بخشی از مقاله

15 روش پشتیبانی کردن از نویسندگان


مقدمه
کتابخانه ها نقش کلیدی را در ایجاد و توزیع علوم جدید ایفا می کنند که بسیاری از آنها مستقیما به پشتیبانی از نویسندگان به خصوص در موسسات آکادمیک و دیگر مراکز تحقیقاتی باز می گردند.
اعضای کتابخانه سرویسهای با ارزشی را در سازمانهای شبکه ای ایجاد نموده اند. در محیط تحقیقاتی تعداد اندکی از اعضا از موقعیت ویژه همکارانی که به طور مستمر به کتابخانه متصل می باشند، احساس رضایت می کنند. با قرار گرفتن در مرکز فعالیتهای علمی سازمانها، اعضای

کتابخانه از جمله کسانی هستند که بیشترین شانس را جهت برقرار نمودن ارتباط با محققان فعال موسسات را دارند. اعضای کتابخانه در رابطه با شبکه های گروهی سازمانی اتفاق نظر دارند و می توانند بر روی منابع کلیدی با جمع نمودن محققان در یک جا برای انجام تحقیقات و انتشارات بیشتر سرمایه گذاری کنند.
این بروشور شامل روشهای پشتیبانی اعضای کتابخانه از نویسندگان است و نمونه هایی از تمرینات موثر در اجرای نوآوریها را ارائه می دهد. " پشتیبانی" معانی مختلفی دارد. نمونه های ذکر شده در این بروشور نشان می دهد که پشتیبانی فراتر از سرویسهای اطلاعاتی سنتی است که استخوان بندی تمامی برنامه های تحقیقاتی کتابخانه را تشکیل می دهد، مانند همکاری با محققان در مراحل اولیه یک پروژه یا بررسی مراجع، جهت نهایی نمودن نتیجه تحقیق و منتشر نمودن آن.


در اینجا به گزارشاتی در مورد چگونگی تبلغ آثار نویسندگان، ایجاد موقعیتهایی جهت برقراری ارتباط بین نویسندگان و خوانندگان، تشویق افراد مبتدی برای شروع به فعالیتهای انتشاراتی و کمک به نویسندگان جهت بالا بردن سطح نشریات خود که به صورت موفقیت آمیز توسط کتابخانه ها انجام شده است اشاره خواهد شد.
مزایای چنین برنامه هایی، زمانی که مستقیما به نویسندگان تعلق گیرد، به مراتب بیشتر از چاپ نام شخص بر روی جلد کتاب و یا هزینه یک مقاله در ژورنال خواهد بود.
فعالیتهای تبلیغاتی کتابخانه برای بالا بردن پروفایل یک شخص در سطح وسیعتر، اشخاص مرتبط مانند دانشجویان، دپارتمانهای داخلی و انجمن ها را در بر می گیرد.
در محیط های چند شاخه ای جایی که موضوعات تخصصی اغلب اعتبار بیشتری نزد انجمنهای

عمومی نسبت به سازمانهای استخدامی دارند، امکان جعل نمودن تعهدات وجود ندارد. جهت مشخص نمودن آثار نویسندگانی که احتمالا در خارج از محیط موسسه خود بیشتر شناخته شده هستند، با نوآوریهای کتابخانه می توان این امور را تقویت نمود. زمانی که اعضای کتابخانه به نویسندگان در ایجاد روابط خارجی در زنجیره انتشارات، مانند آنچه که ناشران خود انجام می دهند، یاری برسانند، تاثیر چنین عملیاتهای گروهی فراتر از محیط دانشگاه خواهد بود.
این بروشور کتابخانه را در جایگاه حقیقی اش یعنی در قلب شالوده تحقیقاتی سازمانی قرار می دهد. زمانی که اعضای کتابخانه از نویسندگان پشتیبانی می کنند، آنها نقش کتابخانه را به ع

نوان مکانی که تلاش بر تولید دانشهای جدید تصور، طراحی و اجرا می شود و جایی که ماحصل چنین تلاشهایی جهت بهره برداری دانشجویان و دانش پژوهان در آینده ثبت می شود، بازگو می کنند. به این دلیل تمامی نویسندگان مستلزم قدردانی و سپاس هستند.

Hazell Hall ، سخنران ارشد دانشگاه Napeir، Edinburgh، اسکاتلند

ایجاد روابط ما بین نویسندگان و انجمنها

1. اجرای سخنرانی های تبلیغاتی توسط نویسندگان
در ماساچوست، کتابخانه های دانشگاه Tufts، اقدام به برگزاری The Friends of Tufts Libraries -Author Talks که اغلب فارغ التحصیلان و نویسندگان در رابطه با آثار و انتشارات خود سخنرانی می کنند، نموده است. از کسانی که اخیرا سخنرانی کرده اند می توان دکتر Miriam Nelson، مدیریت محترم مرکز فعالیتهای فیزیکی و صنایع غذایی، و همچنین پرفسور M. Wilkins از دانشگاه پزشکی را نام برد. همچنین پروفسور تاریخ، Virginia Drachman و پرفسور زبان انگلیسی، Jay Cantor از دانشگاه Tufts ، در مورد آثار خود سخنرانی نمودند.


" برگزاری چنین سخنرانی هایی باعث بالا رفتن سطح پروفایل تسهیلات 5 دانشگاه ما شده و اشخاص زیادی را به سمت کتابخانه ما جذب نموده است."
Stephanie St. Laurence، انجمن کتابخانه های دانشگاه، دانشگاه Tufts


2. شرکت در Authors@your library
این مجموعه توسط American Library Association's Public Programs Office, Friends of Libraries USA (FOLUSA), the Association of American Publishers و Library Journal – انتشارات Reed Elsevier، تبلیغ شده است. Authors@your library بانک اطلاعاتی قابل جستجویی است که کتابخانه ها را در سرتاسر آمریکا با ناشرینی که خواهان تبلیغ نویسندگان خود هستند، ارتباط می دهد. ناشرین، نویسندگان خود را در تور سال بعد لیست و مراحل رزو کردن آنها را انجام می دهند، کتابخانه ها می توانند اطلاعات برنامه های کتابخانه خود را اضافه کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رویدادها و برنامه زمانی کتابخانه ها، نویسندگان می توانند Authors@your library را در آدرس www.ala.org/publicprograms/authors@yourlibrary چک نمایند.

3. ارائه مجموعه هایی از رویدادهای نویسندگان، (Author Events)
در دانشگاه Eastern Connecticut State، کتابخانه J. Eugene Smith با میزبانی رویدادهای موفقی، کمک موثری به دانشجویان و انجمن ها در ایجاد ارتباط با نویسندگان دانشگاه در سال 2002 و 2003 نموده است. این رویدادها که شامل سخنرانی نویسندگان در مورد کتب و انتشاراتشان می باشد، به تاسیس ECSU Authors' Event Series- که اکنون در تقویم رویدادهای کتابخانه لیست شده است، منتهی گردید.


این مجموعه ها احتمالا در آینده اقدام به ارائه کارگاه آموزشی نویسندگان یا ناشران که شامل لیست نویسندگان و ناشران ECSU می باشد، خواهند نمود. در هر سال آکادمیک، این مجموعه، رویداد دو نویسنده که در کتابخانه اجرا شده است را ارائه می دهد.
" ارتباط با نویسندگان دانشگاه به سادگی به معنای شناخت و تجلیل از کل انتشارات در دانشگاه می باشد."

Tara L. Hurt و Camille Moore کتابداران دانشگاه ایالت غربی Connecticut
4. تهیه وب سایت جهت معرفی و شناساندن نویسندگان
با تلاشهای دانشگاههای ایالت می سی سی پی ، در حال حاضر نویسندگان آن دارای وب سایت رسمی با نام خود می باشند. وب سایت نویسندگان MSU (دانشگاههای ایالت می سی سی پی) در سال 1997 ایجاد شد و هم اکنون به عنوان پروژه اصلی کتابخانه ها به شمار می رود. این وب سایت شامل لیستی از اسامی اعضای دانشگاه با لینک به صفحه اطلاعات مربوط به آثار هر کدام می باشد. علاوه بر اطلاعات کتابشناختی، صفحه مربوط به هر نویسنده شامل اطلاعات اضافی مانند خلاصه زندگینامه و زمینه تحقیقاتی هر نویسنده می باشد. نویسندگان اطلاعات خود را به طور روزآمد در صفحه مربوط به خود بر روی سایت قرار می دهند. از طریق لینک موجود بر روی سایت به OPAC کتابخانه ها، کاربران می توانند از وجود کتابهای جدید در کتابخانه های ایالت می سی سی پی مطلع گردند.
آدرس سایت http://library.msstate.edu/msuauthors می باشد.
حفظ و تجلیل از آثار نویسندگان
5. برگزاری نمایشگاههای کتاب جهت تجلیل از آثار نویسندگان
جهت معرفی و تجلیل آثار نویسندگان، کتابخانه ها اقدام به برگزاری نمایشگاهها می نمایند.
کتابدار دانشگاه Anahuac در مکزیکو سیتی آقای Daniel Mattes در رابطه با کتابخانه خود اینگونه می گوید " ما یک قفسه کتاب داریم که تازه های آثار و انتشارات پرفسورهای دانشگاه خود را در آن قرار می دهیم. این قفسه در طبقه اصلی کتابخانه جایی که بیشترین تردد را دارد قرار داده شده است. از طریق خبرنامه الکترونیکی کتابخانه هر چند وقت یکبار یاداشتهایی برای معرفی آثار و انتشارات پرفسورهای دانشگاه Anahuac ارائه داده می شود.
کتابخانه Payson در دانشگاه Pepperdine در کالیفرنیا، لیست کتابهای خود را به طور الکترونیک

ی نمایش می دهد. Melinda Raine مدیر بخش سرویسهای اطلاع رسانی می گوید" معرفی و نشان دادن آثار نویسندگان به صورت رنگی و الکترونیکی بر روی کامپیوتر، توجه کاربران را به طور چشمگیری به خود جلب می کند. اعضای دانشکده چه در داخل و یا خارج از کتابخانه از این شیوه که جهت معرفی آثارشان استفاده می شود، آحساس رضایت و خشنودی کرده اند. این گونه نمایشها باعث شده که دانشجویان خواهان کتابهای نویسندگان ما که همگی در Payson در دسترس هستند، باشند."
" معرفی آثار نویسندگان در فرمت PowerPoint، شیوه ای بسیار مناسب جهت مطلع نمودن دانشجویان از نشریات موجود در دانشکده و همچنین معرفی آثار همکارانمان به اعضاء دانشکده می باشد. به عنوان یکی از اعضای دانشکده که در نمایشگاه فعالیت می کنم، این شیوه را بسیار کارآمد و رضایت بخش یافتم. کتابخانه بهترین محل برای اجرای چنین نمایشهایی است."

دکتر Constance M.Fulmer از دانشگاه Pepperdine


6. تهیه تاریخچه تحقیقات دانشگاهی
در سال 2002 و 2003، کتابخانه های دانشگاه Luisville ، اقدام به افزودن نشریات دانشگاه به مجموعه های خود نموند. با اجرای موفقیت آمیز این عملیات، اعضای کتابخانه Ekstrom ، تاریخچه تمامی آثار منتشر شده از سالهای 1990 تا 2003 توسط دانشگاه UofL را تهیه و ارائه دادند و هر هفت کتابخانه دانشگاه تاریخچه را به همراه کتب نشان دادند.
رئیس کتابخانه های Hannelore می گوید:" این رویداد در طول یکی از مسابقات خانگی فوتبال

ما در کنتاکی اتفاق افتاد و هر کدام از اعضای دانشکده که در لیست تاریخچه کتب که علاقه خود را جهت شرکت در مسابقات فوتبال شرح داده بودند یک بلیط مجانی جهت شرکت در مسابقات دریافت کردند. جهت تاکید اهمیت هدفدار بودن برای موفقیت در تمامی مراحل زندگی، در این رویداد همه ورزشکاران و اعضای علمی را در یک جا جمع نمودیم. این رشته عملیات ما نشان داد که چطور تهیه تاریخچه می تواند نقش مهمی را در شناساندن و معرفی نمودن اعضای خارج از انجمن کتابخانه ایفا کند."
7. جمع آوری آثار نویسندگان دانشگاه
در دانشگاه میشیگان، در Social Work Library بخشی به عنوان Faculty Authors Collection که شامل تالیفات و انتشارات اعضای جدید و قدیم دانشگاه است، وجود دارد. در میان نویسندگان معاون، مدیران اعضای دانشگاه و روءسای پیشین مدرسه وجود دارند. Web Page این مجموعه دارای لینکهایی به تحقیقات مورد نظر دانشگاه و به قسمت راهنمای این مجموعه می باشد.
برای دیدن این صفحه به آدرس ذیل مراجعه کنید:
http://www.lib.umich.edu/socwork/facauth.html
ایجاد تسهیلات ویژه
8. کمک به ایجاد E-Reserves
اعضا و استادان دانشگاه می توانند با استفاده از سیستم های e-reserve که توسط کتابخانه ها ساخته می شود، اقدام به تولید و ایجاد مواد درسی نمایند که شامل یاداشتها، آزمون ها، درو

س کمک آموزشی ، با کسب اجازه حق چاپ ، مقالات ژورنالها و کتب گلچین شده – شامل نشریات نویسندگان کتابخانه می باشد. e-reserve ها می توانند به نویسندگان جهت کسب دید کلی نسبت به آثار خود، انجام تحقیقات با سرعت بیشتر و انتشار هر چه سریعتر آثار کمک نمایند.

9. تهیه Research Support (پشتیبانی جستجو)
کتابخانه های دانشگاه بوستون، یک Web Page شامل لیستی از سرویسها و منابع تحقیقاتی برای دانشگاه ایجاد کرده است. در این بخش موسسات آکادمیک می توانند به اطلاعات مجموعه های تحقیقاتی و انجمن های دانشجویی و لینکهایی به سرویسهای کتابخانه- مانند تحقیقات انجام شده که توسط اعضای کتابخانه تهیه شده است، دسترسی داشته باشند.
این صفحه در آدرس http://www.bc.edu/libraries/services/faculty قرار گرفته است.
مساعدت و یاری به نویسندگان جهت ایجاد ارتباط
10. معرفی دانشگاه در هیئت تحریریه
Anne Mckee مدیر برنامه ریزی Greater Western Library Alliance می گوید:" تعداد زیادی از کتابخانه های آکادمیک لیستهایی از اسامی پروفسورهای دانشگاه که در بخش هئیت تحریریه یا به عنوان رئیس بخش تحریر ژورنالها هستند را دارند

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید