بخشی از پاورپوینت

نوشیدنی های غیر الکلی

مقدمه :
همانطور که می دانیم ابتدایی ترین و ساده ترین نوشیدنی مصرفی در بین عموم مردم دنیا آب است،
ممکن است این دلیل ( ایجاد تنوع در طعم آب ) یکی از دلایل به وجود آمدن نوشیدنی ها ذکر شده باشد .


نوشیدنی غیر الکلی
نوشیدنی است که الکل جزء محتویات آن نیست . نوشابه های مخلوط غیر الکلی شامل پانچ ها ، بعضی از کوکتل ها و ... می باشند . این نوشابه ها کمتر از نیم درصد الکل دارند و بر اساس درصد الکل بوسیله حجم طبقه بندی می شوند .


ماءالشعیر
ماءالشعیر نوشابه ای غیر الکلی است و از شیره رقیق شده جو بدست می آید که به آن مواد افزودنی مجاز و در صورت لزوم مواد نگه دارنده اضافه می نمایند . پروسه شیمیایی تولید محصول به این ترتیب است که نشاسته غلات به مالتوز و سپس تخمیر و تبدیل آن به الکل است .


مواد اولیه تولید ماءالشعیر آب
آب مورد استفاده در این صنعت باید فاقد بو ، طعم ، رنگ ، میکروارگانیسم ، کلر آزاد و نیز فلزاتی مانند مس باشد . کدورت آن حداکثر 1 میلی گرم در لیتر باشد . قلیائیت کل بر حسب کربنات کلسیم 50 قسمت در میلیون و سختی کل آن بر حسب کربنات کلسیم 300 قسمت در میلیون باشد .


مالت ماده اصلی تولید ماءالشعیر می باشد . چنانچه جو را تحت شرایط کنترل شده قرار دهیم تا جوانه بزند و سپس آنرا خشک نمائیم . میزان آلفا آمیلاز آن افزایش می یابد . این آنزیم باعث هیدرولیز نشاسته به قندهای قابل تخمیر مانند دکسترین و مالتوز می شود .

شکر ( ساکاروز ) مهمترین شیرین کننده در ماءالشعیر ساکاروز می باشد . شکر موجب طعم شیرین در محصول گشته و تعادل بین طعم های مختلف در ماءالشعیر را فراهم می نماید .   آنزیم ها ترکیباتی پروتئینی هستند که به منزله کاتالیزورهای حیاتی ممکن است سبب تغییرات مطلوب یا نامطلوب فیزیکی و شیمیایی در مواد غذایی شوند . آنزیم ها اگر چه جز کوچکی از بسیاری از مواد غذایی را تشکیل می دهند نقش مهمی را در آنها بازی می کنند .


کربن اکتیو ، خاک صافی و کاغذ صافی برای از بین بردن ناخالصی ها که باعث کدورت و رسوب در مواد غذایی می شوند از عوامل شفاف کننده استفاده می شود . در چنین مواردی از مواد کمک صافی نظیر خاک دیاتومه استفاده می شود .   ماده تثبیت کننده کف جهت تثبیت کف در ماءالشعیر از ماده تثبیت کننده کف به میزان 5-3 گرم در هر هکتولیتر ماءالشعیر استفاده می شود .


دی اکسید کربن اگرچه از نظر وزن کمترین مقدار مواد تشکیل دهنده در نوشابه های گازدار است ولی از نظر حجم بیشترین می باشد . درجه خلوص گاز Co2 مصرفی در تهیه نوشابه های گازدار باید 99% بیشتر بوده وفاقد هر گونه طعم ، بو ، رنگ غیر عادی باشد .

  عصاره رازک گیاهی دارویی است . لازم به ذکر است دارای خواص طبی زادی به شرح ذیل می باشد : بر باکتریهای لاکتیک اثر نموده و باعث دوام ماءالشعیر می شود . بر روی باسیل های گرم منفی اثر گذاشته و باعث از بین رفتن آنها می شود . باعث ضدعفوی مجاری ادرار می شود . آلفا و بتا و گاما گلوبولین که ارزش زیادی از نظر فیزیولوژیکی دارند در رازک کشف شده است .

انیدرید سولفورو و مشتقات آن به عنوان نگهدارنده و برای ممانعت از رشد کپک و مخمر در ماءالشعیر به میزان 8-5 گرم در هر هکتولیتر اضافه می گردند . اسید اسکوربیک اسید اسکوربیک ضمن اینکه از ویتامینهای ضروری است . به عنوان آنتی اکسیدان نیز به کار می رود و از تغییر رنگ جلوگیری می نماید . به میزان 10-5 گرم به هر هکتولیتر ماءالشعیر افزوده می شود .  

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید