چگونگی دسترسی به مجلات ادواری الکترونیکی

چگونگی دسترسی به مجلات ادواری الکترونیکی استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه های اینترنت با کمک سیستم های خدماتی تحویل مقالات که به صورت پیوسته در دسترس هستند بسیار مفید میباشد. بسیاری از ناشران خدمات آگاهی رسانی جاری، انتشارگزینشی اطلاعات و فهرست مندرجات جاری مجلات یا کتاب را به محض انتشار کتاب یا شمارهای جدید از مجله، به صورت خودکار و از طریق پست الکترونیکی برای مشترکین ارسال مینمایند.

به این ترتیب علاقه مندان می توانند به سرعت و بدون هیچ گونه مکاتبه ای، فقط با یک بار عضویت در چنین خدماتی برای همیشه به اطلاعات مورد نیاز دسترسی یابند و در صورت نیاز به سفارش آن بپردازند. اما چون انتشار و توزیع مجلات علمی و پژوهشی معتبر در اختیار ناشران تجاری یا دانشگاهی است، برای دسترسی به آن باید هزینه آن را پرداخت. برای این منظور و خرید مقاله مورد نیاز می توان از طریق خدمات تحویل مدرک اقدام کرد. مقالات خریداری شده ممکن است از طریق نامه، فاکس و یا پست الکترونیک به خریدار برسد. برای تهیه یک کپی مقاله در انگلستان از طریق این سیستم حدود ۶ پوند هزینه دارد. هزینه مقاله ممکن است تماما توسط استفاده کننده یا کتابخانه، یا بخشی توسط استفاده کننده و بخشی دیگر از سوی کتابخانه تامین گردد. در برخی موارد یک کتابخانه یا گروهی از کتابخانه ها به صورت کنسرسیوم با ناشر یا گروهی از ناشران قرارداد امضاء می کنند و با ارائه رمز به استفاده کنندگان خود، آنها میتوانند

از طریق اینترنت به جستجو در متن کامل مجلات دلخواه بپردازند و مقالات مورد نیاز را چاپ، یا برای استفاده بعدی ذخیره کنند در این شرایط چندین استفاده کننده به طور همزمان و از محلی های مختلف می توانند به مقالات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و حتی بر اساس قرارداد، تمامی یا بعضی از کاربران می توانند از اتاق کار یا منزل خود به آن دسترسی داشته باشند. از اغلب پایگاههای اطلاعاتی میتوان در سطح گسترده در سراسر جهان استفاده نمود. در عمل استاد راهنما و کتابداران میتوانند خیلی بیشتر و بهتر از جستجوی رسمی موضوعات مورد نظر یک محقق، به یک محقق دریافتن مقالات و منابع اختصاصی مورد نظر وی کمک کنند.

این مسئله برای تحقیق های کوتاه و در روزهای اول تحقیق بسیار مهم و مفید میباشد. استاد راهنما به دليل آشنایی با اغلب دانشمندان و موضوعات و منابع معتبر و مشخصی که در این مورد تحقیق صورت گرفته است می تواند به یک فرد مبتدی بسیار کمک کند. همینطور کتاب دار متخصص در موارد خاصی میتواند محقق را به منابع اصلی، مجلات ادواری و اطلاعات مرتبط با موضوع مورد نظر وی راهنمایی نماید. بدون شک توانایی استفاده از مقالات، به طور کاملاً مؤثر و سودمند، به عنوان بخش مهم از روند دستیابی به اطلاعات توسط یک محقق تلقی می شود. یک محقق با توجه به گستردگی مطالب باید نشان دهد که به موضوعات تخصصی رشته خود مسلط بوده و این بخشی از کار تحقیقی آنهاست. یافتههای علمی در زمینه های مختلف علوم در نشریات معتبر سراسر دنیا به چاپ می رسد. این انبوه اطلاعات باید به روش مناسبی طبقه بندی و فهرست شوند تا در حداقل زمان ممکن و به آسانی در اختیار دانشمندان و پژوهشگران قرار گیرند.

در این رابطه موتورهای جستجو و سازمانهای مختلفی وجود دارند که پژوهشگران را در این امر یاری می رسانند. مؤسسه اطلاعات . یکی از آنهاست ISI علمی انستیتو اطلاعات علمی ISI یکی از این مؤسساتی است که فهرست ارجاعات علمی SCI را با سه ویژگی فهرست نویسی ارجاعی ، پوشش چند زمینهای گرایش های مختلف علمی و دسترسی به هنگام و سریع به اطلاعات بنیان گذارده است. SCI هر دو ماه یک بار منتشر می شود و در هر سال مجموعه آن به چاپ میرسد و هر پنج سال یک بار اصلاحاتی بر روی آن انجام میگیرد.