بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی بهره برداری از معدن سنگ نمک


(با ظرفیت 30000 تن در سال)
1- 1 مقدمه :

نمک طعام جز مهمی از تبخیریهای پرکننده حوضه‌های بزرگ و کانی تبخیری اصلی در دریاچه‌های نمکی و حوضچه‌های شور عصر حاضر است. تنوع زیادی در خصوصیات بافتی و لایه بندی نمک طعام وجود دارد، که بیشتر به محیط رسوبگذاری بستگی دارد، که آیا در زیر آب در یک توده آبی تقریبا پایدار تشکیل شده است، یا اینکه در یک حوضچه شوری که مکررا در معرض چرخه‌های سیلابی - خشک شدگی قرار گرفته است، بوجود آمده‌اند.
نمک طعامی که در آبهای نسبتا عمیق رسوب کرده است بطور تپییک دارای لایه بندی و دامیناسیون خوبی است. این حالت ممکن است بسادگی در یک لایه بندی در مقیاس 5 تا 10 سانتیمتر باشد که از تغییرات جزئی در رنگ در اثر تغییر رس ناشی شده است. یک نوع بسیار مخصوص ، نمک طعام لامینه‌ای است که از لایه‌های تا چندین سانتیمتر ضخامت با تناوبی از انیدریت لایمنه‌ای با چندین متر ضخامت تشکیل شده است.
لاونستین و هاردی (1985) سه مرحله از چرخه در حوضچه‌های شور را تشخیص داده‌اند. سیلابی شدن ، غلظت تبخیری و خشک شدگی. سطح سیلابی سطح نامنظمی از پوسته نمکی چرخه قبلی است که حفرات و لوله‌هایی را در این نمک ایجاد می‌کند و لایه‌ای از گل را در سطح حوضچه رسوب می‌دهد. تبخیر آبهای کم عمق منجر به تشکیل دسته‌های نازکی از نمک طعام در سطوح آب و تشکیل هسته‌هایی از بلورهای نمک طعام کف بر روی دسته‌های ته نشین شده می‌شود.
چنانچه آب حاوی باشد، ممکن است، در ابتدا لایه نازکی از ژیپس رسوب کند. خشک شدگی کامل حوضچه باعث می‌شود تا پوسته نمکی به صورت چند ضلعیها و تی‌پی‌ها شکسته شود. نمک طعام حاصل از تبخیر آبهای زیرزمینی بیشتر به صورت یک سیمان شفاف در حفرات پوسته نمکی و به صورت مکعبهای جانشینی در گل همراه ته نشین می‌شود.

ویژگیهای پتروگرافیکی نمک طعام
در مقطع نازک ، نمک طعام ایزوتوپ است (چون کوبیک است). نمک طعام معمولا رخ قوی و سطوح شکستگی را نشان می‌دهد و دارای سیالات درگیر است. خواص مشخصه نمک طعام در مقطع نازک رلیف خیلی کم ، کلیواژ مکعبی و انحلال آن است و تنها کانی که ممکن است با آن اشتباه شود سیلویت Sylvite است که دارای رلیف بیشتر بوده واندیس آن از بوم کانادا کمتر است.

برم Br در نمک طعام
مقدار برم در نمک طعام اطلاعات مفیدی در مورد الگوی تبخیر و تغذیه در یک حوضه تبخیری می‌کند و نشان می‌دهد که آیا آبها ، دریائی یا قاره‌ای بوده‌اند. برم در طی تبلور نمکها از آب دریا ، خود به صورت کانی تشکل نمی شود. مقدار برم Br در آب دریا 65 پی‌پی‌ام است و همانطوری که آب دریا تبخیر می‌شود و هنگامی که نمک طعام شروع به ته نشست می‌کند، این مقدار به حدود 55 پی‌پی‌ام افزایش می‌یابد. هنگامی که اولین کانی پتاسیم‌دار ته نشین شده بطور تئوری بایستی حدود 75 پی‌پی‌ام باشد و این مقدار از ته نشینی نمک K تا 270 پی‌پی‌ام بالا می‌رود.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
بهره برداری از معدن سنگ نمک

محل اجرا :

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که بهره برداری از معدن سنگ نمک می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های صنعتی و معدنی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 10 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
تغییر روندی که منحنیهای Br حاصل از توالیهای قدیم نمک طعام نشان می‌دهد را می‌توان بر حسب تعادل میان تبخیر و تغذیه تعبیر و تفسیر کرد. روند افزاینده Br به طرف بالا در نمک طعام افزایش درجه شوری را و در طی تبخیر در آب حوضه و ورود کم آب معمولی دریا و عدم نشت شور را به خارج از حوضه را نشان می‌دهد. روند کاهنده Br به طرف بالا ورود قابل ملاحظه‌ای از آب معمولی دریا را پیشنهاد می‌کند، البته یافتن اینکه ورود آب به صورت اتفاقی بوده تا اینکه به صورت ممتد باشد، بسیار متداول است و اینها توسط نامنظمی در پروفیل Br نشان داده می‌شود.


یک روند افزایش نسبتا یکنواخت ، مقدار Br در یک توال نمک طعام ، درجه شوری تقریبا ثابتی را در حوضه نشان می‌دهد و برای رسیدن به این حالت ، نه تنها ورود منظمی از آب معمولی دریا لازم است، بلکه نشت شور را به تلخاب به خارج از حوضه نیز ضروری می‌باشد. چنانچه یک حوضه تبخیری بطور کامل خشک شده باشد، این حالت بایستی توسط مقادیر بینهایت زیاد Br در نمک طعام نشان داده شود. گاهگاهی یک پروفیل خیلی نامنظمی ثبت می‌شود و این می‌تواند نشان دهنده نوسانات شدید درجه شوری شورابه ، یا به احتمال زیاد تاثیر انحلال دیاژنتیکی و ته نشینی مجدد نمک طعام در آبهای درون حفره‌ای را با Br کم باشد.


یکی از شکلهای مهم رسوبات ضخیم نمک طعام این است که معمولا در ارتباط با جریان توده‌ای زیرزمینی بوده و گنبدها و دیاپیرهای نمکی را تشکیل می‌دهند. معمولا ، عقیده بر این است که این ساختمانها حاصل اثرات بویانسی باشند ولیکن با عوامل دیگر نیز در ارتباط هستند. در زیر عمق حدود 900 تا 1200 متری ، نمک طعام دارای چگالی کمتری از سایر رسوبات است و فشار دوباره کافی است تا باعث ایجاد جریان نمک شود.
گنبدهای نمکی در تشکیل نفتگیرهای هیدروکربنی حائز اهمیت‌اند و می‌توانند از طریق شکستگی در سنگهای بالای گنبد کیفیت مخزن را افزایش دهند. این مسئله در مخازن گل سفیدی گرابن مرکزی دریای شمال ، بر اثر حرکت تبخیریهای زشتاین در عمق اتفاق افتاده است.
نمک، یک ماده ی شیمیایی با فرمول Nacl (کلرید سدیم) است که به صورت بلورهای سفید مکعبی شکل، با دانه های ریز یا پودر شور مزه ای بدون بو می باشد و بدون آن هم هیچ غذایی خوش مزه نیست.
در احادیث اسلامی نیز توصیه شده در شروع هر وعده ی غذایی بهتر است مقدار کمی نمک بخورید.
اما به طور متوسط روزانه كمتر از 10 گرم نمک باید مصرف شود و اگر به سلامت خودتان اهمیت می دهید.
نمک در صنایع غذایی
نمک ، علاوه بر این که طعم خوبی به مواد غذایی می دهد، از رشد میکروارگانیسم های نامطلوب در محصول جلوگیری می کند. چربی ها را در محصولاتی مثل سوسیس و کالباس پخش می کند و اکتین و میوزین (پروتئین هایی که گوشت را محکم و زمخت می کنند) را جدا کرده و پروتئین گوشت را حل می کند.در میوه ها و سبزی های کنسرو شده، شرایط مناسبی را برای فعالیت میکروارگانیسم های مطلوب، فراهم و عمل تبخیر را ایجاد می کندو در حالی که به آن طعم مناسب می دهد، بافت های محصول را هم محفوظ نگه می دارد.
نمک به عنوان موثرترین عامل پایین آورنده ی فعالیت آبی (Water activity)، از رشد و نمو میکروارگانیسم های مضر جلوگیری کرده و فساد مواد غذایی را به تاخیر می اندازد؛ یعنی فشار اسمزی را در خارج از پیکره ی میکروارگانیسم های مضر زیاد می کند و باعث می شود این میکروارگانیسم ها آب از دست دهند و حالت پژمردگی برگشت ناپذیر پیدا کنند. در نتیجه یا رشد شان متوقف می شود، یا از بین می روند.

خالص بودن نمک
این که نمک در صنایع غذایی خالص باشد، خیلی مهم است. کلرید سدیم به عنوان مهم ترین ماده ی الکترولیت، در مایع بین سلولی بدن انسان عمل می کند و در پلاسما، لنف ، مایع بین سلولی عرق و مایع مغزی نخاعی وجود دارد.
وقتی تعادل الکترولیتی بدن به هم می خورد (به عنوان مثال در انواع اسهال)، از محلول های تزریقی کلرید سدیم با غلظت 0/9 درصد (سرم رینگر) استفاده می کنند.
اگر کمی کلسیم در نمک طعام وجود داشته باشد( که در کنسروسازی استفاده می شود)، پوست حبوبات ، گلابی، ذرت و محصولات مشابه سفت می شود؛ به این ترتیب که پکتین موجود در پوست این محصولات با کلسیم ترکیب شده و ماده ی سفت و محکمی را تولید می کند.
متقلبین مواد غذایی از این خاصیت استفاده كرده و برای سفت کردن بافت خیارشورهای تخمیری فله ای نامرغوب، آهك كه مقدار زیادی كلسیم دارد، به آنها اضافه می کنند.

ناخالصی‌‌های نمك
نمك چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمك و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است. عمده ‌ترین ناخالصی‌ نمك، سولفات كلسیم یا گچ است كه به دلیل سفید بودن آن قابل تشخیص از نمك نیست، ولی اگر نمكی را كه دارای ناخالصی گچ است در آب حل نماییم، گچ آن در آب حل نشده باقی می‌ ماند.
ناخالصی دیگری كه مانند گچ در آب نامحلول است ولی قابل تشخیص است، گل ولای همراه با آن است كه باعث تیرگی رنگ نمك می ‌شود. ناخالصی‌های نامحلول حدود 5 درصد سنگ نمك را تشكیل می ‌دهد.
ناخالصی‌های دیگری كه از لحاظ مقدار در سنگ ‌نمك ناچیز هستند، ولی از لحاظ ایجاد عوارض نا مطلوب و مسمومیت در بدن انسان اهمیت دارند، شامل فلزات سنگینی از قبیل سرب، جیوه، كادمیوم، آرسنیك و غیره است كه هر كدام از این عناصر مضرات فراوانی برای سلامتی بدن انسان دارند، زیرا این عناصر دارای خاصیت تجمع تدریجی در اندام‌های بدن بوده و مسمومیت‌های مزمن و عوارض بهداشتی مختلفی ایجاد می ‌‌نمایند.
به همین دلیل ضرورت دارد این ناخالصی‌ها طی فرآیند تصفیه، از نمك خوراكی جدا شده و نمك از لحاظ وجود این ناخالصی‌ها، به حد استاندارد و مطلوب برسد.

ناخالصی‌های فلزات سنگین
همانگونه كه گفته شد اگر چه ممكن است اینگونه ناخالصی‌ها به مقدار ناچیز در نمك وجود داشته باشند، ولی به علت ایجاد عوارض نامطلوب، برخی خطرات آنها را بیان می کنیم:

1- سرب


ذرات ریز سرب به علت سنگینی وزنشان، كمتر از راه ریه وارد بدن می ‌شوند. سرب و املاح آن در شیره ی معده‌ای و روده‌ حل شده و به شكل كلرور مضاعف سرب و سدیم در می ‌آید كه سم آن خطرناك است و مقدار ناچیز آن در بدن باعث مسمومیت می ‌شود.
اگر مقدار زیادی سرب از این راه وارد بدن شود، به شکل فسفات سرب کلوئیدال در تمام بدن پخش می گردد که بیشتر در استخوان ها، به خصوص در اپی فیز، مو، ناخن و مراکز عصبی ، کبد، غدد فوق کلیوی ، کلیه ها، طحال و در اعضایی که چربی زیادی دارند، تجمع پیدا می کنند و عوارض زیادی را به دنبال دارند.
مثلا در بزرگسالان کم خونی ، سردرد خستگی ، ضعف ، تخریب سلسله اعصاب و ضایعات مغزی ایجاد می کند و در کودکان استفراغ ، بی حالی ، کما و ضایعات مغزی را به دنبال دارد.

2- جیوه
تركیبات محلول جیوه از راه دستگاه گوارش به سرعت جذب می‌ شود. مهم ترین عضوی که مورد تهاجم سموم جیوه ای قرار می گیرد، کلیه ها هستند. حتما شنیده اید که کلیه ها مثل قلب دوم ما هستند. سموم جیوه ای کلیه ها را حجیم ، نرم و متورم می کند و رنگ آن را تغییر داده و متمایل به زرد می نماید.
اگر مسمومیت با این سموم بیشتر باشد، کلیه ها از بین می روند و مسمومیت های مزمن به سلسله اعصاب صدمه می زنند.
3- آرسنیك
ترکیبات آرسنیکی، کبد را نشانه می گیرند. در آنجا تثبیت ، منتشر و جذب می شوند.
قسمت عمده ی آرسنیك در كبد رسوب می ‌كند. انتشار و جذب آن بر حسب نوع مسمومیت متفاوت است. در مسمومیت حاد، آرسنیك معمولا در جهاز هاضمه، كبد و كلیه یافت می ‌شود. این ماده در بدن با آنزیم های گروه سولفیدریل ترکیب شده ، آنها را بی اثر می کند و در نتیجه مسمومیت و مرگ را به دنبال دارد. در صورتی كه در نوع مزمن، در مو و ناخن مستقر می‌ شود. آرسنیك موجود در نمك های ناخالص، معمولا شكل مزمن مسمومیت را ایجاد می كند.
4- كادمیوم
مسمومیت ناشی از این عنصرتا حدودی مشابه آرسنیك است. به علاوه تماس بدن با کادمیوم، سبب افزایش دفع گلوکز، پروتئین و اسیداوریک می شود و کادمیوم با غلظت زیاد شرایط ایجاد ذات الریه ی حاد و مسمومیت همراه با تهوع ، استفراغ ، اسهال و سستی را باعث می شود.
5- مس
مسمومیت مس اگرچه در نمك های ناخالص ممكن است بروز كند، هنگامی كه با املاح آرسنیك همراه شود، بسیار شدید و خطرناك است.
نمک خوراکي (edible salt) يک ماده معدني و بـلـورين است که عمدتاً از
سـديم کلرايد (sodium chloride) تشـــکيل يافته است. از جمله مصارف


نـمک خوراکـي مي تـوان بـه طـعم دهـي بـه مـواد غـذايـي، به عنوان يک
نـگهدارنده مـواد غـذايـي (جلـوگيري از فسـاد مـــواد غذايي) و ترد کننده
گوشت اشاره کرد.

تقسيم بندي نمک ها:
1-سنـگ نمک (rock salt):
سـنگ نـمـک يـا هاليت (halite) يــک نمک تصفيه نشده، با رنـگ خاکستري و ممـلو از نـاخالـصي است. از اين نمک براي ذوب کردن يخ و برف در خيابانها و جاده ها استفاده ميشود. سنگ نمک در واقع سديم کلرايد است با فرمول شيميايي (NACL).

2-نمک سفره (table salt):
سنگ نمک تصفيه شده و آسياب شده است، که معمولاً با يد غني سازي شده است.

3-نمک دريا (sea salt):
اين نوع نمک با تبخير آب دريا و اقيانوسها حاصل ميشود. ترکيابت شيميايي نمک دريا شامل سديم، کلرايد، سولفات، منيزيوم، پتاسيم، کلسيم است. نمک دريا تصفيه نشده و فاقد يد ميباشد.

4-نمک ترش (SOUR SALT):
نمک ترش و يا نمک سيتريک که از ميوه هاي اسيدي نظير ليمو ترش استخراج ميشود.
دسته بندي نمک ها :
1-نمک تصفيه نشده (UNREFINED):
مصرف اين نوع نمک به خاطر دارا بودن ناخالصي هاي خطرناک توصيه نميگردد. ناخالصي هاي نمک تصفيه نشده ميتواند شامل: جيوه، آرسنيک، فلور، کادميوم، سولفات کلسيم، منيزيوم، سنگ گچ و ساير فلزات سنگين باشد.

2-نمک تصفيه شده (REFINED):
در اين نمک ناخالصي هاي نمک جدا ميشود. اين نمک حداقل از 95 درصد سديم کلرايد تشکيل يافته است.

3- نمک تصفيه شده و يد دار:
مصرف اين نوع نمک توصيه ميگردد. مواد تشکيل دهنده اين نوع نمک به قرار زير است:
-95 درصد کلرايد سديم.
- عامل ضد کلوخه شدن (ANTICAKING AGENTS): مواد نمگيري ميباشند که با جذب رطوبت مانع به هم چسبيدن کريستالهاي نمک ميشوند. نظير کربنات کلسيم، کربنات منيزيوم و سديم سيليکا آلومينات. با اضافه کردن چند دانه برنج نپخته نيز ميتوانيد از به هم چسبيدن کريستالهاي نمک به يکديگر جلوگيري کنيد.
- قند معکوس (INVERT SUGAR): قند معکوس (ترکيب مساوي گلوکز و فروکتوز که از هيدروليز سوکروز تهيه ميشود) از تبخير يد و همچنين زرد شدن رنگ نمک هنگام مواجهه با نور خورشيد جلوگيري ميکند.
- يـد (IODINE): يد به شکل يديد پتاسيم (POTASSIUM IODIDE) و يا يدات پـتـاسـيـم (POTASSIUM IODATE) به نمک افزوده ميگردد.
نکته: يد بمنظور جلوگيري از توليد ناکافي هورمونهاي تيروئيد حائز اهميت است. عدم مـصرف يـد ايجاد هـايـپوتيروئيديسم (کم کاري غذه تيروئيد) ميکند، که باعث ايجاد گواتر (GOITRE)، کرتينيسم (CRETINISM) (عقب ماندگي توام با کوتولگي) و در بزرگسالان ايجاد ميکزدم (MYXEDEMA) ميکند.
نکته: در برخي از کشورها غير از يد، سديم فلورايد و يا پتاسيم فلورايد و همچنين فوليک اسيد نيز به نمکهاي خوراکي اضافه ميگردد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های معدنی بخش سازمان صنایع و معادن صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده تو

سط مديريت سازمان سازمان صنایع و معادن شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع و معادن .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع و معادن شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :


1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع و معادن شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع و معادن صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید