بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی تولید خمیر فلاف

1- 1 مقدمه :
خمیر فلاف یا الیاف بلند عمداً برای تهیه پوشک بچه و نوار بهداشتی می باشد. در حال حاضر قسمت عمده خمیر فلاف مورد مصرف در کشور از طریق واردات تدارک می شود. خمیر فلاف در کشورهایی که دارای جنگل های درختان سوزنی می باشند.، از این گونه درختان تهیه می شود، در حالی که در ایران فقدان درختان از نوع مذکور از الیاف پنبه تهیه می گردد. لینتر پنبه که الیاف آن 100% از نوع الیاف سلولزی است برای تهیه خمیر فلاف مناسب تر است. کاغذ حاصل از این خمیر حدود 80% وزنی پوشک و نوار بهداشتی را تشکیل می دهد.


میزان نیاز داخلی به این محصول در حال حاضر حدود 6000 تن در سال است. میزان نیاز ارزی برای واردات هر تن حدود 2000 دلار بوده و در حال حاضر واحد تولید کننده خمیر فلاف شرکت حریر قائم شهر است که با ظرفیت 400 تن در سال کار می کند.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید خمیر فلاف


محل اجرا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید خمیر فلاف می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های صنعتی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 32 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نمودار فرآیند تولید :

روش تولید :
در حال حاضر از مواد غير چوبي ( مواد ليگنوسلولزي ) تنها 7-5% در توليد خمير کاغذ مورد استفاده قرار مي گيرد. توليد خمير کاغذ با اين روش در دو دهه اخير نسبت به توليد خمير از چوب رشد بسيار سريعتري داشته است. بعنوان مثال ميزان توليد در آمريکاي لاتين دو برابر و در آفريقا و خاورميانه اين ميزان سه برابر شده است. در کشورهايي نظير مصر که فاقد جنگلهاي صنعتي و طبيعي مي باشند، ساقه پنبه يکي از ضايعات ( پسماندهاي ) کشاورزي است که براي خمير کاغذسازي مورد استفاده قرار مي گيرد. ساقه پنبه به مقدار فراوان در تمام دنيا قابل دسترس است.در مصر ساليانه 1.9 ميليون تن از اين ماده توليد مي شود. ساقه ها داراي درصدي سلولهاي مغزي هستند که با پوست بيروني تيره رنگ مشکلاتي را در فرآيند تهيه خمير و کاغذ ايجاد مي نمايند.


دو مشکل اصلي از مصرف و بکار بردن اقتصادي ساقه پنبه براي تهيه خمير کاغذ ممانعت بعمل مي آورد. اولين مشکل حمل و نقل ماده خام مي باشد، که بطور طبيعي از حجيمي بالايي برخوردار است. اين مشکل با استفاده از تکنيکهاي کاهش حجم قابل حل مي باشد. مشکل دوم پوست کني مي باشد که با توجه به نازک بودن ساقه ها امري مشکل بنظر مي آيد. دراين ساهاي اخير تواناييهاي بسياري که منتج به استفاده مواد ليگنوسلولزي مي گکردد کشف و مورد استفاده قرار گرفته است، که با توجه به دو مورد ذيل طراحي شده اند:

1) عدم استفاده يا کاهش مواد شيميايي تا حد امکان چه بطور تنها يا همراه با ماده خام که مي تواند منجر به مشکلات زيست محيطي گردد، مانند موردسولفات (فرآيند کرافت ) و متدهاي سولفات دار.
2) دومين مورد مربوط مي شود به جداسازي موهد اصلي فرآيند ( سلولز ،همي سلولز و ليگنين ) که با توجه به روشهاي مختلف مقدار اين مواد متفاوت مي باشد.
تهيه خمير شيميايي مکانيکي پر بازده ممکن است با هر يک از اين موارد به گونهاي برخورد داشته باشد. فرآيندهايي امنند فرآيند سوداي سرد خميري با ويژگيهاي مناسب براي کاغذسازي توليد مينمايد. منتها اين موارد بدون استفاده از مواد شيميايي و فرآيندهاي مورد استفاده ممکن نمي باشد.
اصلاح و بهبود اين فرآيند منجر به ايجاد فرآيند خميرسازي شيميايي مکانيکي پراکسيد قليايي گرديد که خميري با همان کيفيت توليد مي نمايد و ساده بودن فرآيند و بازده بالاي آن را تغيير نمي دهد.
خميرسازي به روش سوداي سرد شامل تيمار ماده خام با هيدروکسيد سديم در شرايط بدون فشار مي گردد( تا100 درجه سانتي گراد و بالاتر) که با پالايش مکانيکي در مرحله بعد کامل ميگردد.عملکرد قليا در اين فرآيند باعث واکشيده شدن ديواره سلولي مي گردد و باعث تنشهايي در ديواره اوليه و ثانويه فيبرها مي گردد که باعث از هم پاشيدن الياف در مرحله پالايش مکانيکي مي گردد. اين عمل باعث نمايان شدن لايه S2 ميگردد که باعث پيوند خوب بين فيبرها مي شود. نتها مقدار کمي ليگنين، در اين فرآيند از خمير خارج ميگردد و با توجه به حجيمي و پايين آمدن بازده بعلت خارج شدن همي سلولز و مواد استخراجي است. در مورد چوب ، خمير فرآيند سوداي سرد از خواص مقاومتي بهتري نسبت به خمير آسياب سنگي برخوردار است البته با توجه به باقيماندن ماتي و قابليت چاپ پذيري در خمير حاصله.


مصرف قليا به همراه پراکسيد هيدروژن فرآيند مکانيکي شيميايي پراکسيد قليايي (APMP) خوانده مي شود، که خميري با کيفيت و روشني بالا با مواد غير چوبي توليد مينمايد.
منابع کمي در زمينه استفاده ساقه پنبه در فرآيندهاي سوداي سرد و مکانيکي شيميايي وجود دارد.

مواد و روشها :
ماده خام:
ساقه پنبه مورد استفاده دراين تحقيق نوع گيزاي مصري 75 بوده است. ساقه هاي پنبه توسط دست به اندازه هاي 4-2.5 سانتي متر بريده شدهاند. هيچگونه پوست کني انجام نشده است . نمونه هاي تهيه شده توسط آسياب Wiley آسياب و با استفاده از الک 0.4 ميلي متر غربال شده اند. نمونه هاي آسياب شده براي تحليل ساختاري با توجه به استانداردهاي TAPPI مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

فرآيند خمير سازي سوداي سرد:
تمامي روشهاي خميرسازي مکانيکي شيميايي بنوعي همگي در مقياس آزمايشگاهي قرار گرفته اند. به منظور اجازه توليد گرفتن مقدار کمي از ساقه پنبه مورد نظر را که فاقد نرمه و ساير مواد اضافي باشد را انتخاب کرده و 100 گرم ماده خشک از اين ماده را در کيسه اي نايلوني با سايز 50 مش قرار مي دهيم. اين کيسه را سپس در ظرفي 10 ليتري حاوي محلول هيدروکسيد سديم با دماي کنترل شده و غلضت مناسب غوطه ور مي نماييم. آب مصرفي ، آب تقطير شده يا

ديونيزه شده مي باشد که براي تهيه تمامي محلولها مورد استفاده است. در پايان زمان تاثير گذاري محلول ، کيسه محتوي مواد را از داخل حمام در آورده و با آب مقطر شستشو مي دهيم تا تمامي مواد شيميايي از سطح مواد زدوده شود. بعد از اين مرحله کيسه مورد نظر را در آون با حرارت 105 درجه سانتي گراد به مدت 12 ساعت قرار مي دهيم.


وزن خالص مواد باقيمانده پس از اين مرحله بدست مي آيد. با اين روش ، بازده کلي اين تيمار شيميايي را مي توان محاسبه نمود.
پالايشگرهاي ابتدايي در اصل بلندرهاي تجاري بودند(Waring Model 37BL19) که با يک ظرف 4 ليتري تجهيز شده بودند. روتور( بخش گرداننده موتور) بلندر نيروي لازم براي توليد محصول را فراهم مي نمود. فرآيند آغشتهسازي که در پاراگراف قبل توضيح داده شد دوباره تکرار گرديد. در پايان دومين آزمايش آغشته سازي ، مواد داخل بطور مختصر آبکشي شده و سپس به مخزن بلندر منتقل گرديد. با توجه به اعداد بدست آمده بازده در آزمايش اول ،به ميزان لازم آب مقطر 25 درجه سانتي گراد به مخلوط اضافه گرديد تا درصد خشکي آن به 2.5 برسد.


سپس بلندر را با کمترين قدرت آن راه اندازي نمودند. آمپرسنج توسط گيره به سيم بلندر وصل گرديد تا نيروي جريان يافته از آن در هر 5 ثانيه خوانده و در جريان پالايش بصورت مجموع آنرا اعلام نمايد. عمليات پالايش توسط بلندر زمانيکه انرژي ويژه مصرف شده آن به عدد 900 K*W*Hr/MT رسيد ،متوقف گرديد. در اکثر آزمايشات ، زمان پالايش در حدود 12 دقيقه بود. دماي مواد قبل و بعد از پالايش نيز اندازه گيري گرديد و PH مواد نيز پس از پالايش اندازه گيري شد. يکي از آزمايشها با زمان پالايش بيشتري انجام گرديد.( 17.5 بجاي 12 دقيقه) خمير خشن بدست آمده در آزمايشگاه VOITH توسط الک صفحه اي با سوراخهايي به اندازه 0.010 inch غربال گرديد.


پس زده هاي الک در آون با حرارت 105 درجه سانتي گراد خشک و سپس وزن شد. بخش قابل قبول خمير توسط آب سرد معمولي شسته شد و در غربال با مش 150 الک گرديد. بخش قابل قبول خمير سانتريوفوژ و فلاف شده و در کيسه هاي دربسته پلاستيکي به مدت 12 ساعت ذخيره شد. وزن کل و درصد خشکي خمير بعد از اين مرحله اندازه گيري گرديد .


پالايش دوم در بلندر تجاري کوچکتري صورت گرفت( Waring Model 700) . اين بلندر با ظرفي به اندازه 1 ليتر تجهيز شده بود . خميرهاي استحصالي از مرحله اول را رقيق کرده و غلضت آنرا با آب سرد معمولي به 1% رسانديم. پس از اين مرحله بلندر تنها در سرعتهاي قابل دسترس در زمانهاي متفاوت راه اندازي شد ، البته به منظور جلوگيري از تاثير حرارت بر مواد از آب سرد استفاده شد. پس از پالايش ، خمير از نظر درجه رواني بر اساس استاندارد کانادايي (CSF) مورد آزمايش قرار گرفت و از آن کاغذ دست ساز استاندارد (1.2 gr OD) ساخته شد. پس از خشک شدن کاغذهاي دست ساز آزمايشهاي مختلف خواص کاغذ براساس TAPPI صورت گرفت.متغيرهاي اين آزمايش هيدروکسيد سديم، دماي آغشته سازي و زمان آغشته سازي بود.


خميرسازي مکانيکي با پراکسيد قليايي:
خمير سازي مکانيکي با پراکسيد قليايي به همان تجهيزاتي که در مرحله سوداي سرد احتياج بود و توضيح داده شد ، نياز دارد. براي هر آزمايش، ساقه هاي پنبه ابتدا به مدت 30 دقيقه در دماي 70 درجه سانتي گراد آغشته سازي مي شوند که مواد مصرفي آن هيدروکسيد سديم به همراه سولفات منيزيم و DTPA در غلضت ثابت 5gpl مي باشد. در پايان زمان آغشته سازي ، پراکسيد هيدروژن نيز اضافه مي گردد و مرحله آغشته سازي براي 90 دقيقه ديگر ادامه مي يابد. آب ديونيزه شده و تقطير شده براي تهيه تمامي محلولها ميبايست مورد استفاده قرار گيرد. متغيرهاي اين آزمايش، غلضت هيدروکسيد سديم و پراکسيد هيدروژن و همچنين نسبت اين دو ماده به يکديگر مي باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های صنعتی بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .


5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی


- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار


8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.


5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.


4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از محل تولید خمیر فلاف
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید خمیر فلاف به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین صنعتی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید