازهای ناشی از احتراق از اتاقک احتراق در نظر گرفته شده‌اند که به آنها مانیفولد دود می‌گویند.


سیستم دیگری که بر روی سرسیلندر موتورها نصب می‌شود ، سیستم سوپاپ‌ها است. که شامل سوپاپ ، میل سوپاپ ، اسبک‌ها ، فنرها و دیگر تجهیزات مربوطه می‌باشد. البته محل قرار گیری سوپاپ‌ها در سرسیلندر نیز به شکل متناسب با سوپاپ‌ها از قبل تعبیه شده است و برای آب بندی آنها ، عملیات ماشین کاری بر روی آنها انجام شده است.
اتاقک احتراق
که عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می‌گیرد، نیز در بدنه سرسیلندر تعبیه شده‌ است که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه‌های فراوانی است. ناگفته نماند که سرسیلندر در زیر یک درپوش محفوظ است.
طرز کار


قطعات عمده سرسیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ‌های سرسیلندر می‌باشد که می‌بایست بصورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند. عمل باز و بسته شدن این سوپاپ‌ها و نیز زمان بندی آن (تعیین مدت زمان بسته بودن یا باز بودن سوپاپ‌ها) بوسیله میل بادامک انجام می‌پذیرد. قسمت‌های دیگر سرسیلندر که فاقد تحرک هستند کافیست که در برابر حرارت‌های بالای ایجاد شده در اثر احتراق و نیز در برابر شوک‌های بوجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند. و البته باز بودن مجاری عبور آب و روغن نیز ضروری است.


کاربرد
سرسیلندرها تنها در موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه وجود دارند و علت استفاده از آنها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندرها یا پیستونها دستکاری شوند، یا برداشته شوند، با باز کردن سرسیلندر دسترسی به آنها بسیار ساده‌تر خواهد بود.

فصل دوم
پژو آردی
نوع موتور:پیکان 1600
سیستم سوخت رسانی :انژکتوری
حجم موتور:1598 سی سی
سوخت :بنزین بدون سرب
تعداد سیلندر :4
نسبت تراکم:8/5
حداکثر گشتاور :110 Nm در 3750 دور در دقیقه
حداکثر سرعت :175 کیلومتر بر ساعت
گیربکس :دستی 5 سرعته
کلاچ: کابلی
نوع و توان باتری :باتری 12 ولت 60 آمپر ساعت
دینام :80 A
استارت:0.9KW
وزن روی اکسل :630کیلو گرم
وزن روی اکسل عقب :490 کیلوگرم
وزن ناخالص:1500 کیلوگرم
طول خودرو:4408 MM
عرض خودرو 1694 MM
ارتفاع خودرو :1460 MM

پژو آردی اکس یا روا
نوع موتور:OHV 1600

 


سیستم سوخت رسانی :انژکتوری
حجم موتور:31598 Cm
سوخت :بنزین بدون سرب
تعداد سیلندر :4
نسبت تراکم_ 9.5:1
حداکثر گشتاور:140 Nm در 3000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت :190 کیلومتر بر ساعت
گیربکس :دستی 5 سرعته
کلاچ:تک صفحه ای خشک
نوع و توان باتری :باتری 12 ولت 55 Ah
دینام :80 A
استارت 0.9 KW
وزن روی اکسل:600 کیلوگرم
وزن روی اکسل عقب 490 کیلوگرم
وزن ناخالص :1500 کیلوگرم
طول خودرو:4408 MM
عرض خودرو 1694 MM
ارتفاع خودرو :1460 MM


امكانات و تجهيزات «روآ» نسبت به RD
موتور HV 1600CC در RDX داراي استاندارد يورو 2 بوده و گفته مي شود قابليت تامين استاندارد يورو 3 را نيز دارد. ميزان مصرف سوخت آن 5/8ليتر در هر100 كيلومتر است و حداكثر توان موتور آن با افزايش نسبت به آردي معمولي به 82 اسب بخار با 5500دور در دقيقه رسيده است. ساير امكانات اين خودرو عبارتنداز:
1 - صندلي هاي جلو، عقب و پشتي صندلي قابل تنظيم هستند.
2 - صندلي هاي جلو و عقب داراي زيرسري هستند كه زيرسري صندلي عقب ثابت است.
3 - در سيستم تهويه، سيستم چرخش هوا با فيلتر، كانال دورديفه

چپ و راست وجود دارد.
4 - برف پاكن در شيشه جلو دوتيغه اي است.
5 - شيشه گرمكن جلو و عقب نيز در RDX وجود دارد كه در عقب برقي است.
6 - 4عدد كمربندي ايمني در جلو و عقب وجود دارد.
7 - سيستم ايمني دزدگير و قفل مركزي ندارد.
8 - راديوپخش كاست با 3باند و پخش كاست استريو در RDX وجود

دارد.
9 - سيستم كولر دارد.
10 - رنگ تزئينات داخلي طوسي است و رينگ آن فولادي است. RDX چراغ راهنما، چراغ مه*شكن در عقب، نشانگر ديجيتال نيز دارد.
11 - ترمز جلو ديسكي و ترمز عقب كاسه اي است

خودروسازان كشورمان از دو سال گذشته با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده به منظور توليد 30هزار دستگاه خودروي ال - 90 تا پايان سال 85 به جنب وجوشي خاص افتاده اند. از اين جهت براي ارتقاي كيفي خودروهايي با رنج قيمتي لوگان سخت در تلاش و رقابت هستند. بنابرگفته مسوولان وزارت صنايع و معادن قرار است كه لوگان با قيمت 6750يورو يعني 7ميليون و 800هزار تومان در بازار ايران عرضه شود. اين در حالي است كه تنها خودروهاي پرايد و پژو RD با رنج قيمت لوگان (ال - 90) در بازار ايران يافت مي شود. هيبت لوگان با قيمتي كه تا به حال بازار ايران به خود نديده، بسياري از خودروسازان كشور را به وحشت انداخته است.
رقابت به دست آمده در صنعت خودروسازي كشور را بايد به فال نيك گرفت هر چند ممكن است به كاهش فروش برخي از خودروسازان كه از حمايت دولتي بي بهره اند، منجر شود. حال از آنجايي كه قرار است، تا پايان سال جاري لوگان وارد بازار شود. شركت ايران خودرو پژو آردي جديد را وارد بازار كرده است، پژو RD كه طبق گزارش هاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در زمره خودروهاي كم كيفيت كشور است كه با سيستم ارتقا يافته تري وارد بازار شده است، خودروي آردي ايكس كه از نوع ارتقايافته پژو RD است و اين روزها نام «روآ» را به خود گرفته، اندكي با خودروي RD متفاوت است. هرچند هنوز آثار و بقايايي از پيكان 40سال پيش

نيز در اين خودرو يافت مي شود، اما مسوولان ايران خودرو با ارتقاي سطح كيفي آن براي جذب مشتريان بيشتر تلاش مي كنند.
پژو RD كه بدون اعلام رسانه اي ايران خودرو به «روآ 4 تغيير نام پيدا كرد در سيلندر، بلوك سر سيلندر، پيستون رينگ كمپرس اول، رينگ كمپرس دوم، رينگ روغن، ميل بادامك شاتون، فنر سوپاپ و ريل سوخت در موتور با آردي معمولي متفاوت است. قيمت معمولي اين خودرو 7ميليون و 350 و نوع متاليك نيز 7ميليون و 650هزار تومان اعلام شده است.
بنا به گفته مسوولان ايران خودرو تعيين نوع رنگ «روآ» به صورت سفارشي از جانب مشتري امكان پذير است. مسوولان ايران خودرو همچنين ادعا مي كنند كه خودروي «روآ» با توجه به نياز بازار طراحي شده و نياز بازار را به يك خودروي پرقدرت ارزان با مصرف سوخت پايين تامين مي كند.افزايش قدرت موتور و كاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت، روآ را در كلاس خود

روهاي تقريبا هم قيمت متمايز با خودروهاي مشابه قرار داده است.سازمان فروش ايران خودرو در اولين مرحله، فروش نقدي روآ را اعمال كرده، اما در نظر دارد تا پايان ماه جاري ساير روش*هاي فروش،از جمله اقساطي را نيز براي عرضه خودروي مذكور استفاده كند.
اجراي روش هاي متنوع فروش در مورد خودروي روآ براي اين است كه كم درآمدها كه قادر به خريد نقدي اين خودرو نيستند بتوانند آن را خريداري كنند. فروش مكانيزه اين خودرو از يك ماه پيش به طور آزمايشي آغاز شده و در همين راستا، متقاضيان خريد نقدي روآ با مراجعه به نمايندگي هاي مجاز شركت ايران خودرو كه به اين سيستم مكانيزه تجهيز شده اند، اقدام به خريد روآ مي كنند.
در حال حاضر، روزانه 200 دستگاه روآ از طريق سيستم مكانيزه به فروش مي رسد و مديران ايران خودرو انتظار دارند كه اين رقم به 500دستگاه در روز افزايش يابد.
بسياري از كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با توجه به قيمت خودرو روآ، بيشتر مالكان خودرو هاي فرسوده خواستار تعويض خودرو ي خود با روآ باشند. گازسوز كردن روآ نيز از برنامه هاي ايران خودرو در سال آينده است


فصل سوم
سيستم جرقه و انواع آن
قسمت اول
مقدمه ....................
موتورهاي احتراق داخلي توسط انفجار (احتراق ) مخلوط هوا و سوخت در سيلندر، نيرو توليد ميكند . موتورهاي گازوييل سوز ( ديزل) با بالا بردن فشار تراكم در اتاق احتراق ، عمل اشتعال

خود به خود انجام ميگيرد. اما در موتورهاي بنزيني( يا گاز سوز ) قابليت بالا بردن فشار تراكم در حد موتورهاي ديزلي نميباشد ، بنابراين لازم است مخلوط بنزين و هوايي (كه توسط كاربراتور به سيلندرها فرستاده ميشود) به روش ديگري محترق گردد. اين كار در موتورهاي بنزيني بر عهده سيستم جرقه ميباشد .

توجه : حتما اصطلاح انژكتوري – بنزيني را شنيده ايد ، اين نوع موتورها نيز مانند موتورهاي بنزيني – كاربراتوري به احتياج به سيستم جرقه دارند.فقط نحوه سوخت رساني آنها به كمك انژكتور انجام مي پذيرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید