بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی تولید لواشک از خرما


1- 1 مقدمه :
لواشک در واقع نوعي عصاره گرفته شده از ميوه هاست که متخصصان تغذيه به آن اکستراکت مي گويند و با خشک کردن بدست مي آيد. خشک کردن از ساده‌ترين و متداول‌ترين روشهاي نگهداري مواد غذايي است که عمري به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهاي مختلف به شکلهاي گوناگون از روشهاي سنتي تا الگوهاي صنعتي انجام مي شود. امروزه با توجه به توسعه صنايع غذايي روشهاي تهيه لواشک هم تحول يافته و نمونه هاي نوين اين محصول با نظارت بهداشتي

کافي توليد مي شود. بنابر اين اگر دوستداران لواشک از محصولات بسته بندي شده که با پروانه هاي بهداشتي توليد مي شوند استفاده کنند/ ديگر لازم نيست نگران آلودگي آن باشند. اما آيا بهداشتي بودن لواشک و نداشتن آلودگي ميکروبي به معناي اين است که مصرف آن خوب است ؟ آيا مي توان مصرف لواشک را به افراد مختلف توصيه کرد؟
به نظر مي رسد براي يافتن پاسخ اين پرسش لازم است غير از جوانب بهداشتي ارزشهاي غذايي لواشک را بهتر بشناسيم.


1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید لواشک از خرما

محل اجرا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به علاقه مردم به خصوص کودکان به این محصول و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید لواشک از خرما می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های تولیدی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 21 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
گرچه اين محصول خشک شده‌ از ميوه هاي متنوع توليد مي شود و با طعمهاي مختلف از بازار مصرف خوبي در ايران برخوردار است اما حقيقتا تاکنون کارهاي علمي و پژوهشي چنداني براي ارزيابي ارزش غذايي آن صورت نگرفته است.


دکتر حسيني متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در پاسخ به اين سوال که مواد مغذي لواشک چيست و ارزش تغذيه اي آن تا چه حد است گفت : غير از نمک که براي جلوگيري از فاسد شدن انواع لواشک هاي صنعتي به مقدار زياد به آنها اضافه مي شود و از معايب اين ماده غذايي محسوب مي شود ريزمغذي هاي مفيد و برخي ويتامينها در لواشک به ميزان خوبي وجود دارد و چون ماده اوليه لواشک انواع ميوه هاست بنابر اين مصرف آن تا حدي فوايد ميوه را دارد و به مصرف پفک يا چيپس ترجيح دارد.


اين متخصص تغذيه نداشتن کالري بالا را مزيت ديگر لواشک به عنوان يک خوراکي بين غذاها دانست و گفت مصرف شيريني ها و چيپس و مواد مشابه همگي به علت کالري بالا چاقي در پي دارند که خوشبختانه اين مشکل با لواشک بروز نمي کند.

لواشکهاي صنعتي :
در زمينه کيفيت لواشک تاکنون پژوهشهاي معدودي انجام شده که يکي از جامع ترين آنها اولين طرح تحقيقاتي صنعت لواشک کشور با هدف بررسي کيفيت لواشکهاي تهيه شده از سيب است. در اين تحقيق راههاي بهينه‌سازي و بهبود ارزشهاي غذايي اين نوع لواشک با توجه به تاثير مستقيم شرايط خشک کردن و تغليظ مطالعه شد و با استفاده از دستگاههاي هموژنايزر و هواگير تمام ويژگيهاي مختلف فيزيکي ، شيميايي ، تغذيه‌اي و ميکروب شناختي نمونه هاي مختلف استاندارد شدند.
اما درباره ديگرانواع لواشک تاکنون مطالعه اي در کشورمان صورت نگرفته و در پژوهش جامع روي لواشک سيب هم استاندارد مواد مغذي آن بررسي نشده است.

لواشکها با هم چه فرقي دارند ؟
دکترحسيني معتقد است چون لواشک نوعي عصاره تغليظ شده ميوه هاست خواص آن را بايدبا توجه به ميوه اوليه شناخت. در اين زمينه جالب است بدانيم لواشک آلو براي درمان يبوست مفيد است و لواشک سيب اثر عکس دارد. لواشک زغال اخته هم با توجه به مواد ضد ميکروبي خود مي تواند در پيشگيري از عفونتهاي ادراري در خانمها مفيد واقع شود. خلاصه آن که گرچه لواشک را اغلب افراد وقتي هوس مي کنند با ميل و اشتها مي خورند ولي بايد قبل از ميل کردن آن به بهداشتي بودن و خواص غذايي آن هم توجه داشته باشند

لواشك هم ‌خاصیت دارد
لواشك همان عصاره گرفته شده ی میوه‌ها است که مورد علاقه همه افراد به ویژه بچه‌ها می باشد. متخصصان تغذیه به آن اكستراكت می‌گویند و با خشك كردن به دست می‌آید. خشك كردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است كه قدمتی به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در كشورهای مختلف به شكل‌های گوناگون از روش‌های سنتی تا الگوهای صنعتی

انجام می‌شود. امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی، روش‌های تهیه لواشك هم تحول یافته و نمونه‌های نوین این محصول با نظارت بهداشتی كافی تولید می‌شود. بنابراین اگر دوستداران لواشك از محصولات بسته‌بندی شده با پروانه‌های بهداشتی استفاده كنند، دیگر لازم نیست نگران آلودگی آن باشند.
اما آیا بهداشتی بودن لواشك و نداشتن آلودگی میكروبی به معنای این است كه مصرف آن خوب است؟ آیا می‌توان مصرف لواشك را به افراد مختلف توصیه كرد؟
به گزارش سلامت نیوز دكتر حسینی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پاسخ به این سوال كه مواد مغذی لواشك چیست و ارزش تغذیه‌ای آن تا چه حد است،

می‌گوید:
غیر از نمك كه برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشك‌های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می‌شود و از معایب این ماده غذایی محسوب می‌شود، ریزمغذی‌های مفید و برخی ویتامین‌ها در لواشك به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشك انواع میوه‌هاست، بنابراین مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفك یا چیپس ارجحیت دارد.

این متخصص تغذیه نداشتن كالری بالا را مزیت دیگر لواشك به عنوان یك خوراكی بین وعده های غذایی دانست و گفت:
مصرف شیرینی‌ها، چیپس و مواد مشابه همگی به علت كالری بالا، باعث چاقی می شوند كه خوشبختانه این مشكل با مصرف لواشك بروز نمی‌كند.
دكتر حسینی معتقد است، چون لواشك نوعی عصاره تغلیظ شده میوه‌هاست، خواص آن را باید با توجه به میوه اولیه شناخت.
در این زمینه جالب است بدانیم لواشك آلو برای درمان یبوست مفید است و لواشك سیب اثر معکوس دارد.
لواشك زغال اخته هم با توجه به مواد ضد میكروبی خود می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های ادراری در خانم‌ها مفید باشد.


لواشك همان عصاره گرفته شده ميوه ها و مورد علاقه همه افراد بويژه بچه هاست، كه متخصصان تغذيه به آن اكستراكت مي گويند و با خشك كردن به دست مي آيد.
خشك كردن از ساده ترين و متداول ترين روش هاي نگهداري مواد غذايي است كه عمري به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در كشورهاي مختلف به شكل هاي گوناگون از روش هاي سنتي تا الگوهاي صنعتي انجام مي شود.
امروزه با توجه به توسعه صنايع غذايي، روش هاي تهيه لواشك هم تحول يا

فته و نمونه هاي نوين اين محصول با نظارت بهداشتي كافي توليد مي شود.
بنابر اين اگر دوستداران لواشك از محصولات بسته بندي شده كه با پروانه هاي بهداشتي توليد مي شوند استفاده كنند، ديگر لازم نيست نگران آلودگي آن باشند.
اما آيا بهداشتي بودن لواشك و نداشتن آلودگي ميكروبي به معناي اين است كه مصرف آن خوب است؟ آيا مي توان مصرف لواشك را به افراد مختلف توصيه كرد؟
به گزارش سلامت نيوز دكتر حسيني، متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پاسخ به اين سوال كه مواد مغذي لواشك چيست و ارزش تغذيه اي آن تا چه حد است، مي گويد: غير از نمك كه براي جلوگيري از فاسد شدن انواع لواشك هاي صنعتي به مقدار زياد به آنها اضافه مي شود و از معايب اين ماده غذايي محسوب مي شود ريزمغذي هاي مفيد و برخي ويتامين ها در لواشك به ميزان خوبي وجود دارد و چون ماده اوليه لواشك انواع ميوه هاست، بنابر اين مصرف آن تا حدي فوايد ميوه را دارد و به مصرف پفك يا چيپس ترجيح دارد.


اين متخصص تغذيه نداشتن كالري بالارا مزيت ديگر لواشك به عنوان يك خوراكي بين غذاها دانست و گفت: مصرف شيريني ها و چيپس و مواد مشابه همگي به علت كالري بالا، چاقي در پي دارند كه خوشبختانه اين مشكل با لواشك بروز نمي كند.
دكترحسيني معتقد است، چون لواشك نوعي عصاره تغليظ شده ميوه هاست، خواص آن را بايدبا توجه به ميوه اوليه شناخت.
در اين زمينه جالب است بدانيم لواشك آلو براي درمان يبوست مفيد است و لواشك سيب اثر عكس دارد.
لواشك زغال اخته هم با توجه به مواد ضد ميكروبي خود مي تواند در پيشگيري از عفونت هاي ادراري در خانم ها مفيد واقع شود.


خرما میوه ای كامل و مقوی

خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی ، كه مواد معدنی بسیاری چون آهن ، پتاسیم ، روی ، منگنز و ویتامینهایA،B وE را داراست . تحقیقات درباره ی خرما نشان داده كه این میوه بهشتی می تواند از بسیاری از سرطان ها مانند سرطان كولون ، معده و غیره پیشگیری كند . یكی از خواص خرما ملین بودن آن است به شرطی كه 6 تا 7 عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل كنید و بلا فاصله یك یا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید . خاصیت دیگر خرما ، خنثی كردن اسید اضافی معده است و از آنجا كه زیادی اسید معده باعث ترش كردن و دل درد می شود ، بنابراین هر وقت دل درد گرفتید می توانید از فرمول چینی ها درطب سنتی چینی استفاده كنید ، بدین طریق كه 2 تا 3 عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش بیاندازید و بعد آن را هم زده و بنوشید . خرما را بعنوان میوه نیز می توانید مصرف كنید .
همچنین حتماً برای خواب راحت تر و آرامش بیشتر شام خود را حدود ساعت 7 بعداز ظهر خورده و قبل از خواب یك عدد خرما و یك لیوان شیر گرم میل كنید .
خرما برای افراد سالمند و بچه ها بسیار مفید است. سعی كنید به جای قند و شكراز خرما برای نوشیدن چای استفاده كنید و یا در طباخی از آن استفاده بیشتری ببرید . ورزش كاران به علت فعالیت زیاد به طور حتم باید ازعصرانه ای مقوی كه با خرما تهیه شده باشد، استفاده كنند .


برای مثال خرما و شیر را به همراه نصف فنجان آب آناناس تازه، یك قاشق پودر نارگیل ، و یك قاشق آناناس خرد شده ، در مخلوط كن ریخته و معجون فراهم آمده را میل فرمایید .
صد گرم خرمای تازه دارای 163 كیلو كالری انرژی ، 9/0 گرم پروتئین ، 3/0 گرم چربی ، 38 گرم گلوسید ،30 میلی گرم فسفر، 3/1 میلی گرم آهن ، 51 میلی گرم كلسیم، 10 میلی گرم ویتامینC می باشد . صد گرم خشك آن دارای 300 كالری انرژی ، 2 گرم پروتئین ، 6/0 گرم چربی ، 73 گرم گلوسید ، 60 میلی گرم گوگرد ، 50 میلی گرم فسفر ، 650 میلی گرم پتاسیم ، 65 میلی گرم منیزیم ، 70 میلی گرم كلسیم ، 2 میلی گرم آهن ، 2/2 میلی گرم نیاسین می باشد. سدیم و ویتامینA آن قابل توجه نیست .

پیشینه کاشت

خرمای طلایی

رطب برحى حتا
درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.


در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های تولیدی بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .


5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام


- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست


5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.


صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از محل تولید لواشک از خرما
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید لواشک از خرما به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل

موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین تولیدی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید